Gå til innhold

Dagbok for et lettere liv... dagen før dagen


Gjest Grethe42

Anbefalte innlegg

Klokka er halv tolv, det er langrenn på TV og jeg har spist frokost bestående av to kokte egg, 1 skive grovbrød med vita hjertego margarin og drukket et stort glass ekstra lett melk. I dag kjenner jeg søtsuget for første gang - det er noe med helg, sofa, TV, sen frokost, fri... jeg føler meg som en røyker som går på avvenningskurs :-)

 

Tror kroppen fikk litt sjokk av de 3 kiloene jeg mistet forrige uke - hittil denne uka har den vært sær og oppblåst. Men i dag er den tilbake i vanlig gjenge. Men tror ikke jeg går ned noe liknende denne uka, skal være glad for 1 kilo, tenker jeg.

 

I ettermiddag har jeg tenkt meg ut på en halvtimes joggetur. Det er sol og knallblå himmel, deilig med alt lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4,8k
  • Created
  • Siste svar

Veldig flink du som jogger.

Jeg har aldri vært noen jogger, men går da turer i skog og mark istedet.

Det blir mye utenfor allfarvei, for jeg liker ikke å gå etter vei.

Spennende å følge deg, så gleder meg til onsdag og veiedag.

Heier på deg jeg

 

God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 12, jamen har det gått nesten to uker allerede. I dag er det igjen flott vær, og da får jeg litt lyst til å bevege meg. Holder på å rydde opp litt inne - vi pusser opp og rydding er et evigvarende prosjekt- og i ettermiddag skal jeg på treningsstudioet og svette litt.

 

I går følte jeg meg veldig lite flink. Jeg spiste to never potetgull (Sørlandschips, verdens beste potetgull!) og der forsvant alle kosemerkene mine for uka, gitt. Ble bare rot med middagen også - samboeren lagde ostesmørbrød... spiste bare to stykker og totalen for dagen gikk ikke over de 1300 kcal jeg skal ha, men følte meg veldig lite sunn da ja :-( Ikke fikk jeg kommet meg ut for å jogge heller.

 

Vel, vel. Det vil alltid komme sånne dager. Jeg får trøste meg med at kaloriinntaket var under kontroll selv om ikke kvaliteten på kaloriene var noe å skryte av.

 

Sizzi: du forbrenner masse kalorier når du går tur utenfor allfarvei! Jeg hadde en skogsløype jeg pleide å bruke før, og en dag tok jeg på meg pulsbeltet for å sjekke litt. Brukte over 600 kcal på turen, som tok en time og et kvarter. Det var mye oppover, men også tilsvarende mye nedoverbakke. Så det er fin trim. Styrker også anklene og baken! Vet du at mange av dagens unger ikke klarer å gå tur i skogen på smal sti/utenfor stien fordi de alltid går på asfalt og har ikke balanse til å gå slik vi går?

 

 

Ha en fin søndag.

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det veiedag! Tror ikke jeg har gått ned noe denne uka, tvert imot. Jeg har spist litt lite (prøver å nå 1300 kcal-menyen og ligger såvidt under) og det har vært litt rot med måltidene nå i førjulstria. Spist alle kosemerkene mine også. Vært på julebord. Og i kveld, kvelden før veiing, skal jeg på enda et julebord! :-) Tror jeg bare skal glemme denne uka hehe

 

Men har vært flink til å trene, har 9,1 trimpoeng denne uka. Kom også glatt inn i et par bukser jeg har hatt liggende og kjøpte juleskjørt i str 38 - men klesstørrelser er som julenissen, det er ikke bare en.

 

Krysser fingrene for i morgen, men tar det egentlig litt med ro. Har begynt å få bedre tak på hvor mye mat jeg kan spise, og kommet inn i vanen med trening. Et skritt om gangen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg tenkte har jeg gått opp 600 gram denne uka. Får skylde på to julebord og en julelunsj og endel rot ellers i matveien. Men har fem dager med ca 1300 kcal og to dager med ca 1600 kcal, så det er ingen grunn til at jeg skulle gå opp... det må være noe med sammensetningen av kaloriene og fobrenningen :-)

 

Har 9,1 trimpoeng denne uka og er relativt fornøyd med det.

 

I dag ny frisk, ny uke... har spis 1339 kcal i dag inkl deilig kveitemiddag. Gått 40 min raskt hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble inspirert og motivert av å lese om deg :-) Artig at du skriver hver dag.

