Gå til innhold

kaloriformelen i hverdagen!


Gjest spasmus

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ny her og skal ned 10 kg! Ut fra den formelen jeg fant på sidene her fikk jeg et kalorinivå på 1280 kalorien. Men er det det jeg skal spise for å ikke gå opp? Og i tilfell hvor mye mindre kalorier enn det formelen sier skal man ha da hvis man skal slanke seg???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er ny her og skal ned 10 kg! Ut fra den formelen jeg fant på sidene her fikk jeg et kalorinivå på 1280 kalorien. Men er det det jeg skal spise for å ikke gå opp? Og i tilfell hvor mye mindre kalorier enn det formelen sier skal man ha da hvis man skal slanke seg???

Skriv ned utregninga di så er det lettere å se. :)

 

Nesten alle damer mellom 20-60 som ikke er alt for aktiv har et nivå på rundt 2000 tror jeg, og menn på 2600. Tror at det er slik at en aldri skal legge seg under 1300 for da kommer kroppen i spare-modus, slik at du ikke går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK!

 

Veier 63 kilo, er 1,65 høy, 27 år og jente. Ingen som helst aktivitet pga sykdom!

 

(63 x 10) + (165 x 6,25) - (27 x 5) - 161 =

630 + 1031,25 - 135 - 161 = 1365,25

 

1365,25 * 1,3 = 1774,825

 

Stemmer dette bedre da?? med 1775 kalorier pr dag. Hvis dette er riktig utregning da? Men hvis der er det! Er det det inntaket av kalorier men skal ha resten av llivet liksom, for å ikke gå opp? Og hvor mye mindre kalorier skal man spise for å gå ned? 1300?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Ja, hvis du ikke får vært i noe aktivitet, er 1775 den mengden energi du må ha for å holde stabil vekt. Hvis du vil gå ned, får du ta det langsomt, for du er ikke overvektig! Du har en BMI på 23,14 - og det er innenfor normalområdet på 20,0 - 24,9. Bare BMI sier dog ikke mye, det som betyr noe er kroppssammensetningen. Jeg blir litt trist når jeg leser at du ikke kan være i aktivitet - er dette helt umulig, ikke ergometersykkel, korte gåturer eller strikktrening på stuegulvet engang? For hvis du har litt muskler er 63 kilo en flott vekt for en på 165 cm!

 

Jeg ville ikke ha prøvd å gå ned i vekt, ihvertfall ikke mer enn to kilo. Da vil du være akkurat "på midten", 22,5. Men nå skal ikke jeg komme her og fortelle deg hva du bør veie. Ta for deg dagsrapporten og prøv deg fram, hvor mange kalorier er det utholdelig å leve på? Jeg har prøvd i fire uker, og 1650 kcal er for lite, jeg blir fysen og sprekker.

 

Helt enkelt er kaloriunderskudd pr dag lik nedgang i gram pr uke. Så hvis du lever på 1575 kalorier i en uke skal du teoretisk gå ned 200 gram. Vil ikke anbefale noen å leve på mindre enn 1500 lenger enn en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret!

Har vært syk i 5 år, og ikke trent på den perioden. Kjøpte ergometersykkel for å syklet ca 5 min om dagen, men ble bare værre. Har ME (myalgisk encefalopati) og blir mye værre i form hvis jeg gjør nesten noe som helst. Før jeg ble syk veide jeg bare 5 kilo mindre enn nå, men var fornøyd. Men da trenet jeg minst 4 dager i uken. Og som student hadde jeg ikke bil,så syklet overalt. Så hadde litt muskler. Så de var jo noen av de kiloene.Nå som jeg har vært innaktiv så lenge er ikke mye av vekten min muskler lengre. Så tror jeg ville blitt ca sånn som før hvis jeg hadde gått ned 1 kilo. Bare mye mindre fast i fisken selvfølgelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christophine

Vet ikke så mye om den sykdommen (les: ingenting!) men det hørtes skikkelig ugreit ut! Kan du ikke følge med når det er nettmøte med ekspertene her, og høre om de kanskje har noen tips eller synspunkter? Kan hende er det mulig å trene seg opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Men det er nok ikke mulighet til det. Eneste muligheten å bli bedre er helt hvile! Det eneste man absolutt ikke skal gjøre, er å trene! Da bli du værre. Og det har jeg virkelig fått erfare. Litt sykling i ca 5 hver dag i kanskje en mnd og noen gåturer endte med at jeg ble liggende i 8 mnd. Fra august 2005 til april i 2006. Måtte bli vasket i senga, kjørt i rullestol på do osv. Så aldri igjen!!! Sto forresten om sykdommen på side2 sine nettsider i går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tror nesten ikke at du bør gange med 1,3 da dette er et tall som sier hvor aktive vi er i hverdagen, og 1,3 tilsvarer et normalt liv, med den bevegelse som er.

 

(Jeg har lest en del om ME, blant annet de to søstrene i Ottestad, som begge to er hardt rammet, og ligger på hvert sitt rom, uten å orke å snakke sammen....

Har vært endel stykker i HA om denne sykdommen, og det er skremmende lesing)

 

All den tid du ikke gjør noen ting, så bør du altså ikke gange opp med 1,3.

1700 kcal daglig vil gi deg en oppgang, men med et inaktivt liv bør du nok ned på 1100-1200 for å få nedgang.

 

Lykke til

 

Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...