Gå til innhold

KROM - stopper søtsuget effektivt, dessuten.....


Gjest anto

Anbefalte innlegg

... på woman24.no fant jeg følgende forklaring på HVORFOR!

 

"Krom

Forklaring: Skal dempe søtsuget og regulere blodsukkeret. Krom er nødvendig for kroppens omsetningen av karbohydrater, som igjen er nært knyttet til hormonet insulin. Sporstoffet har betydning for reguleringen av blodsukkernivået og kan dermed dempe trangen til å spise søtsaker.

 

Fremgangsmåte: Tabletter som svelges daglig. Anbefalt dagsinntak for voksne er mellom 50 og 200 mikrogram. Noen mennesker opplever sultfølelse og søtbehov selv like etter et solid måltid. Årsaken kan være plutselig reduksjon av blodsukker, og derved sultbehov selv når kroppen ikke har behov for mat. Med ekstra krom øker kroppens evne til å kontrollere blodsukkeret, og lysten på søtsaker reduseres. Det er ikke vanlig å ta fenomenet "lavt blodsukker" alvorlig, men plagsomme symptomer som hodepine, søvnløshet, tretthet og overvekt blir ofte satt i forbindelse med lavt blodsukker.

 

Symptomene oppstår oftest et par timer etter et målid, og forsvinner ofte ved at man spiser et stykke sjokolade eller annet søtt. De ekstra kaloriene bidrar til økende overvekt. Størst effekt med organisk krom. Krom finnes i to former, organisk og uorganisk. Undersøkelser viser at organisk krom lettere tas opp og nyttegjøres bedre av kroppen enn uorganisk krom."

 

 

Jeg tar 2 kromtabletter (organisk) hver dag, og etter at jeg begynte med det, har jeg overhodet ikke hatt søtsug. Faktisk smaker søte ting så søtt at det ikke er spes godt lenger...

 

Og vekta kryper nå langsomt nedover :-)

 

antonia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er du veldig heldig med ditt inntak av krom. Kan ikke si at jeg merker det spesielt godt. Tar 2 tabletter daglig og har gjort det i 14 dager allerede uten å merke den helt store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest juhuuu

Jeg startet med krom i går. Har godtefri den måneden her, håper krom hjelper. Og dessuten er det jo fantastisk for å stabilisere blodsukkeret. Krysser fingrer på at det hjelper! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... på woman24.no fant jeg følgende forklaring på HVORFOR!

 

"Krom

Forklaring: Skal dempe søtsuget og regulere blodsukkeret. Krom er nødvendig for kroppens omsetningen av karbohydrater' date=' som igjen er nært knyttet til hormonet insulin. Sporstoffet har betydning for reguleringen av blodsukkernivået og kan dermed dempe trangen til å spise søtsaker.

 

Fremgangsmåte: Tabletter som svelges daglig. Anbefalt dagsinntak for voksne er mellom 50 og 200 mikrogram. Noen mennesker opplever sultfølelse og søtbehov selv like etter et solid måltid. Årsaken kan være plutselig reduksjon av blodsukker, og derved sultbehov selv når kroppen ikke har behov for mat. Med ekstra krom øker kroppens evne til å kontrollere blodsukkeret, og lysten på søtsaker reduseres. Det er ikke vanlig å ta fenomenet "lavt blodsukker" alvorlig, men plagsomme symptomer som hodepine, søvnløshet, tretthet og overvekt blir ofte satt i forbindelse med lavt blodsukker.

 

Symptomene oppstår oftest et par timer etter et målid, og forsvinner ofte ved at man spiser et stykke sjokolade eller annet søtt. De ekstra kaloriene bidrar til økende overvekt. Størst effekt med organisk krom. Krom finnes i to former, organisk og uorganisk. Undersøkelser viser at organisk krom lettere tas opp og nyttegjøres bedre av kroppen enn uorganisk krom."

 

 

Jeg tar 2 kromtabletter (organisk) hver dag, og etter at jeg begynte med det, har jeg overhodet ikke hatt søtsug. Faktisk smaker søte ting så søtt at det ikke er spes godt lenger...

