Gå til innhold

Spisedag - resultater


Gjest Nedigjen

Anbefalte innlegg

For en uke siden hadde jeg min første ordentlige "spisedag" etter at jeg hadde lest mye om dette på nettet og funnet ut at det hørtes fristende ut. Kort fortalt skal man, etter å ha slanket seg ganske lenge, innføre en spisedag i uka hvor man absolutt ikke slanker seg. Dette er fordi at kroppet etterhvert vil gå på sparebluss ved for lavt kalori-inntak, uansett om det er et Grete Roede-anbefalt inntak. Ved å innfør spisedag skal kroppen liksom forstå at det er ikke krise, man vil få mat, og det er helt normalt å forbrenne litt ;) Var veldig spent på hvordan dette skulle gå! På spisedagen skal man bare spise alt man har lyst på, ikke tenke på kalrorier eller slanking og rett og slett bare prøve å kose seg mest mulig.

 

Dette skjedde på min spisedag:

 

En god og lang frokost med hjemmelaget brød, godt pålegg, sjokolademelk ble intatt på morgenen. Sikkert 4 store brødskiver.

Spiste en god del frukt, druer f.eks.

Spiste en berlinerbolle til lunch! :D

Middagen var hjemmelaget lasagne med hvitløksbaguette. Smakte herlig!

Så kom godisen. Hadde kjøpt 650 gram smågodt som skulle deles med samboeren min, men jeg må nok innrømme at jeg spiste en god del mer enn han... Også var det tortillachipsen og dip'en da.

Gikk også og småspiste forskjellige ting gjennom dagen.

Jeg MÅTTE jo bare regne ut kaloriene, selv om dette egentlig er fy-fy på spisedagen. Ganske sikker på at jeg tilsammen fikk i meg 4000 kcal denne dagen.

I forhold til på morgenen på lørdag veide jeg 4,5 kg mer på kvelden. Følte meg temmelig oppblåst og veldig mett.

 

Søndagen hadde jeg også litt oppblåst mage, men da spiste jeg helt som "normalt" igjen (dvs ca 1300 kcal). Søndag kveld hadde jeg ganske vondt i magen, men det gikk over når jeg fikk gått på do :)

Resten av uka spiste jeg ca 1300 kcal om dagen og trente mandag, tirsdag, onsdag og torsdag, tilsammen 11 trimpoeng.

 

Og hva har så skjedd? Jeg har gått ned 500 gram fra sist lørdag!! JUHU. Jeg har ikke hatt så stor nedgang på LENGE, så dette er rett og slett veldig bra til meg å være. Cm har også gått ned, faktisk 2 og en halv cm rundt midjen.

 

Anbefaler herved spisedag til alle som føler slankinga har stoppa opp og som har lyst til å skeie ut maks med alt de har lyst på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... dette var jo interessant lesning... Men jeg vet ikke helt om jeg tør prøve dette hver uke. Kan du ikke holde oss oppdatert da, Nedigjen, på hva du spiser på spisedagen og om vektnedgangen fortsetter? Det blir spennende å følge deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig interessant... Og jeg har på ingen måte vanskelighter med å tro på at kroppen trenger litt ektstra kalorier innimellom for ikke å stoppe helt opp. Men så har jeg også hørt at det tar en stund fra det man spiser setter seg på kroppen... Feks hvis man spiser masse godteri og alt man vil en hel dag, så vil det egentlig ikke vise seg før to uker etter. Dette her er jo også veldig forskjellig fra kropp til kropp, men på meg vet jeg at det tar lang tid før ting gir utslag på vekta.

 

Jeg vil veldig gjerne høre mer om dette, for her hos meg har vekta stoppet helt de to siste ukene, så jeg tror jeg trenger en "boost" av et eller annet slag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var godt å høre! Vel jeg har ikke opplevd stopp i nedgangen. Men har tatt av 18,2 kg fra mai. I dag gikk jeg og datteren min på kinahouse og jeg spiste frityrstekt and, ris og sursøt saus. Dessert; en halv posjon fritert banan og is. Jeg er stappmett!!! Jeg spiser ikke godis, drikker ikke brus eller øl, men følte at jeg skeiet voldsomt ut. Antall kcl vet jeg ikke og det er uinterresant egentlig. Vi hadde det deilig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var godt å høre! Vel jeg har ikke opplevd stopp i nedgangen. Men har tatt av 18' date='2 kg fra mai. I dag gikk jeg og datteren min på kinahouse og jeg spiste frityrstekt and, ris og sursøt saus. Dessert; en halv posjon fritert banan og is. Jeg er stappmett!!! Jeg spiser ikke godis, drikker ikke brus eller øl, men følte at jeg skeiet voldsomt ut. Antall kcl vet jeg ikke og det er uinterresant egentlig. Vi hadde det deilig :)[/quote']

