Gå til innhold

Slankedagbok Tigris


Gjest Tigris

Anbefalte innlegg

Idag er dagen for å starte med GR opplegg. Solen har begynt å skinne der ute, og jeg er snart klar for å hente 2 små guttetasser i barnehagen. Det er mine trimpoeng for tiden.

 

Nyfødt guttebaby er 2 uker nå til lørdagen, født i september 2006. Og jeg har 2 guttetasser fra før av, en fyller snart 4 år og han andre er 1,5 år.

 

Jeg ringte min gamle kursleder idag, og hun ba meg regne ut hvilken meny jeg skal ligge på, justere så denne opp en meny og legge til en ekstra fruktrasjon og 2 ekstra melkerasjoner fordi jeg fullammer. *dåne* Ganske mye mat det der.....

 

Så nå er det bare å huske å spise!

 

Så snart 6 ukers kontrollen er gjort, så skal jeg heve frysing av SATS medlemskapet mitt. Da er det styrketrening og aerobic som få besøk av meg igjen.

 

Jeg klarte å gå ned 22 kilo før jeg ble gravid denne gangen, og hadde da en 7-8 kilo igjen til idealvekten. I svangerskapet la jeg på meg 25 kilo. NÅ SKAL RESTEN OGSÅ AV!! Jeg har igjen 15kg av gravidkiloene, men totalt har jeg nok en 20 kg som skal av før jeg når min idealvekt.

 

DÅRLIG VANE: I svangerskapet begynte jeg med sukker i kaffen og safarikjeks ved siden av. Sukkeret har jeg kuttet ut nå, men lysten på å dyppe kjeks i kaffen har jeg ikke klart å få vekk enda. Men da hjelper det å lese at 4 kjeks er 225 kcal! *dåne* SKal nok få vekk den dårlige vanen også....

 

DELMÅL

1 november 85 kilo ~ 3 november: 84,8

1 desember 81 kilo ~ 1 desember: 81,1

1 januar 79 kilo ~ 5 januar 81,4 (klarte det ikke og endere målene mine deretter)

1 februar 78 kilo ~ 2 februar 78,0

1 mars 76 kilo ~ 2 mars 76,2

1 april 74 kilo ~ 6 april 74,4

1 mai 72 kilo

1 juni 70 kilo

1 juli 68 kilo

1 august 69 kilo

1 september 67 kilo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Svarte deg inne på "min" side, men skribler ned noen ord her også..!

 

Skjønner godt at du har problemer med å kutte ut kjeksen, hva med å spise noe sunt i stedet? Knekkebrød eller noe andre greier..? Ikke fullt så digg, men akk så sunt.....! ;-)

 

Ser at vi skal ned det samme etter graviditeten, i tillegg skal jeg ytterligere ned ca 15 kilo til, så da kan vi jo holde følge fram til du er ferdigslanket?

 

Du har i hvertfall rette innstillingen og "gutsen", ingen tvil om det!

 

 

Stå på og lykke til med kjeksen! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei femila! Takk for hilsen i boken min... godt å se at det er flere som er aktive her inne. Jeg har vært litt spent på det, skjønner du. Lysten til å slanke seg er ikke alltid like stor som evnen til å gjennomføre det. Men jeg ser du har virkelig klart å følge opp dagboken din! Håper jeg klarer dette på egen hånd... hvis ikke må jeg nok ringe å melde meg på et GR kurs. Og jeg SKAL nok klare å kutte ut mine dårlige vaner. Skal sette opp en liste med mine dårlige vaner og jobbe meg gjennom for å kutte det ut.

 

Jeg kom meg gjennom første slankedag, det ble som jeg mistenkte masse mat som skulle lages og etes. Men bare jeg husker å spise til de rette tider så skal jeg nok klare det. Mellommåltidet mitt måtte jeg spise mens jeg holdt på å lage middag. Heldigvis gikk det 1 1/2 time før vi spiste middag, så de 2 måltidene kom ikke så tett opp i hverandre.

 

Når jeg skal gjennom 5 måltider + frukt og melkerasjoner, så er det helt klart at planlegging må til. Jeg står ikke opp om morgenen før 9.30 og frokost starter ca 10. Og siden jeg legger meg tidlig ca kl 21.30, fordi minsten sovner da har jeg ikke mange timene på meg.

 

Frokost: kl 10

Lunsj: kl 13

Mellommåltid: kl 15.30

Middag: kl 17

Kvelds: kl 20

Frukt: frokost/kvelds

Melk: frokost/lunsj/kvelds

 

Imorgen skal det veies igjen....

