Gå til innhold

Dagbok for et lettere liv... dagen før dagen


Gjest Grethe42

Anbefalte innlegg

  • Svar 4,8k
  • Created
  • Siste svar
Gjest Grethe42

Hei,

 

det gikk fint i går, bortsett fra at jeg sto opp litt seint og la meg litt tidlig så jeg fikk for få måltider og kalorier :-) Ble bare rundt 1000 kcal i går.

 

Ellers er det mandag og kjempeflott vær her i Sandefjord, minus 6 og sol og snø. Deilig!

 

Jeg skjønner godt hva du mener med restaurantmat, mai2007. Jeg hadde en internasjonal jobb før og var mye i land med lange lunsjtradisjoner (les: vin og treretter til lunsj! og samme om igjen til middag! og gjerne åtte timers jobbing mellom disse to måltidene!).

 

Jeg lærte meg i hvert fall noen knep:

Si nei til alkohol

Si nei til dessert og kaker/kjeks, eller velg sorbet/frukt

Velg aldri mat som lasagne, spagettimat, karbonader etc, men så rent kjøtt som mulig, eller fisk!

Be om å få dressing servert ved siden av

Ta med eple eller matpakke i veska...

 

Ellers setter jeg stor pris på romsdalinger! Hadde følge med en kar derfra i noen år.

 

Lykke til til oss alle tre denne uka! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Hørtes bra ut, Grethe. Takk for tips ang restaurantmat. Heldigvis ikke så mye buffeter på meg - de er verre!!! Det er nok litt dine knep jeg følger stort sett. Sist uke var jeg ærlig med kollegaene. De ville på pizza-sted og da sa jeg at "nei, det kan ikke jeg. Jeg slanker meg". Det er like greit å være åpen.... Så da gikk vi et annet sted - kjekke kollegaer :-)

 

Været er virkelig nydelig ja, så selv jeg - innemusa - måtte ut på tur :-) Gikk 40 min raskt, så hjem og 20 min pilates. Nå er jeg litt (les: veldig) stolt og faktisk litt svett og sliten (det var vel ikke så imponerende da, men...)

 

PS: Fint at du liker romsdalinger fortsatt, Grethe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare menge meg litt med dere jeg også. Er forresten trønder jeg, så vi er godt spredt.

Har akkurat kommet inn etter en totimerstur rask gange sammen med ei venninne. Her er det 4 minus lett sol, og lett snø i lufta. Dette er rekreasjon skal jeg si dere. I går kveld var jeg så heldig å bli invitert med på sledetur med hest, dombjeller, fakler, klar stjernehimmel og 12 minusgrader. :) Det var romantisk det - satt og smilte hele tiden jeg.

Dere skulle vært med - nydelig. :)

I kveld er vi buden på pizza, men vertinna er av den typen som ikke bryr seg så mye om hva hver enkelt spiser. Hun mener alle må spise det de selv synes, så da så.

Spennende å se hvordan dere takler diverse problemer også.

Jeg har nok bestemt meg for å prøve å fortsette litt på egenhånd-uten kurs-jeg også nå. Iallefall for en stund. Kanskje jeg tar et litt senere for å holde meg selv i ørene når motivasjonen daler. MEN en ting er iallefall sikkert. Hold vekten kurs SKAL jeg gå.

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Det hørtes utrolig koselig ut med sledetur Sizzi :-) Skulle gjerne ha vært med. Har vært i hundespann på Finnmarksvidda i de samme omgivelser som du beskriver og det var utrolig artig og flott - og romantisk, selv med bare kollegaer.

 

Da er vi alle på "egenhånd" da. Vi skal greie det like godt som med hjelp, tenker jeg. Synes kursene til GR er motiverende og bra, men internett - nei, sorry. Det hjalp ikke meg iallfall.

 

Er sikker på at dette blir bra. Får håpe vi ikke får down-perioder samtidig bare - eller det var jo dumt, for det får vi jo ikke i et hele tatt :-)

 

Snakkes.

 

PS: Ellers heter jeg Tone, forresten. Mai2007 er bare målet for slankingen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe42

Har spist riktig i dag og skal ha sunn spagettimat til middag - fullkornspasta, svinekjøttdeig og en dæsj dolmiosaus. Hvitløk og olivenolje med sunt fett. Tilsammen ca 1330 kcal i dag.

