Gå til innhold

Daglig energibehov


Anbefalte innlegg

Har brukt den avanserte kalkulatoren på iform og lurer på... skal jeg da trekke fra 300 eller 500 fra det resultatet jeg fikk? I så fall er rådet jeg fikk her på forumet om 1600 kalorier pr dag riv ruskende galt, det er altfor lite. Og jeg som har kjempet hardt for å prøve å komme på 1600. Det blir alltid litt mer.

 

Jeg fikk resultat på 2265, og slik jeg trodde det var så skulle man trekke fra 300 eller 500 på det; som da blir 1965 eller 1765. Det siste er ganske nære det jeg har havnet på.

 

Hva er riktig? Har aldri noensinne tenkt kalorier før... Frokosten min alene (muslifrokost med melk) er på nesten 600 kalorier...

 

Hjelp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Her er formelen fra Grete Roede-boka mi. Følg godt med på pluss og minus her:

 

(vekt x 10) + (høyde i cm x6,25) - (alderx5) - 161 (kvinne) eller + 5 (mann) = hvilestoffskiftet i kcal/døgn

 

Gang hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (sitter stille hele dagen), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet ("vanlig" bevegelse), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

 

Legg til trimpoeng pr uke ganget med 28,58. Nå har du DAGLIG ENERGIFORBRUK.

 

Jeg er 170 høy, og hvis jeg legger inn rundt 61 kilo, normal hverdagsaktivitet og 8 trimpoeng ender jeg på daglig energiforbruk på 2071 kcal. I følge Grete Roedes opplegg anbefales det da at jeg ligger på 1600 kcal om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

 

Du havner da i gruppen som skal ha meny 2, 1600 kcal Men hadde du gått på Grete Roede kurs hadde du kanskje blitt blitt anbefalt å ligge litt i mellom meny 2 og 3 siden du er i øvre grensa. F.eks på http://www.somebody.no anbefaler ernæringsfysilogen at man maks liggere 500 kcal under det daglige behovet. Andre sier at man kan ligge maks 1000 kcal under. Det kommer egentlig an på hvor fort du går ned i vekt. Det som er anbefalt er en nedgang på maks 0,5 - 1 kg i uka, og det vil da si 500-1000 kcal i underskudd pr dag. (3500 kcal i underskudd skal i teorien tilsvare 0,5 kg ned i vekt, men det er jo bare teori!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Et lite tips om frokost: 600 kcal til frokost er nok litt i overkant av det du bør spise når du slanker deg. men en god regel er at 25% av ditt daglige kalori-inntak bør være fra frokosten, så til ditt kaloribehov totalt passer det jo ganske bra! Eksempler på frokoster med mindre kalorier:

 

2-3 grove brødskiver, evt 4-5 grove knekkebrød med magert pålegg + et glass skummet melk = 350 kcal

 

Havregrøt med 50 gram gryn, 0,5 dl kruskakli, 10 gram mandler, 10 gram rosiner, 1 ss lettsyltetøy, 1,5 ss mager kesam = 324 kcal (denne grøten er utrolig god og metter veldig godt!) Kok grøten på vann, med litt salt. Rør inn det andre når den har kokt, og topp med syltetøyet. NAM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips om frokost: 600 kcal til frokost er nok litt i overkant av det du bør spise når du slanker deg. men en god regel er at 25% av ditt daglige kalori-inntak bør være fra frokosten' date=' så til ditt kaloribehov totalt passer det jo ganske bra! Eksempler på frokoster med mindre kalorier:

 

2-3 grove brødskiver, evt 4-5 grove knekkebrød med magert pålegg + et glass skummet melk = 350 kcal

 

Havregrøt med 50 gram gryn, 0,5 dl kruskakli, 10 gram mandler, 10 gram rosiner, 1 ss lettsyltetøy, 1,5 ss mager kesam = 324 kcal (denne grøten er utrolig god og metter veldig godt!) Kok grøten på vann, med litt salt. Rør inn det andre når den har kokt, og topp med syltetøyet. NAM :)[/quote']

 

 

Jeg spiser ikke mer enn 1,5 dl musliblanding til frokost, og mindre enn det gjør meg bare sulten. Jeg akter ikke å være sulten etter frokost; det kan umulig være sunt. Brød forsøker jeg å kutte ut, det gir meg bare masse luft i magen og gjør meg oppblåst. Det handler ikke bare om å være sunn, men også litt velvære. Som matallergiker har jeg lært meg å spise ting som ikke får meg til å ha ubehageligheter i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen
GR-kalkulatoren angir noe helt annet enn iform kalkulatoren. Hvorfor det? Og hvorfor skal man trekke fra 500 fremfor 300? Hva er forskjellen?