 

DÅRLIGE VANER som jeg har pådratt meg i løpet av svangerskapet:

1. Safarikjeks til kaffe (3-5 stk pr dag)

2. Sukker i kaffen

3. Kjøpe sjokolade i butikken når jeg handlet, bortevekk spist innen jeg kom hjem.

4. Småsnoke i skapene på kvelden.

5. Drakk mer juice enn vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hodepine i hele natt!! Den startet på kvelden og virker som om det er på vei bort nå... Vet ikke om det er fordi jeg ikke får nok søvn. Den lille skal ammes hver 3dje time men desverre så ser det ut som den vil ammes i 1 1/2 time i 22. tiden. OG det er da jeg har lyst til å ZZzzzzz........

 

Skal se om jeg ikke får meg litt søvn nå på dagen.

 

Ellers klarte jeg å komme meg gjennom dag 2 uten noen utskeielser. Ingen av mine dårlige vaner har klart å vinne over meg. Selv om jeg kjente veldig i går ettermiddag at jeg hadde "lyst på noe...."

 

Vekten idag viste at jeg hadde gått ned 1 kg fra forrige lørdag. Synes det er kjempeflott! Noe av det kan godt være vann, for jeg har kjent at kroppen ikke har gitt slipp på alt det vannet jeg fikk i løpet av svangerskapet. Skoene er fortsatt trange og gifteringen ligger fortsatt i skapet.

 

Nå skal jeg hvertfall legge meg ned på litt, (etter å ha skftet bleie på den lille) og så blir det vel en tur ut med hele familien om været holder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er snart kvelden over....skal bare innta sofastillingen og finne frem litt sjokolade som jeg skal kose meg med. Etter det har jeg 4 kosemerker igjen.... som sikkert går imorgen når vi skal ha gjester.

 

Jeg lagde middag fra Kursbok 1 ikveld. Pita Provence tror jeg den het... hadde ikke pitabrød, så det ble brødskiver i stedet for. Det var lettvint å lage og smakte deilig.

 

Har ellers fått ryddet vekk gravidklærene, ryddet kjellerboden og vasket badet idag. Er ganske fornøyd med det, spesielt at gravidklærene er bortevekk.. :cool:

 

Imorgen får vi besøk av noen venner som vil se den nyfødte. Hadde tenkte jeg skulle servere noen av de kanelbollene jeg lagde da jeg ventet på fødsel. Kanskje ikke helt GR, men skal regne ut om jeg kan ta en halvpart.... bare for syns skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet meg gjennom helgen. Det gikk veldig bra faktiskt! *klapp, klapp*

Vi har laget masse GR mat og kosemerkene gikk til safarikjeks og sjokolade. Barselbesøket på søndag endte med at jeg tok en halv bolle med litt syltetøy. Og siden den var laget på hhv hvetemel og sammalt hvete, så ble den ganske så sunn....eller ikke usunn, hvertfall.

 

Igår var vi også ute på en deilig tur i det flotte solskinnsværet. VI endte opp ved lekeplassen hos mine foreldre og der ble vi innvitert etterhvert inn på en enkel middag( omelett og brødmat).

 

Idag er det høstværet som råder. Det var skikkelig kaldt å amme inatt, og jeg tror jeg må finne frem en overdel til meg selv, selv om det gjør ammingen litt vanskligere. Storebrødrene ble sendt i barnehagen med lue, cherox og varme gensere...

Er sommeren helt over??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært flink som har greid deg gjennom første helgen store utskeielser, gratulerer!

Regner med at du kommer til å se STORE forandringer på vekten din når du skal veie deg, har en viss følelse av at du kommer til å gå raskt ned i vekt... ;-)

 

Dessuten er det sprekt av deg å trille lang helge-tur med bebis! Selv husker jeg at jeg var sprek som en loppe de første ukene etter fødsel, faktisk hele barselperioden, det var først etter den tid at jeg ble mer uopplagt, trøtt og sliten. Kan ha med B-12 mangel å gjøre, fikk ny sprøyte i går - én mnd for seint i forhold til planene (får sprøyte hver 3.mnd pga folat og B-12 mangel).

 

Uansett, poenget mitt var at du ikke må slite deg for hardt de første ukene. Lytt veldig til kroppen og sett tempoet deretter, gjerne litt lavere.

Du har god tid til å bli kvitt kiloene, så ikke gjør som meg og gå på en smell etter et par uker med intens slanking/trimming. Da er det mye lurere å ta livet litt med ro en liten periode, før du setter inn alle kluter.