 

Hva spiser dere sånn til vanlig? I dag har jeg spist dette:

Frokost: ca 50 gram 4korn frokostblanding, 1 1/2 dl ekstra lett melk

Lunsj: ca 50 gram grovt rundstykke, 1 kokt egg, 1 tomat, 2 dl appelsinjuice

Mellommål: 1 banan

Ettermiddagsmat: 2 kokte egg, 2 dl ekstra lett melk

Middag: 150 gram svinekjøttdeig, 100 gram fullkornspasta, 1 dl dolmiosaus, 1 ss olivenolje

 

Litt mye egg idag :-)

 

I morgen er det veiing. Veide 72,4 forrige onsdag og tror ikke jeg har gått noe ned denne uka. Men har spist ganske bra hele uka og trent en del, så jeg har rimelig god samvittighet uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Hei

 

Jeg vet ikke om jeg skal skrive hva jeg spiser for det er ikke noe struktur :-) Jeg spiser alt jeg vil, MEN prøver nå å holde meg på maks 1300 kcal pr dag. (ligger vel stort sett på 1250).

 

Frokost: 1-2 brød eller 1-2 knekkebrød med brunost, reker + ekste majones el.l

Lunsj: Ganske likt frokost

Middag: Alt mulig; fisk, kjøtt, fiskekaker, kylling med ris, potet, pasta og som regel grønt til.

 

Utover det spiser jeg kanskje sjokolade, chips, skumbolle el.l. Litt etter dagsformen og når jeg står opp/legger meg.

 

Jeg regner altså BARE kcal, uten hensyn til hva det er. Vet dette er litt "umoralsk", men det funker for meg. Sizzi har sikkert et bedre opplegg :-)

 

Dette er pga at jeg er mye borte og får ikke alltid tak i det jeg "burde" spise. Må gjøre dette uten for mye "styr" og derfor er denne måten perfekt - for meg.

 

Lykke til i morgen :-) Høres ut som du har gått ned, men enig, Så lenge Du er fornøyd så er det det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rakler da nedover. -0,6 kg denne uka, og minus 1 cm i midja.

21,8 trimpoeng siste uka. Skulle ønske det hadde gått litt fortere på ett vis, men kanskje er det mere varig slik. (jada, vet at jeg hadde slepp forrige uke)

Det har da blitt 5,6 kg tilsammen, og minus 12 cm i midja (ja det som skal være midja ja ;) ). Det merkes godt på buksene.

Fortsetter som før, og gleder meg over at jeg har dere å rapportere til. Mye flinkere til å gi respons dere enn kurslederen.

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Flott Sizzi!!!!!! Det er jo kjempebra med -0,6 kg og 1 cm. "Alle bekker små..." etc :-)

 

Det viktigste for å kunne fortsette å gå ned, enten litt eller litt mer, er jo at man finner sin måte å gjøre det på. Det er eneste måten å lykkes på. Du er jo UTROLIG flink til å trimme i tillegg. Du blir ikke bare mindre, men strammere òg :-)

 

Jeg er iallfall imponert og synes du har veldig fine resultater!!!!! Synes -0,6 på en uke er kjempebra. Du må være fornøyd, Sizzi.

 

For hver uke vi skjerper oss er vi en uke nærmere målet :-) Tenk så deilig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe42

Veiedag i dag: +200 gram (72,6 kg) og samme antall cm som forrige uke. Er egentlig fornøyd med dette. Var oppe i 73,6 i helga og har hatt mensen, så det har gått litt opp og ned. Men har spist rimelig riktig og hadde ca 13 trimpoeng denne uke.

 

Sizzi og Tone: dere er kjempeflinke og veldig gode til å gi respons. Enig i at det er mye mer motiverende å prate her inne enn med nettkursleder. Er bare et nummer i rekka der.

 

Nå er det siste uke på nettkurset og jeg SKAL være veldig flink denne uka. Skal se igjen 71-tallet neste onsdag!!! Eneste utskeielsen får bli bursdagen min på søndag. Da blir det middag ute og kanskje et glass vin.

 

Utrolig hvor mye du trimmer, Sizzi. Kan du poste trimuka di slik den så ut forrige uke? Hadde vært artig å se! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag i dag: +200 gram (72' date='6 kg) og samme antall cm som forrige uke. Er egentlig fornøyd med dette. Var oppe i 73,6 i helga og har hatt mensen, så det har gått litt opp og ned. Men har spist rimelig riktig og hadde ca 13 trimpoeng denne uke.

 

Sizzi og Tone: dere er kjempeflinke og veldig gode til å gi respons. Enig i at det er mye mer motiverende å prate her inne enn med nettkursleder. Er bare et nummer i rekka der.

