Gå til innhold

Blir dette helt galt? Vekta går jo ned..


Anbefalte innlegg

Hei - jeg er ny i gamet, og er i en noe famlende begynnelse. Jeg er 59 år og har alltid måttet passe vekten. Grete Roede har jeg kjent lenge, lenge. Og jeg har gått ned mange kg - kg som siger sakte men sikkert på igjen. Nå skal jeg ned 13-15 kg. Min forrige kursleder sa at jeg ut fra en totalvurdering skal ha 1600 kalorier. Da går jeg ikke ned i vekt! Spiser nå fra 950 - 1250 kcal om dagen, inkl 1,5 dl rødvin. I løpet av første uken er jeg gått ned 3 kg. Vet jo at det ikke fortsetter slik, men at jeg etterhvert går ned 3/4 - 1 kg i uken. Tror det er riktig for meg, for så heller gradvis å gå opp til 1600 kcal når jeg nærmer meg idealvekten min på 58 - 60 kg. Dette med sparebluss tror jeg ikke stemmer, ettersom ingenting skjer med 1600 - pluss at da mister jeg motivasjonen. Er det noen som har nyttige erfaringer å fortelle om som kan være tilhjelp og støtte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det er mulig dette funker for deg, men det høres lit rart ut, synes jeg.

Du sier ingenting om du trener eller ikke, og trening er jo vesentlig i denne sammenhengen. Alder, aktivitet og det du spiser er viktig for hvovidt du går ned i vekt eller ikke.

 

Ny i gamet, men kjenner GR veldig godt og har gjort det før?

Da vet du jo at mange, små, sunne måltider er greia, og at de kcal du putter i deg nå rett og slett representerer det berømte spareblusset.

 

950 - 1280 høres VELDIG lite ut, men dersom du aldri er i aktivitet og har stillesittende arbeide eller hobbier, så kanskje.... likevel høres dette imidlertid ikke sunt ut i det hele tatt!

 

Dersom du kommer under 800 skal du ihvertfall være veldig forsiktig, og dersom du minker med mer enn 500 gram per uke også. Da mister du nemlig muskelmasse, og det er jeg nokså sikker på at du ikke vil.

 

Bare det å GÅ kan hjelpe på vektreduksjonen veldig mye. En times rask gange hver dag f eks, men det er uansett ikke tilrådelig å ligge under 1300 kcal.

 

Men dette er generelt.

Legg inn alt i kalkulatoren som du finner på "Min forside", så ser du fort hva som er din idelle meny.

 

Lykke til :-)

 

Hilsen anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Du høres ut som du allerede er på sparebluss - uansett alder så spiser du veldig lite kalorier. Umulig å si noe om hvor du bør ligge uten å vite høyde/vekt/aktivitet. Tror du har mye å hente på å spise ofte, øke aktiviteten og dermed få opp forbrenningen.

 

Min forbrenning gikk opp da jeg begynte å spise mange små måltider istedet for færre måltider, fra å kun være sulten til frokost og middag, blir jeg nå sulten 3 timer etter sist måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To gode tilbakemeldinger har gjort at jeg har reversert opplegget litt. Spiser hver 3. time - lite men godt. Er forundret over hvor fort maven innstiller seg på mindre mengder. Jeg er ikke sulten, og det kan slå ut begge veier mht å få i seg nok kalorier. Må forklare dette med å være ny i gamet. Jeg er en habil slanker, men er ny og famlendenår det gjelder denne skrivingen her. Skal jeg feks fylle ut tittel-feltet? Og hva betyr siter? Vel nå sender jeg denne, og ser om det går bra. Kanskje blir jeg like proff som dere etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott jeg, at en som ikke er oppvokst med datamaskinen på skrivebordet slenger seg på.

Synes også det høres ut som du spiser litt lite, men du må jo selv finne ut av kroppen din.

Tittelfeltet fylles ut for å starte et innlegg, enten som en hilsen slik jeg har gjort, eller hvis du vil poengtere noe du skal skrive om.

Siter knappen er hvis du vil svare på akkurat dette innlegget. Da kommer det du svarer p opp i en grå rute i ditt svar. Skjønte du det? Hvis ikke skal jeg gjøre det etterpå slik at du ser det.

 

Lykke til med de kg du ønsker å fjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott jeg' date=' at en som ikke er oppvokst med datamaskinen på skrivebordet slenger seg på.

Synes også det høres ut som du spiser litt lite, men du må jo selv finne ut av kroppen din.

Tittelfeltet fylles ut for å starte et innlegg, enten som en hilsen slik jeg har gjort, eller hvis du vil poengtere noe du skal skrive om.

