Gå til innhold

Frukt = vondt i magen


Gjest EBG

Anbefalte innlegg

Det er jo typisk at når man skal forsøke å leve sunt,så viser det seg at man tåler dårlig alt som er greit å spise.Det ser ut som om jeg nesten ikke tåler frukt overhode :D

 

Igår tok jeg et eple til lunsj...ikke hatt så vondt og vært så oppblåst på lenge! Idag tok jeg en appelsin for å se om det var bedre....ikke fullt så vondt,men nesten like ille.Jeg har merket det samme når det gjelder sukkerfri mat og godterier.Poser med confecta kakao etc er jo nydelig...men da må jeg belage meg på resten av dagen i smerte!

 

Er det noen som har samme problemet? Hva spiser/drikker dere istedetfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedigjen

Det kan ikke være pga at det er uvant for magen din da? Du kan jo prøve deg frem med å spise bare 1 bit eller et halvt eple, for så å øke gradvis? Eple-tilvenning? Er det like ille med grønnsaker? Eller hva med hermetisk frukt? jeg tåler f.eks ikke fersk ananas, bare hermetisk... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey

Kanskje et dumt spørsmål, men var det eplet/appelsinen din HELE lunchen? Hvis det var det så er jeg ikke så overrasket over at magen hoppet litt, ganske mye syre i slik frukt. Der er nok banan bedre.

 

Men hvis det var i tillegg til annen mat så er det litt underlig. Er da enig med Nedigjen, kanskje prøve litt og litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,har hørt at det kan ha med hvorvidt man er vant med det eller ikke.Idag våknet jeg også opp med litt utslett etter appelsinen igår.Jeg har nemlig problemer med allergi og den har alltid fungert slik at det kommer og går.PLutselig så reagerer jeg ikke mer på noe,men så er det noe annet som dukker opp.Det eneste som har holdt seg nogenlunde stabilt er tre-allergien.

 

Har en stund reagert med utslett eller kløe i munn på pærer,gulerøtter og agurk. Paprika går heldigvis fint foreløpig og jeg spiser agurk likevel i små mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey
Joda' date='har hørt at det kan ha med hvorvidt man er vant med det eller ikke.Idag våknet jeg også opp med litt utslett etter appelsinen igår.Jeg har nemlig problemer med allergi og den har alltid fungert slik at det kommer og går.PLutselig så reagerer jeg ikke mer på noe,men så er det noe annet som dukker opp.Det eneste som har holdt seg nogenlunde stabilt er tre-allergien.

 

Har en stund reagert med utslett eller kløe i munn på pærer,gulerøtter og agurk. Paprika går heldigvis fint foreløpig og jeg spiser agurk likevel i små mengder.[/quote']

 

Aha, ja, da er det kanskje noe allergi. Kanskje det er lurere for deg å spise grønnsaker enn frukt - og det er jo helt i orden - gulrøtter, kålrabi.

 

Vi lager en god rot-salat til middag (til 2 sultne :-) )

 

3 små gulrøtter raspes

1 "skalk" hodekål finsnittes

1 persillerot raspes (den ser ut som gulrøtter, bare hvit og litt mer rynket)

saften av 1/3 sitron

3-4 ss lettmajones

 

Dette liker til og med mannen min så godt at første gangen jeg laget det, trodde jeg at jeg hadde laget for to dager - men der var ikke smulen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes veldig kjent ut for meg... Ikke at det helt sikkert er det samme, men jeg fikk også veldig vondt i magen når jeg spiste frukt eller drakk noe med fruktsyre i, slik som cider og vin..

 

Gikk slik i flere år, jeg elsker epler, men jeg kunne ikke spise et halvt et en gang uten å få kjempesmerter..

 

Så ble jeg gravid, og fikk total avhengighet av de grønneste eplene jeg kunne finne. Og merkelig nok, ingen smerter!

 

Etter fødselen derimot tok det bare to mnd så var smertene tilbake sterkere enn noen sinne, flere dager i strekk. Hadde så vondt at jeg ikke orket å skifte bleie på godgutten en gang, så jeg havnet hos lege. Han konstaterte gallestein med betennelse i galleblæra, og jeg fikk operasjon og galleblæren ble fjernet.