 

Jeg må bare spørre' date=' jeg syns alt dette virker ganske merkelig og blir litt forvirret.[/quote']

 

Jo mer du trekker fra, jo større kaloriunderskudd får du, og jo mer går du ned i vekt. men om du trekker fra for mye, og du da spiser alt for lite ift det du egentlig trenger, kan kroppen misforstå alt og tro at det er sultkatastrofe og tviholder på alt fettet du har :) Så trikset er å spise mindre, men ikke for lite! om du trekker fra 300 kcal pr dag, og er konsekvent på det vil du også gå ned i vekt - men det vil ta noe lenger tid enn om du trekker fra 500 eller enda mer. Altså maks 1000. Det gjelder visst for folk med bmi over 30 at de kan trekke fra så mye som 1000. Det regner jeg ikke med at du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete Roede sier at en reduksjon på 500 til 800 kcal om dagen gir en fin og varig nedgang.Inntaket bør ikke reduseres til mer enn 1000 kcal om dagen.

 

800 er vel litt mye? Bare en appelsin er jo 150 kalorier (i følge dagsrapporten), men man kan ikke leve på kun en appelsin. Frukt skal jo være ett sunt innslag som tillegg til maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du trekker fra' date=' jo større kaloriunderskudd får du, og jo mer går du ned i vekt. men om du trekker fra for mye, og du da spiser alt for lite ift det du egentlig trenger, kan kroppen misforstå alt og tro at det er sultkatastrofe og tviholder på alt fettet du har :) Så trikset er å spise mindre, men ikke for lite! om du trekker fra 300 kcal pr dag, og er konsekvent på det vil du også gå ned i vekt - men det vil ta noe lenger tid enn om du trekker fra 500 eller enda mer. Altså maks 1000. Det gjelder visst for folk med bmi over 30 at de kan trekke fra så mye som 1000. Det regner jeg ikke med at du har?[/quote']

 

 

Ja, da tror jeg nok vi er mer enige. 1000 kalorier mindre ville gitt kroppen min sjokk stakkar. Jeg tror jeg skal holde meg på 300 mindre, og bare drikke mer vann enn andre drikkevarer. Det kan godt ta tid, jeg har masse tid :)

 

Har bmi på 23 så jeg er ikke i noen faresone. La på meg pga antidepressiva og litt slitsom kjærlighetssorg. Så for min del er det litt vanskelig å kutte ut fryktelig mye, har alltid spist 4-5 ganger på dagen og har en bra forbrenning. Så jeg forsøker å ta bort kg som medisiner har gitt meg. Derfor er det litt vanskelig å omstille seg nå.

 

Har forøvrig også kuttet drastisk på tab x-tra, kullsyre gir cellulitter og aspartam hindrer forbrenningen. Så jeg forventer egentlig å bli litt lettere på den måten også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen
Jeg spiser ikke mer enn 1' date='5 dl musliblanding til frokost, og mindre enn det gjør meg bare sulten. Jeg akter ikke å være sulten etter frokost; det kan umulig være sunt. Brød forsøker jeg å kutte ut, det gir meg bare masse luft i magen og gjør meg oppblåst. Det handler ikke bare om å være sunn, men også litt velvære. Som matallergiker har jeg lært meg å spise ting som ikke får meg til å ha ubehageligheter i løpet av dagen.[/quote']

 

Tror den grøten kunne være noe for deg jeg, men det er bare et forslag! Men lurer på hva slags frokostblanding du spiser. 1,5 dl müsli med 3 dl skummet melk gir bare 300-400 kcal etter mine beregninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den grøten kunne være noe for deg jeg' date=' men det er bare et forslag! Men lurer på hva slags frokostblanding du spiser. 1,5 dl müsli med 3 dl skummet melk gir bare 300-400 kcal etter mine beregninger.[/quote']