 

Nå er det siste uke på nettkurset og jeg SKAL være veldig flink denne uka. Skal se igjen 71-tallet neste onsdag!!! Eneste utskeielsen får bli bursdagen min på søndag. Da blir det middag ute og kanskje et glass vin.

 

Utrolig hvor mye du trimmer, Sizzi. Kan du poste trimuka di slik den så ut forrige uke? Hadde vært artig å se! :-)[/quote']

 

Jeg er vel noe tyngre enn dere, så jeg får nok noe mere uttelling på trimmen. Likevel prøver jeg å trimme jevnt, og ikke som skippertak.

Kjenner godt at formen er mye bedre ja.

 

Mannen min hadde en artig kommentar til ei venninne av meg: før kunne jeg gå sammen med henne - pratet ikke lenger, og hun ble etter.

Så gikk vi like raskt, og hun pratet hele tiden.

Nå klarer jeg ikke engan å svare lenger, hun prater hele tiden, og likevel blir jeg hengende etter ;)

 

Onsdag: Gange, rask 6 km/t 1 time 2,3 poeng

Torsdag: Ingen trim

Fredag: Gange, rolig 3 km/t 30 min 0,6 poeng

Lørdag: Lånte en hund, og måtte hente lufte og bringe henne. Fant ut at jeg like godt kunne gå til og fra

Gange, rask 6 km/t 2t 20min 5,5 poeng

Søndag: Ski, rolig 2 timer 5,7 poeng

Mandag: Gange, rask 6 km/t 2t 20 min 5,5 poeng

Tirsdag: Gange, rolig 3 km/t 30 min

Gange, rask 6 km/t 40 min 2,2 poeng

 

Sum 21,8 trimpoeng

 

De dagene jeg har masse trimpoeng er de som regel fordelt over flere turer. Lørdag ble det feks. 3 turer.

Vet at rask gange er riktig for meg, ettersom jeg har sjekket avstander og tatt tida (heller litt fortere noen ganger)

 

Selvfølgelig går dette noe på bekostning av det hjemme, men hva er viktigst:

prikkfritt hjem, eller god helse og rygg (ble anbefalt gåturer og skiturer av kiropraktoren min)

Håper dere skjønte noe av dette.

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

De +200 gr er glemt. Nå er det bare å fortsette videre, Grethe. Det som er spist er spist, vi må tenke fremover - men IKKE la det bli en vane :-)

 

Også imponert over trimmen til Sizzi. Utrolig. Jeg har faktisk blitt så motivert at nå har jeg gått både mandag og i dag :-) I tillegg har jeg pilates video som jeg kjører når jeg har kommet hjem... Gåiing OG pilates ble anbefalt av min kiropraktor (den styrker kjernemuskulaturen), så det spørs hvor man har vondt i ryggen (mitt punkt er langt nede). Men med den gåingen er det jo bare å bli imponert. Vi får prøve å slå følge med Sizzi, Grethe - iallfall litt. Det som er enda mer motiverende er jo at kondisen faktisk kommer. Min er rystende dårlig...

 

I morgen er det opp kl 04 igjen for med :-( 3 dager borte, så rett til Trondheim. Kombinert 80 års dag for mor og 50 års dag for mitt søskenbarn i Trondheim. Er suprise-party for han - og det hater han - så dette kan bli spennende :-) Jeg skal prøve å holde meg innenfor kcal mengden pr dag - prøve iallfall.

 

Men sin egen bursdag får man vel feire med ett glass vin :-) Kutt på noe annet, så er ikke det noe problem.

 

Snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på en annen tråd i et annet forum (av korsa)

 

Det ligger vekt-terskler inne;

 

under 70kg

70-90 kg

91-110 kg

over 110 kg

 

Trim-poengene dine justerer seg etter vekt - Genialt, du må jobber mer...???? MEN, det er jo verd det, ikke sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig heldig, for jeg får låne hunden til ei venninne. Skikkelig koselig å ha ny turkamerat. I dag ble det sannelig ca 2 timer igjen. Både jeg, hunden og venninna er fornøyd. :)

Hvordan står det til med dere?

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig. Har vært på skitur sammen med mannen min i dag (litt over 2 timer)

Det var skikkelig fint føre, snø i trærne og stille. :)

Sånt må en bare nyte.

God helg til mai og Grethe

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe42

Hei jenter!

 

god helg til dere! Jeg har nettopp kommet hjem fra trening, har rodd 10 000 meter i dag, min første 10k noensinne. Kom inn på 53:07 og hadde mye mer i kjelleren. Deilig å ta seg ut sånn :-)

 

Ellers har jeg rotet noe forferdelig med maten hittil denne uka. Vet ikke helt hva det skyldes. Er jo motivert og får støtte her hjemmefra. Men har skeiet ut og er ganske skamfull over det. Blir en elendig sisteuke på nettkurset...