 

Etter det har jeg stort sett kunnet spise og drikke hva jeg vil uten smerter, men må være litt forsiktig med veldig feit og tungt fordøyelig mat enn tidligere..

 

Gallestein er en arvelig sykdom, mange i min slekt som har hatt det, stort sett bare damer. Men det rare er at alle de jeg har snakket mest med om dette, har hatt smerter i forbindelse med forskjellige matvarer. Noen eksempler er fet mat som saus med fløte, ribbe o.l., løk, kål... i tillegg til mine epler, druer o.l.

 

Dersom du er i tvil, og smertene ikke gir seg, anbefaler jeg at du tar kontakt med legen for å undersøke mulig gallestein. Det er ikke sikkert de vil gjøre noen operasjon med det første, kommer sikkert litt an på hvor mye smerter du har, og hvor store eventuelle steiner er.. Jeg gikk som sagt med disse smertene i flere år, kan tenke meg ca 7-8 år uten å skjønne hva det var...

 

Håper jeg nå ikke skremte noen, men det er bare et lite tips!

 

Håper det går over for din del! God bedring uansett hva det er!

 

Klem fra Senita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest og hørt flere steder at man ikke skal spise frukt som eple og pøre i forbindelse med annen mat. Jeg har også skikkelig problemer med magen dersom jeg spiser dette til lunch eller rett etter middag. Etter at jeg begynte med eple som et mellommåltid, har jeg derimot ikke hatt de samme problemene.

Lykke til uansett hva som måtte fungere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi er allergi, har man det må man på utredning for å finne ut hva man tåler.

 

Anbefaler deg å gå til en spesialist og ta en test. Det finnes mye tulletester på markedet, men hvis du feks går til en av de mer seriøse (fastlegen din bør vite hvem det er) så kan du finne ut om du har kryss allergier.

 

Frukt og grønt er viktig, det er ålreitt å vite hva man tåler, og hvordan man alternativt skal få i seg de næringsstoffene man trenger hvis man ikke kan spise noe :D

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Inger grunn til omfattende legeundersøkelse, tror jeg!

 

Jeg kjenner meg igjen EBG. Tilstanden du beskriver er sannsynligvis irritabel tarm. Dette er helt ufarlig og ingen sykdom. Vi har alle litt forskjellig tarmflora etc. etc. som gjør at vi fordøyer ulik mat effektivt eller ikke. Dette har jo vært kjent i hele menneskehetens historie, det kan man lese i selv de eldste nedtegnelser.

 

Noe av det vanligste er å ha problemer med melk, fett, eller frukt-fiber/frukt-sukker og (i moderne tid...) kunstige søtstoffer. I tillegg er jo slike ting som bønner, kål og løk beryktet. Manglende evne til tilstrekkelig/effektiv fordøyelse av ulike stoffer kan da føre til ubehag av typen uro, gassdannelse, forstoppelse, diare, smerter osv.

 

Selv reagerer jeg på kunstige søtstoffer, ikke aspartam som ofte er i brus, men andre typer som oftest er i sukkerfrie pastiller/tyggis/nutrilett-barer ol. Dette kan jeg overhode ikke spise. Samtidig må jeg være forsiktig med frukt, særlig eple. Jeg kan spise litt, men prøver å unngå det når jeg skal bort osv (gassdannelse har jeg... og ikke så hyggelig i sosiale lag).

 

Man må bare lære seg selv å kjenne, og forholde seg deretter. Noen kan ha hjelp av ulike yoghurt/biola-produkter. Meg hjelper det ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertinas

jeg også får enorme luftsmerter om jeg spiser eple, druer og appelsin. Det gjør kjempe vondt. Vondest er det på tom mage. Jeg har lært meg å heller velge mango, gule epler (istedenfor grønne) og grønnsaker istedenfor den vonde-mage-frukten. Smertene blir også mindre om jeg spiser sakte, og aldri på tom mage. Og merker også at jo oftere jeg spiser jo mindre blir plagene. Biola funker for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,har merket meg det jeg også at jeg ikke reagerer på sukkerfri brus men på andre produkter med tilsetninger. Biola er forsøkt,men synes ikke det har gitt noe særlig bedring.

