Gå til innhold

10 kg klubben - motivasjonstråd


Gjest fru luna
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 178
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har fått mange forslag i en annen tråd for hva jeg bør gjøre når vektapet stopper opp og inntaken er mindre enn estimert forbruk - spise mindre kalorier, spise mer kalorier, gjøre noe drastisk en dag :P

 

Jeg hadde håpet at noen hadde GR råd - for med den enorme erfaringen de har og som seriøs organisasjon - ville jeg tro at rådene ville være verd å lytte til. Men, men - kanskje de ikke har standard råd for dette (som jeg antar er et stort ptoblem).

 

Jeg startet i går med å legge til ca 150 kcal fra 1450 til rundt 1600 og vil forsøke det noen dager. Jeg har ikke mye tro på drastiske endags forandringer - men antar at jeg får prøvet det ut juleaften for da planlegger jeg å spise litt mer enn vanlig :)

 

En riktig god jul og godt nyttår til dere alle i 10-kg klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg beklager at jeg svarer sent, men jeg har ikke vært inne på disse sidene i det siste, mye å gjøre både på jobb og hjemme. Uansett, ingen unnskyldning.

 

Jeg har i det siste hørt en del om vektplatåer i forbindelse med vektreduksjon. Jeg kan ikke forklare helt hva det er, men slik jeg har fortstått det så er det en periode hvor man opplever at vekten står stille. Dette skjer visstnok for at kroppen trenger tid til å stabilisere seg i forhold til nytt og mindre kcal inntak, sunnere mat, mer trim etc. Cellene i kroppen må omstille seg om du skjønner. Dette kan vare noen uker og det gjelder ikke å gi opp, for vekten vil før eller siden gå ned ytterligere om man klarer å fortsette som før.

 

IKKE gjør noen endringer for da blir kroppen forvirret! La den jobbe med sitt, mens du jbber med ditt!

 

Jeg syns du har vært kjempeflink som har gått ned 5 kg. VÆR STOLT AV DET!

Ikke se på hva du ikke har fått til/oppnådd men hva du faktisk har klart. Tenk om du våknet en morgen og alle de 5 kg var på igjen, da ville du sett forskjell!

 

Men nå er det jul, slapp litt av og fortsett over nyttår. Man trenger ikke ta helt av, men unne seg noe ekstra skal man. Det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår man blir tykk av, men det man spiser mellom nyttår og jul... :-)

 

GOD JUL, Fru Luna og kos deg med familien! Vi tastes på nyåret.

 

Klem fra Sols.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest fru luna

Takk for svar sols, jeg fortsatte som før som du foreslo men med litt ekstra godt i julen og det har gjordt susen.

 

Jeg er veldig fornøyd med vekttapet og tror igrunnen at jeg spiser mer nå enn før - iallefall mer spredt utover, men lurte på om jeg burde fortsette som før eller spise mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar sols' date=' jeg fortsatte som før som du foreslo men med litt ekstra godt i julen og det har gjordt susen.

 

Jeg er veldig fornøyd med vekttapet og tror igrunnen at jeg spiser mer nå enn før - iallefall mer spredt utover, men lurte på om jeg burde fortsette som før eller spise mer.[/quote']

 

JEg er kjempeimponert over vekttapet ditt i julen.

Syntes jeg hadde vært litt flink som hadde gått litt ned, men du er jo helt utrolig.

Gratulerer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i går siden jeg har hanglet siden før jul. Fikk konstatert bihulebetennelse og fikk en hestekur med pencillin. Noen som vet om jeg kan trene litt selv om jeg går på pencillin. I tillegg har lillebror på 2,5år vannkopper denne uken. Nå er jeg dritlei av sykdom. Har ikke fått vært på treningssenteret siden før jul. Nå må det vel snart være slutt?

Gleder meg til sol og sommer og friske unger(og foreldre).

Og slankinge, den går dårlig når vi ikke får sove om natten og må være hjemme med sykdom.

En trøst er at, nå kan det bare bli bedre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Synd at dere skal være så plaget av sykdom stbs - god bedring til dere begge. Jeg ville tatt det litt forsiktigere når du har infeksjon i kroppen (spiller ingen rolle for penicillinens del) - kroppen trenger hvile og ikke mye fysisk aktivitet når den skal bli kvitt bakterier. Men gåing kan du fint gjøre. Jeg har kronisk bihulebetennelse, men med neseskylling og steroid spray holder jeg det i sjakk og kan fint trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at dere skal være så plaget av sykdom stbs - god bedring til dere begge. Jeg ville tatt det litt forsiktigere når du har infeksjon i kroppen (spiller ingen rolle for penicillinens del) - kroppen trenger hvile og ikke mye fysisk aktivitet når den skal bli kvitt bakterier. Men gåing kan du fint gjøre. Jeg har kronisk bihulebetennelse' date=' men med neseskylling og steroid spray holder jeg det i sjakk og kan fint trene.[/quote']

 

Takk, det er vel slik å være småbarnsmamma...