 

Ja det går nok bra :D jeg har en liten teori om at kroppen kan sette ned forbrenninga litt fordi man rett og slett er så mentalt innstilt på slanking og sånt, så det er sikkert bra for mange grunner å slappe av litt innimellom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå slanket meg effektivt i 7 uker og vært veldig flink synes jeg (resultat: ca 10 kg ned!) I forrige uke begynte jeg å fryse hele tiden, følte meg slapp og litt småsvimmel. (Har nok vært litt FOR knipen med kaloriene...) Sparebluss!, var min første tanke. Så derfor bestemte jeg meg for å ha spisehelg! Lørdag og søndag har jeg spist alt jeg har lyst på, og det er ikke få kalorier som har kommet i min kropp! Nå er det mandag, og jeg er tilbake i tralten igjen, føler ikke noe behov for å fortsette "utskeielsene". Håper jeg lurte kroppen bort fra spareblussmodus med dette. Veide meg lørdags morgen for å sjekke hva vekten var da, og så skal jeg ikke veie meg igjen før neste mandag, så da får vi se om mathelgen har hatt noen virkning enten på den ene eller andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå slanket meg effektivt i 7 uker og vært veldig flink synes jeg (resultat: ca 10 kg ned!) I forrige uke begynte jeg å fryse hele tiden' date=' følte meg slapp og litt småsvimmel. (Har nok vært litt FOR knipen med kaloriene...) Sparebluss!, var min første tanke. Så derfor bestemte jeg meg for å ha spisehelg! Lørdag og søndag har jeg spist alt jeg har lyst på, og det er ikke få kalorier som har kommet i min kropp! Nå er det mandag, og jeg er tilbake i tralten igjen, føler ikke noe behov for å fortsette "utskeielsene". Håper jeg lurte kroppen bort fra spareblussmodus med dette. Veide meg lørdags morgen for å sjekke hva vekten var da, og så skal jeg ikke veie meg igjen før neste mandag, så da får vi se om mathelgen har hatt noen virkning enten på den ene eller andre måten.[/quote']

 

Ja - det er ikke noe problem å leve sunt igjen når man har unt seg alt man vil! Også vet man jo at man kan spise godis igjen om noen dager hvis man bare spiser rugknekkebrød en liten stund.. ;) Motivasjon det synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette funker vel for noen.... For meg ville det hvertfall ikke fungert! Da ville nok "Mye vil ha mer" sneket seg inn og det ville blitt vanskelig å gå tilbake til det anbefalte inntaket. Jeg ville hvertfall ikke "gassa" meg med masse usunne ting! Er ikke det litt av vitsen at man skal over på et sunnere kosthold?? Det er det hvertfall for meg. Tror dette blir litt å lure seg selv..... ;)

 

Blir spennende å høre hvordan det går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var spennende greier. Dersom dette fungerer ville det vært logisk å tro at man går ned hvis man skjeier ut, uten at det er planlagt slik vi alle gjør fra tid til annen. De ukene jeg har hatt en dag der jeg har "gelmt" å være flink, går ofte vekten opp... Er jeg ikke usunn nok da eller? Blir spennende å lese om dine erfaringer videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette funker vel for noen.... For meg ville det hvertfall ikke fungert! Da ville nok "Mye vil ha mer" sneket seg inn og det ville blitt vanskelig å gå tilbake til det anbefalte inntaket. Jeg ville hvertfall ikke "gassa" meg med masse usunne ting! Er ikke det litt av vitsen at man skal over på et sunnere kosthold?? Det er det hvertfall for meg. Tror dette blir litt å lure seg selv..... ;)

 

Blir spennende å høre hvordan det går. :)

 