 

Jeg har vært til utredning flere ganger for allergier og det er konstatert at jeg ikke reagerer på så mye av det som er vanlig å reagere på..fikk utslag på gummi av den vanlige testen som man får klistret på ryggen.Det som nok er helt sikkert er at jeg har endel kryssallergier.Problemet har jo vært at disse allergiene har vært svært skiftende...har liksom ikke hørt om andre som har det på den måten.Men alt i alt må jeg si at det nå i voksen alder har plaget meg lite.Jeg reagerer ikke på noe som jeg synes er veldig godt likevel...frukt og grønnsaker har aldri vært noe jeg setter veldig pris på. Det er bare så fryktelig kjedelig når man liksom skal være sunn sånn som nå....min kropp elsker helt tydelig all mat som er feil :D Kanskje jeg bør ta det som et hint og slutte å spise sunt.

 

Når det gjelder gallesteiner er jeg sikker på at jeg har det også,hehe.Min mor fikk operert ut et par for noen år siden og jeg har av og til smerter i øvre høyre del av magen som er typisk.Jeg får problemer med stramme klær,når jeg legger på seg og når jeg spiser tyngre mat. Jeg har relativt sjeldent problemer,slik at jeg ikke kan tenke meg at de hadde gjort noe med det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder allergi er det mange som tror de har det uten at det nødvendigvis stemmer. Legen foretar en test på blodet ditt og kontrollerer om du har fødemiddelallergi. Det er svært vanlig at fødemiddelallergi kan skape kryssallergi, men da har man en form for matallergi. De tester på 4 eller 5 fødemidler.

 

Intoleranse er noe helt annet, da tåler man produktene - men kan oppleve ubehag likevel.

 

Jeg har fødemiddel-allergi, og jeg kan rett og slett IKKE spise det jeg ikke tåler. Fordøyelsessystemet tar skade av det, og dersom jeg ikke er forsiktig vil jeg på sikt risikere utlagt tarm.

 

Dersom man mistenker allergi bør man få en faglig vurdering av det og ikke vurdere det selv. Jeg trodde feks at jeg var allergisk mot banan i mange år, men er bare intolerant - det vil også si at banan ikke skader systemet mitt, men gir meg enormt ubehag.

 

Meningen min med innlegget er at dersom man mistenker allergi må man ta dette med lege og få tatt de nødvendige prøvene for å stadfeste allergi eller intoleranse. Det er farlig å ha fødemiddelallergi uten å være klar over det.

 

Ellers er jeg allergisk mot omtrent alt, og svært følsom og intolerant mot mye. Men siden jeg er klar over det klarer jeg også å leve med det og passe på at kroppen ikke blir skadet på innsiden, jeg vil ikke ha utlagt tarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest og hørt flere steder at man ikke skal spise frukt som eple og pøre i forbindelse med annen mat. Jeg har også skikkelig problemer med magen dersom jeg spiser dette til lunch eller rett etter middag. Etter at jeg begynte med eple som et mellommåltid' date=' har jeg derimot ikke hatt de samme problemene.

Lykke til uansett hva som måtte fungere![/quote']

 

 

Dette har jeg hørt også.Har lest at frukt bør spises senest en halv time før måltid eller tidligst en halv time etter måltid.Ellers kan man bli oppblåst og treg i magen .Det samme gjelder frukt juice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie spiser vi alltid frukt som dessert til måltidene. Vi spiser frukt utenom og, men er jeg veldig sulten er det bedre med en skive enn å spise et syrlig eple på tom mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle dratt til legen hver gang jeg reagerer på noe på den ene eller den andre måten,så tror jeg at jeg hadde tilbringet veldig mye tid hos legen.De gjør jo ingenting med det likevel når en kommer dit...man får bare beskjed om å ikke spise det. Den gangen jeg ble testet hadde jeg ikke allergi for noe annet enn nøtter og latex.I noen år reagerte jeg kraftig på pollen og var dårlig store deler av året,nå er det nesten helt borte.Jeg kan også spise nøtter i normale mengder nå uten reaksjon.Egentlig så vet jeg jo at man skal unngå det man ikke tåler, legen har jo sagt at det av og til plutselig kan føre til kraftige reaksjoner...at det ikke fungerer slik at man blir mer vant med det hvis man utsette seg seg for det liksom. Takk for alle tips her inne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, dersom du har matallergi så er det faktisk ganske viktig at du ikke spiser det du ikke tåler. Jeg har matallergi og får jeg i meg noe jeg ikke tåler så er jeg slått ut i ett par dager, vi snakker om intense smerter og ingenting hjelper. Forestill deg en miksmaster på full hastighet inne i magen din - forestill deg så at det varer ett par dager. Det finnes ingen medisin mot det heller. På sikt vil jeg få utlagt tarm dersom jeg ikke er forsiktig.

 

Må innrømme at jeg blir litt provosert når folk sier de ikke tåler ditt og datt; når man faktisk ikke har sjekket det hos lege. Jeg tok det svært tungt da jeg fikk diagnosen min, for dette er noe jeg må leve med resten av livet. Men samtidig fikk jeg svar på en ti år lang gåte om hvorfor jeg ikke klarte å holde på maten og hvorfor jeg var så mye syk.

 

Allergi er ikke noe å kimse av; og for å være ærlig tror jeg ikke du har noen allergi. Da hadde du ikke tatt så lett på det.

 

Beklager om jeg er frekk og spydig nå, men jeg lever med matallergi og det er ingen dans på roser. Det er så utrolig mange ting jeg egentlig liker som jeg rett og slett ikke kan spise. Og det er så mange retter jeg må holde meg unna. Bare det å kjøpe mat i kantina er ett problem. For jeg vet aldri hva enkelte ting inneholder.

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, ikke meningen å kjefte og smelle.. beklager det. Dette med matallergi opptar meg mye, kun hatt diagnose i to år - og sliter fortsatt med hva jeg kan og ikke kan spise.

 

Det er ett rent lite helvete å skulle tilpasse seg noe sånt når man er voksen. Det er godt å vite om det; så jeg slipper smertene.. men det skjer titt og ofte at jeg får smerter uten å vite at jeg har spist noe feil. Og det er grusomt..

 

Beklager igjen at jeg tok litt av; jeg sliter fortsatt med å takle hverdagen som matallergiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme for meg hva du tror. Det er også samme for meg om jeg har allergi eller intoleranse. Legene har sagt at jeg er allergisk og da kan en vel ikke annet enn å tro på det. Legene gjør ingenting med det annet enn å fortelle meg at jeg ikke må spise ting/komme i kontakt med det pluss at jeg i flere år har fått store doser allergimedisiner. Jeg reagerer stort sett med utslett og kløe og jeg har blitt sendt rett på sykehuset for prøver de få gangene jeg har vært veldig ille. Jeg har ikke fått beskjed om hverken at jeg kan ende opp med utlagt tarm eller at jeg må legge om livet mitt totalt. Det er synd å høre at det er slik for deg...det kan ikke være lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, da har jeg misforstått hele tråden - jeg antok at det var snakk om allergi i forbindelse med vondt i magen etter frukt, ikke at man får utslett av ting. Jeg har kontaktallergi og får utslett og sår av mange ting, men ikke mat - det kjennes kun i magen. Kjenner ingen med matallergi som reagerer med utslett...

 

Fort gjort å misforstå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg jo om begge deler...jeg regner jo med at når jeg får utslett og/eller kløe i munn/svelg og hud når jeg spiser ting så er det sikkert fullt mulig å få vondt i magen av det og. Jeg har imidlertid aldri hatt så vondt at jeg ikke har fungert overhode, regner med at smertene til stor del skriver seg fra at en utvikler nok gass i magen til å kunne holde et helt hoppeslott igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...