Gå til innhold

Sunne middager

Gjest Hysj

Anbefalte innlegg

Vet det er mange tips her inne ang sunne middager, men jeg har et lite "problem" når det kommer til å bestemme hva som er sunt..Hvis ikke ALT i middagen er sunn, føler jeg heller ikke at måltidet er sunt..Selv om jeg vet det er fullt mulig, selv om man velger å ta f.eks en brødskive ved siden av kyllingsuppa.

Jeg fikk et forslag til middag her om dagen. Eller, det kan vel heller kalles lunsj/lett middag, and here goes:

Pita med kyllingsalat i. Og hva om jeg da bytter ut pitabrødet med grovt polarbrød istedet? Dette høres ikke så allerverst sunt ut, MEN..Så er det jo det grove polarbrødet da..Selv om det er grovt, er vel egentlig ikke brødprodukter i seg selv så sunt. Og dette får meg da til å tenke at denne middagen kanskje ikke er så sunn likevel?

Det er nok helt feil tankegang av meg, men sånn går det nesten, når jeg ikke kan så mye om kosthold og ernæring som jeg gjerne vil kunne..

Noen som kan hjelpe meg til å bli kvitt dette bildet jeg har av "sunne middager"? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva er det egentlig du ser på som usunt i brødprodukter. Alle vet jo at fint bakverk ikke er det beste for kroppen, det inneholder mye kalorier og lite av den næringen kroppen trenger. Men kroppen har behov for de komplekse karbohydratene man får i seg i grove bakevarer. Selv lager jeg den kyllingen med en fullkorns tortilla lefser, og det er veldig godt og sunt!!

Hvis du sjekker næringsdeklarasjonen på pakken så kan du fort finne ut hva som er sunt og hva du bør styre unna. Det eneste negative med brød er vel at det somregel inneholder endel kalorier, men også her variere det stort.

Hvis det er noe i en oppskrift du ikke føler er sunn, så kan du jo prøve å finne et alternativ til akkurat denne ingrediensen.

Men nå vet jeg heller ikke hva du ser på som usunt når det gjelder middager, kan du ikke gi noen eksempler så jeg kan se hva du betegner som usunne ingredienser! Selv bruker jeg aldri farseprodukter eller smør/margarin når jeg lager mat, kun rent kjøtt/kylling og fisk, og bruker bare olje!

Finnes dessuten valdig mange oppskriftersom kun inneholder sunne ingredienser, du kan jo bruke disse da og heller holde deg unna de som har dårlige ingredienser!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Hva jeg ser på som usunne ingredienser..Saus blant annet, men det ER jo usunt..Men jeg ser også på som brun saus som usunt, og de har jo faktisk ikke så mye kalorier eller fett i seg..

Nøtter ser jeg også på som usunt. Eller, det var litt feil, for så lenge de er usalta og ikke stekt ser jeg på det som sunt. Så lenge jeg ikke spiser for mye av det, bare.

Alle slags brødprodukter og frokostblandinger ser jeg også på som usunt, kanskje fordi det er det og..? Hehe. Weetabix vet jeg er et godt alternativ til frokostblanding, fordi det ikke inneholder noe sukker. Men fortsatt mye karbohydrater i det, da=/

Karbonadedeig ser jeg også på som usunt..eller..jeg ordlegger meg feil, jeg _føler_ at det er usunt, selv om jeg vet det ikke er det. Sikkert fordi jeg forbinder det med ting som spaghetti og kjøttdeig, taco..slike ting. Bare følelsen jeg får når jeg spiser det, får meg til å tenke at det er usunt.. =/

Kommer desverre ikke på noe mer jeg ser på som usunt nå, men dette hjalp deg kanskje litt..? =) Håper det.

Uansett, takk for svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager egentlig ikke så mange middagsretter som jeg bruker saus til, går mest i gryteretter og wokretter her hos meg, ellers er jeg glad i peppersaus, og føler ikke at den er gale.

Jeg bruker veldig mye nøtter i matlagingen min, og det er jo sant det du sier, rå og usaltede nøtter som er det jeg bruker er veldig sunt og bra, mens de som er ristet og saltet ikke lenger kan regnes som like sunne.

Veldig mange frokostblandinger inneholder mye sukker og ende fett, og de er jo selvsagt usunne, men finnes jo alternativer. For tiden spiser jeg veldig lite frokostblanding, men da jeg brukte det gikk det mest i 4- korn vanlig eller plusss, dette er jo bare skivede korn, hel naturlig og veldig sunt!

Bruker kun fullkornsbrød, det heter Volkornbrot fra baker, de små plastboksene. disse har kun tre ingredienser, rug helkorn, vann og salt. Og inneholder dessuten bare167 kcal per 100 gram, som er lite for å være brød! Og selv mener jeg dette er super sunt.

Men når du sier at du ser på alle brødprodukter og frokostblandinger som usunne, er det da pga at de inneholder mye karbohydrater, eller pga at det kan være tilsatt mye sukker /fett/salt.

Er det pga det som er tilsatt så les næringsdeklarasjonen og finn de produktene som ikke er tilsatt for mye unødvendig.

Er du av den oppfatningen at det er karbohydrater som er usunnt, så vil jeg egentlig oppfordre det til å ikke bli dratt med på alle disse motediette, lite fett, mye fett, mye proteiner, Ingen karbohydrater. Men heller fokusere på et variert kosthold, med endel karbohydrater, moderat med proteiner og fett.

Hjernen vår er det organet som forbrenner mest kalorier, og den er gaske kravstor på hva den vil bruke som energi. Den vil egentlig kun ha karbohydrater, men hvis den ikke får tilgang på dette så kan den til nød klare seg med andre stoffer som en nødløsing, men den VIL ha karbohydrater, sunne gode og komplekse karbohydrater! Som er bra for deg! :P

Når det gjelder karbonadedeig, så er jo det mye mindre fett i den enn vanlig kjøttdeig, men likevel så er det vel 9 gram per 100, i forhold til feks rent kylling kjøtt som inneholder kun 1 gram fett per 100.

Dessuten så er det ikke det sunne fette, så vil vel si meg enig med deg i at det ikke er sånn super sunt, jeg bruker veldig skjeldent slike farseprodukter. Da bruker jeg heller rent kjøtt, og får i meg det sunnet fettet fra oljen jeg steker i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Opprett ny...