Gå til innhold

For mange kalorier?


Gjest yvonne21

Anbefalte innlegg

Gjest yvonne21

Hei

Korleis kan eg vite at eg "bruker opp" kaloriene eg tar inn iløpet av dagen?

Har akkurat begynt å sykle, sykler i 30 min. Då har eg forbrent ca 150-200 kalorier står der. Utenom trimmen sitte eg for det meste i ro.. Er treninga heilt bortkasta då? Vil ikkje bli heilt hysterisk når det gjelder slanking og kosthold, men er på god vei no, siden eg ikkje liker vekta mi, å ikkje vil begynne med slankekur!

Prøver å tenke litt på kva eg spise å sånn men korleis gå ned i vekt uten "super slankekur"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

På websiden http://www.iform.no finner du to forskjellige kalori-kalkulatorer under fitnessverktøy i menyen til venstre. Velg den enkle eller den avanserte. Fyll inn din vekt, høyde, kjønn og alder og skriv inn antall timer du bruker på forskjellige aktiviteter i løpet av døgnet. Aktivitetene er søvn/hvile, sitte stille, stående arbeid, lett husarbeid, lage mat, kjøre bil osv... i tillegg står en rekke treningsaktiviteter. Prøv gjerne begge kalkulatorene, og se om du får samme resultat. Vær ærlig! På den avanserte kalkulatoren kan du også fylle inn i 0.25 - 0.5 og 0.75 timer (altså et kvarter, halvtime og 45 minutter) så du får ganske nøyaktig utfylling. Om du vil ned i vekt kan du godt ligge på 500 kalorier under dagsbehovet ditt, da vil du i teorien kunne gå ned 0,5 kg i uka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den formelen som skal benyttes for å finne ut hvor mange kalorier du bør spise pr dag:

 

(vekt x 10) + (høyde i cm x6,25) - (alderx5) - 161 (kvinne) eller + 5 (mann) = hvilestoffskiftet i kcal/døgn

 

Gang hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (sitter stille hele dagen), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet ("vanlig" bevegelse), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

 

Legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke, ett gulleple per 7 trimpoeng).

 

Energiforbruk før trim + trimpoeng x 28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

----------

For å gå ned i vekt bør du spise 5-800 kalorier mindre enn daglig energiforbruk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...