Gå til innhold

Risboller


Gjest Rita79

Anbefalte innlegg

Er så fryktelig glad i risboller..Blir ikke jul uten for meg... Men er det noen måte å gjøre de sunnere på??? Har tenkt å lage en liten porsjon, og være flink å bare ta en litn bit hver dag..men det kan jo bli vanskelig.... Så forresten reklame på tv med pakke man lager på 10min.. Noen som har prøvd enne og vet hvordan denne er i forhold til vanlig oppskrift?

 

Har forøvrig vært borti to forskjellige oppskrifter på risboller..en med mørk kokesjokolade, og en med kakao pulver.. Da er vel den med kakao pulver sunnest?

 

Takknemlig for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken oppskrift du velger, vil det vel uansett være billigst å lage selv enn å kjøpe den pakka på 1,2,3. Men fordelen med å kjøpe den pakka er jo at det sikkert ikke blir så mange, i motsetning hvis man lager det fra bunnen av.

Å bestemmer du deg for å kjøpe den ene pakka å lage av det, blir det neppe så galt. Så kan du jo fordele ant. på ant. juledager. Ett forslag bare. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde risboller i går av denne oppskriften:

 

200 gr del. fett

100 gr mørk sjokolade

2 egg

3 ss sukker

3 ss kaffe

puffet ris

 

Ble ca 3000 kcal tilsammen. Fylte opp 34 muffinsformer noe som gir ca 90 kcal pr. risbolle...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karamellpuffer:

 

Ca 25 stk.

 

25 g smør

 

2 ss mørk sirup

 

4 ss sukker

 

1 ss vaniljesukker

 

2 ss kakao

 

1 ss kald kaffe

 

3 dl puffa ris

 

 

 

Bland alt i en kjele (unntatt ris). Kok i 3-4 minutter på svak varme. Bland i risen og legg blandingen så raskt som mulig i små former.

 

Oppbevar ”puffene” i kjøleskap. 1 karamellpuff= ca 1 kosemerke

 

 

Har ikke prøvd dem ennå, men synes de hørtes ganske ok ut - så disse skal jeg absolutt prøve meg på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Fant denne oppskriften på risboller nå;

 

ca. 30 stk

2-3 ss kremfløte

1 plate (125 g) kokesjokolade

50 g meierismør

1 ts vaniljesukker

ca. 5 dl puffet ris

 

Ha fløte og sjokolade i en kjele.Varm opp og rør til sjokoladen har smeltet. Tilsett smør og rør blandingen jevn og glatt. Ta kjelen av platen.Smak til med vaniljesukker. Bland i risen og form massen til små boller. La dem stå i kjøleskapet til de stivner.

 

Muffinsformer er fint å bruke ;)

 

Men denne oppskriften vil jeg jo tro er sunnere enn den med delfiafett??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...