 

Jeg får krysse fingrene for at jeg klarer å dra meg opp igjen. Godt med støtte fra dere to! Deilig å ha en hund å gå tur med, Sizzi! Det hadde jeg i mange år, og savner det fremdeles.

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Gratulerer med 10k Grete.. Supert.. Og gratulerer med dagen i går :-) Hvordan gikk det i helga?

 

Hvordan går det med Sizzi og treningen? Fortsatt like bra?

 

Jeg har dessverre ikke vært så flink de siste dager - jobb og bursdagselskaper :-( Håper jeg ikke har gått opp... Skulle jo gjerne ha gått ned 1 kg, men får vel innse at det blir 1 uke lenger til jeg når målet. Det er vanskelig å stå opp kl 04 !! Man blir utrolig fysen. I tillegg skal jeg ha mensen snart, og uken før er "håpløs" for meg. Da er det bare godteri som gjelder, dvs har vært veldig flink til ikke å spise så mye som jeg pleier da, men det hjelper ikke.

 

Så, nå er det slutt på sytingen, og begynn å jobbe videre :-) Spist er spist. Nå er det mandag og nye, rene ark.

 

Vi får vel ikke gi opp nå jenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe42

Litt syting er lov, men nå er vi ferdig med det. Nå er vi tilbake på den smale sti! Gud hjelpe meg godt at det er noen måneder til bikinisesong, for dette går tregt!!!

 

I dag har jeg spist riktig i to måltider og har spart en brødskive til kl 14 så jeg får i meg noe før jeg trener i ettermiddag. Og middag i dag skal være fisk!

 

Har funnet ut at jeg ikke skal SE på kosemerkene en gang før jeg har tatt av tre kilo. De kosemerkene lager bare kluss i systemet. Altfor lett å jukse!

 

Stå på, jenter. Folk skal gape når de ser oss i mai!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Grethe - gleder meg til å se folk "gape" når de ser oss i mai.

Trimmen går like bra - har passert 20 denne uka hittil også. Blir litt ekstra motiverende når jeg får låne hunden. :)

Like spent hver onsdag på hvordan veiinga går. Skulle gjerne tatt 0,9 kg denne uka, for da hadde jeg klart kursmålet mitt på -6,5 kg tilsammen. Er egentlig glad for alt som viser nedgang. Glad jeg har dere. Er innom og kikker hver dag - nesten så en blir skuffet når dere ikke har sagt noe.

Spennende dette, når vi nå skal klare oss alene. Heier på oss jeg, vi skal vise hele verden at dette klare vi - stå på jenter.

 

Sizzi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Det var deilig å lese at folk skal "gape" i mai :-) DET liker jeg og DET kaller jeg ren og skjær optimistisk sannhet !!!!!!!!!! Ble skikkelig inspirert og godt humør. Utrolig "hvor lite" som skal til.....

 

Når jeg er på jobb tenker jeg på dere hver dag :-) Og jeg gleder meg til å komme hjem og lese hva dere har skrevet. Her i tråden hos oss 3 er det jo så intimt at det er deilig og "hjemmekoselig" (men selvfølgelig må gjerne flere delta).... Skal på jobb onsdag, så jeg er her innom rett som det er til da.

 

Klem Tone/mai2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fridamor

Jeg kunne veldig gjerne tenke meg å være med dere på denne tråden!

 

Jeg er med på "Påskespurt"-et eller annet, men tråden ser ut til å dø ut.

Jeg skal fortsatt sjekke der om det kommer noe, men det var 16 av 35 innlegg som er fra meg, så jeg får svar en gang i blant, men det tar litt tid mellom hver gang!

 

I dag har jeg veid meg og jeg var kjempefornøyd. Forrige uke hadde jeg gått opp 600 gram og alt gikk veldig trått en periode. Denne mandagen hadde jeg gått ned igjen 1,1 kg. og har totalt gått ned 3,1 kg. siden nyttår. Har lagt det inn på tråden, men ingen svar så langt i dag.... Ingen å dele gleden med!

 

Jeg veier 72,6 kg. nå og har tenkt meg til ca.65 kg. Jeg er 163 høy, snart 45 år og har ikke tenkt å bli så superslank. Bare sånn at jeg føler meg vel i bikini og alt annet tøy. Vet at 65 er passe for meg.

