Gå til innhold

3 kg fra og med NÅ!


Gjest Kikkelione

Anbefalte innlegg

  • Svar 374
  • Created
  • Siste svar
Gjest Kikkelione
Hei

Føler meg på gyngende grunn her' date=' har erfart før å gå opp i vekt når jeg kutter ned på trimpoeng. Ønsker jo ikke akkurat det heller. Vet dere om noen jeg kan spørre?[/quote']

 

Spør Jeanette Roede. Det er nettmøte i morgen og du kan sende inn spørsmål i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør Jeanette Roede. Det er nettmøte i morgen og du kan sende inn spørsmål i dag.

Ja' date=' helt enig med Kikkelione, spør Jeanette Roede i nettmøtet i morgen, moving! Mener jeg har foreslått det for deg før. Sikkert lurt å sende inn spørsmål med en gang, hun får nok mange henvendelser og rekker ikke svare på alle...

 

Det ble 0' date='3 ned! Det er jeg veldig fornøyd med. Jeg gikk jo ned 0,4 sist, og er slettes ikke vant med å gå ned "såpass" to uker på rad.[/quote']

Gratulerer! Så flott, Kikkelione! Er det ikke gøy?

 

Hvordan blir fortsettelsen nå? Skal du stabilisere deg der du er?

Hvor mange kcal hadde du i snitt denne uka?

Jeg klarte å ligge på mellom 1200 og 1300 kalorier i snitt denne uka :)

Det er riktig at det opprinnelige målet mitt var 59 kilo. Men jeg ser at jeg fremdeles har "litt å gå på", og satte derfor ned trivselsvekten min til 57 kilo for en liten stund siden. Så jeg fortsetter med å prøve å gå ned - de siste to kiloene vil jeg også bli kvitt!

Jeg må si dere noe, alle sammen. Siden vi startet denne tråden, så har jeg gått ned 4,2 kg, og midjemålet er blitt 7,5 cm mindre! Tenk det! Jeg merker det faktisk på buksene mine! Tror nok ikke jeg hadde klart det uten motivasjonen herfra, så jeg vil bare si tusen takk, alle sammen! For supert følge så langt.

 

Vi fortsetter sammen, og gir oss ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er med, jeg veier 63,5 og skal ned til 59, 60. Veiedag er onsdager. men et spørsmål : trener fire dager i uka, og går ca 2 til 3 timer med hunden hver dag. Er også i stalen ca 3 ganger i uka. Hvor mange kalorier bør jeg spise hver dag? Stoppet liksom opp her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Hei! Jeg er med' date=' jeg veier 63,5 og skal ned til 59, 60. Veiedag er onsdager. men et spørsmål : trener fire dager i uka, og går ca 2 til 3 timer med hunden hver dag. Er også i stalen ca 3 ganger i uka. Hvor mange kalorier bør jeg spise hver dag? Stoppet liksom opp her....[/quote']

 

Hei, og velkommen! Her er en regneoppgave for deg. Følg nøye med på pluss og minus her, ellers blir det helt feil. ;)

 

(vekt x 10) + (høyde i cm x6,25) - (alderx5) - 161 (kvinne) eller + 5 (mann) = hvilestoffskiftet i kcal/døgn

 

Gang hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (sitter stille hele dagen), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet ("vanlig" bevegelse), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

 

Legg til trimpoeng pr uke ganget med 28,58. Nå har du DAGLIG ENERGIFORBRUK.

 

 

Jeg er 170 høy, veier nå 59,6 kilo og har normal hverdagsaktivitet. Med 8 trimpoeng ender jeg på daglig energiforbruk på 2052 kcal. I følge Grete Roedes opplegg anbefales det da at jeg ligger på 1600 kcal om dagen. Jeg er i nedre grense for den menyen, kunne nesten valgt 1300, så jeg har til nå lagt meg midt i mellom 1300 og 1600 kcal om dagen. Det går saaaakte, men sikkert nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tusen takk for svar! Nå skjønner jeg litt mer ;) Det er alltid de siste tre kg som er verst, men er man strukturert så går det nedover. Feilen min er nok at jeg har spist altfor lite i forhold til aktivitets nivå. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så synd, moving.