Sunnere kosthold ja, absolutt! Spiser jo rå-sunt 6 dager i uka, spiser jevnt gjennom hele dagen og passer på kaloriene. Og det er kjempeomstilling for meg som hverken trente eller visste noe om et sunt kosthold for bare noen måneder siden. Smør, fløte, bacon, pølse osv var dagligdags. Og sjokolade til frokost var helt vanlig... Og det er ikke det at den sunne maten ikke er god nok, det smaker godt det også! Har akkurat spist kjempegod havregrøt med nøtter f.eks, og det kjennes godt i kroppen etter den lange økta i svømmehallen jeg akkurat har vært på. Men når jeg hadde holdt på å leve så sunt og trent masse i flere uker uten at det ga noe særlig resultater på vekta var det gøy å prøve dette her, funka første uka - så får vi jo se... Og det er supergodt for psyken min i alle fall å slappe av ordentlig 1 dag og ikke vie kaloriene en tanke, og godt for samboeren min å slippe å tenke på om pizzaen han lager er "sunn nok". Og en dag med godteri og litt mer feit mat gjør at jeg lettere kan unngå fristelser gjennom uka. For jeg har nemlig store problemer med å bare ta et bittelite kakestykke eller kun 1-2 sjokoladebiter selv om jeg vet det er onsdag, det går bare ikke. Da må jeg heller være heelt avholds fra alt unsunt 6 dager i uka og fråtse litt på lørdager :) Så det funker vel for meg, men kanskje ikke for deg ja. Neste spisedag skal jeg og samboern ut å spise på Big Horn og etterpå skal vi på kino inkl. baconcrisp og smågodt :D JEG GLEDER MEG!

 

Forresten: er ikke det å gå ut å spise + kino med godis på en lørdagskveld noe "alle" gjør? Trenger ikke være noe usunn person for det. Tror det som virkelig er å lure seg selv er å si at man skal være sunn 365 dager i året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg sier - funker sikkert for noen. Skjønner godt at du prøver denne varianten siden vekten har stått stille. Men jeg har fryktelig mange "slankeerfaringer" bak meg, og ut i fra det kan jeg si med hånden på hjertet at dette ikke ville funket for meg. ;) Jeg har valget mellom å fortsatt ha en slank og sunn kropp med tonnevis av energi, eller jeg kan velge din metode - som jeg ikke tror jeg hadde greid å holde til en spisedag i uka...) og "unna" meg masse godteri og kaloririk mat. For meg er valget enkelt. Energien blåses raskt ut hvis jeg velger din metode.... Den gir jeg IKKE fra meg gitt!

 

Jeg var nok temmelig standhaftig i den tiden jeg gikk ned i vekt - og resultatet var jevnt nedover hele veien, hadde minimalt med utskeielser. Nå har jeg stått stille på trivselvekt i lang tid og trives. Jeg går gjerne ut og spiser, på kino og slike ting men jeg MÅ ikke ha godis for å ha en hyggelig kveld. Det handler ikke bare om å "være usunn" - det handler om endret livsstil hvor godis og kaloribomber ikke lenger er i bildet. Jeg hadde ganske likt kosthold som deg før jeg la om..... sjokoladen smakte like godt uansett når på døgnet det var.... :D Jeg trente heller ingenting, kun noen rusleturer med hundene. Nå trener jeg 3 dager+ i uken og føler meg råflink! Og den nye livsstilen fungerer veldig godt for meg. :)

 

"Tror det som virkelig er å lure seg selv er å si at man skal være sunn 365 dager i året".

Vet ikke helt hva du mener med denne? Jeg har hvertfall sluttet å lure meg selv! :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' dette var spennende greier. Dersom dette fungerer ville det vært logisk å tro at man går ned hvis man skjeier ut, uten at det er planlagt slik vi alle gjør fra tid til annen. De ukene jeg har hatt en dag der jeg har "gelmt" å være flink, går ofte vekten opp... Er jeg ikke usunn nok da eller? Blir spennende å lese om dine erfaringer videre.[/quote']

 

Det er visst flere grunner til at det skal funke:

 

1. Man får fortsatt totalt sett på hele uka et kaloriunderskudd. F.eks spiser jeg nå maks 1400 kcal hver dag, selv om jeg egentlig kunne spist over 2000. Dvs at jeg har minst 600 kcal "tilgode" hver dag, og ganger du det med 7 er det 4200 "ekstra" kcal.

 

2. forbrenninga blir høyere og kroppen må jobbe ekstra med å kvitte seg med alt igjen.