 

Liker veldig godt å være inne på sidene her. Jeg samler motivasjon og lærdom. Får mange gode tips fra andre i samme båt. Jeg går ikke på kurs, men legger inn kalorier på dagsrapporten. Synes det er kjempemotiverende. Har full kontroll, selv over mine små utskeielser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe42

Fridamor, velkommen til oss! Veldig hyggelig at du vil bli med i gjengen.

 

Det ser ut for at vi har omtrent samme mål. Jeg er 166 cm høy og vil gjerne ned til 62 kg - men er også kjempefornøyd med 64. Veide 72,6 i forrige uke og antakelig litt mer nå (har hatt en veldig svak uke... fysjom). Du har jo vært kjempeflink i januar - over tre kilo vekk! Er imponert!

 

I går hadde jeg en bra dag, landet på 1330 kcal og fikk trent. I dag skal jeg gå hjem fra jobb (ca 5 km, bruker vanligvis 50 min, men i snøen bruker jeg nok nærmere en time på det i dag).

 

I morgen er siste veiedag på nettkurset. Men jeg vil fortsette å skrive inn maten og trimmen i dagboka, og jeg vil fortsette å veie og måle meg hver onsdag. Så får jeg krysse fingrene for at vi klarer å motivere hverandre til å være flinke denne vinteren! Jeg er optimist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Hyggelig å ha med flere - og gratulerer med et kjemperesultat i januar :-) Supert. Målet med sommerklær og bikini er det som frister mest her òg. Bare føle seg vel og lett.

 

Jeg er 43 år, 170 høy. Veier nå 76,6 og målet er 67 kg innen mai (var egentlig 72, men det har jo gått greit så langt). Dvs at jeg har gått ned 600 gr siste uke, selv om jeg ikke var så veldig flink. Jeg er kjempefornøyd :-) Jippi.... Jeg startet 2.jan og har gått ned 5,6 kg (men de første kg rant av pga overspising i jula). Jeg går heller ikke på kurs, men har gjort det tidligere så jeg kjenner godt til GR (dessverre!!!!).

 

Stå på siste dagen før veiing, Grethe. Flott resultat i går, så det er det bare å fortsette slikd :-) Vi skal ned 10 kg på 3 mnd. Dvs ca 3,3 kg pr mnd. Det er IKKE så mye, så kom igjen. Dette SKAL vi fikse !!!!! Men da kan vi ikke ha mer enn 1 dårlig uke pr mnd :-) Og den uken kan vi ikke gå opp, men stå stille....

 

Klem Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fridamor

Takk for hyggelig velkomst!

 

3,3 kg. pr. mnd er jo det samme som jeg har gått ned i januar så det bør være et overkommelig mål. Jeg har nå kost meg og føler faktisk at jeg lever et normalt liv som kan fortsette sånn. Det viktigste er vel å komme seg i form, og jeg merker virkelig framskritt. Jeg hadde så lite energi i høst og var "støttemedlem" på Elixia i mange måneder..... Det hjelper på humøret også å komme i gang igjen!

 

Av trening denne måneden så har jeg vært i svømmehallen et par ganger, varierer litt mellom spinning og total på Elixia (2-3 ganger i uka) og så har jeg blitt mye flinkere til å gå tur hjemme her, har en løype på 4,6 km og bruker ca. tre kvarter på den. 10 trimpoeng i uka er mitt mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall

Trening er min store dårlige samvittighet. Har en jobb jeg går mye i, men kondisen blir ikke bedre av det. Får endel trimpoeng, men vil gjerne gjøre mer "skikkelig trening"... Har likevel, med hjelp av Sizzi og Grethe, blitt motivert til å gjøre bittelitt mer. Nå går jeg daglig ca 1 time og det er jeg veldig glad for. Det er en begynnelse iallfall. Trenet mye før, men kommer ikke helt i gang for tiden. Det er det å komme seg på trening som ikke funker så bra. Når jeg først er der, kjenner jeg gleden og iveren. Veldig morro... Har meldt meg ut av SATS siden jeg var bare støttemedlem, og har "lovt" meg selv å ikke melde meg inn igjen før jeg kommer meg mer ut på tur og bruker Pilates videoen hjemme... Når det føles topp, skal jeg vurdere treningsstudio igjen. Tar en ting av gangen og prøver å ikke pese, så kommer vel det òg :-)

 

Synes også jeg spiser og koser meg bra. Utfordringen er på jobb der jeg må spise på restaurant og flyplasser... Det er vanskelig, men har gått ganske bra det òg. Pluss det er endel av livet som jeg må lære å takle.

 

Er så koselig å høre fra og om dere. Det er kjempemotiverende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...