 

Men disse nettmøtene er jo en flott mulighet til å få svar fra en fagperson, og det kommer fler. Send inn spørsmål neste gang det er en person som kan svare også! Det blir sikkert ikke lenge til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest godte sugen

Hallo.

 

Jeg blir med, ikke lov å kjøpe det før 18. des., men kanskje ta en når man er på besøk.

 

GRATULERER med nedgangen Kikkelione og Lupi, dere er kjempeflinke. De 400 g. du gikk opp Moving blir sikkert borte om en uke.

 

Velkommen til deg Bilbo!

 

Jeg for min del er skikkelig ute¨å kjører, har proppet i meg alt mulig i 4 dager til ende. Fryktet at det skulle komme, for det har som sagt skjedd før når jeg nærmer meg målet mitt. Tror faktisk ikke at jeg gidder å veie meg i morgen. Men for aldel jeg skal ikke tilbake til gamle synder, så fra og med imorgen er det full skjerp igjen og tilbake til de gode vaner.

 

Ha en flott uke alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, disse marsipanfristelsene... De er ikke alene. I butikken er det faktisk noe annet som frister enda mer, og det er pepperkakene og særlig smultringene som de har gitt MASSE plass, rett foran kassa, der man står i kø! Så jeg innlemmer alt julegodt i denne utfordringen. For min del i hvert fall. Jeg skal ikke kjøpe noe julegodter, av noe som helst slag, før 18. desember. Og det har jeg tenkt å holde!

 

Det jeg synes er vanskeligst, og dette gjelder ikke bare julefristelser, men all mat, er tilbudsvarer eller annen billig (eller gratis) mat. Da iler jeg til, og MÅ liksom kjøpe, "det er jo SÅ billig". Derfor er pepperkakene i en stor boks til 10 kr det vanskeligste å holde seg unna for min del. Ikke fordi de er så spesielt gode egentlig...

 

Godte sugen, nå må du bare være fokusert og ta deg selv litt i nakken. Jeg var jo i en lignende situasjon her forrige uke. Spiste både det ene og det andre, noe som resulterte i 1,1 kg opp. Til slutt ble jeg bare sint på meg selv, det er jo ikke dette jeg vil, og var veldig streng med meg selv. Belønningen var at jeg gikk ned mer enn hva jeg hadde lagt på meg uken før. En herlig følelse. Så det nytter absolutt, men da må du ta et oppgjør med deg selv først, og bestemme deg for hva du vil! Stå på! Nå er du kommet så langt, det er ikke tidspunktet for å gi seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld er det julebord. Sitter og forbereder meg mentalt, prøver å tenke ut hvor mye jeg skal spise. VI får servert pinnekjøtt og multekrem. Definitivt godt.

 

Er ikke veldig god på øyemål. ser at Fjordland definerer ca 650 gram i sin pinnekjøttpakke. Er ikke det mye pinnekjøtt? Har planer om å ikke spise opp alt, men lurer litt på hvor mye jeg skal spise. Et stykke, to stykker. Hvor mye kcal er det i et stykke?

 

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var det veiedag igjen. har gått litt ned, men det er nok bare tilfeldig, kanskje jeg har drukket for lite vann igår eller noe. har harr mindre utskeielser hver eneste dag siden sist ;) midjemål har i alle fall gått opp. men jeg målte ikke midjemål før etter to måltider, kan være derfor.

 

resultater:

vekt sist: 48,5

vekt nå: 48,3

 

midjemål sist: 60

midjemål nå: 61

 

da får dere ha en fin uke, folkens! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest godte sugen

Jeg klarte ikke å holde meg unna vekta, så den viste HELE 2,2 kg opp på bare 1 uke. At det går an, det er helt utrolig at jeg holdt det gående over så mange dager. Og ikke nok med det, jeg hadde bare 2,3 trimpoeng.