HAr fått beskjed om å skylle med saltvann i tillegg til en spray som skal brukes det neste året. Forhåpentligvis slipper jeg lettere unna neste år. Og nå er jo vannkoppene unnagjort for begge guttene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thebiggestlooser

Nå har disse demonene kommet tilbake i mitt hode som sier mat mat hele tiden.

Merkelig dette hvor vankelig det skal være å fortsette sitt nye og bedre liv,etter bare en liten ferie.Det gikk da så greit før jul.Spesielt om kveldene er jeg helt matgal.Dette har vel sammenheng med ustabilt blodsukker,lysten på noe,men jeg greier liksom ikke å komme tilbake til mine gode vaner.Har faste sunne måltider,MEN innimellom måltidene er det som om noen styrer meg,Lenge siden jeg har hatt det slik nå.

 

Det er fint å lese om dere andre iallefall,som har til og med gått ned i jula.All ære til dere.

 

Skal skjerpe meg,men måtte bare skrive ut litt frustrasjon.

 

God bedring til dere,stbs.Håper dere nå kommer dere på beina.Leste i dag om trening når man er syk.Da skal kroppen bruke all energi på å bli frisk igjen,og ikke trene.Også er det viktig da når du begynner igjen å ikke ta det for hardt,trene seg opp igjenn,men det har du sikkert erfaring med du som trener på treningstudio.

Jeg har gått mye i det siste men har ikke vært på treningstudio på over en mnd.Dette må det også bli full skjerping på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til dere' date='stbs.Håper dere nå kommer dere på beina.Leste i dag om trening når man er syk.Da skal kroppen bruke all energi på å bli frisk igjen,og ikke trene.Også er det viktig da når du begynner igjen å ikke ta det for hardt,trene seg opp igjenn,men det har du sikkert erfaring med du som trener på treningstudio.

Jeg har gått mye i det siste men har ikke vært på treningstudio på over en mnd.Dette må det også bli full skjerping på.[/quote']

 

Og jeg som er avhengig av trening, mister både humør og motivasjon når jeg ikke får trent. Skal være hjemme med lillebror i morgen og ha planlagt en spasertur i det fine været. Det har sikkert både han og jeg godt av. Bare ikke noen blir skremt av alle vannkoppene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Dette har vel sammenheng med ustabilt blodsukker' date='lysten på noe,men jeg greier liksom ikke å komme tilbake til mine gode vaner.Har faste sunne måltider,MEN innimellom måltidene er det som om noen styrer meg,Lenge siden jeg har hatt det slik nå.[/quote']

 

Elsa, jeg tror det er veldig mange som får "tenning" på mat - gamle vaner er vonde å vende heter det - og det uttrykket er det mange som har erfart på kroppen. Dersom jeg spiser for mye blir jeg mer sulten neste dag (skikkelig romling i magen), og for min del må jeg hente det inn igjen med en gang.

 

Men nå er jeg heldig som egenlig ikke er glad i søtt, men INGEN salte nøtter eller chips/nachos eller kjeks kjøpes inn, for da hadde jeg ikke klart å holde meg borte, men julekakene får stå i fred ;) . For meg er hemmeligheten å bare ha knaskegulerøtter, frukt og andre grønnsaker og knekkebrød i huset til snacks/mellommåltid.

 

Om noen dager er du tilbake til dine gamle vaner. Planlegg premiering til deg selv når du er tilbake til de gode vanene. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart snuppe

Hyggelig å bli ønsket velkommen i klubben... Tok litt tid før jeg fant dere ;-)

 

Jeg skal ned rundt 10-12 kg, og vet at jeg går ganske raskt ned om jeg skjerper meg. Men jeg synes det er så KJEDELIG!! Har ikke problemer med søtt eller snacks, men skjønner rett og slett ikke hvordan jeg skal få maten til å smake godt uten fløte, smør og salt... ;-(( og det er her problemet mitt ligger. Jeg MÅ finne noe som kan erstatte disse bombene slik at maten smaker godt...

 

Har dere noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en melding til dere på en annen tråd tror jeg, men har ikke fått helt forståelsen for hvordan dette fungerer enda...lett å gå seg vill:)

 

Jeg lurte på om jeg kan få bli med i gruppen deres....? Har så veldig lyst til å bli slank!