Siter knappen er hvis du vil svare på akkurat dette innlegget. Da kommer det du svarer p opp i en grå rute i ditt svar. Skjønte du det? Hvis ikke skal jeg gjøre det etterpå slik at du ser det.

 

Lykke til med de kg du ønsker å fjerne![/quote']

 

 

Skjønte du hva siterknappen betyr nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er fint at du skriver hvis du ikke er spes vant til det. Klart du blir like proff som alle andre her etterhvert. Det tar ikke veldig lang tid heller :-)

Koselig å se deg i forumet.

 

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Regn ut ditt daglige energibehov" står på "min forside".

Dersom det ikke gjør det' date=' skal jeg finne en tilsvarende til deg, ok?

 

anto[/quote']

Anto, jeg finner heller ikke denne på Min forside. Har du gått på internettkurs eller noe? Kanskje dere har tilgang til andre verktøy enn oss?

Bare en teori :-) Jeg har jo kursboka, men det er jo litt mer tungvindt det da.

Jeg er tilhenger av enkle løsninger.

 

Ellie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To gode tilbakemeldinger har gjort at jeg har reversert opplegget litt. Spiser hver 3. time - lite men godt. Er forundret over hvor fort maven innstiller seg på mindre mengder. Jeg er ikke sulten' date=' og det kan slå ut begge veier mht å få i seg nok kalorier. Må forklare dette med å være ny i gamet. Jeg er en habil slanker, men er ny og famlendenår det gjelder denne skrivingen her. Skal jeg feks fylle ut tittel-feltet? Og hva betyr siter? Vel nå sender jeg denne, og ser om det går bra. Kanskje blir jeg like proff som dere etterhvert..[/quote']

 

Første uken gikk så bra - heldigvis for det, ellers hadde jeg mistet motet! Både kjæresten min og jeg gikk ned vel 3 kg. Og jeg sa så kjekt at dette er BARE fordi det er første uke, neste uke blir det kanskje ikke noen vektreduksjon! Vi skal begge ned 15 kg totalt. Kjæresten veier seg bare hver mandag, men jeg må kikke på pilen hver dag. For 5. dag på rad står pilen på 71,4!!! Nå altså... Hva gjør jeg da? Spiser hver 3. time - lite med godt - og går mye, ofte 7-10.000 skritt daglig. Nå har jeg begynt med 15 min spinning og 15 min på stepmaskinen før jobben hver dag. Har kanskje lavt kaloriinntak (1000-12000), men spiser det som er normalt for meg til vanlig minus peanuts, potetgull, is, etc. Må tilsstå at jeg unner meg et glass vin hver kveld. Drikker masse vann (ca 1,5 l). Når jeg er 59 år tror jeg ikke det er riktig at jeg har like høyt kaloribehov som en som er 10 år yngre? Kan jeg få synspunkter fra andre?

Hilsen Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol stopper forbrenningen fra du drikker og til alkoholen er ute av kroppen.

 

Men kanskje du også spiser litt lite - og drikker litt lite vann?

 

Jeg moret meg med å regne ut energibehovet ditt.

Dersom du altså veier 71.4 og er 165 høy, 59 år gammel og innkasserer i snitt 10 trimpoeng hver uke, samtidig som du har en jobb med lavt aktivitetsnivå, f eks kontorjobb.

 

Da er ditt daglige energiforbruk på 1962 kcal.

Derfra skal du trekke ca 500 kcal for å gå ned i vekt.

Da trenger du ca 1450 kcal per dag.

 

Har du 15 trimpoeng og alt annet ellers er det samme, er energibehovet ditt på 2140, og du bør få i deg ca 1600 kcal om dagen. Og er du 170 høy og har 15 trimpoeng, skal du helst opp i ca 1700.

 

Du kan kanskje slenge på et par glass til med vann også, så du kommer opp i 2 liter. Hvis du leser tråden til flua "Hvor mye vann drikker du egentlig?", så ser du hvorfor vann er så innmari viktig.

 

Ellie påpekte her om dagen at jeg kanskje spiste litt lite. Jeg trodde ikke det, fordi at det kaloriinnntaket jeg da må ha var helt utenkelig før. Da ville jeg lagt på meg. Men så regnet jeg på det igjen, og økte som hun foreslo. En smugveiing i dag morges viser at Ellie hadde rett! Pila peker godt nedover igjen ;)

 

:-) anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anto. Dette er nyttig informasjon for meg. Har alltid drevet på med slanking alene, men her får jeg plutselig slankevenner. Det er så flott og motiverende! Nå leser jeg innlegg og får aha-opplevelser så det holder.