 

Heldigvis var jeg superinnstilt på å snu om til de gode vaner når jeg stod opp igår, men det tar nok 2 uker å bli kvitt disse kg igjen. Det er som du sier "lupi" jeg må ta meg selv i nakken for maken til tull går ikke an.

 

Så bra at du hadde gått ned "kine85".

 

Håper alle har hatt en fin uke og at helgen blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare 3 kg å ta av' date=' men jeg vet at det kommer til å gjøre en stor forskjell. Jeg starter nå, på 62,2 kg og 72 cm rundt livet. Jeg veier meg igjen på onsdag 13. sept. Opplegget er 1300 kcal om dagen og målet er 14 trimpoeng i uka. Dette skal gå så bra, så! Noen som er i samme båt og vil være med på moroa?[/quote']

Ja, det vil jeg, men har en del flere kg enn deg. Skal ta av 10 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Hei på dere!

 

Jeg har ikke akkurat noen god uke så langt. Jeg lar det skli ut med hensyn til matinntaket. Jeg føler meg sulten, gjør jeg! Og når jeg ikke veier maten, så kjører jeg på. Ikke bra.

 

Moving: Pinnekjøtt er heftige greier! 100 gram gir 450 kcal! Uten fettrand er det 290 kcal. Til sammenligning er 100 gram svineribbe med svor 330 kcal.

Vi må bare stålsette oss og tygge lenge på hver bit. Drikk mye vann og lite alkohol.

 

Kine85: Du har nesten ikke gått opp. :D

 

Godtesugen: Det har derimot du! 2,2 kilo! Nesten godt gjort! ;) Huff, jeg håper du tar en spøk. Men det er kjeeeedelig når vi blir satt tilbake etter å ha klart litt nedgang. Det er jo å håpe på at det er vann i kroppen, noe av det. Sikkert realistisk at du må bruke et par uker på å komme deg ned igjen. Og så i DENNE tida, da. Men jula er egentlig ikke begynt. Jeg synes du viser godt gangsyn og du lar deg ikke knekke av dette!

 

Roseline: Velkommen hit. Bare hyggelig hvis du vil bidra i tråden. Det kan hende det går raskere unna med deg som skal ned 10 kilo enn for de av oss som bare har de 2-3-4 siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godte sugen' date=' nå må du bare være fokusert og ta deg selv litt i nakken. (...)Så det nytter absolutt, men da må du ta et oppgjør med deg selv først, og bestemme deg for hva du vil! [/quote']

 

Ja, og tenk om Lupi kunne følge sitt eget råd... Lider visst av samme syndrom som deg, godte sugen, nå har jeg vært flink over lengre tid, og da lar jeg alt skli ut. Denne uken har jeg hatt et kaloriinntak på over 1600 kcal hver dag. Og det er 1200 jeg liksom skal ligge på... Jeg sjekket på vekten i dag morges, og det var en liten og veldig tiltrengt påminnelse om hvor fort det faktisk går oppover. Har prøvd å skjerpe meg fra og med idag. Skjønner meg ikke på meg selv.

 

Jeg lar det skli ut med hensyn til matinntaket. Jeg føler meg sulten' date=' gjør jeg![/quote']

Ja, dette kunne jeg ha skrevet selv... Det er det største problemet mitt. Har alltid lyst på mere mat. Ikke nødvendigvis mer usunn, bare mer. Pff - vi får bare bite det i oss, Kikkelione.

 

Håper du hadde det hyggelig på julebordet i går, moving. Hvordan klarte du deg matmessig? Noen tips til oss andre?

