Gå til innhold

PepsiMax- avhengighet


Gjest PocoLoco

Anbefalte innlegg

Gjest PocoLoco

Jeg leser om mange som er avhengige av Pepsi Max, og jeg regner meg selv til det samme, og velger nå bevisst å trappe ned. Jeg vet ikke om man klarer å bevise vitenskapelig hvorfor denne brusen skaper avhengighet, men det er veldig tydelig at den gjør det. I fjor vår kuttet jeg den helt ut, i ca 5 måneder. I begynnelsen var jeg trøtt og uopplagt, og med jevnlig hodepine, faktisk en slags abstinens følte jeg. Det varte i ca 14 dager, faktisk. Så holdt jeg meg helt unna brusen i ca 2 mnd, deretter kun 0,5 liter hver lørdag.....

 

Jeg kvittet meg med avhengigheten, og tenkte at da kunne jeg drikke litt "av og til" igjen - men ett eller annet i den brusen gjør at jeg har lyst på hele tiden, og jeg er overbevist om at det er usunt!!!!!!!!! Uansett om den er sukkerfri eller ei!

 

Så nå holder jeg på å trappe ned, og målet er å kvitte meg med den uvanen èn gang for alle, - og KUN drikke Farris og vann......... Kvir meg litt, men......

 

Fikk vite på GR-kurset i går at søtningsstoffet i Pepsi Max kan skape en slags sultfølelse hos noen, og vi ble bedt om å "kjenne etter".

Det gjelder meg, tror jeg, i tillegg liker jeg ikke å gå rundt med et "sug" etter hverken Pepsi Max eller annet, - så - nå er jeg bokstavelig talt på VANN - vognen! hehehe

 

Flere som vil kvitte seg med uvanen??????????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den skaper en sug etter mer. Jeg var avhengig av vanlig cola og da jeg kuttet ut det gikk jeg ned 7 kg på rappen. Var også av hengig av Cola Light/Pepsi Max en lang periode og hadde store problemer med å kutte ut. Følte også abstinenser av å ikke få all koffeinen i kroppen. I tillegg var jeg faktisk ganske søvnløs i den perioden jeg drakk Cola Light, fikk hjertebank og mye luft i magen.

Nå drikker jeg sjelden Cola Light og de dagene jeg kjøper det, skal jeg ha i meg iallefall 2 liter vann først. Det funker stort sett.

Ellers drikker jeg Olden med pæresmak mmmmm den er kjempe god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste lightbrus og også mange andre produkter (ketchup uten sukker, fun light osv) inneholder aspartam (kunstig søtstoff). Man vet enda ikke helt hvordan aspartam påvirker kroppen på sikt. Jeg har hørt både at det er kreftfremkallende og annet ufint. Det som jeg har lest mest her og der er at aspartam kan virke hemmende på forbrenningen.

 

Det er på tide at produkter som annonseres som "sukkerfritt" og "uten sukker" får stempel "kunstig søtet". Så kan vi selv velge... Anbefaler alle å ta en titt på ting de kjøper en gang i blant og lese selv og se hvor mye som har aspartam. Da vil jeg faktisk heller spise ketchup med ekte sukker osv..

 

Når det gjelder koffein så er vel ikke det tillatt som ingrediens i leskedrikker i Norge (i ren form); det er en grunn til at red bull er ulovlig å selge her til lands. Så veldig mye koffein er det nok ikke. Det går under aromaer på etiketten og er nok bare ekstrakt. Da jeg sluttet å drikke cola for mange år siden fikk jeg også abstinenser; men det var nok mest pga sukkeret. Aspartam og andre søtstoffer vil kunne ha samme effekt. Tipper jeg i alle fall.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LittOmLitt

Jeg henger meg på utsagnene.. jeg blir også fryktelig tørst av pepsi max, synes det for øvrig også gjelder cola light. Jeg skulle også slutte å drikke Cola, og gikk over til P max /C light, men det var nok ikke noe bedre. Jeg drakk ikke mye eller ofte cola for så vidt, men da jeg byttet, ble jeg mye nærme det man kan kalle avhengig.. Det har forundret meg mye..

Nå er det slutt på det hele, mandag er ny dag med nye muligheter - så kom igjen folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonetrall
De aller fleste lightbrus og også mange andre produkter (ketchup uten sukker' date=' fun light osv) inneholder aspartam (kunstig søtstoff). Man vet enda ikke helt hvordan aspartam påvirker kroppen på sikt. Jeg har hørt både at det er kreftfremkallende og annet ufint. Det som jeg har lest mest her og der er at aspartam kan virke hemmende på forbrenningen.[/quote']

 

Det er ikke aspartam i cola light iallfall. Det var Nutra sweet før og nå har de sucralose. Jeg har snakket med bl.a akupunktører og leger ang dette og de sier begge at ca inntil 2 l hver dag ikke er noe "farlig". Det jeg derimot har mer tro på at med å drikke lightbrus så tror kroppen at den får noe søtt og produserer insulin. Dermed blir man sukkerhungrig for nå "trenger" kroppen dette, dvs sjokolade eller annet søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om dette egentlig, men jeg surrer rundt her på alle trådene fordi jeg venter på at sønnen min skal komme hjem fra fest.

 

Jeg fant dette på TechNutrition http://www.tn.no

 

Ny rapport om drikke med sukker og søtstoffer - fredag 2.mars 2007

 

"Mattilsynet har kommet med en ny rapport om bruken av drikke med sukker kontra søtstoff. Bakgrunnen til rapporten er at det sommeren 2004 foregikk en debatt om de negative helseeffektene av sukkerholdig brus kontra lettbrus. Et viktig spørsmål i den forbindelse var om man kunne anbefale folk å drikke lettbrus kontra sukkerholdig brus for å redusere sukkerinntaket. Mattilsynet og Sosial og Helsedirektoriatet ba derfor Vitenskapskomitteen for mattrygghet om å vurde de helsemessige effektene ved bruk av søtstoff.

 

Rapporten konkluderer blant annet med at at inntaket av søtstoffer er trygt for de fleste og at dette vil redusere sukkerinntaket betydelig. Det vil på sikt kunne ha stor helseeffekt, særlig for å redusere risikoen for overvekt, men også for tannråte. Skal man likevel drikke brus vil det for de fleste være gunstig å ersatte sukkerholdig drikke med drikke med søtstoffer for å redusere sukkerinntaket."

 

Du kan lese kommentarene fra mattilsynet her http://www.mattilsynet.no/mat/tilsetningsstoffer/sotstoff/ny_rapport_om_drikke_med_sukker_og_s_tstoffer_44649

 

Last ned hele rapporten her http://www.vkm.no/eway/default.aspx?pid=261&trg=MainLeft_4940&MainLeft_4940=4616:17067::0:4941:2:::0:0

 

Selv om jeg ikke kan fordra smaken av lettbrus, synes jeg dette var interessant.

 

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amathea

Jeg er også fullstendig avhengig av pepsi max. Drikker nesten 1,5 l hver dag. Altfor mye. Tror ikke jeg orker å trappe ned med det første heller. Er egentlig cola jeg elsker, så pepsi max er det nestbeste. Drikker endel vann i tillegg, men jeg bare elsker bobler.

Blir litt lei av å bruke så mye penger på det da. 400 i måneden på brus er vel litt i overkant, når man har ca 2000 til mat, alt i alt.

 

Synes det er dødsvanskelig jeg altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...