 

Takk for gode tips. Jeg har nå gått opp litt i matmangde til 1400 - tror du har rett i at jeg spiser for lite. Mannen min som gikk ned 3,9 kg første uke, gikk ned ytterligere 1 kg denne siste, mens jeg bare gikk ned 0,2 kg. Han spiser nesten normalt, men unngår smør i tillegg til litt mindre mengder. Så nå prøver jeg meg og ser. Håper jeg får samme erfaring som deg...

 

Du sier alkohol stopper forbrenningen. Jeg har lite lyst til å si farvel til et lite glass vin, men jeg kan jo redusere ytterliger. I går tok vi 1 dl hver som avslutning på en lang dag. Dette kan vel ikke velte hele slankeprosjektet? Alternativet er druejuice, og det er sikkert greit det også. Hovedeffekten er vel den lille bevisste avslppingsstunden før vi legger oss.

Hilsen Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anto. Dette er nyttig informasjon for meg. Har alltid drevet på med slanking alene' date=' men her får jeg plutselig slankevenner. Det er så flott og motiverende! Nå leser jeg innlegg og får aha-opplevelser så det holder.

 

Takk for gode tips. Jeg har nå gått opp litt i matmangde til 1400 - tror du har rett i at jeg spiser for lite. Mannen min som gikk ned 3,9 kg første uke, gikk ned ytterligere 1 kg denne siste, mens jeg bare gikk ned 0,2 kg. Han spiser nesten normalt, men unngår smør i tillegg til litt mindre mengder. Så nå prøver jeg meg og ser. Håper jeg får samme erfaring som deg...

 

Du sier alkohol stopper forbrenningen. Jeg har lite lyst til å si farvel til et lite glass vin, men jeg kan jo redusere ytterliger. I går tok vi 1 dl hver som avslutning på en lang dag. Dette kan vel ikke velte hele slankeprosjektet? Alternativet er druejuice, og det er sikkert greit det også. Hovedeffekten er vel den lille bevisste avslppingsstunden før vi legger oss.

Hilsen Markise[/quote']

 

Hei.

 

Jeg vet ikke så veldig mye om alkoholens virkninger på slanking, men jeg mener at jeg har lest et sted at det er bedre å drikke 2 glass på lørdag enn å drikke litt gjennom hele uka når man slanker seg. Når du har nådd trivselsvekta og skal opp i kalorier igjen, er det visst greiere.

 

Men som sagt, jeg er usikker på dette.

Det er sikkert noen andre her inne som vet mye mer om dette enn meg.

 

Jeg bestemte meg får å være helt og fullstendig avholdende fra all alkohol i 10 uker for å se om det ville skje noe. Jeg har gode erfaringer med det, men det er helt sikkert noen som har gode erfaringer med det å ta et glass hver kveld.

 

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei iks. Ja' date=' skjønner, tusen takk for opplæring. Nå er jeg et skritt videre og begynner å føle meg ovenpå![/quote']

Der ser du, man lærer så lenge man lever. Og man tørr å prøve! Min mor tror datamaskinen kommer å tar henne om hun gjør en feil!!!

 

Hvordan går det med deg da? Blir du noe klokere på antall kcal hver dag, og forsvinner kgene?

 

Ha en fortsatt fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anto og iks

Koselig å ha kontakt med dere! Anto - jeg prøver litt til med dette rødvinssglasset mitt om kvelden - nå er det jo nesten symbolsk i alle fall - 1/2 - 1 dl! Kanskje må jeg kutte det ut, men det er nå liksom kveldskosen da.

 

iks - jeg gikk jo ned 3 kg første uken og 200 g neste uke! Har økt kaloriinntaket til 12-1400 kcal, så får vi se om det blir mer fart på forbrenningen!

 

Hvordan går det med dere? Skal dere mye ned i vekt? Og synes dere det går greit? Hvordan legger jeg inn disse figurene som står under inn i teksten?

Hilsen fra Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soljenta86

Den her fant jeg på en annen diskusjon her inne, kanskje den kan hjelpe deg. Da ser du hvert fall at økt alder reduserer forbrenningen. :) Lykke til!

 

Soljenta!

 

Kopiert fra annen tråd:

 

(vekt x 10) + (høyde i cm x6,25) - (alderx5) - 161 (kvinne) eller + 5 (mann) = hvilestoffskiftet i kcal/døgn

 

Gang hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (sitter stille hele dagen), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet ("vanlig" bevegelse), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

 

Legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke, ett gulleple per 7 trimpoeng).