 

TRIMPOENG

Jeg har nesten ingen denne uken, og neste uke kommer til å bli lik, dessverre. Sånn må det dessverre bli en gang innimellom. Men, jeg kommer sterkt tilbake på den fronten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest godte sugen

"Kikkelione" å jada, jeg tok den spøken. Helt enig, det er ganske godt gjort.

 

En stor prøvelse for meg blir pepperkaker. Det ble satt frem en boks på jobben idag, og der har jeg dessverre vært flere ganger. Håper den bare er fremme på fredager.

 

Ha en strålende helg alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

En stor prøvelse for meg blir pepperkaker. Det ble satt frem en boks på jobben idag' date=' og der har jeg dessverre vært flere ganger. Håper den bare er fremme på fredager.

 

.[/quote']

 

Haha, gjør nå bare ikke som meg, at du spiser opp kakene med en gang, bare slik at du blir kvitt dem, liksom! ;) Nei, det er ikke helt meg, ikke en hel boks med kaker. Men tanken er slik når det gjelder en diger sjokolade, f. eks. Jada, gjerne en 200-grams.

 

Jeg fortsetter uka like dårlig som den har begynt. Jeg veier ikke maten. Brød med hvit ost. Brød med brun ost. Brød med egg. Ei skive til. Jeg er sulten! Det skal bli FESTLIG å veie seg på mandag! Niks!

 

Okei, jente, du har to dager igjen til veiing. Jeg snur! Jeg skal være flink! 2 dager av 1300 kcal. Siden jeg regnet ut mitt daglige energiforbruk til ca 2050, må jeg jo ned til det hvis det skal monne. Det er en reduksjon på 750. Ligner det på hva dere andre har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oioioi... blir så sulten når jeg leser nedover forumet her.. pepperkaker, marsipanfristelser, MMM =D hehe

 

hvordan går det med dere? jeg sitter på jobb, har 11-timersvakt idag.. det er fryktelig kjedelig, har ingen pauser, og gjør ingenting annet enn å svare på telefoner en gang iblant.. men når jeg er her så holder jeg meg i alle fall unna godteri! :D er ikke så mye å ta av her, og får ikke bevege meg bort fra telefonen ;)

 

drikker dere brus? jeg drikker en del light-brus, for det gjør liksom ikke noe utslag i kaloritellinga på dagsrapportene.. men det er vel ikke helt sunnt likevel..?! samme med kaffe, 0 kalorier uansett hvor mye jeg drikker, hiver i meg hele dagen, hihi

 

jaja.. ikke noe nytt å komme med, tenkte bare jeg skulle slenge inn ei melding likevel :)

 

ha en fin lørdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går dårlig her, alt har sklidd ut denne uken, trening, hverdagsaktivitet, og ikke minst: kaloriinntak. For mye mat, i tillegg til mye sjokolade, kaker og alkohol. Skjønner ikke hvorfor jeg gjør dette. En hel uke til ende. Har dessverre liten mulighet til å gjøre noe med treningsdelen i uken som kommer, men matinntaket kan jeg da jammen meg ha en smule kontroll på. Det er, som Kikkelione har påpekt flere ganger, bare vi selv som bestemmer hva vi putter i oss. Skulle ikke tro det når jeg kikker på dagsrapportene mine, men slik er det... Ja, ja.

 

11-timers vakt uten pause høres slitsomt ut, Kine! Vel, i det minste er det 11 timer borte fra godteri og annet på en lørdag, det er da noe bare det, du får trøste deg med det!

 

Jeg drikker light-brus innimellom. Gjorde det veldig sjelden før jeg begynte å slanke meg, da var jeg i grunnen mer opptatt av hva som var sunt enn av hva som er kaloririkt. Hehe, og det ga meg jo 7-8 kg for mye på kroppen :)

Vi er vel alle enige om at light-brus ikke er sunt. Men jeg bruker det som kos likevel, nettopp fordi det ikke gir særlig uttelling på kalorifronten. Samme med Fun light. Det drakk jeg aldri før. Ikke saft og annet "kunstig", heller ekte fruktjus hvis det skulle være. Sunne endringer? Neppe. Men det hjelper litt på når det er om å gjøre å begrense kaloriinntaket.