 

Du spurte forresten om jeg fullammet i et tidligere innlegg som jeg glemte å svare på. Jeg fullammer ikke, har ikke nok melk. Tok en brysreduksjon for to og et halvt år siden, og dermed ble flere kanaler kuttet av. (gikk fra en E/F-cup til en liten C-cup, dét var deilig, det!) Siden jeg ikke fullammer skal jeg heller ikke ha så mye kalorier om dagen som deg, du bør ligge minst 300-400 kcal over meg pr dag (eller jeg under deg, alt ettersom, heheh). Leste forøvrig en plass at når man fullammer forbrenner man 750 ekstra kalorier om dagen, så det er en velsignet funksjon! (rart at man dermed bare skal ha 3-400 kcal ekstra om dagen, er det ikke...?)

 

Hadde nesten nok melk da bebis var nyfødt, men nå er puppen kun til kos. Vi er over på flaske nærmere 100% nå om dagen, for hun spiser ca 150 ml til hvert måltid. Regner dessverre med at ammingen snart er over. Har endelig fått henne til å ta smokken, og dermed er sugebehovet på puppen betydelig redusert.

Det er kun om natten at hun stort sett greier seg med puppen, men jeg tror nok at den perioden også nærmer seg slutte *sukk*

Er imidlertid glad jeg har fått amme såpass som jeg har, siden jeg ble forespeilet etter operasjonen at jeg aldri kunne amme igjen.

 

Du fullammer, ikke sant? Og har nok melk?

Har funnet ut at fordelen med flaske er at jeg har mer frihet i forhold til bebis. Siden jeg studerer ved siden av har det vist seg å være veldig bra, men jeg må innrømme at jeg glatt hadde droppet studiene dersom jeg hadde kunne fullammet....

 

Håper du koser deg masse med babyen din. Denne tiden går så utrolig fort, jeg blir nesten litt satt ut når jeg ser hvor stor jenta mi har blitt allerede. Så nyt tiden i store åndedrag, lytt til kroppen og slank deg med fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er en slitsom dag.

Jeg sov nesten ikke i natt fordi minstetassen ikke sovnet før kl 02.30!!!!! Og jeg våknet med hodepine idag.... som ikke vil gi slipp. Og jeg har et skikkelig sug etter å spise så mye jeg vil. Er det snoketendensen som har dukket opp?

 

Så idag kjemper jeg 3 kamper: trøtthet, hodepine og snoking i skapene.

 

Og nå hyler ungen igjen, enda han har fått ny bleie og mat... Søvn hvor er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

...hørtes ut som en slitsom dag. Hvordan endte den, i snokeskapet? Lett for det, på sånne dager. Men jeg håper du klarte å kjempe imot. Sover gullet når du går tur med vogna da? Fortrinnsvis med ungen oppi da altså ;-) Da er kanskje det en løsning, iallefall blir man ikke feit av det, og minsten får litt søvn. Forhåpentligvis får du også mer søvn i natt.....håper det da. God natt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å holde meg unna snoking i skapene igår! Og 2 paracetter og litt søvn på ettermiddag fikk hodepinen vekk.

 

Dagen er litt bedre idag. Men minstetassen våknet oftere inatt, så det ble ikke så mye søvn inatt heller. Men det er vel økedøgn, kanskje?

 

Jeg har ikke fått gått noen tur siden tirsdag. Men da hadde jeg avtalt med en av jentene som jeg delte rom med på fødestuen for en liten tur som faktisk ble på en time....i rolig tempo. Vi hadde også en liten kaffe og en baguette (med kylling og salat) på en kafe i nærområdet.

 

Middag orket jeg ikke i går, men jeg kokte opp litt havregrøt til ungene og da spiste jeg litt av den ( med litt sukker og rosiner). Det er ikke alltid man kan følge GR dietten, men man får prøve så godt man kan, sier nå jeg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du var som unngikk skapene! *dyktig*

Skjønner så altfor vel hvor trøtt og uopplagt du må føle deg når bebis sover lite... Forhåpentligvis er det bare en kort periode de er så urolige, er det ikke?

 

Håper du får sove mer i natt! Slanking er ikke noe du behøver å stresse med, bebisen er jo bare bitt-liten. Syns du er imponerende flink allerede, jeg!

 

 

Vi "snakkes" snart

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden så fort tiden har egentlig gått. Det er allerede gått en uke siden forrige veiing, og jeg har ikke vært innom her siden forrige lørdag.

 

Hva kan jeg skrive? Det har vært noen slitsomme netter i flere døgn nå, og jeg har fått sovet L I T E! Inatt sovnet han ikke før kl 02, men til gjengjeld sov han helt frem til 06! Det er 4 timer i ett strekk.... REKORD! Håper vi snart får inn at han skal sove om kvelden/natten og ikke på dagen.