 

Hilsen fra jente som SKAL ned 12 kg, og med en masse motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Jeg skrev en melding til dere på en annen tråd tror jeg' date=' men har ikke fått helt forståelsen for hvordan dette fungerer enda...lett å gå seg vill:)

 

Jeg lurte på om jeg kan få bli med i gruppen deres....? Har så veldig lyst til å bli slank!

 

Hilsen fra jente som SKAL ned 12 kg, og med en masse motivasjon.[/quote']

 

Hei og velkommen Milla 27

 

Her er det plass for enhver som vil være med å motivere gruppen. Den løse planen er å fortsette som hold vekten gruppe når vi når målene våre. D som har vært med lengst har vært her i ca. 12 uker, men med julen så har det blitt litt "pausemodus" for de fleste.

 

Vi setter ukentlig inn resultatene våre i Den harde kjerne av 10kg gruppen tråden under ny i vektgruppen og motiverer hverandre, spør spørsmål, deler gleder og sorger både i den tråden (glir lett ut) og her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Hyggelig å bli ønsket velkommen i klubben... Tok litt tid før jeg fant dere ;-)

 

Har ikke problemer med søtt eller snacks' date=' men skjønner rett og slett ikke hvordan jeg skal få maten til å smake godt uten fløte, smør og salt... ;-(( og det er her problemet mitt ligger. Jeg MÅ finne noe som kan erstatte disse bombene slik at maten smaker godt...

 

Har dere noen gode tips?[/quote']

 

Hei og velkommen i den harde kjerne. Jeg tror at du bare må tilvenne deg den nye smaken - selv sluttet jeg med fløte og smør i maten for over 20 år siden og nå klarer jeg ikke spise mat med mye smør og fløte - det byr meg simpelthen i mot. Så smaken kan forandres over tid. Selv de beste restauranter er nå blirr forsiktige med smør og fløte og maten er blitt mye bedre synes jeg. Nå kjenner jeg bare den fete smaken og ikke smaken av fisken eller kjøttet dersom kokken bruker mye smør og fløte ;)

 

Vi bruker litt salt i maten, ellers får vi ikke frem den gode smaken fra ingrediensene vi bruker, og bruker et vell av andre krydder og urter. Vi lager deilig mat, men uten saus eller med sjy som saus. Vi baker fiskefileter i ovn, steker kamskjell, reker og annen sjømat i olje, og det samme med kylling, kalv, lam og svinekjøtt. Vi bruker litt godt smør til omeletter, men bare da. Vi bruker mange dampete grønnsaker (gulerøtter, brokkoli, blomkål, sukkererter, asparges.... eller stekt i olje) og har deilige salater til alle middagene.

 

Siden vi begynte på dette opplegget spiser jeg mange flere måltider (5 for dagen) og passer på å ikke spise for mye til middag av fisk eller kjøtt og vekten går sakte men sikkert nedover selv om jeg spiser 1500 - 1600 kcal per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen Milla 27

 

Her er det plass for enhver som vil være med å motivere gruppen. Den løse planen er å fortsette som hold vekten gruppe når vi når målene våre. D som har vært med lengst har vært her i ca. 12 uker' date=' men med julen så har det blitt litt "pausemodus" for de fleste.

 

Vi setter ukentlig inn resultatene våre i Den harde kjerne av 10kg gruppen tråden under ny i vektgruppen og motiverer hverandre, spør spørsmål, deler gleder og sorger både i den tråden (glir lett ut) og her.[/quote']

 

 

Takk, gleder meg virkelig til å komme igang! Er det mandager dere legger inn resultatene? Startskuddet for mitt nye liv går mandag, så da kan jeg legge inn begynner- målene mine førstkommede.

Gleder meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg begynner å nærme med vektmålet og har allerede begynt å tenke på stabiliseringen. Har skjekket litt blant ekspert svarere - men den funksjonen er virkelig det eneste som absolutt ikke fungerer her inne. Jeg har de mistenkt for bevisst å la ekspertene svare goddag mann økseskaft svar så vi alle skal skjønne at vi bør betale for kurs og at vektklubben hovedsakelig er ment som rekruttering til kurs

 

Er noen her i den harde kjernen som har gått GR stabiliseringskurs tidligere / eller som kjenner noen som har gått et slikt kurs? Kan du/dere dele litt kunnskap med oss andre.

 

Det jeg lurer på er:

1) Hvordan øke kalorimengden til det som er beregnet kaloribehov. Hvor mange kalorier bør en øke av gangen - 100? 150? annet?

