Gå til innhold

Ny her og trenger tips!


Gjest Melkorka

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg meldte meg inn her i dag. Jeg er overvektig. Vekta viser i dag 79,6 kg og jeg er 168 cm høy. Vekta mi er et stort problem for meg. Jeg trives overhodet ikke i kroppen min, og det er en god stund siden jeg gjorde det. Jeg har fått tre barn på under 4 år, og jeg skulle vel gjerne skylde på det. Dessverre er det bare min feil og jeg blir så lei meg over.. ja... vet ikke helt jeg. Motivasjonen er der. Jeg vil ned i vekt! Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få det til. Jeg er fryktelig glad i godterier og spiser nok for mye mat. Jeg vet hva som skal til, men trenger liksom et spark i baken. Å se vekta mi burde nok være spark nok, men... det er så vanskelig. Jeg vil jo ikke være så stor! Jeg gruer for å gå ut blant folk fordi jeg er så svær.. Jeg stod opp i dag morges og bestemte meg for at NÅ må jeg gjøre noe med dette! Så nå trenger jeg tips.

 

Hvordan skal en travel (!) trebarnsmamma (barna mine er 4, 2 og 9 mnd) i full jobb (8-16 + evt overtid) (og får lite hjelp av mannen til alt her hjemme) klare å få dette til? Jeg sitter foran pc'en så og si hele dagen. Jeg kan ikke se når jeg skal få tid til å trene? Har tenkt på å kjøpe sykkel/stepmaskin eller noe til å ha hjemme, men er redd den blir lite brukt? Noen som har treningsutstyr hjemme som de bruker? Alle jeg kjenner som eier noe sånt bruker det aldri..

 

Noen som har noen gode tips til å komme seg igang. Hva gjør jeg først liksom? En helt klar begynnelse må jo være å kutte ut snop og helt klart usunne matvaner(som å spise for mye og å spise i tide og utide). Noe annet? Jeg elsker å ut å gå/jogge. Hehe, må jo le av meg selv. Jeg er i usannsynlig dårlig form. Jeg har gått litt turer i lysløpa her (jeg jobbet halve dagen for en mnd siden) og etterhvert klarte jeg faktisk å jogge hele løypa uten stopp 2.5 km eller noe) Var sååå stolt. Så så jeg på et lettere liv på TVN og hun Kari sa at mange mennesker TROR de er ute å jogger når de jogger i 15 minutter - men det gjør de ikke. *WHAT??* Der røyk mine illusjoner om at jeg jogget. hehe, men jeg var mektig fornøyd med mine 12 minutter på hele løypa jeg.

 

Lurer vel også litt på om det er noen her som er i samme situasjon som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tobarnsmamma

Hei.

Så bra at du har motivasjon! Det som er lurt er å spise ofte (hver 3-4 time) og spise sunt. Eks på meny som jeg bruker:

 

frokost: 1 skive med lett gulost + 1 skive med kokt skinke. Drikke: 1 dl Biola

 

lunsj: 1 skive med lett leverpostei + 1 skive med røkt laks. Drikke: vann

 

mellommåltid: eple + joghurt (yoplait 0,1%) // evtl. 1 toro rett i koppen suppe

 

middag: 1 kyllingfilet + 70 gram ris + grønsaker (agurk, paprika, salat). Ingen saus. Drikke: vann

 

kvelds: frukt (1 eple eller 100 gram druer) + 1 lett joghurt

 

Viktig:

1) spis lite og ofte

2) drikk mye vann (dropp juice)

3) blir du sugen på snop er du sulten - spis 1 knekkebrød med ost og 1 lett joghurt. Evtl unn deg en kalorifattig kakao.

4) ta pauser på jobben og gå i trapper (eks 10 etasjer opp og ned) hvis du har slike muligheter på din arbeidsplass. Dropp heisen.

 

Du kommer til å lykkes! Vi er mange her inne med barn og travle dager. Det gjelder å planlegge. Ta med deg en vannflaske og et oppkuttet eple/banan el.l. når du skal være hjemmefra en stund. Da har du ingen unnskyldning for å kjøpe noe usunt på butikk/kiosk under veis.. Planlegge er vi mødre gode på!

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert!! Tusen takk for gode råd.

Likte spesielt den med å ha med oppkuttet frukt. Det er den fella jeg ofte går i, at jeg blir sulten på vei fra jobb el.l og havner på en kiosk/butikk.

 

printet ut tipsene dine jeg så nå har jeg de i veska! Dette skal jeg klare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tre barn, men nyter fremdeles permisjonslivet - så litt tid har jeg.

Men jeg setter av en times gåtur hver kveld når barna er i seng. Det er GOD trim! :)

 

Ellers spiser jeg som følger:

 

Frokost:

2 skiver med makrell i tomat/leverpostei/ost

1 youghurt

 

Mellom:

1 frukt

 

Lunsj:

2 skiver med et eller annet pålegg, youghurt

 

Mellom:

1 skive eller to rugsprø med pålegg

Frukt

 

Middag:

Igår spiste jeg skinkebiff, peppersaus, potetbåter og oppskåret squash/paprika/champignon som jeg hadde surret i stekepanna. NYDELIG! Man kan fint spise saus - sjekk bare på kaloriinnholdet bakpå pakka.