 

GR rapport:

Det var utskeielser med både sjokolade og kanelboller de 4 første dagene av uken som gikk, men så klarte jeg å innhente meg selv igjen og da jeg veide meg igår hadde jeg klart det fantastiske å gå ned enda 0,6 kilo. Veldig fornøyd med det, ja.. :(

 

Uke 3: ned 0,6 kilo

 

Totalt: 2,8 kilo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Uff, slitsomt med lite søvn. Vi har vært utrolig heldige fra dag 1, knøttet er 7 1/2 mnd og jeg kan huske kun en natt hvor hun ikke sovnet før kl.02, så folk sier at vi er bortskjemte. Men jeg vet hva lite søvn gjør med deg, jeg sov tilsammen 2 timer på 4 dager i forbindelse med fødselen.

Uansett! Gratulerer med flott nedgang! Til og med etter kanelboller og sjokolade, ikke dårlig. Jeg har skeia ut skikkelig i helga, med masse vin og is, så i morgen er det full skjerpings igjen!

 

Ukene raser avgårde, det er helt sikkert! Er ikke lenge til jul, og jeg føler at jeg nettopp har sitti på verandaen og sola meg.

 

Håper det ordner seg med soverutinene snart, det kommer jo av seg selv til slutt. Sov godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU har helt rett Solskinnsbolla....det er ikke lenge igjen til jul. Jeg har tenkt tanken selv, nettopp fordi da er det typisk å stappe i seg marsipan og feit mat. Jeg må nok legge en slagplan for å ikke gå opp i jula, men heller kanskje stå stille. Klarer jeg det skal jeg være fornøyd.

 

Men tilbake til idag...VEIEDAG:

Jeg har gått ned 0,4 kilodenne uken. Det ble kanskje litt ekstra med sjokolade tidligere i uken, men ellers synes jeg at jeg har klart meg ganske bra. Mulig at brystene var litt mer tunge, siden jeg ikke hadde fått minstetassen til å tømme de helt å morgenkvisten (men da får jeg kanskje igjen for det neste uke ;) )

PLUSS Igår feiret vi 4 års dagen til eldstemann, og jeg hadde laget gele. Bare 40 kcal på 50 gram! Mye bedre enn kakekalorier, hvertfall :)

 

Imorgen er det barnebursdag igjen og på søndag er det familiebursdag. Skal nok klare å holde meg tenker jeg....

 

Og nå skal jeg snike meg inn på dagboken til solskinnsb, og se på menyforslagene hennes,... vurderer å ha litt variert frokost/lunsj enn det jeg har hatt hittil. De har nemlig bestått av:

 

90g Ingers Rugbrød (3 skiver)

20g eplemost med kaneldryss

20g peppermakrell eller leverpostei

10g kokt skinke og 10g gulost med salat og agurk

2 store glass vann

 

og avsluttet med en kaffelatte med lettmelk.

 

Slik har det vært i 3 uker nå... begynner å bli litt lei, så kanskje det blir eggerøre til lunsj idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Gratulerer med nesten en halv kilo, synes du er veldig flink som klarer deg så bra til og med på en bursdag! Det har stått litt stille lenge på meg, derfor kjører jeg lynkur denne uka, bare for å se effekten. Jeg er fortsatt 10-12 kg unna det endelige målet. Jeg veide 67 kg da jeg ble gravid (jeg er 160 høy....eller lav kanskje..), men idealvekten min er 60 kg, så det er dit jeg skal. Ved fødsel veide jeg 92 kilo! 14 kilo gikk av seg selv etter fødselen, men så stoppet det på 78 kilo, altså 18 kilo igjen å JOBBE med :-) Nå veier jeg mellom 71 og 72 ca. Så der har du hele story'n... Det blir deilig å komme seg under 70 kg, det blir en milepæl!

 

Lykke til med bursdagfeiringene, det krever sin kvinne å stå i mot kakefristelsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en ganske så stressende uke, men 2 barnebursdager og igår avsluttet vi uken med familiebursdag. Føler at jeg endelig kan få lov til å slappe av igjen. Det har vært mange barn og voksne innom, mange kaker og middager som har vært servert.., rydding og prøve å få organisert alt sammen!

 

Desverre så falt hele den gode spiserutinen min sammen, jeg husket ikke å spise når jeg skulle og det ble at jeg spiste det som ble servert. Pølser, pizza og kaker.. Og jeg glemte helt å drikke masse vann. Det var bare så mye annet å tenke på. Så hvis ikke vekten har gått ned til fredag skal jeg love å ikke bli skuffet.