 

Prøvde å kutte ut kaffen for halvannet års tid siden, men det gikk dårlig. Nå koser jeg meg med min kaffe med god samvittighet. En kan jo ikke gi slipp på alt heller. Deilig at det ikke gir noen kalorier, i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Det går dårlig her' date=' alt har sklidd ut denne uken, trening, hverdagsaktivitet, og ikke minst: kaloriinntak. For mye mat, i tillegg til mye sjokolade, kaker og alkohol. Skjønner ikke hvorfor jeg gjør dette. [/quote']

 

Hei!

 

Ja, hvorfor skjer dette? Du som hadde nådd målet ditt og alt. Og er det kanskje det som er svaret? Vi slapper av og tar oss friheter når vi har klart det bra? Er det en måte å belønne seg selv på? Mange som tenker vekt og kosthold og slanking fikk sine kilo for mye fordi vi bruker mat til mye annet enn å fylle på med nødvendig energi. Mat blir kos, trøst, belønning, hva vet jeg. Kan vi prøve å være bevisst dette og aktivt tenke ut en annen måte å kose seg på? Det nytter ikke å sette handlingene i fri-gear.

 

Når det er sagt, så sa jeg at jeg nå trengte to dager med 1300 kcal, etter en svært skeiv start på uka. Det ble 1600 i går. Jeg hadde få trimpoeng da dagen begynte, og fordi det ble så mye trim i løpet av dagen, fikk jeg det for meg at jeg måtte ha mer å spise. Rett eller ei, det vet jeg ikke. Så langt i dag har jeg 700 kcal, inkludert middag. Hvis jeg sover litt lenge, så blir rekkefølgen på helgemåltidet slik: Frokost, middag, "lunch", + resten av kaloriene. Da kan jeg godt klare meg med mindre. Målet i dag er 1300.

 

Og ja Kine85, jeg drikker lettbrus. Norske myndigheter skal nå få vurdert risikoen forbundet med inntak av kunstig søtstoff. Komiteen vil også komme med konkrete anbefalinger om hvor mye du kan drikke pr. dag uten å ta skade av det. En last skal man da ha!

 

Moving, hvor er du? Har du ikke kommet deg etter den første julebordet ennå? :) Du må dele noen erfaringer med oss, ser du! Festlighetene står i kø!

 

 

 

Da er jeg tilbake med tallene mine i morgen. Jeg er redd jeg ikke kommer til å inspirere mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle sammen

 

Det har skjedd mye her de siste dagene, vet ikke om jeg klarer å kommentere alt, men det er åpenbart at vi lever i en farlig tid.

 

Jeg klarte å komme meg gjennom julebordet nogen lunde, ble mye mat, men var enig med meg selv om at det var godt!! det ble også litt dans!!

 

Jeg reiste på besøk til mormor i helgen for å slappe av og det var nok en større utfordring, hun syntes jeg var blitt så tynn og lagde dette til en prøvelsens helg med vafler, eplekake, tilslørte bondepiker, hjemmelagede kjøttkaker, masse frukt, nydelig frokost hver dag med egg og masse godt pålegg.... og dere snakker om marsipanbrød :)

 

Vel, jeg skrev ned alt jeg spiste og prøvde å holde tunga rett i munn. Føler at det kunne gått veldig mye værre, men det har vært mye familieselskaper og selskapeligheter med juletiden og julebord. Jeg kan skrive under på at det er utfordrende tider vi er inne i.

 

Jeg gruer meg veldig til imorgen, jeg har hatt pms siste uke også og merker at jeg har vann i kroppen. Er spent på resultatet i morgen og hvordan jeg skal tolke det.

 

Den eneste trøsten er at mormor har en utrolig god klem + at maten hennes er suverent god!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...