Gå til innhold

Kesam


Gjest Minimio

Anbefalte innlegg

Hva bruker dere Kesam til? (både vanlig og vanilje)

Hvordan er det å varme opp Kesam?

 

Jeg har bare forsøkt kesam med vanilje på frukt og bær i sommer, men det er sikkert mer anvedelig enn det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kesam har vi brukt som dressing sånn i hovedsak ;)

 

Tips:

 

Ha i litt dip-pulver du liker, bruk som dip eller dressing

Ha i litt sweet chilli saus, nam

Ha i litt pesto! En favoritt!

Ha i litt taco-krydder! Nam

 

Jeg har aldri prøvd kesam i varmretter, men jeg tror jeg har lest et sted at du kan ha den i ovnsretter, men ikke i sauser osv.

 

:)

 

Ellers bruker vi kesam der vi ellers ville brukt rømme eller dressing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kesam er i mine øyne et fantastisk produkt som kan brukes til alt og varieres i det uendelige. Her er noen bruksområder jeg har funnet:

 

I baking (brød, pizza, pai, boller, muffins, kaker - all bakst) Bytter ut noe eller alt fettet med kesam. Bruker aldri fett når jeg baker brød lenger.

 

I varme sauser: Lager sausen uten fett, jevner med maizena. Rører i litt kesam til slutt(tar sausen av plata) for å få litt rundere smak på sausen. Sausen må ikke koke etter at du har hat oppi sausen., da skiller det seg visst. jeg har ikke prøvd.. Men hvis du lager en saus som skal brukes i ovnen (f.eks den lyse oste-sausen jeg skrev om i et innlegg om brokkoligrateng) fungerer kesam utmerket.

 

Dip, dressing o.l. Bruker den som rømme alle steder jeg ellers ville brukt rømme ;) Mange som klager over at kesamen er litt tørr i smaken, men jeg blander en boks med 0,5 dl skummet melk og litt sitron og da blir det 99% som rømme synes nå jeg :) Bruker alltid mager kesam. Kjempegodt som dip til snacks, i taco og andre wrap-retter..Godt på pizza med sånn hvitløksdressing :)

 

Lagde en kjempegod bringebærfromasj med kesam og heistads bringebærgelé og jeg har også brukt den i steden for rømme i ostekaka til toro. Vaniljekesamen er jo kjempegod i seg selv, men jeg lagde en god og tjukk vaniljekrem med å blande vaniljekesamen med en pakke vaniljesaus fra heistad (fulgte oppskriften for vaniljekrem bakpå). Tror dette også kunne fungert greit med vanlig kesam (den magre) men jeg har ikke prøvd. Den ville vel blitt litt mindre søt, men hadde sikkert fungert fint som kakefyll f.eks

 

Med kesam kan du egentlig bare prøve deg frem, det blir godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Mager Kesam som dressing til salat etc. Jeg har også lest at hvis du varmer opp Kesam vil den skille seg så da unngår jeg det.

 

PS! Jeg vil redigere svaret mitt litt her nå for i går kveld laget vi dip på Mager Kesam (Holiday Mix) FYSJ! Det var helt forferdelig. Det smakte rett og slett ikke godt og Kesamen fikk en slags ostete konsistens og det var ekkel bismak på det. Anbefaler jeg ikke! Da tar jeg heller lett rømme og spiser litt mindre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi bruker alltid kesam når vi blander med eks hollieday dip :D Rør litt melk inn i kesamen så den får en smidigere konsistens. Nam nam!

 

Ps. om du ikke liker den magre varianten kan du bruke vanlig kesam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Jeg vil redigere svaret mitt litt her nå for i går kveld laget vi dip på Mager Kesam (Holiday Mix) FYSJ! Det var helt forferdelig. Det smakte rett og slett ikke godt og Kesamen fikk en slags ostete konsistens og det var ekkel bismak på det. Anbefaler jeg ikke! Da tar jeg heller lett rømme og spiser litt mindre :D

 

Til dip bruker jeg yoghurt naturell. Enda magrere enn mager Kesam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Jeg blander 2-3 ts mager kesam og 1 ts lettsyltetøy med et lite (125 g) beger yoghurt lett naturell. Sammen med müsli blir det et skikkelig lite måltid og metter mer enn bare (frukt)yoghurt.

 

Vaniljekesam har jeg brukt sammen med frosne skogsbær, og som krem til fruktfat. Deilig!

 

Dipmixpulver rørt ut i mager kesam blir like godt som med lettrømme eller matyoghurt. Men vanlig yoghurt blir altfor tynt! Dette er fint å dippe grønnsaksstaver i, og jeg har også forsøkt det smurt på potetlefser - dette var vel tacovarianten - jeg syntes det ble litt bløtt, men broren min likte det godt!

 

Mager kesam blir litt grynete når den varmes opp, men jeg synes ikke det er noe problem. Jeg surrer laks og grønnsaker i panna og tilsetter tomatpure og kesam, og det blir nesten en osteaktig smak. Godt med pasta til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bruker kesam til stekte grønnsaker/wok. Stek litt kylling, og det du liker av grønnsaker. Når det er klart tar du på litt kesam. Den skal ikke stekes, eller kokes, bare varmes sammen med grønnsakene. Det gir en god smak:) Kjempegodt å bruke karri og chilli til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...