 

3. Kroppen klarer visstnok ikke å suge til seg så mye energi på en gang, når man spiser alt på en dag. Om man sprer det over flere dager blir det lettere for kroppen å lagre det, og da legger man på seg. Eksempel: du finner 100 kr på gata. Hva gjør du? tar pengene og tusler fornøyd videre. Hvis du derimot finner masse masse penger, ville du kanskje heller levert pengene på politistasjonen. Tor det er litt sånn med kaloriene også. Om kroppen får litt ekstra, blir det beholdt med glede. Men når det er veldig mye ekstra derimot...

 

Ikke vet jeg om dette EGENTLIG funker, siden jeg har gjort det bare 2 uker, og vet ikke resultatet fra forrige lørdag før om 3-4 dager. Men jeg vet at jeg har gått ned igjen alt jeg "la på meg" på lørdag, så hvis det forsetter sånn skal jeg ha gått ned litt på lørdag i forhold til forrige lørdag. Men det er i alle fall veldig mange folk som slanker seg på denne måten, og det er f.eks anbefalt på http://www.iform.no og jeg har lest om det Shape-up. (For det er jo akkurat som illustrert vitenskap, mener jeg...haha)

 

Det viktigste: det smaker godt, det er noe å se frem til, det gjør at jeg klarer å si nei til godterier og annet usunt resten av uka. (f.eks i går var fristelsene dumle og daim-sjokolade på jobb, gelé og vaniljesaus i kjøleskapet som samboeren min hadde kjøpt og en stor pose tortilla-chips som kompisen hans tok med seg...) Og det ser jeg for meg at må være nøkkelen til at jeg kan klare å holde vekta videre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei : )

 

Skal bli spennede å følge deg fremover og om dette fungerer.

 

For min sin del har nok ikke dette fungert, hadde nok ikke kunne spist så mye, da har jeg nok ikke klart å rodd meg inn igjen, jeg bruker å unne meg litt god mat på lørdager men ikke så mye....

 

Men i alle fall det kan nå hende at det fungerer for noen, skal i alle fall bli spennede å se hvordan det går med deg fremover, viss det er så at du skal ha slike spise dager hver uke.

 

klem fra slankeblogger Evelyn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hei,

jeg gjør det på akkurat samme måte som deg, Nedigjen! Og det funker!!!

 

Jeg begynte på GR kurs for 1 1/2 år siden, og gikk ned fra 73 kg til 50 kg på 8 mnd.

De siste 10 mnd har jeg gått på stabiliseringskurs, jeg spiser 1600 kcal hver dag, bortsett fra en dag i uken hvor jeg spiser hva jeg vil.

Selvom jeg koser meg med hva jeg vil den ene dagen i uken, så har vekten min vært stabil på 50 kg i flere måneder nå.

Så lenge jeg følger 1600 kcal-"planen" hele uken, så spiller det ingen rolle om jeg skeier ut 1 dag i uken. Vi er alle forskjellige, men for meg så er det viktig å ikke tenke kalorier den ene dagen i uken, for å holde motivasjonen oppe alle de andre dagene:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier akkurat det samme som sist lørdag og samme cm rundt midjen. men har akkurat kommet hjem fra nattevakt og har jo spist litt i natt, så det teller kanskje ikke. Får heller veie meg etter jeg har sovet litt? Hmm.. :( Jaja, har i alle fall ikke gått opp noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 10 mnd har jeg gått på stabiliseringskurs' date=' jeg spiser 1600 kcal hver dag, bortsett fra en dag i uken hvor jeg spiser hva jeg vil. [/quote']

Det er vel ikke så dumt så lenge det fungerer! :(

Leste på melk.no at det ikke er mulig å lure kroppen slik at den ikke tar inn kaloriene du spiser på en spisedag. Uansett hvor mye du spiser vil kroppen bruke det til å omfordele energi eller lage fett. -Å det tror jeg på. Har du regnet ut hva energiforbruket ditt er? For det er vel "1600kcal+en syvendedel av det du spiser over 1600 på lørdager" daglig? :) Slik at du får ikke i deg mer enn det du forbrenner, men istedenfor å ha likt energiinntak hver eneste dag så sparer du endel kalorier til helgekosen!

 

Kan jo være det er nøyaktig det samme til deg NedIgjenn? At du har rett å slett for lite inntak slik at du har fått det spareblusset du snakker om. Og at denne spisedagen trengs for å få det totale ukesinntaket til å stemme med det totale ukesforbruket av kalorier. -Hva tror du?

