Gå til innhold

Hvordan regne ut kcal


Gjest Nina1

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener? Hvordan du finnet utav hvor mange kcal det er i en brødskive for eks?

 

Først og fremst må du få deg en vekt. Kjøkkenvekt. Når du veier brødskiva di, ser du at den kanskje veier 30g. På posen av brødet står det hvor mange kcal det er pr 100g. Eks 350 kcal pr 100 g. Da tar du 35 og ganger med 3. = 105 kcal.

 

Ellers så regner jo sidene her på GR ut det meste for deg, sålenge du vet hva ting veier! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er som følger

Du finner ut kor mange kalorier det er pr 100 g. Deler dette på 100g for å vite kor mange kcal det er pr gram matvare. Deretter ganger du dette med vekt på mat i gram. Og på denne måten finner du kor mange kalorier du får i deg.

 

eller

((kcal. pr100g)/100g)* vekt på mat = kaloriinnhold i maten du et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en bra kaloriutregnings kalkulator på nettet, f.eks http://www.iform.no under fitnessverktøy (bla litt nedover sida). Skriv inn din alder, høyde, vekt og kjønn og i tillegg skal du skrive inn alle aktivitetene du har gjennom et døgn, alt fra søvn, sitte stille, kjøre bil, spise mat, kle på deg, gå tur, trene aerobic osv... Du kommer sikkert frem til et tall kaloritall melllom 1700 og 3000. Så skal du spise ca 500-800 kcal mindre enn dette tallet hver dag. F.eks om kalkulatoren regner ut at du skal ha 2500 kcal til vanlig (når du ikke slanker deg). Så skal du få i deg 1700 kcal om dagen når du slanker deg. Da vil du gå ned opptil en kg i uka. Fordel kaloriene gjevnt gjennomdagen på mange små måltider, med litt ekstra til frokost, lunch og middag. Husk å drikke melk, spise yoghurt og sånt så du får i deg vitaminer og kalsium. Spis masse frukt og grønt og få i deg en bra blanding av karbohydrater, proteiner og sunt fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ny her

flott side som kanskje klarer å holde meg motivert

har en dårlig uvane.

sjokolade hver dag:(

hvordan regner jeg ut kalorier i en vare og hvis jeg skal ta av en 5-10 kg hvor mange kalorier må jeg ha om dagen og hvor mange måltider anbefaler du meg?

hva anbefales at jeg holder meg unna?

åssen er det med trim?

har situps benk!!ellers går jeg masse turer

har hørt at spiser en mye sterk mat slanker en seg,en tror en er mett-??

tusen takk for alle tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Sjokolade hver dag ville jeg kuttet tvert. I alle fall måtte jeg det når jeg begynte, det finnes ikke noe som heter "en liten bit" i min hverdag. 7000 kcal er 1 kg fett. Hvis du ligger 7000 kcal i underskudd en uke (dvs spise 1000 for lite i forhold til forbruk) skulle du i teorien kunne gå ned en kg i uka. Men det er ikke anbefalt å ha så høyt kaloriunderskudd hver dag for da kan kroppen gå i "sparemodus" (tror det er krig og aldri vil få mat igjen f.eks) :) Så da blir forbrenningen sterkt redusert og du kan faktisk ødelegge forbrenninga på livstid hvis du holder på lenge. Du regner ut kalorier i en vare ved å se hvor mange kalorier det er pr 100 gram også finner du ut hvor mange gram du skal spise. F.eks om det er 200 kcal pr 100 gram og du spiser 50 gram har du altså fått i deg 100 kcal :D Eller om det er 50 kcal pr 100 gram og du spiser 150 gram har du fått i deg 75 kcal. Få deg en god kjøkkenvekt så du kan veie ingrediensene i maten du lager, det synes jeg er veldig kjekt! Om dagen bør du spise frokost, mellommåltid, lunch, mellommåltid, middag og kvelds. Du kan også putte inn enda et lite mellommåltid (dessert pleier jeg å kalde det...) mellom middag og kvelds. Hyppige, men ikke så kalorifylte måltider, det holder forbrenninga i gang! Du vil merke at kroppen blir vant til den nye måten å spise på, og magen sier i fra når det er klart for påfyll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...