 

Og natt til lørdag fikk jeg brystbetennelse! ;)

Hadde skikkelig vondt i det ene brystet og var på legevakten lørdagmorgen. Heldigvis var det ikke bakriellt så jeg slapp å begynne på pencilin. Men jeg har måtte amme/pumpe ofte, massere brystet, ta varme dusjer osv.. Men jeg frøs og hadde hodepine. Heldigvis er jeg mye bedre idag.

 

Har glemt å besille time til 6 ukers kontroll, så det må jeg huske på å få gjort med engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja for et tempo du har, da menneske. Det er ikke lenge siden du var gjennom en tøff fødsel, og nå har du hatt ørten bursdagsfeiringer i løpet av én uke?

Ikke rart kroppen din reagerer, når du midt oppi det hele forsøker å slanke deg. Brystbetennesle har jeg aldri hatt, men har hørt at det skal være veldig smertefullt... Stakkars deg!!! Håper du er myyye bedre nå!

 

Husk at når det gjelder slanking er det jo svært viktig å ikke stresse. Og uansett hvor rolig feiringene har gått for seg, regner jeg med at det har medført ekstra stress...?

Du har goood tid foran deg, så ikke ta det ille opp om du står stand by denne uken, du har jo allerede begynt å innarbeide deg flere gode vaner! Imidlertid føler jeg på meg at du er typen til å rase ned i vekt etter en slik uke, i motsetning til enkelte andre *host*, så du har neppe noe å bekymre deg over...! ;-)

 

Syns du er utrolig flink, jeg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Det hørtes ikke godt ut! Slapp unna der heldigvis, men jeg husker en tid hvor jeg måtte dusje og massere flere ganger om dagen.

Som femalia så klokt sier så må du prøve å stresse ned, nå kan du legge bursdagsuken bak deg. Skjønner at du blir litt stressa jeg, husker hvordan det var den første tida. Du må gi deg litt tid nå i starten, kanskje fokusere på hva du spiser istedetfor hvor mye, en stund. Noen lynkur får du ikke prøve nå! Men for all del, hvis du føler deg klar og motivert så er det jo bare å sette i gang! Jeg lå på 1900 kal. om dagen mens jeg gikk på kurs, nå ammer jeg mindre, vesla har beg. med grøt osv, så da har jeg valgt å spise litt mindre. Framover har jeg tenkt å variere dagene litt etter formen og hva som skjer ellers.

 

Syns du er flink jeg! Skulle bare mangle om du ikke skulle få spise litt kaker og pølse etter den innsatsen du har gjort de siste månedene! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok stresset en god del forrige uke, ja.... Mandag morgen når jeg sto opp, koste jeg ved tanken på at nå var alt over. Godt jeg ikke skal ha noe greier før jul, og det er jo leeeeenge til.

 

Det blir nok ingen lynkur her igården, nei hehehe.gif Har ikke hatt noen planer om det, men jeg likte mer tanken på å variere daglig det jeg spiste til frokost og lunsj. For jeg har spist nøyaktig det samme i 3-4 ukene jeg har holdt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg tatt en ny runde på kaloriberegningene mine.

 

Da jeg startet opp med GR igjen og etter å ha snakket med min gamle kursleder sa hun at jeg skulle beregne energiforbruket mitt og finne frem til min meny. Men fordi jeg ammer så skal jeg gå opp enda en meny og også ha en ekstra fruktrasjon og 2 ekstra melkerasjoner.

70730_47538_23935344_1162299259md7fcc91692648676bc23c167159e5e54c.jpg

 

Resultat: Energiforbruk 2.246 Meny 2 (1600 kcal)

Opp en meny tilsvarer Meny 3 (1900 kcal) + ekstra med frukt og melk.

 

Jeg skjønner ikke at jeg har surret meg tidligere opp til meny 4, jeg har jo spist ALTFOR mye! Men kanskje det skyldes at jeg hadde iberegnet de samme trimpoengene som sist... og jeg har ikke trimmet noe mer enn 1 poeng i uken, kanskje.

 

Men jeg har heldigvis gått ned, selv om det bare har ligget mellom 0,4 og 0,5 siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har igjen en bolle med diverse godteri som ikke ble plukket opp av noen Halloween gjester igår. Det ringte på en gang, og da sto det omtrent 5-6 barn, så noe ble vi kvitt. Derfor går turen til jobben idag, for der blir det borte fort som bare fy....!

stikker.gif

 

Har nå endret menyen til 1900 kcal, så for jeg se hvordan det går. Det blir mindre mat.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...