 

2) Hvor lenge bør vi vente før vi øker mer?

 

3) Bør økningen fordeles jevt over måltidene eller ett måltid av gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme spørsmålet ble stilt til Grethe Støa Birketvedt i VGs ekspertpanel. Svaret var litt omtrentlig, men det finnes kanskje ingen standardoppskrift??

 

Her er sitatet:

 

"Hei Jeg la om kostholdet mitt i begynnelsen av mai og veide i starten 73 kg. Nå er jeg nede i 60 kg. Jeg spiser meg god og mett hver dag. Spiser 5 måltider hver dag. Forskjellen fra nå og før er at jeg har nesten helt kuttet ut sjokolade og annet godteri (hvis det da ikke er en spesiell anledning)+at jeg spiser mye mer grønnsaker enn før. Ellers er kostholdet stort sett det samme, bare spiser oftere og ikke så store porsjoner. Men nå synes jeg det holder og ønsker ikke å gå noe ytterligere ned. Hvordan kan jeg få stabilisert vekten? Vil gjerne holde meg rundt 60 kg og vil gjerne fortsette å trene. "

 

Kjaere Anne Vekten blir stabil naar kaloriinntaket er lik kaloriuttaket, dvs at det du spiser tilsvarer det du forbrenner. Du boer notere antall kalorier du forbrenner slik at du faar en oversikt over antall kalorier du forbrenner per dag. Naar du gaar ned i vekt spiser du faerre kalorier enn de du forbrenner ved aa vaere fysisk aktiv.Dette underskuddet paa kalorier maa du oke gjennom maten for at vekten skal stabilisere seg. Du boer derfor innta flere kalorier per dag ved aa spise et ekstra maaltid eller spise litt mer til de maaltidene du har. Hilsen grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Jeg har sett her på vektklubben at det har blitt dannet en gruppe av de som er 45+ år - fordi de synes at det er egne ting som gjelder for dem.

 

Jeg ble litt overrasket selv - når du regner på Grethe Roede formelen for basalt kaloribehov så er det veldig liten effekt av alder ([vekt i kg x 10] + [høyde i cm x 6.35] - [alder x5] - kjønnsbetemt faktor [161 for kvinner]). Altså bare -100 kcal dersom du er 20 år og 235 kcal dersom du er 47 som meg - det er jo bare en forskjell på 135 kcal. Min puls kan fremdeles bli veldig høy når jeg trener maksimal effekt (200 minus alder virker ikke her i gården) - og jeg lever minst like aktivt som jeg gjorde da jeg var student.

 

Mine barndomsvenner veier fremdeles det samme som de gjorde da de var unge og det gjør snart jeg og (når jeg når 60-62 kg).

 

Hvor gamle er dere - merker dere noe forskjell på hvor mange kalorier dere trenger idag sammenlignet med for 10 eller 20 år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan desverre ikke kommentere Lunas spørsmål siden jeg bare er en liten jypling selv uten for mange års erfaring:)

 

Men jeg har et lite spørsmål angående kalori inntak...jeg sliter med å finne ut av hvor mye kalorier jeg trenger etterutregningene, og lurte på om noen kan svare meg på hvor me jeg ca må holde meg på daglig...

Jeg har tidligere hatt en tendens til å spise for lite når jeg forsøker å slanke meg, er litt typisk enten- eller, men vil unngå å gjøre samme tabbe med å sulte meg denne gang...Er vel ca 10 kg for høy vekt, og trener ca 4-5 timer pr uke, tips om hvor stort kaloriinntak?

 

Jeg skal klare dette, men forstår ikke helt alle disse registreringene og utregningene enda...prøvde og kanskje jeg skal ha 1900 på rolig dag og mer aktiv dag eller...?Vil så gjerne gjøre dette riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg atter en gang forsøkt meg på denne %#¤! utregningen, men får det ikke til...forstår ikke hvordan det treningsnummeret skal beregnes heller...trodde jeg var relativt kjapp i hode, men tydeligvis ikke...:D

 

Jeg er så frekk at jeg spør om noen av dere har tid og anledning til å hjelpe meg med utregningen...rekner ikke med å få svar, men spør likevel i tilfelle det er enkelt om en først skjønner formelen. Jeg er jente på 27 år, 171 cm høy, veier 79,9 kg, trener ca 4-5 timer i uken...frekt å spørre om dette, men er så frustrerende å ikke finne ut nøyaktig kaloriinntak.Føler at jeg ikke gjør det riktig uten det...

 

Mvh. litt flau, men mer frustrert jente med stort ønske om et slankere liv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...