 

Jeg fordeler kaloriene litt slik som det passer meg jeg også. Har aldri levd så sunt å fått i meg så mye vitaminer osv, men jeg sørger likevel for å plotte inn litt sjokoladekos innimellom. Vekta har iallefall gått perfekt ned i 6 uker nå! Jeg holder meg innenfor det samme kalori-underskuddet, slik at jeg får vektnedgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så dumt så lenge det fungerer! :(

Leste på melk.no at det ikke er mulig å lure kroppen slik at den ikke tar inn kaloriene du spiser på en spisedag. Uansett hvor mye du spiser vil kroppen bruke det til å omfordele energi eller lage fett. -Å det tror jeg på. Har du regnet ut hva energiforbruket ditt er? For det er vel "1600kcal+en syvendedel av det du spiser over 1600 på lørdager" daglig? :) Slik at du får ikke i deg mer enn det du forbrenner' date=' men istedenfor å ha likt energiinntak hver eneste dag så sparer du endel kalorier til helgekosen!

 

Kan jo være det er nøyaktig det samme til deg NedIgjenn? At du har rett å slett for lite inntak slik at du har fått det spareblusset du snakker om. Og at denne spisedagen trengs for å få det totale ukesinntaket til å stemme med det totale ukesforbruket av kalorier. -Hva tror du?

 

Jeg fordeler kaloriene litt slik som det passer meg jeg også. Har aldri levd så sunt å fått i meg så mye vitaminer osv, men jeg sørger likevel for å plotte inn litt sjokoladekos innimellom. Vekta har iallefall gått perfekt ned i 6 uker nå! Jeg holder meg innenfor det samme kalori-underskuddet, slik at jeg får

vektnedgangen.[/quote']

 

Jeg tror helt sikkert det stemmer det du sier! 1600 kcal pr dag er i utgangspunktet for lite nå når jeg stabiliserer. Jeg har regnet ut hva jeg egentlig skal spise, og det er 2000 kcal pr dag. Men jeg kommer nok til å fortsette som jeg gjør, liker å kunne kose meg litt ekstra på lørdagen... Det er idag det; JIPPI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid hatt inført en spisedag i uken.. Dette er som regel lørdagene, men skulle det dukke opp situsjoner som selskaper el samme helg, så tar jeg spisedag den dagen..

 

har tatt av meg 15 kg på underkant av ett år med denne metoden.. Det hjelper jo så sinnsykt på motivasjonen når man vet at lørdagen kommer.. Jeg har som regel en vane for å kjøpe inn det jeg sjesker på gjennom uken for å så å hive meg over det lørdags morgen, vel og merke ETTER frokost=)

 

På trim.no under "55 tips for vekttap", er dette ett av rådene de har satt opp..

 

Har også 2 i fam som driver med bodybuilding i form av at de stiller i konkurranser, og de gangene de skulle"slanke seg, eller deffe seg som de sier", så har de hatt lørdagen som spisedager og da spiser de alt de måtte ønske.. akkurat slik jeg har praktisert også.. Men da er det selvfølgelig viktig at man er superstreng resten av uken..

 

Kunne aldri ha"slanket" men eller"endret livsstil" UTEN å ha den fantastiske spisedagen min.. Det er er vannvittig god dag å ha..he,he.. Super for motivasjonen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville en fråtsedag (jeg spiser hver dag :( ) ikke fungert hvis jeg ikke var i skibakkene hele dagen eller lignende aktiviteter. For meg vil alltid en dag med ubegrenset spising gi fysisk ubehag mens/etter jeg spiser og det største problemet er at jeg etter en slik spisedag blir MYE MER SULTEN neste dag, slik at det er vanskelig å finne tilbake til rutinene.

 

Jeg presiserer at dette gjelder meg, og jeg synes det er viktig at den enkelte finner ut hva som passer for dem og at jeg og andre unngår "misjonering" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned ca 15 kilo på 1 år, og jeg hadde hele tiden en "fråtsedag". For meg var dette søndagene. Smågodt og godis har aldri vært mitt problemområde, derimot var det deilig mat som fristet meg på fråtsedagene mine. Forskjellene her tror jeg går på blodsukkeret. Om man koser seg med masse sjokolade på søndag, tror jeg det tar noen dager før man kommer til hektene igjen, man vil være sjesken/fysen på noe søtt i flere dager fremover. Jeg føler ikke at jeg får den samme følelsen av fet mat....

 

Men alle er forskjellige! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...