 

Go'Dag med rosin, fordi jeg liker rosiner så godt :) Er egentlig mest glad i havregryn, så vurderer å bare spise det og legge på ett par rosiner som snacks. Det er dagsrapporten som gir meg kalorinivået og det stemmer nogenlunde med det som står på pakken. Melka gir jo også litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
800 er vel litt mye? Bare en appelsin er jo 150 kalorier (i følge dagsrapporten)' date=' men man kan ikke leve på kun en appelsin. Frukt skal jo være ett sunt innslag som tillegg til maten.[/quote']

 

Det er ikke jeg som sier det, det er Grete Roede! :) Det snakkes altså om REDUKSJON i kcal i forhold til dagsbehovet. Og der sier GR at hvis du legger deg på 500 til 800 mindre enn det du regner ut er ditt daglige forbruk, vil det gi en sunn nedgang. Jeg forstår ikke hva du mener med at man ikke kan leve kun på en appelsin. Jeg putter inn minst to appelsiner på mitt dagsbehov på 1600 kalorier. Jeg spiser ikke så store kalorier at én er 150 kcal heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte TRE appelsiner i går til 19,90 pr kg og det kom på 19,56 i kassa, hvordan i all verden finner man appelsiner som er mindre? Det blir jo som ett helt eget måltid. Det kan umulig være sunt å spise en appelsin som ett måltid.

 

Jeg har ett sunt kosthold, men aldri i livet om det er sunt om jeg skal trekke ut 800 kalorier av det igjen.

 

Setter jeg det i sammenheng med at jeg, etter å ha lest mange tråder i dette forumet - i forskjellige kategorier, leser at de aller fleste har gått på GR kurs før (noen har gått flere kurs også) og gått opp igjen, så skjønner jeg jo helt klart at noe er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Setter jeg det i sammenheng med at jeg' date=' etter å ha lest mange tråder i dette forumet - i forskjellige kategorier, leser at de aller fleste har gått på GR kurs før (noen har gått flere kurs også) og gått opp igjen, så skjønner jeg jo helt klart at noe er galt.[/quote']

 

Tidligere hadde GR anbefalinger om lavere inntak enn de har nå. Grunnmenyen anbefalte 1150 - 1250 i snitt pr. dag. Der lå jeg, og jeg klarte å ta av 13 kilo som ikke har kommet tilbake. Maximeny var på 1400-1500 i snitt pr. dag, mens gravide og ammende skulle ha 1500-1600. Men GR utvikler seg i tråd med forskningen for øvrig, så nå er de veldig opptatt av at vi i alle fall ikke skal spise for lite! Det er ingen som sier du må redusere med så mye som 800 kcal. Bruk tida di. Lev godt og det er ingen grunn til å sulte seg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen
Jeg kjøpte TRE appelsiner i går til 19' date='90 pr kg og det kom på 19,56 i kassa, hvordan i all verden finner man appelsiner som er mindre? Det blir jo som ett helt eget måltid. Det kan umulig være sunt å spise en appelsin som ett måltid.

 

Jeg har ett sunt kosthold, men aldri i livet om det er sunt om jeg skal trekke ut 800 kalorier av det igjen.

 

Setter jeg det i sammenheng med at jeg, etter å ha lest mange tråder i dette forumet - i forskjellige kategorier, leser at de aller fleste har gått på GR kurs før (noen har gått flere kurs også) og gått opp igjen, så skjønner jeg jo helt klart at noe er galt.[/quote']

 

Klarer ikke unngå å synes du høres litt grinete og barnslig ut nå?

 

1 appelsin, uten skall - veier ikke mer enn at den har mellom 50-100 kalorier (er min erfaring, jeg spiser mange appelsiner). Å trekke fra 800 kalorier på dagsbehovet sitt er ikke spesielt usunt. Om du er meget overvektig, skal du kanskje ha så mye som 3000 kalorier om dagen for å holde deg stabilt på den høye vekta. Om man trekker fra 800 kalorier da, ender man på 2200 kalorier og det er jo absolutt nok til å få i seg solide mengder mat. Og mange mange appelsiner, om man skulle ønske det! Grete Roede anbefaler at 200 av kaloriene kommer fra frukt, dette er for å sikre seg at de som er på de helt laveste menyene også får i seg litt frukt men at det er nok igjen av "kvota" til mat. Grunnen til at folk går opp igjen etter at de har slanket seg er ikke fordi det er noe galt med dette opplegget, men noen har ikke såpass med viljestyrke at de klarer å holde seg unna fet mat, kaker, godteri, brus, potetgull og slike ting..... Jeg har selv gått ned 20 kg med et Grete Roede-lignende opplegg (gikk ikke på kurs) og har nå holdt vekten stabilt nede siden August. Det er en livsstilsendring - ikke slankekur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke unngå å synes du høres litt grinete og barnslig ut nå?