 

Jeg har gått på kurs før og skal starte 2.januar igjen, men bare som gratis-deltaker denne gang. Har allerede begynt å motivere meg, derfor er jeg inne her. Det er så herlig å høre om alle opp og nedturer. Det er endel av virkeligheten og jeg kjenner meg selv igjen i deg. Hører litt bortforklaringer også :-) Du er motivert helt tydelig, så dette klarer du. Jeg skal ned 10 kg til mai. Hvor mye skal du ned? Har meldt meg inn i SATS igjen fra 1.januar. Så nå er det full fart etter jul. Er lei trange klær og ikke føle meg OK med meg selv.

 

Jeg er 43 år.

 

Ser innom forumet ditt senere. Lykke til. Du er kjempeflink. Stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg tenkte har jeg gått opp 600 gram denne uka. Får skylde på to julebord og en julelunsj og endel rot ellers i matveien. Men har fem dager med ca 1300 kcal og to dager med ca 1600 kcal' date=' så det er ingen grunn til at jeg skulle gå opp... det må være noe med sammensetningen av kaloriene og fobrenningen :-)

 

Har 9,1 trimpoeng denne uka og er relativt fornøyd med det.

 

I dag ny frisk, ny uke... har spis 1339 kcal i dag inkl deilig kveitemiddag. Gått 40 min raskt hjem fra jobb.[/quote']

 

Synd at det var oppgang siste uka, men er du sikker på at du spiser nok?

Har du regnet ut kaloriforbruket ditt?

Det kan du gjøre ca. midt på sida under "min forside"

Ser at du er kjempeflink til å starte på ny frisk igjen i dag.

Jeg fikk - 1,2 kg denne uka, og - 6cm tilsammen. Litt over 14 trimpoeng

Heier fremdeles på deg - snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer! Jeg synes internettkurset er greit nok. Det er litt tregt med svar fra kursleder, det har f eks gått en og en halv dag nå uten at jeg har fått kommentar på ukesrapporten min, og hun svarer ikke raskt på meldinger. Kurslederen min er Eirin Magnussen/Sandefjord. Men utenom det går det greit å skrive inn hva jeg skriver her og PCen regner jo ut antall kalorier og kilo og centimeter. Det synes jeg er motiverende.

 

Jeg tror ikke jeg har spist for lite mat, Sizzi. I følge formelen forbrenner jeg ca 1800 kcal i døgnet, ca 2000 med 7 trimpoeng i uka. Så 1300 kcal burde ikke være nok til at kroppen kjører sparebluss. GR anbefaler ikke at man går under 1000 kcal mindre enn forbrenning, og jeg ligger altså på ca 700 minus. 700 x 7 dager er 4 900 minuskalorier i uka og det er litt mer enn en halvkilo ned i uka. Dette altså hvis kroppen gidder å følge slike matematiske prinsipper ;-)

 

I dag har jeg vært på julelunsj igjen, heldigvis den siste før neste desember... Spiste karbonadesmørbrød og marsipankake. Til middag er det wienerpølser (2 stk) med potetmos. Ikke er veldig sunn dag, med andre ord. Men i går spiste jeg sunt hele dagen.

 

Nå er det to dager med masse trim og grønnsaker før julaften. Ikke så lett å slanke seg i desember selv om jeg er veldig motivert. Hadde vært enklest å sperre seg inne og si nei til alle invitasjoner ;-)

 

Lykke til dere som følger meg! Det er motiverende å få kommentarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme kursleder, og jeg synes og så det går litt tregt.

Det står jo at vi skal få tilbakemelding på ukerapporten innen 24 t, men det har iallefall ikke jeg opplevd. Det samme er det hvis en sender en melding og spør om noe også. Synes tilbakemeldingene til tider kan være litt lite personlig - mer bare oppgulp.

Vi får håpe vi klarer oss bra likevel.

Synes det er litt greit å ha kurset til å holde seg i ørene nå i disse juletider. Da er det bedre sjanse for at vi ikke legger på oss enda mere.

 

Gleder meg til å se hvordan det går med deg videre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag, første fridag på lenge, OK vær og jula er nesten i boks. Ikke noe stress framover nå, og god tid til trening og planlegging av måltider. Jeg er bedt bort tre dager i jula, på ribbe, kalkun og pinnekjøtt, så det gjelder å holde tunga rett i munnen med alt det andre snopet som jeg i tidligere juler ukritisk har stappet i meg.

 

Kursleder mener at vektoppgangen siste uke skyldes alkohol, og at jeg vil gå ned når dette er forbrent. Og jamen veier jeg ikke 71,8 kilo i dag, 900 gram ned siden onsdag. Kanskje begynnelsen på mensen også hadde noe å si?

