Gå til innhold

Hvor mye vann drikker du egentlig?


Gjest flua

Anbefalte innlegg

  • Svar 887
  • Created
  • Siste svar

Så flott å se at dere er her ennå... jeg har ikke vært på et par dager og føler meg helt lost. Men nå er jeg tilbake.

 

Har drukket masse vann både i går og i dag. Men fikk ikke målt i går, i dag blir det godt og vel 3 liter tenker jeg.

 

Motivasjonsklem fra flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det 3,2 liter på meg. Nå er jeg på glass nummer to allerede i dag (0,33 glass).

 

 

og igjen må jeg minne om:

 

- Hvorfor er det så viktig å drikke mye?

 

- I tillegg til å være tørsteslukker, har vannet mange andre livsviktige funksjoner. For det første er det løsningsmidlet for alle stoffene i kroppen. For at vi for eksempel skal kunne oppta næringsstoffer og få transportert dem til de cellene som trenger det, må vi ha vann. Det samme for å få forbrent energien i kroppen vår. I tillegg trenger vi vann for fordøyelsens skyld. Uten tilstrekkelig væskeinntak vil avføringen vår bli hard, noe som lett kan føre til forstoppelse. Dette har vel de fleste en eller annen gang opplevd. Forstoppelse skyldes rett som det er for lite væskeinntak. Men det er ikke bare for å lette avføringen vi trenger vann. Også når det gjelder transport av avfallsstoffer ut av kroppen, er vann helt nødvendig, kan Vibeke Landaas fortelle. Da tenker hun på kroppsvæsker som urin, svette og damp til utånding. Til denne jobben trenger kroppen vår væske. Behovet for å skille ut disse stoffene gjør at man har hver dag har et minimum væsketap gjennom urinen på ca. 400 ml - selv om man har drukket lite.

 

- Er det noen situasjoner der vi trenger å være mer påpasselige enn vanlig?

 

- Det er særlig ved hard trening, høy lufttemperatur og når vi er syke med feber. Da øker kroppstemperaturen vår og vi svetter mer enn ellers. Også ved andre sykdomstilstander, for eksempel blærekatarr, kan det være viktig å drikke mye, da fortrinnsvis sure drikker. Svette er en av kroppens måte å regulere kroppstemperaturen vår på og her har vannet en helt sentral rolle. Det har nemlig en meget god evne til å holde på varme. Når vi svetter, bindes mye av «overskuddsvarmen» vår i denne svetten. På denne måten klarer vannet å fjerne varme fra kroppen. Får vi ikke nok væske under slike forhold, kan kroppen bli overopphetet, og vi blir svimle, kvalme og får konsentrasjonsproblemer. Derfor er det svært viktig at man jevnlig tilfører kroppen væske. Ha gjerne en vannflaske med deg når du er i Syden eller trener, og sørg for å drikke regelmessig!

 

Intervjuer av ernæringsfysiolog Vibeke Landaas : Marianne Næss/ Helsenytt

 

*Vann hjelper til å stimulere musklene

 

*Vann demper apetitten

 

*Å drikke vann er nødvendig dersom du slanker deg. (er med på å skylle ut fettet, "rense kroppen"

 

*Drikk minst 1,5 liter vann om dagen

 

*Økt vanninntak reduserer fett depotene

 

*Kroppen kan ikke gjenomføre alle sine livsviktige funksjoner uten tilstrekkelig vann

 

*Drikk vann før, under og etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble hele 3,8 liter på meg i går. Var ikke helt i slaget, og var veldig tørst... Skal prøve å komme opp i 3 liter i dag også, merker stor forskjell på kroppen når den får nok vann. Mindre hodepine, mindre vann i kroppen og lettere å gå på do! :)

 

Håper dere har en fin helg!

 

PS Glad innslagene er motiverende og ikke minst nyttige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med nakke smerter og hodepine/migrene.Har hatt noen dager som ikke hat vært gode.Og da det kanskje er enda viktigere a drikke vann (og å spise sunt),så går hele opplegget rett "vest".Kanskje fått i meg et halvt glass vann om dagen-ikke bra!!

Men nå er jeg i gang igjen,1,2 liter i går.Og er opp i 2 l alt i dag.

