Gå til innhold

trenger måltid hjelp

Gjest rakel82

Anbefalte innlegg

Jeg spise 3 måltider om dagen. Frokost lunc og middag. Det er det jeg har fått til til nå. Før hadde jeg ingen rutiner, å bare 1 måltid og masse godterier på kvelden. Så jeg har kommet ett stykke.

Men. Jeg spiser 1 dl store havregryn m . lettmelk (ikke mye melk, er ikke gla i det) til både frokost og lunch. Er det jeg liker best. Bruker ikke noe sukker eller andre greier på det.

Til middag spiser jeg det vi skal ha til middag. Men spiser lite. Er kansje til tider formye fett der, men tar veldig lite.

Er dette for mye, eller for lite. Tar omega 3 , vitaminer og rosenrot i tillegg.

Å tenkte kansje og spise ett egg om dagen til frokost.

Er det farlig og spise ett egg til frokost? Mye fett i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bollapinsvin

Jeg vil anbefale at du i en liten periode registrer alt du spiser i matdagboken her på nettet. Da vil du få oversikt over hvor mye du egentlig spiser. Høres ut for meg som du spiser for lite. Husk at kcal inntak skal stå i forholde til høyde, vekt, alder, daglig aktivitet og trim. Minsteinntak 1200- 1300 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boffeline

Jeg tror du spiser litt for lite totalt, og altfor lite grønnsaker ( utfra det du skriver). Du bør ha 5 måltider om dagen + frukt. For å skulle gå ned i vekt må man holde forbrenningen oppe, dvs spise nok, og det er ikke slik at man går ned mer desto mindre man spiser. Utfra at du er her på minus 20-30 kg, vil jeg anta at du skal ha ca 1600 kalorier om dagen, dersom du beveger deg litt.

Kaloriene bør fordeles som følger:

Ved inntak på 1600 kalorier er dette menyen, dersom du bare skal ha 1200 kal. kan mellommåltidet og kveldsmaten byttes ut med jogurt og/eller frukt

FROKOST:

2 stk brødrasjoner m pålegg (dvs 2x30 gram grovbrød + 2x20 gram pålegg alternativt knekkebrød, grøt eller frokotsblanding)

LUNSJ:

2 stk brødrasjoner m pålegg (dvs 2x30 gram grovbrød + 2x20 gram pålegg alternativt knekkebrød, grøt eller frokotsblanding)

MELLOMMÅLTID:

1 stk brødrasjon m pålegg ((dvs 30 gram grovbrød + 20 gram pålegg alternativt knekkebrød, grøt eller frokotsblanding)

MIDDAG:

1 middagsporsjon: dvs ca 150 gram kjøtt, 150 gram salat og 100 gram ris, pasta eller potet (tror kanskje potet er litt mer ca 125-150 gram)

KVELDSMAT:

1 stk brødrasjon m pålegg ((dvs 30 gram grovbrød + 20 gram pålegg alternativt knekkebrød, grøt eller frokotsblanding)

I tillegg bør du få i deg 3 stk frukt (1,5 dl jus = 1 frukt), 3 stk grønnsaker og 3 melkerasjoner (1,5 dl lettmelk = 1 melkerasjon, her kan du også spise jogurt, men da helst lettvarianter).

Jeg ville også vurdert å melde meg på et Grete Roede kurs for å endre vaner og lære litt mer om hvordan man bør spise. Det er også masse gode oppskrifter her på nettet, med middagsretter som er sunne og gode.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen min er jo det at jeg får ingen form for trim, da jeg har store ryggproblemer. Å prøvde bayline elektro trening, men det er for dyrt for meg. Så da tenkte jeg at jeg ikke bør ha i meg nesten noe, da jeg ikke får brukt kalorier, som andre som slanker seg å trener. Får jo ikke gått turer eller svømt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.Tusen takk for svar. Har kansje gått ned for fort også.5,9 kg er borte siden jeg begynte for 2 uker siden i dag. Fornøyd med det. Men er vel litt mye i forhold til 0 bevegelse. Men ble litt glad også. Er nærmere målet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Boffeline

Det står "oppskrift" på dette i første hefte i Grete Roede boka, men jeg har ikke den her nå - kanskje noen andre har?

Det er selvfølgelig motiverende å gå ned raskt, men det aller viktigste er vel at det holder seg over tid, og da er det viktig å endre liv-stilen og ikke sulte seg i en periode. Så tror du heller skal bli bevist på å spise mange nok måltider, sunn mat hver gang og prøve å holde det fremover. Da kan man skeie ut med litt kos på lørdager f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Opprett ny...