 

Og vekta kryper nå langsomt nedover :-)

 

antonia[/quote']

 

Hei- dette er vel verdt å prøve :) Hvilket merke bruker du, og hvor får du kjøpt dem?

 

Hilsen flua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skalned

Heldige dere som ikke merker søtsuget etter å ha tatt kromtabletter. Jeg tar to tabletter daglig, gjort det lenge nå, men jeg merker INGEN TING! :) Kan ikke kaste pengene ut av vinduet lenger, så jeg slutter med de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkorka

Er det noen grunn til at de må taes utenom måltid og ikke sammen med andre vitamintilskudd?

 

Jeg pleier å ta krom rett etter frokost og da i samme slengen som jeg tar vitaminene mine... Jeg har hatt super effekt av kromtablettene likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest lillemamma

jeg tar også krom'en min ved frokost og i lag med andre kost tilskudd.

Står jo ikke noe på esken at de skal tas utenom måltid (tror i hvertfall ikke det)

 

Mine heter bio-krom (vet ikke om det er organisk eller uorganisk. (skulle vel prøvd å finne det ut tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuppeli

jeg tar også krom, og etter mange år og forskjellige merker, så har jeg funnet ut at Bio-Chrome som du får kjøpt på apotek og i helse kost er den som funker best for meg. Jeg er ganske sikker på at den er organisk. Da trenger jeg bare å ta en tablett om dagen, mens med andre merker har jeg mått ta flere for å få noe effekt. Den fra apoteket koster litt mer, men det er verdt det!!

 

En ting er at den stopper søt hungeret mitt, men også at den regulerer blodsukkeret slik at jeg plutselig ble så sulten at jeg nesten svimte av... Det skal ikke være farlig å ta krom, men om man tar ekstreme mengder kan man bli krom-forgiftet (slik som man kan av alt egentlig ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Gjest galskap

Uffda, det kan då ikkje ha vore kromen som gjorde det??

 

Uansett, ville bare sei at krom går som det suser hos meg. Tok et par veker å oppnå skikkelig effekt, men eg merker veldig forskjell når eg ser på det over tid. Det hender at eg får snopekick, men det er verkeleg sjeldent i forhold til ka det pleide å vera.

 

Krom eg elskar deg. Enkelt og greit. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
Gjest sweetgirlie

Jeg har prøvd forskjellige typer Krom, men den som er gitt utslag for meg er Kloster Krom (merket heter Kloster). Det tar ca 1 mnd før man merker det i det store og hele, men da har man blitt så vandt til å ikke spise godis at du bare ikke legger merke til det før da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
Heldige dere som ikke merker søtsuget etter å ha tatt kromtabletter. Jeg tar to tabletter daglig' date=' gjort det lenge nå, men jeg merker INGEN TING! ;) Kan ikke kaste pengene ut av vinduet lenger, så jeg slutter med de...[/quote']

 

Hei

 

Samme her. Virket ikke på meg heller. Prøv kanel. Ja, det hjalp meg... Liker ikke cottage cheese men raspet litt eple og blandet det i og tok masse, ja, da mener jeg masse kanel på. (Ca. 1/2 ss. kanel, 1/2 eple, 1-2 ss. cottage cheese) Da likte jeg det og søtsuget er borte vekk... Har hørt flere som bruker kanel og alle de sier det virker... Ikke det dyreste å prøve heller... Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest hevingen

Jeg har også hørt at kanel skal ha possitiv effekt på blodtrykket. En lege som har forsket mye på overvekt og kvinnehelse anbefaler kvinner å spise en teskje kanel hver dag. Så da kan man enten spise cottage cheese som Ivlys sier, eller lage havregrøt med eple og kanel på. Det er utrolig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også masse kanel!

- fettfri yoghurt, bær, kornblanding og masse kanel

- varm te med kanel

- knekkebrød, 3% lettost naturell, epleskive, kanel

- lettis vanilje og masse kanel

- bær/frukt, mager kesam med vaniljefrø og kanel

- havregrøt (med vann), splenda og kanel

MMmmmm....

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...