 

Samboeren har invitert meg til å bli med ham på et to/tre-ukers roprogram med fokus på vektnedgang. Trening seks ganger i uka helst, aldri mindre enn fire. Vi starter i dag. Jeg liker roing, det trener hele kroppen og det er sjelden kø på apparatene. Aller best trening når jeg har selskap selvsagt ;-)

 

Jeg kommer til å sende inn ukesrapport neste uke også, selv om kursleder er på ferie og ikke kommer til å svare. Det er disiplinerende og veksler mellom gøy og grusomt hehe.

 

Gleder meg til å følge deg også Sizzi!

 

Mai2007 - vi er omtrent like gamle (jeg er 40) og har omtrent samme mål. Jeg vil gjerne ned til 62 før påske, men er veldig fornøyd med 64 også. Veide 75,1 for to uker siden.

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille juleaften. I dag blir det en del aktivitet - litt handling, litt husarbeid, litt maling (oppussing) - og trening med romaskinen på treningssentret. Gikk fint i går, tok en 2000meter-test. Tok meg nesten helt ut og kom inn på 10:18:7. Ikke akkurat imponerende, men det er jo en begynnelse. Har nå regnet ut verdiene for lett, moderat, anstrengende og hard roing og i dag er det intervalltrening (4 min hardt, 3 min lett, 3-4 ganger).

 

Spiste bra i går og er motivert for å spise bra i dag også. Skal ha reker i kveld og der må jeg dessverre ha loff til. Men liker ikke majones, så det er jo en gratisbonus ;-)

 

Kjøpte nesten en slik skritt-teller i byen i går, har sett at mange bruker det her inne. Men synes egentlig at gåing utenom trening er en del av forbrenninga mi uansett så det blir feil å regne det som trim. Men det er vel kanskje motiverende slik at man går mer enn man vanligvis gjør?

 

Kjøpte ny rød jule-BH på H&M i går. Bruker 90C og krysser fingrene for at jeg kan komme meg ned i 80C om ikke altfor mange måneder. Er nå 88 cm rundt ryggen takket være mine kraftige lunger ;-) Det er så mye større utvalg i litt mindre størrelser. Ser fram til å li litt smalere, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God jul, mai2007 og sizzi! Kos dere i jula! Jeg skal være flink i dag og fram til middag i morgen, men julemiddag, riskrem, konfekt og marsipan skal jeg unne meg i morgen kveld :-)

 

Målet må være å veie det samme tredje juledags morgen som i morgen tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra julefeiring, og la faktisk på meg to kilo på tre dager (!). Veide 71,6 på julaftens morgen og 73,6 i går morges. Men spiste riktig i går og kom meg ut en halvtime på rask spasertur, så i dag har jeg gått ned 800 gram til 72,8. I dag skal jeg ro 40-45 min og er tilbake på meny 1, så jeg regner med å nulle ut julespisingen i løpet av et par dager.

 

Var deilig å spise absolutt hva jeg ville i tre dager, men så jo at magen som har vært fin og flat i tre uker plutselig begynte å bule... Og følte meg ikke akkurat flott og opplagt etter tre dagers overspising og snoppinntak. Så det var deilig å komme tilbake på den smale sti i går :-)

 

Håper resten av dere har hatt en fin jul og er klar for å vende tilbake til det sunne liv. Nyttårsaften er jeg bedt på pinnekjøtt, men det er den eneste fristelsen i ukene som kommer. Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad, for da jeg gikk på vekta i går, viste den -1,2 kg. Målene hadde også krympet 7cm.

Regner med at kiloene dine er borte iløpet av noen dager.

Heldig du som har fått en så kjekk og grei treningspartner - min ligger på sofaen med ei bok!!!!

Godt nyttår til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julekiloene krymper sakte, men sikkert. Onsdag 73,6 kilo, i går 72,8, i dag 72,2. Kan umulig ha vært fett jeg la på meg de tre dagene siden det går så lett av?

 

Så flink du har vært Sizzi! Minus 1,2 kilo i juleuka er utrolig!

 

I går rodde jeg 35 minutter og ble skikkelig sliten i beina. I dag er det intervalltrening. I følge treningseksperter er intervalltrening alfa omega hvis man skal komme i god form, men jeg er usikker på om det er like godt for vekttap? Det blir jo som regel bare ca 35 min roing totalt, mens står jeg på ellipsemaskinen i en time forbrenner jeg mange flere kalorier. Men blir altså ikke så sprek. Uansett er det vel maten som først og fremst sikrer vekttap, ikke trimmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttårsaften... er bedt bort på pinnekjøtt og det blir jo kjempehyggelig, men skikkelig kaloririkt... en pakke Fjordland pinnekjøtt er ca 1000 kalorier og det blir ikke noe mindre enn det i kveld. Men skal si nei til alkohol (bortsett fra et glass champagne klokka 24) og spise lite dessert. På dagen i dag skal jeg trene, så jeg har litt å gå på :-)

 

Magen er tilbake flat og fin! Deilig. Og samboeren har blitt inspirert til å trene mer og spise sunnere, så da blir vi to som drar sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe42

Første nyttårsdag. Ble ikke så mye spising i går som jeg fryktet, men salt pinnekjøtt og styrketrening på forhånd gjorde at jeg gikk opp en del gram allikevel. Har drukket te i dag og holdt meg unna brød, så jeg får unna alt saltet i kroppen.

