Gå til innhold

Let the music guide you!

Gjest FatNoMore

Anbefalte innlegg

Gjest FatNoMore

Noen her som har tenkt over dette med overspising, trøstespising og hva vi assosiasjoner maten med?

Vi er alle her oppgående mennesker som har hørt det meste om inntak av kalorier i forhold til aktivitet, hva som er sundt å spise, hvor ofte man skal spise osv. Hvorfor er det da så vanskelig å endre livsstil og holde seg til de nye, gode vanene (som aldri blir vaner)?

Jeg har tenkt en del over dette for min del og jeg har kommet frem til at jeg assosierer mat med noe positivt. Når jeg tenker på mat i den her sammenhengen, mener jeg hamburgere, pizza, lasagne og ferdigmat bestilt rett hjem på døra. Denne assosiasjonen har blitt innprentet fra jeg var liten. Når vi skulle kose oss ekstra en lørdag, bestilte vi pizza. Hadde jeg vært flink på skolen, koste vi oss med noe ekstra god og fettholdig mat. Jeg har fortsatt med dette i voksen alder også og bruker denne kose-maten til å belønne meg selv uansett om det er fordi jeg har vært ekstra flink eller fordi det har vært en usedvanlig kjip dag.

Så hvordan kan en snu denne trenden? Vi vet som sagt hva gode vaner er og vi kjenner til alle de positive effektene et endret kosthold fører til.

Jeg har begynt å ta i bruk en metode som fungerer for min del. Jeg har funnet frem til én eller flere sanger som virkelig får meg i godt humør. Dere har sikkert alle noen sanger som bare får dere til å smile og se lyst på livet. For tiden er det ”Suddenly I see” med KT Tunstall som får meg akkurat i den rette stemningen. Mens jeg hører på denne sangen, begynner jeg å tenke på hvorfor jeg har lyst til å endre livsstil. Noen punkter kan for eksempel være å få en slankere kropp, bedre hud, mer energi osv. Jeg assosierer altså den spesifikke sangen med alt det positive jeg kommer til å oppnå. Poenget med det hele er at når jeg enten har hatt en kjip dag eller har gjort meg fortjent til noe ekstra godt (som jeg da forbinder med mat), bruker jeg musikken til å minne meg på hvorfor jeg ikke ønsker å kose meg med denne typen mat.

En må kanskje være glad i musikk for at dette skal fungere, men som sagt det fungerer ypperlig for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tiden er det ”Suddenly I see” med KT Tunstall som får meg akkurat i den rette stemningen.

Jeg bare MÅ si det, den sangen har vært en viktig del i min kamp mot depresjon.... Når jeg føler at jeg trenger det, så er den sangen på full guffe, enten på ipod eller på stereo'n hjemme. Den har hjulpet meg enormt mye. Musikk har vært viktig for meg hele livet, og jeg identifiserer meg lett med musikk. Denne sangen er unik! Blir så glad for å se at andre erfarer noe av det samme :D

Jeg lastet ned sangen i mars i fjor.. det er lenge å være hektet på en sang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FatNoMore
Jeg bare MÅ si det' date=' den sangen har vært en viktig del i min kamp mot depresjon.... Når jeg føler at jeg trenger det, så er den sangen på full guffe, enten på ipod eller på stereo'n hjemme. Den har hjulpet meg enormt mye. Musikk har vært viktig for meg hele livet, og jeg identifiserer meg lett med musikk. Denne sangen er unik! Blir så glad for å se at andre erfarer noe av det samme :D

Jeg lastet ned sangen i mars i fjor.. det er lenge å være hektet på en sang. :)[/quote']

Så flott å høre at musikken hjelper deg i tunge stunder. :) Jeg mener musikk kan være et meget bra hjelpemiddel for å endre sinnstemninger. Både den ene og den andre veien må jeg vel legge til. Det finnes nok av de som bruker depresiv musikk med mørke tekster til å grave seg enda dypere ned i sin elendighet.

Vi kan jo bruke dette forumet til å tipse om sanger som har den positive effekten på oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk har vært min livlinje siden jeg var liten, husker fortsatt jula da jeg fikk min første walkman; var vel 8 år og ble super glad. Siden har jeg aldri gått noen steder uten å ha med musikk, men nå er det ipod som gjelder.

Når jeg tok min 50 minutters spasertur tidligere i dag; gikk jeg temmelig raskt. Hadde favorittspillelista på og der er det altfra typisk radiomusikk til techno og litt hardrock. Må ha noe for å få beina til å gå og da går det også unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FatNoMore
Hei' date='

takk for tips! Lastet den ned nå og sitter og hører på :-)

Bente :-)[/quote']

Hei, Bente!

Leste i et innlegg av deg at du var litt deppa i dag og dette er virkelig riktig sang til å få deg i humør igjen! Håper det hjelper på litt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FatNoMore
Scissor Sisters: I don't feel like dancing...

Joda' date=' humøret er på vei opp igjen. Musikk er GREIA! :-)

Takk for hjelpen!!!

Bente[/quote']

Bare hyggelig å kunne hjelpe! :) Det er jo derfor vi er her alle sammen, gi og få motivasjon og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Opprett ny...