 

1 appelsin' date=' uten skall - veier ikke mer enn at den har mellom 50-100 kalorier (er min erfaring, jeg spiser mange appelsiner). Å trekke fra 800 kalorier på dagsbehovet sitt er ikke spesielt usunt. Om du er meget overvektig, skal du kanskje ha så mye som 3000 kalorier om dagen for å holde deg stabilt på den høye vekta. Om man trekker fra 800 kalorier da, ender man på 2200 kalorier og det er jo absolutt nok til å få i seg solide mengder mat. Og mange mange appelsiner, om man skulle ønske det! Grete Roede anbefaler at 200 av kaloriene kommer fra frukt, dette er for å sikre seg at de som er på de helt laveste menyene også får i seg litt frukt men at det er nok igjen av "kvota" til mat. Grunnen til at folk går opp igjen etter at de har slanket seg er ikke fordi det er noe galt med dette opplegget, men noen har ikke såpass med viljestyrke at de klarer å holde seg unna fet mat, kaker, godteri, brus, potetgull og slike ting..... Jeg har selv gått ned 20 kg med et Grete Roede-lignende opplegg (gikk ikke på kurs) og har nå holdt vekten stabilt nede siden August. Det er en livsstilsendring - ikke slankekur.[/quote']

 

Hverken grinete eller barnslig, og heller ikke overvektig. Jeg la inn en appelsin på dagens oversikt og den målte faktisk såpass mye i kalorier. Tre appelsiner på totalt 1 kg blir faktisk rundt 300 gram.

 

Jeg har ett daglig behov på mellom 2159 og 2289 (ene utregningen er fra GR og andre er fra iform). Treningen min, pilates, gir snaue 1,8 trimpoeng - noe jeg egentlig finner ganske merkelig. Jeg legger ikke inn annet enn dette som trimpoeng, da vanlige gåturer til og fra jobb, til butikken, til trening, til byen osv er for meg vanlig normal bevegelse. Derfor fikk jeg også disse resultatene. Jeg legger kun inn pilates som trim, ingenting annet. Av den grunn syns jeg det ville vært merkelig at jeg skulle klare meg med 800 mindre kalorier, det tror jeg kroppen ville reagert på.

 

Som jeg har nevnt i en annen tråd så la jeg på meg ekstremt mye for rundt 7 år siden, jeg kuttet ut cola (og kun det) og gikk ned rundt 15 kg på tre mnd. Gjorde ingen andre endringer. For 3 år siden fikk jeg kyssesyken og gikk ned 7 kg på tre dager, ble lagt inn på sykehus med akutt væskemangel. Det tok nesten ett år å få kiloene tilbake og få blodverdier etc tilbake til normalen. Altså 64 kg.

 

Dette er de eneste gangene jeg har gått ned i vekt tidligere, har aldri slanket meg før og gjør det forsåvidt ikke så voldsomt nå heller. Kiloene nå har kommet på av antidepressiva og uforsvarlig bruk av chilinøtter (hehe) samt at jeg byttet jobb og fikk varm mat til lunsj i stedet for vanlig brødmat. Det er dette jeg skal få bukt med.

 

Jeg startet denne tråden fordi jeg ikke forsto hvordan man kom frem til de forskjellige tallene, og fordi jeg ikke ønsker å slanke meg slik at jeg går sulten. Da lar jeg heller være...

 

Har gått ned 3 kg siden 2 januar, 2 av disse før jeg logget på her, har kun kuttet ut chilinøttene. Ellers forsøker jeg å kutte ut brød - det gjør meg bare oppblåst. I tillegg drikker jeg mer vann enn tab, enn tidligere. Trening og alt annet er som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...