Dessert: Eplebåter med kesam (vanilje)

 

Kvelds:

1 skive eller to knekkebrød med pålegg

1 youghurt

 

Dette er eksempel på en dag. Ligger på rundt 1600 kcalorier. Går på GR kurs, og har gått ned 6,4 kg på 6 uker. Så dette virker! Viktig å spise nok, og ikke for lite...!

 

Vil du ha Kari Jaquesson sin siste DVD tilsendt, så gi lyd. Her har den ikke blitt brukt...

Tenkte 260 inkl. porto. (Betalte rundt 350 med porto selv). Gi lyd om du er intr.

Ellers har jeg en stepmaskin som jeg faktisk trør på med jevne mellomrom. F.eks om man likevel skal se et TV program, kan man fint trø den stunden det varer.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så innmari tungt å ta løs når man føler seg tung,lite sprek,glad i snop,må endre livsstil.Det høres ut som forandring på alle plan i livet.Man må finne rom for trim,endre tanke omkring mat,lete etter nye produkter,sette seg inn i dette.

 

Alt dette når jeg var bånn lei av å drasse på 83 kg,altså ganske på bånn.Jeg måtte bli drit lei av å se sånn ut før jeg tok meg sammen.

 

Men tro meg det er verd strevet.

 

Akkurat da jeg hadde klart å få litt fres i min slappe kropp,fikk jeg betennelse i hælene.kunne ikke gå,trente da pilates etter cd og satt og tråkket på spinningsykkelen for å få trim.Jeg har og lite tid,barn/ungdom som fraktes til ski trening osv.Jeg trener hjemme og sparer dermed mye tid på kjøring til treningssenter og har lagt inn en økt på sykkelen planlagt i programmet fra morningen.Kan du prøve på noe sånt?

Jeg begynner å bli bra i beina og gleder meg utrolig til min første tur i marka.Mitt råd gi litt trøkk,bruk energi på å komme igang,vær bestemt,ikke gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte råd alle sammen!

 

Jeg lurer på om jeg må investere i treningsutstyr. Hva er best trening av stepmaskin eller sykkel? Tenker det er det jeg kunne hatt her hjemme og brukt når jeg sitter foran tven isteden for å sitte stille. Jeg skal prøve å få til en gåtur hver kveld. Godt for kropp og sjel!!

 

Er det noen formel for å regne ut hvor mange kalorier man trenger i løpet av en dag? Jeg ammer ca tre ganger over døgnet enda, men jeg har lite melk igjen så det blir vel mer for kosens skyld og det er nok ikke mye lenger babyen min vil ha tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Om du er bekymret for at du putter i deg mye "ekstra" er det lurt å skrive ned det du spiser. Det gjør deg veldig bevisst og det blir vanskeligere for samvittigheten å spise det usunne. Finn ut hvor mye mat kroppen din TRENGER i løpet av en dag. Spis det, å tenkt alt annet som "kosemat". Da får du forhåpentligvis ett litt annet forhold til "småsnacks".

 

Uten at jeg har veldig mye peiling, vil jeg tro at du brenner flere kalorier på sykkel fordi bevegelsene er større enn på step-maskin.

 

Du kan jo også vurdere å melde deg på et internettkurs. Jeg går selv Grete Roede kurs og er fornøyd med resultatet. Det har MYE å si om du har noen som motiverer deg og hjelper deg med å vite hva en skal putte i seg og hvor mye.

 

Formelen for kaloribehov er:

 

vekt x 10

+høyde x 6,25

- alder x 5

- 161

Du er nå kommer frem til hvilestoffskifte

Du ganger svaret med 1,3 hvis du sa du hadde stillesittende arbeid, 1,4 dersom du har stillesittende arbeid med noe aktiv fritid og 1,5 om du har fysisk arbeid og/eller meget aktiv fritid

Nå er du kommet frem til ditt daglige energiforbruk før trim.

Deretter må du gange antall trimpoeng du har pr. uke (1 trimpoeng = 200Kcal) med 28,58 og plusse det på ditt energiforbruk før trim.

Da er du kommet frem til ditt daglige energiforbruk (i Kcal).

 

Om du skal ned i vekt må du trekke fra 800-100 fra ditt daglige energiforbruk (ganske logisk for at du må putte mindre inn enn du faktisk bruker i løpet av en dag for å gå ned i vekt) Så er det bare til å sette i gang!

 

Formelen er litt vanskelig å forstå, bare spør om du ikke forstod det!

 

Lykke til, stå på, så kommer resultatene etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! Da har jeg veid og målt. Har gått ned 1 kg og hele 5 cm! Kjempe fornøyd. Det var ikke vanskelig i det hele tatt. Har kuttet ut godterier og mindre porsjoner. Det er kjempe viktig for meg å skrive ned hva jeg spiser. Da passer jeg bedre på merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...