 

På onsdag, om to dager, er det veiing igjen. Veide 71,6 sist og tror nok jeg veier litt i overkant av 72 nå. Allikevel rimelig fornøyd med jula. Har spist godt, spist snop, men har også trent mye (12 trimpoeng så langt denne uka) og sagt mye nei takk. Men kolossalt med kalorier i julemat og julesnop gitt. Lært mye denne uka :-)

 

Treningsstudioet er stengt i dag så jeg har gått 40 min rask tur, ble svett og varm.

 

I morgen er det jobb igjen, gleder meg ikke til å ta bussen kl 7 i morgen tidlig. Hatt for mange sene morgener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, stikker innom en tur igjen jeg.

Synes jeg har vært flink siste uka også jeg, men vekta viste +0,2 kg siden sist.

Dvs. - 1 kg i løpet av jula tilsammen (siste 14 dagene)

Syntes det var urettferdig med oppgang, siden jeg hadde 21,4 trimpoeng siste uka også.

Blir spennende å se hvordan det går med deg også - julekiloene er vel borte nå, og vel så det.

Snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Hei Sizzi og Grethe

 

Da har jeg startet min slanking også. Jeg spiste med begge hender i jula, så jeg veier i dag 82,2. Jeg visste jeg hadde gått opp, så jeg starter der vekta stoppet. Målet er 67 kg, men har sagt 10 kg til mai. Får begynne et sted.

 

Jeg kommer til å veie med hver 9. dag, da det passer med min skiftplan.

 

Er motivert, men trenger vel deres hjelp og støtte av og til !!!! Dere virker som to som er veldig flinke og tente, så derfor valgte jeg dere som mine slankevenninner :-) Jeg er imponert over hvor dyktige og utholdende dere er.

 

Xer fingrene for oss.

 

Hilsen

mai2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Synes jeg har vært flink siste uka også jeg, men vekta viste +0,2 kg siden sist.

Dvs. - 1 kg i løpet av jula tilsammen (siste 14 dagene)

 

 

Sizzi, dette er fantastisk !!!! Vær stolt av deg selv. Det er naturlig å stå stille, og noen ganger litt opp. Dette er et fantastisk resultat, synes jeg. Det har vært både jul og nyttår. Du kommer garantert til å gå ned 1 kg neste uke og....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe42

Veiedag. Veide 72,2 kg og det var akkurat som forventet. Har gått inn enda en cm i livet, nå 81 cm. Deilig!

 

Matinntaket har vært varierende denne uka og selv med mye trim (13,6 trimpoeng) har jeg ikke gått ned. Pinnekjøtt og snop er ikke gladmat for vekta, nei!

 

Men egentlig ganske fornøyd åkke som. Har lært mye om mat og meg selv denne jula.

 

Sizzi: en kilo opp går fort ned igjen, særlig sånn som du trimmer!

Mai2007: jeg vil gjerne være en slankevenninne! Veldig hyggelig at du slenger deg på.

 

Jeg regner med at dere også er glad juledagene er over slik at vi kan konsentrere oss om å spise riktig og ikke bli fristet i hytt og pine. Sånn sett er det deilig å være tilbake i rutinene igjen :-)

 

X-er fingrene for oss indeed.

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig med flere i laget.

Spennende å gå på kurs før jul og i jula, men det gjorde sitt til at jeg ble veldig bevisst på hva jeg puttet i munnen.

Fikk skryt av kursleder i dag, som mente at jeg bare måtte fortsette slik.

Helt uvant med å få skryt, så nå "svever" jeg.

Blir spennende å følge med deg fremover også.

Skal du gå kurs, eller holder du på på egenhånd?

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet dette i flere tråder, men fant ut at det var interressant for flere.

Hørte tilfeldigvis at det skulle være reportasje om en mann fra vestlandet(tror jeg), som hadde gått ned fra 185 kg til 85 kg på 1 år (altså 100 kg ned)

Hadde vært spennende å se dette, men fant ut at jeg kunne tipse dere andre.

Det kommer i morgen tidlig.

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...