 

Synes dere har vært veldig flinke her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre flokker har en lederulv. Her har vi en flue! Jeg må få takke deg flua for at du egenhendig satte meg på rett spor når det gjaldt vann, jeg begynte på internettkurs sist mandag, og slurvet med vanninntaket de første dagene. Men så leste jeg denne tråden, og har ikke vært en dråpe under to liter om dagen, helst mer, etter det.

Gjett om det har gitt resultater! Dagens vekt viste en nedgang på 1,2 kilo på en uke, og det tilskriver jeg mye vanninntaket. Kosemerkene ble nemlig godt brukt opp på rødvin fredag og lørdag... Jeg leste i går kveld på et annet nettsted at inntak av fire liter iskaldt vann per dag i seg selv gir en vektnedgang på rundt en halv kilo i måneden fordi kroppen må bruke 123 kalorier om dagen bare på å varme opp vannet!

Nå ser plutselig verden litt lysere ut, snart er jeg under 75, og det skal i seg selv bli en sann lettelse, selv om det fortsatt er laaangt igjen.

 

Klem fra Miina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig melding å lese på en litt trøtt morgen!!! Ja, det er ingen tvil om at vann har mye å si for nedgang. Gratulerer med flott tap på en uke!!! Fortsett å drikke vann, uansett er det sundt for kroppen.

 

Jeg fikk i meg ca 1,5 liter i går. Det ble litt mindre enn planlagt for jeg var ute med barna mesteparten av dagen. Helt ærlig merker jeg det i dag. Kroppen virker litt dehydrert... og den har stoppet opp!!! Så ¨nå blir det to glass vann til før lunsj- gjerne kokt i håp om at magen slipper taket.

 

Drikk i vei dere... husk at vi forbrenner mer når vi drikker (slik Miina skriver) og fettdepoeten minker (og det er jo det vi ønsker mest av alt her inne- eller???)

 

Ha en flott dag!

 

Klem flua/ Birgitte

 

PS God bedring Tuxi- vann kan i alle fall ikke skade. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berta1973

Det gikk rett vest i helgen pga øvingshelg med korpset. Endel fy-mat ble det også. Typisk for sånne helger. Neste gang skal jeg planlegge litt mer :P

 

Det har gått tregt med vannet i går og i dag, men jeg er så smått i siget igjen. Målet mitt er fortsatt 3 Imsdalflasler om dagen altså ca 2 liter.

 

Hittil har jeg ikke sett bunnen på Imsdal nr 1 enda, men jeg bælmer vann jo mer jeg leser i denne tråden hehe

 

Stå på!!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett under 3 liter, prøvde å få i meg site glasset- men buttet i mot. Ble 2,9 liter gitt... men det føles godt. Har mindre ødemer/ hevelse i bena og fingrene, lettere til sinns og mindre vondt i hode. Tenk at vann kan gjøre slike underverker...

 

Drikk i vei alle sammen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Det ble nok en dag som gikk annerledes enn planlagt og siden jeg dro ut uten vannflaska mi, så ble det lite vann midt på dagen...

 

Flua-du er en kamel :P Kjempeflink med vann du!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berta1973

Jeg klarer ikke å drikke mer enn de berømte 2 Imsdalflaskene :P jeg glemmer å drikke på dagen. Og nå har jeg ei syk datter hjemme, og da er det mest fokus på henne ja.

 

Men jeg SKAL klare det en dag, jeg bare SKAL!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er, alle sammen! Det at fokusen er rettet mot inntaket er flott i seg selv. I går ble det 3 imsdalflasker og to glass vann på meg. Det skulle bli rett i overkant av 2 liter. Er fornøyd med det, men spiste mye fiber i går, så skulle nok ha drukket enda mer kjenner jeg på magen i dag. Tenk før, uff, da spiste jeg fiber uten å drikke vann... ikke rart magen protesterte!

 

Berta: drikk det du klarer. Ta et glass her og der når du ikke er hjemme, de fleste steder har tillgang på vann. Klarer du to flasker og et glass? God bedring til datteren din. Ikke gøy med syke barn.

 

fjellgeita: her skorter det ikke. Kjempebra. Bra er det jo å drikke masse når man begynner å bli syk også- selvom jeg håper du er bedre da :P

 

tuxi og frøken: flott fokus! :P

 

-takk for at så mange henger med her. Mye artigere når man er flere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...