Gå til innhold

Gå - rolig, middels, raskt eller veldig raskt?


Gjest MamiK

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at jeg må begynne å gå raskt for å komme i form, før jeg begynner med noe mer intens trening. Gå er gøy, spesielt med god musikk i ørene :( Men nå lurer jeg på hvordan jeg skal legge det inn?

 

Jeg tok på stoppeklokka når jeg gikk ut med bikkja i dag. Det var litt glatt noen steder, så jeg ikke fikk gått så fort, mens der det var bart gikk jeg fort (vil jeg kalle det) og holdt rytmen til msuikk med beat. Når jeg nå kommer hjem er jeg temmelig svett både her og der og kjenner at pulsen er høy. Hva skal jeg legge dette inn som? Jeg vil jo si det er mer enn middels gange på 4km/t, altså rask 6km/t? Men kanskje ikke veldig raskt? For en sprek person ville jo gått enda raskere enn meg? Og skal jeg sammenligne dette med eks når jeg spiller håndball eller sykler så svetter jeg jo mye mye mer og har mye høyere puls enn nå.

 

Takker for svar :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yvonne21

Ka med å legge det inn som middels gange men skrive 40minutt istedenfor 30minutt (viss du har gått i 30 min) feks..? Veit ikkje om det blir heilt rett men viss du føler at du går fortere enn middels og mindre en rask gange er kanskje dette løsninga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Enkleste er å vite avstandene der du går av da kan du finne ut hvor langt du kommer med ditt tempo på 1 time. Jeg langer ut til vanlig og min normale gå fart er 7 km/t i oppforbakker og litt raskere på flaten - men jeg går fort :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så fort som fru Luna går ikke jeg!

 

Jeg lurte på det samme som deg før, cowgrl83, det jeg gjorde var å gå litt på tredemøllen de har på treningssenteret. Der står det jo hele tiden hvor raskt den ruller, og så prøvde jeg meg fram med forskjellige hastigheter og prøvde å tenke på hvordan jeg går til vanlig. Funket bra for meg, fant ut at rolig gange, 3 km/t, er MYE saktere enn hva jeg trodde før! :(

 

Men det høres ut som om du kanskje ikke er medlem av noe treningssenter, så da er det kanskje liten nytte i dette tipset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Om du trener 1 time uansett aktivitet vil jo valg av aktivitet ha stor betydning for hvor mye du forbrenner. Men om du har tenkt til å gå/jogge/løpe en spesiell distanse vil det ikke ha noe å si hva du velger som hastighet. Å gå i 4 timer i en hastighet på 3 km i timen eller å løpe i 12 km/t i 1 time blir akkurat det samme! Finn deg en god løype, så kan du heller konkurrere med deg selv om å klare å gå den på kortere tid etterhvert :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange svar her, men ikke en eneste en av dere har sagt hva dere selv legger inn deres raske gange som på vektklubben? Forbsett fra Fru Luna da, som fikk veldig fort ;-) Har valgt å legge meg inn på 6 km/t, for jeg går fort, syntes jeg. Poenget med å legge det inn er jo litt med kaloriene og trimpoenga :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Festinalente

Gå i en time og se hvor hvor mange kilometer du har gått, så har du svaret sånn noenlunde iallefall. (Vel og merke hvis du har en skritteller som registrerer kilometer). Alternativt: Gå i en halv time og gange distansen med to.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BergensAnd

Jeg har også målt gangen min på en tredemølle.

 

Jeg vil anslå at 8 km/t er så kalt power walk (på grensen til løping), 6 km/t er rask gange, 4 km/t er vandringstempo, mens 3 km/t er rusle.

 

Hva tror dere andre om denne måten å måle det på? Og, er den til hjelp for deg, cowgrl83?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Bergensand - etter å ha brukt tredemølla litt er det omtrent der jeg ligger også. Og på sånn vanlig "gå til jobben"-tempo pleier jeg å registrere halvparten i middels og halvparten i rask gange. Jeg går nemlig ganske rakst, men må legge inn litt slingringsmonn for å f.eks vente ved fotgjengeroverganger og denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tistelen
Jeg har funnet ut at jeg må begynne å gå raskt for å komme i form' date=' før jeg begynner med noe mer intens trening. Gå er gøy, spesielt med god musikk i ørene :D Men nå lurer jeg på hvordan jeg skal legge det inn?

 

Jeg tok på stoppeklokka når jeg gikk ut med bikkja i dag. Det var litt glatt noen steder, så jeg ikke fikk gått så fort, mens der det var bart gikk jeg fort (vil jeg kalle det) og holdt rytmen til msuikk med beat. Når jeg nå kommer hjem er jeg temmelig svett både her og der og kjenner at pulsen er høy. Hva skal jeg legge dette inn som? Jeg vil jo si det er mer enn middels gange på 4km/t, altså rask 6km/t? Men kanskje ikke veldig raskt? For en sprek person ville jo gått enda raskere enn meg? Og skal jeg sammenligne dette med eks når jeg spiller håndball eller sykler så svetter jeg jo mye mye mer og har mye høyere puls enn nå.

 

Takker for svar :D[/quote']

 

 

Kanskje du skulle invistert i en pulsklokke, da hadde du sett hva du forbrenner og gjennomsnittspuls:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville også regnet som deg BergensAnd, men jeg ville høre om dere mente det samme :D Og ja, jeg skulle gjerne hatt ei pulsklokke om jeg hadde hatt råd til å kjøpe ei! Tro meg, jeg ønsker meg !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest YummyMummy

Jeg registrerer alt på middels gange. Langer ut med vognen, men som søsteren min sier så kan man alltids gå raskere. Derfor registrerer jeg det som middels.

 

Noen ganger tusler jeg, og det registrerer jeg ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik vet du hvor hardt du trener

Forskjell mellom lav, middels og høy intensitet

Lav intensitet: Du blir varm, men ikke svett under normale klimaforhold. Du puster litt tyngre enn normalt, men kan føre en samtale uten problemer.

Eksempel: du spaserer i et raskt tempo

 

 

Middels intensitet: Du blir svett og får opp pulsen skikkelig. Du kan allikevel med en viss anstrengelse føre en konversasjon samtidig.

Eksempel: du går fort og bruker også armene på samme sett som når du jogger for å kunne holde det høye tempoet.

 

Høy intensitet: Du puster tungt og svetter ordentlig. Du kan bare holde den høye intensiteten en stund om gangen, kanskje et eller to minutter.

Eksempel: du går eller løper så fort du kan

 

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik vet du hvor hardt du trener

Forskjell mellom lav' date=' middels og høy intensitet

Lav intensitet: Du blir varm, men ikke svett under normale klimaforhold. Du puster litt tyngre enn normalt, men kan føre en samtale uten problemer.

Eksempel: du spaserer i et raskt tempo

 

 

Middels intensitet: Du blir svett og får opp pulsen skikkelig. Du kan allikevel med en viss anstrengelse føre en konversasjon samtidig.

Eksempel: du går fort og bruker også armene på samme sett som når du jogger for å kunne holde det høye tempoet.

 

Høy intensitet: Du puster tungt og svetter ordentlig. Du kan bare holde den høye intensiteten en stund om gangen, kanskje et eller to minutter.

Eksempel: du går eller løper så fort du kan

 

 

 

Lykke til![/quote']

 

Takker for svar, men dette gjelder jo ikke gange. Ingen kan gå så fort at de ikke greier å gå mer enn 3 min ;-) ?? Or am I wrong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fridamor

Jeg har en løype (vei) som jeg har målt tidligere 4,2 km. en vei. Jeg brukte 50 min. på denne tur/retur og da legger jeg inn den raskeste gangen. Må innrømme at da gikk jeg veldig fort og småløp ltt innimellom.

 

Når jeg går tur med min lille hund blir det ingen poeng i hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en løype (vei) som jeg har målt tidligere 4' date='2 km. en vei. Jeg brukte 50 min. på denne tur/retur og da legger jeg inn den raskeste gangen. Må innrømme at da gikk jeg veldig fort og småløp ltt innimellom.

 

Når jeg går tur med min lille hund blir det ingen poeng i hele tatt![/quote']

 

Klart det blir poeng når du går tur med din lille hund? Jeg har også en liten hund, og da kan vi alt fra gå sakte 3km/t til litt fortere 4km/t. 50 min er ca 270 kcal det og trimpoeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Festinalente

Jeg legger inn lufteturene med lille gullet mitt (hunden).

 

Vi har en fast runde, men siden det varierer litt hvor mye spennende det er å lukte på (for hunden altså:-D), legger jeg inn 3 km/t eller 4 km/t alt etter hvor langt tid vi bruker. Det er jo like god trim det som noe annet, er det ikke det da?

 

Noe helt annet: Jeg klarer ikke å legge inn smileys i teksten, bare i overskriften. Hva gjør dere som får det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fridamor

Ser jeg har fått svar på at jeg ikke registerer tur med min lille hund.

Det går sååååå sakte og blir ikke så langt og med fryktelig mye snusing så tror jeg ikke jeg forbrenner mange kalorier på det! Men jeg får jo frisk luft da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer også .... Men hvordan får dere til de andre? For eksempel bred glis' date=' eller solbrille-cool ?[/quote']

 

Når du skriver et innlegg, bla deg helt ned til bunnen av siden (under alle innleggene). Der finner du:'

vB kode er PÅ

Smilier er PÅ

etc..

 

Trykk på Smilier, så får du se en oversikt over tilgjengelige smilier og hvilken kode som trengs for å lage de :cool:

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte spm til Grete Roede selv og fikk dette som svar :

 

Det som blir mest riktig er om du kan måle opp en runde og se hvor langt du på en time. Da vil du få et nøyaktig svar på hvor langt du går på en time. Grunnen til at vi har 3 km/timen - rusletempo er fordi noen er både sterkt overvektige og i dårlig form og klarer verken å gå veldig langt eller veldig raskt. Det som er rusletempo for noen kan være en stor anstrengelse for andre, derfor har vi alle kaotegorier. 8 km/time er ekstremt raskt, mens 6 km/timen er raskt men overkommelig, så har du iallefall en liten pekepinn på hva som er riktig for deg:-)

 

Med vennlig hilsen

Unni Vada Coldevin

Fagkonsulent

Grete Roede AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I dag fikk jeg min nye pulsklokke, og bestemte meg for å ut og gå den vanlige ruta - for å se hvor mye jeg forbrant. Dette var også litt spennende i forhold til hva som er 3 km/t, 4km/t og 6 km/t osv

 

Jeg gikk AKKURAT den samme ruta - lå på en gjennomsnittspuls på 125-130 og ble ikke spesielt varm. Gikk ikke spesielt fort heller. Når jeg kommer hjem etter 50 min ute viser pulsklokka at jeg har forbrent 420 kcal. Jeg slår den ikke av med det første, løper på do, og så har jeg forbrent 435 kcal (jeg leser dette som at man fortsetter å forbrenne etterpå - tar dere dette med i beregninga?)

 

Spent logger jeg meg inn på vektklubben og legger inn 50 min medium gange 4 km/t som blir ca 270 kcal. Prøver meg så på 6 km/t som viser 390 kcal.

 

Ser her inne at GR-spesialister har svart før at det er pulsklokka som viser mest riktig resultat - men hva slags erfaringer har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...