Gå til innhold
Gjest Lubina

Nyyyydelige hjemmebakte rundstykker

Anbefalte innlegg

Gjest Lubina

Sakset denne fra et ukeblad og deler den gjerne med dere. Kjempegode og saftige.

GROVE RUNDSTYKKER 16 stk

2 dl havregryn

2 dl helkorn

5 dl vann

25 gr gjær

1 ss olje

1 1/2 dl sur skummet melk

1 ts salt

ca 500 gr hvetemel

Kok havregryn og helkorn opp i vann et par minutter. Avkjøl til det er lunkent. Smuldre gjæren i. Rør olje, sur skummet melk og salt i. Tilsett hvetemel og elt deigen til den blir smidig og knapt slipper bollen. Heves ca 1/2 time.

Del deigen i 16 emner og trill til rundstykker. Etterhev ca 1/2 time.

225 gr midt i ovnen ca 10-15 minutter

Har regnet ut at det er ca 150 kcal/stykke. Jeg la en halv skive Norvegia ost på hvert rundstykke + at jeg penslet med egg. Det er ikke regnet med.

De var overraskende gode og mettet veldig. Fine å fryse og tine i mikro'n. Skal lage en ny porsjon i dag, da har jeg tenkt å lage en pizzasnurr-variant av deigen.... Deilig å slippe å lure på hva en skal ha på maten..... :D

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Milva

Tusen takk for bra oppskrift,disse var kjempegode.Lagde dem nesten som pizzasnurrer som du sa,men hadde bare i ost.Brukte til blomkålsuppe,nam nam.Saftige og fine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider