Gå til innhold

Steg for steg


Gjest minimeinme

Anbefalte innlegg

Hehe - olje er skikkelig digg, da :)

 

Maten blir ikk så tørr.

Jeg har funnet en brødskive jeg kan spise (o' lykke!)

Den består av litt speltmel og resten linser og frø og kjerner.

Og så har jeg funnet en olivenolje som er dyrere enn vin :) og den heller jeg rett på brødskiva i striper. Dette spiser jeg så til min daglige salat.

 

Eller jeg bruker de brødskivene med philadelphia light eller Boku (enda magrere, kan ha på et LASS, herlig!)

 

Omega 3 - 6 - 9 er essensielle fettsyrer som kroppen ikke produserer selv, og trenger tilførsel av. enten i form av feit fisk mange gange ri uka, eller rett og slett i form av en veldig smart olje som selges i Life-butikkene som heter EFAOmega. Den markedsføres av TechNutrition (tn.no). ren fiskeolje snaker INGENTING. Ikkeno ekkel gulping eller ettersmak som ved tran. En mild sitronsmak og selvsagt smaken av olje er alt man mp finne seg i. Den finnes også i kapsler, og der er HELT smakløse og har INGEN ettervirkninger. Bare et lite tips.

 

Og neida, jeg skal IKKE utdanne meg til ernæringsfysiolog. ... jeg har bare lest utrolig mye, og prøvd enda mer... og så øser jeg det utover dere. OG blir det kjedelig, så bare be meg holde kjeft :) jeg tåler det.

 

klem til alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Kjedelig.....langt ifra. Jeg synes det er interesant mye av det du skriver. Kjekt å ha et orakel :) Så forresten at det er både omega3 og og omega6 i vita hjertegod-oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Jeg blir faktisk inspirert av deg Anto!!!! Du puffa meg til å kjøpe makrell i boks, og ha på skiva. Det trodde jeg var altfor mye kalorier i :-)). Nå er det olje jeg blir nysgjerrig på. Hvilken olje var det du hadde funnet som var dyrere enn vin?

Kanskje salaten ikke er så tørr viss jeg heller litt god olje over. Har bare knaska tørre greier og alt uten saus eller dressing eller noe. Blææææ.

Hoi, her skal det snues på.

Kom bare med alle tips du Anto, de blir tatt imot med STOR glede!

Jeg kjenenr jeg er i ferd med å reise kjerringa igjen.

I morgen skal jeg ikke ha noen jobb, skal bare å møte en dame om et evt oppdrag, kort møte, etterpå skal jeg bare surre og kose meg. Jeg velger meg det gode liv!!!! Kjenner jammen gleden er på vei tilbake.

Hei då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj! Salat uten stæsj er bæsj. Haha.

 

OK.

Min vanlige salat består av ca 60 - 80 gram vestfoldsalat (den er virkelig knasende sprø). Noen lange skiver rød paprika, en stang stangselleri. Jeg klipper opp alt med saks, da blir det passe spiseferdige biter. Så heller jeg på en ss peanøtter (saltede, ja), 1 ss solsikkefrø eller gresskarfrø og 1 ss pinjekjerner. Deretter 2 - 3 ss olivenolje med peppersmak. Oljen fant jeg i Meny-butikken her hjemme, men de har den hos ICA og andre litt større butikker med delikatesse-avdeling. Alle oljer som koster fra 88,- og oppover er deilige :) Jeg tenker som så med meg selv: jeg drikker nesten aldri, jeg er sjelden på byen, jeg lever sunt og skjerpa mesteparten av tiden, og dette kan jeg faktisk unne meg. Jeg har råd til det. So why not? Altså kjøper jeg DYRE oljer med litt ekstra smak, finere konsistens, mindre fettsmak og mer eksklusiv smak. Salaten smaker skikkelig digg, da.

 

Så kverner jeg nykvernet pepper over det hele. Eller jeg beholder grunnopsskriften og kutter ut kjerner og nøtter og frø, og erstatter det med 60 gram 3% fetaost med kryddersmak, eller en kule bøffel mozarella. Hvis jeg bruker mozarella, bytter jeg ut paprikaen med en mengde finhakkede tomater. Det er saftig og gir en fin aroma sammenm med mozarellaen. Fordi jeg MÅ leve på gress, har jeg blitt en salat-tryllekunstner.

 

Eller hva med en ekte gresk salat?

Slangeagurk i terninger, tomater i ringer, rød løk i ringer, grønn paprika i ringer, sort oliven og en drøy neve ordentlig feit fetaost i terninger. Over det hele et par runder med nykvernet pepper og 2 - 3 ss med diggbar olivenolje.

 

Eller hva med denne? (Min definitive favoritt)

1 litt tykk ring fersk ananas strimles og en halv grapefrukt i skiver eller båter. Vend begge deler i en vinaigreette/fransk dressing med litt smak (det finnes mange i butikken) Bruk 2 - 3 romslige skjeer med dressing og vend de to nevnte godt i dressingen. La dem ligge mens du fikser resten.

Strimle 75-100 gram grillet kylling (uten skinn).

Strimle en half avocado.

Legg begge deler oppå ananas/grapefrukt-blandingen.

Hell 2 - 3 ss pinjekjerner i en helt tørr teflonpanne, og sett på middels varme. Rør rundt i panna så de ikke svir seg, til de er gylne.

Hell dem over resten.

Nyt :)

 

Hvem sier at gress er kjedelig?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Deder salatene dine Anto fikk til og med meg til å få lyst å prøve.

Kanskje jeg ikke tar fri til over helga likevel. Kanskje jeg heller eksprimenterer litt med salater. Fy søren så kjedelig jeg er i matlaginga mi.

Tomorrow, tomorrow....

Natta. Drøm vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som tåler sånne ting, har jeg en annen salatoppskrift som jeg fikk av en venninne for lenge lenge siden :-)

 

vestfoldsalat eller isbergsalat

avocado

kokt, avkjølt pasta

cottage cheese

rød paprika

grønn paprika

de minste tomatene du kan finne (f eks drue-tomater)

litt kokt egg i båter

squash

opphakkede cashewnøtter (gjerne de som er lettsaltet)

 

Over det hele heller du en hvit, kremet dressing, gjerne med hvitløk i. Her er det visst rom for å putte i en hvilken som helst kremet hvit dressing man liker. Hvis man vil ha en mager variant, kan man lage en av 50/50 yoghurt naturell og kesam naturell, en god dæsj pepper, litt hvitløk, enten hakket eller presset og persille og basilikum.

 

Jeg har smakt denne noen ganger før jeg visste bedre, og jeg lover at det er ordentlig digg.

 

:-) God lørdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme

Hei alle sammen! Sender dere en liten hilsen fra kysten, jeg er ute på ferieøya vår i havgapet sammen med sønn og foreldre. Nå skal vi snart i stampen og "kokes" alle mann og kvinn' :) Har det veldig fint, det er bare journalisten som mangler. Har lyst å fortelle om ham til foreldrene mine, men synes det er veldig vanskelig. Tipper de kommer til å fnyse ved tanken, men vi får se. Jeg driver og samler mot her.

 

Kommer tilbake til dere senere, nå må jeg ut og late som jeg spiser grillpølser sammen med resten. Hej då!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme

De salatoppskriftene du har skrevet inn her virker utrolig gode, Anto! Jeg skal jammen meg forsøke meg på noen av dem etter hvert.

 

Lurer på hva journalisten gjør på nå...jeg er tom for mobilbatteri (glemte lader, som vanlig!), men har tilgang på nett, så har utvekslet et par mailer med ham i dag, men det blir ikke så ofte som med sms.

 

Så akkurat Den franske løytnantens kvinne på TV, den var veldig bra, synes jeg. Liker både Jeremy Irons og Meryl Streep veldig godt, og de spilte virkelig fletta av seg i den filmen. Dessuten handler den om stormende, stor kjærlighet, det er et tema jeg kan relatere til! *s*

 

Jeg har gått hele helga og tenkt og tenkt på å fortelle om ham til foreldrene mine, men får meg ikke helt til å gjøre det. Vet ikke hvorfor, eller, det er sammensatt. Jeg tror ikke jeg klarer å tvinge meg til det denne helga, så det får bli seinere når jeg føler meg klar for det. Jeg har nok vært litt mentalt fraværende denne helga, sett fra deres perspektiv! Kanskje er jeg det vanligvis også. I hvert fall i visse sammenhenger. Her ute liker jeg å tenke, lukke alle andre kanaler og bare være meg selv, i mitt eget hode. Egentlig burde jeg vært her helt alene, men da hadde jeg vel blitt husredd...

 

Har ikke så mye å melde akkurat nå. Har spist både potetgull og sjokolade i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er å deilig å ha et eget tenke-sted.

Det hadde jeg da jeg var liten, men etterhvert krever jo omverdenen sitt, og da forsvinner ofte slike steder. I mange mange år hadde jeg ingen slike steder, og endte opp som en ekstremt habil treklatrer. Oppe i det høyeste treet kunne ingen se meg. Der var kronen tett og utsikten formiddabel. Og der gikk det altså an å få tenke i fred. Jeg tilbragte mye av den eldre delen av barndommen min og mesteparten av tenårene i trærne...

 

Nå som jeg har blitt enda mer voksen, liker jeg å tenke ved vann. Tar med fotoapparatet og går lange turer langs strandpromenaden. Sitter på en stein og ser utover mens jeg hører på bølgeskvulpet og sniffer den ramsalte lukta av blåskjell og tare. Ser på de alltid like fornærmede krabbene som luter sidelengs bortover bunnen tilsynelatende uten mål og mening og kanskje, hvis det er litt varmere enn det er nå for tiden, så flekker jeg av sko og sokker og vasser rundt med buksa rullet opp til knærne.

 

Midt oppi alt det man alltid MÅ, er det så godt å finne sånne lunger hvor det er rom for å puste - og skape.

 

Jeg elsker roen i et stillbilde. Joa, jeg er jo filmelsker. Og filolog. Ord er digg. Men det er stillbildet som trekker meg med usynlige tråder, ber om å bli eviggjort og festet til papir, komme i ramme, stå der gåtefullt i tausheten om hva som skjedde før og etter akkurat DET øyeblikket. For ikke å snakke om følelsen det gir å sitte å vente. Vente på at motivet skal svinge akkurat DEN veien, eller at sola skal ha kommer så høyt på himmelen at jeg kan fange akkurar DET lyset. Eller å virre rundt ved vannet i den blå timen for å fange de mange spektrene av sølv og gull som gjenspeiles i det skimrende vannet mellom pålandsvind og fralandsvind. Fange stillheten.

 

Eller zoome inn de svarte fjellene bak opprørt vann som går hvitt over grønt i vinterstormene. Kjenne at kameraet nesten røskes ut av hendene i kraftige vindkast, og seire over kreftene som vil fravriste meg det bildet jeg har ventet på siden ifjor. Saltsmaken i munnen mens jeg står og svaier på neset med håret til alle kanter og jakka klistret til kroppen. Jeg vet ikke om jeg fryser. Ikke da. Men den varme kakaoen hjemme på kjøkkenet virker tilslutt forlokkende nok til å trekke meg ut av fototransen.

 

Sukk... Den som alltid kunne leve sånn...

Bang! Tilbake til jobb, busstider, stress, middag, møter, trikker som skrangler og bråker... familie, venner, kos, morsomme gjøremål.. tilbake til livet :-)

 

Ikke akkurat slanke-tanker, dette, men...

Ha en kjempefin søndag, alle sammen.

Nå skal jeg ut med fotoapparatet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Oj Anto, jeg pusta med utpust og innpust til det du skrev, kjente det dypt i meg at YESS, slik er det. For meg også. Søderen, er du en beslekta sjel????

Og Mini, av og til er det godt å bære noe inni seg som en skatt en stund uten å fortelle. Bare sitter der og vite og kjenne på varmen, gleden, sitringen og de som er rundt vet det ikke. Det haster da ikke slik at familien blir informert. Det kommer når det kommer. Bare nyt din egen glede, din egen lille sol.

Jeg har mitt sted, mitt paradis. Tror å ha et slikt sted er en utrolig rikdom. En kan være der også når en ikke er der, fordi det bor inni en.

Ha en flott dag, flotte jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du riktig kose deg med jiurnalisten din mini. Dette med å fortelle det til foreldrene dine , det kommer av seg selv etterhvert:) Plutselis så sier di jeg og han...eller vi så har du sluppet katta ut av sekken. Håper dere får noen fine uker framover. :) Klem fra Rina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme

Nå er det virkelig ting som rører seg her inne! Gøy å lese både om Frøken, Snuppelure, Tone og alle andre som er på vei inn i motivasjonen igjen! Det gjør noe med meg også, å lese at dere er på tur "opp" igjen (ikke i vekt, da!) - da vil ikke jeg være noe dårligere :) Spørs om jeg virkelig må gjøre noe med det her, og ikke bare snakke om det!

 

Rapporterer igjen senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone32

Ja, det er jo det som er så flott her inne. Får jo SÅ mye motivasjon av alle de positive menneskene, at man ikke kan være dårligere selv.

 

Du har jo hatt en fantastisk nedgang til nå da, mini. Kjempeflink!

 

Håper du hadde det fint hjemme i helga.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme

Hey ho, måtte bare stikke hodet innom en bitteliten tur før jeg setter kursen mot treningsstudio, eller ut på joggetur, har ikke helt bestemt meg ennå...eller kanskje på sykkeltur?? DET tror jeg jammen meg jeg skal gjøre!! JESS :) Kjempefint vær her i dag! Journalisten er ute på vardemarsj med kompisene og skrekk-o-gru

 

I DAG FIKK JEG HUSNØKKELEN HANS!!!!

 

ÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ :)

 

HVOR mange uker er det siden vi traff hverandre?!!! Men det var et utrolig søtt øyeblikk, da, selv om det egentlig kom ut av en praktisk situasjon...

 

Men tilbake til tema: Nå hopper jeg inn i treningshabitten, suser bort og henter sykkelen min hos foreldrene mine, så skal jeg jammen meg ut på sykkeltur! Hiv og hoi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme

PUH!!! Nå er jeg tilbake igjen fra første økt...hentet sykkelen, syklet fra foreldrene mine, deretter første stykket opp mot varden...herligHET hvor bratt det er! Skikkelig lenge siden jeg har vært oppover der (uten bil!), jeg hadde helt glemt hvor "ille" det er! All ære til dem som går opp dit to ganger i uka. Jeg presterte å "sprenge" meg i første del av de verste bakkene, så hadde ikke sjans til å komme så langt opp i dag. Får ta det roligere neste gang, kanskje jeg kommer meg helt opp. Det ble pokkers dårlig utbetalt i antall kalorier forbrent, bare 550 på hele turen, mot 1000+ på treningsstudioet - men da trener jeg lenger, da. Åh, jeg føler meg virkelig helt pest. Må slutte med den hersens røykinga, eier jo ikke kondis. Nå må jeg komme meg i dusjen, har tenkt å sykle ned til ham og overnatte til i morgen, så spaserer jeg til jobb derfra...

 

SLITEN! Men endelig kom jeg meg ut og fikk trimmet litt! Det ble i hvert fall 2,5 trimpoeng, vel fortjent om jeg skal si det selv!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone32

Husnøkkel?! Wow... Her går det jammen fort i svingene. Så herlig da!!!

Gleder meg på dine vegne!

 

Har sykla selv i dag, men det var inne. 75 min knallhard spinning. Kjennes godt at jeg har vært ute av treningsmodus i 2 mnd, men jeg skal komme sterkt tilbake.

 

Ha en fin kveld, kos deg med journalisten!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med husnøkkel :)

 

Så flinke dere er til å trene.

Jeg skjønner ikke hvordan dere får så mange trimpoeng, det er det eneste jeg ikke skjønner. kanskje jeg regner galt?

 

Hvordan brenner du 1000+ kalorier?

Kan jeg få oppskriften pls?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med husnøkkel :)

 

Så flinke dere er til å trene.

Jeg skjønner ikke hvordan dere får så mange trimpoeng' date=' det er det eneste jeg ikke skjønner. kanskje jeg regner galt?

 

Hvordan brenner du 1000+ kalorier?

Kan jeg få oppskriften pls?[/quote']

 

Kan få oppskriften min du :P

Lørdag var jeg ca 2 timer på treningssenteret. Først jogg i 40 min(5,5km). Deretter 2 km på romaskin og så 45 min spinning. Det gav 1300 kcal forbrent.

I går syklet jeg til og fra jobb, 26km totalt.Hentet barna i bhg på hjemveien. Totalt 1060kcal forbrent.

Jeg trener med høy intensitet, på lørdag lå jeg på 75% i snitt, med maks på 93%.

JEg bruker pulsklokke når jeg trener.

Lykke til med treningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone32

Jeg bruker også pulsklokke, og spinning langkjøring (dvs 90 minutter med forholdsvis behagelig intensitet, rundt 80-85% av makspuls) gir meg ca 1000 kcal forbrent. Men det er halvannen time, så de kommer ikke av seg selv!

 

En "vanlig" sykkeltime eller annen time på SATS bruker å gi 300-500 kcal.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme
Grattis med husnøkkel :P

 

Så flinke dere er til å trene.

Jeg skjønner ikke hvordan dere får så mange trimpoeng' date=' det er det eneste jeg ikke skjønner. kanskje jeg regner galt?

 

Hvordan brenner du 1000+ kalorier?

Kan jeg få oppskriften pls?[/quote']

 

Må slutte meg til de andre her: En "time" (90 min) på treningssenteret, hvorav den første halvtimen er spinning, resten er styrketrening i gruppe med mange repetisjoner med relativt liten belastning, er min oppskrift. Pulsen ligger mellom 65 og 85% hele tiden...men klart, man brenner jo flere kalorier når man har flere kilo å drasse på + man brenner mer jo dårligere form man er i! Du er sikkert i god form, da må du ta i mye mer for å forbrenne like mye som jeg gjør - noen fordeler er det jo med å være dårlig trent :D

 

Like flott vær her i dag som i går, kanskje blir det en økt til i ettermiddag?? PS: Jeg er ikke så sunn som jeg skal ha det til, det ble sikkert tre glass vin i går kveld - måtte jo feire at det var mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minimeinme

Trim Varighet Kcal

Tilsammen 550 KCAL = 2,8 trimpoeng (sykling)

 

Fordeling av næringsinnhold, totalt:

 

Protein : 0 %

Karbohydrat : 94.6 % - stemmer dette??? Iiiik, mye karbohydrater!

Fett : 5.3 %

 

Mat: »

Sum kcal: 1591

 

Frokost »

2 porsjon a 20 gram Cheerios fullkorn, Néstle 149

2 dl TineMelk Ekstra lett 76

 

Lunsj » 0

 

Mellommåltid » 0

 

Middag » 337

 

150 gram torsk 112

1 porsjon a 150 gram potet kokt/bakt 112

50 gram blomkål 10

10 gram smør 74

1 porsjon a 3 skiver egg kokt 29

 

Kvelds » 1029

 

3 glass a 1,5 dl rødvin 12 vol% alkohol 292

 

1 glass à 1 5 dl TineMelk Ekstra lett 57

200 gram Grove Rundstykker 1-2-3 Møllerens 436 (?? var en helt annen type, veldig tunge rundstykker, men kan hende 200 gram er litt mer enn det egentlig var?)

2 porsjon a 5 gram margarin Bremykt 74

2 porsjon a 20 gram Jarlsberg 140

1 porsjon a 20 gram Jordbærsyltetøy Nora 100 % 30

 

Jeg må bli flinkere til å føre inn hva jeg spiser! Kan ikke garantere at jeg legger ut her hva jeg spiser hver dag, men kanskje innimellom, eller i hvert fall noen dager nå for å minne meg selv på at jeg må huske det. Som dere ser - mitt mandagskosthold er ikke et eksempel til etterfølgelse - altfor få måltider, altfor mye kalorier sent på dagen/kvelden! Men jeg var skrubbsulten etter syklinga, dermed hogg jeg innpå rundstykker og melk, deretter ble det vin...

 

Har forøvrig ikke veid maten, tar det på gefühlen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må slutte meg til de andre her: En "time" (90 min) på treningssenteret' date=' hvorav den første halvtimen er spinning, resten er styrketrening i gruppe med mange repetisjoner med relativt liten belastning, er min oppskrift. Pulsen ligger mellom 65 og 85% hele tiden...men klart, man brenner jo flere kalorier når man har flere kilo å drasse på + man brenner mer jo dårligere form man er i! Du er sikkert i god form, da må du ta i mye mer for å forbrenne like mye som jeg gjør - noen fordeler er det jo med å være dårlig trent :)

 

[/quote']

 

Ikke helt enig med deg i at man med dårlig form forbrenner mer. Jeg trener ca 6-10 timer i uken og må vel kunne si at jeg er i brukbar form. Jeg klarer derfor å holde en høyere intensitet over lengre tid enn en som er dårlig trent. Men klarer en med dårlig form å holde samme høye intensitet så brenner man såklart mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...