 

Energiforbruk før trim + trimpoeng x 28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Og så kan du spise 500 - 800 kalorier mindre når du skal slanke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her fant jeg på en annen diskusjon her inne' date=' kanskje den kan hjelpe deg. Da ser du hvert fall at økt alder reduserer forbrenningen. :) Lykke til!

 

Soljenta!

 

Kopiert fra annen tråd:

 

(vekt x 10) + (høyde i cm x6,25) - (alderx5) - 161 (kvinne) eller + 5 (mann) = hvilestoffskiftet i kcal/døgn

 

Gang hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (sitter stille hele dagen), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet ("vanlig" bevegelse), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

 

Legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke, ett gulleple per 7 trimpoeng).

 

Energiforbruk før trim + trimpoeng x 28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Og så kan du spise 500 - 800 kalorier mindre når du skal slanke deg.[/quote']

 

Men aldri under 1300 kcal pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres vettugt ut, for det må jo være forskjell i forbrenningen til en på 19 og en på 59 år. Nå skal jeg bare sette meg inn i dette med trimpoeng, så skal jeg regne ut mer sikkert. Da har jeg et energiforbruk før trim på 1800 kcal. Ved å gå ned 500, ender jeg opp med et kcal-tall som er oppnåelig og forståelig. Takk-takk. Er det en absolutt grense på 1300? - hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen energiformel G.R kaloriguide:

 

Kvinner:

18-30 år 14,7 x vekt + 485

31-60 år 8,4 x vekt + 842

- 60 år 9,0 x vekt + 656

 

Menn:

18-30 år 15,o x vekt + 689

31-60 år 11,5 x vekt + 870

- 6o år 11,7 x vekt + 586

 

Da får man energibehovet ved hvile. Så skal man gange med aktivitetsfaktor:

 

1,2 Lavt aktivitesnivå.

1,4 Litt aktiv....

1,5-1,6 Aktiv (f.eks. stillesittende jobb, aktiv fritid

2,0-2,2 Hard fysisk jobb, og svært aktiv fritid

 

Dette er vanlig energibehov.

 

Så står det, siterer:

Faktor 1,4 er riktig for de fleste som har stillesittende arbeid og som mosjonerer litt i fritiden. Når du kjenner ditt energibehov kan du sette opp din egen meny i forhold til om du ønsker å holde en en stabil vekt eller gå ned i vekt.

 

Da kan man vel trekke fra 500-800 kcal :)

 

Hilsen Magan

 

P.S Det står også at et kaloribehov på ca 1200 ( 1500 for menn ) passer de fleste.

Men skal du ned 20 kg eller mer, eller er veldig aktiv, må man spise mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne regnemåten gir omtrent det sammen resultatet som den forrige som var oppgitt, men denne er jo veldig mye enklere å regne ut. Fint med begge to i alle fall - da kunne de jo testes ut mot hverandre. Og så kan jeg føle meg på litt tryggere grunn når jeg holder meg på 12-1300 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne regnemåten gir omtrent det sammen resultatet som den forrige som var oppgitt' date=' men denne er jo veldig mye enklere å regne ut. Fint med begge to i alle fall - da kunne de jo testes ut mot hverandre. Og så kan jeg føle meg på litt tryggere grunn når jeg holder meg på 12-1300 kcal.[/quote']

 

det var det jeg tekte jeg også. For jeg skal ligge på en ca 1300 kcal, og syntes det var lite. Men det stemmer etter begge regnemåtene, så da.....

 

Magan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Siste innlegg 18.04. Og jeg som var så-å-å ivrig. Talte kalorier og jublet mens vekta ruslet sakte nedover. Men så var det nok! Det kalles visst sprekk-k-k. Ut med fornuftig mat og inn med skånsk spekepølse, bratwürst og andre ulovlige saker.

 

Jeg er vel for svart hvit. Enten slanker jeg meg eller så spiser jeg. Prøver å trøste meg med at det ikke er så enkelt når man er henvist til hotellivet over flere døgn. Det blir liksom for puslete med en skive uten smør og mager skinke til frokost når bordet bugner av de herligste retter, for senere - til aftenens middag - å la saus og andre godsaker passere meg med et hoderist. Og så den evinnelige desserten! Det er jo betraktet som uhøflig å si nei takk til den. Hvis jeg prøver å si nei takk - at jeg slanker meg litt, får jeg beskjed om at jeg er jo så slank at det er helt unødvendig. Faktum er at jeg er 10 kg. for tung fortsatt, men det kan jeg jo ikke diskutere med mine bordkavalerer....

 

Men nå er jeg inne igjen! Nå er det 1200 kalorier (fordi jeg er 59 år og bare litt aktiv). Gleder meg over å se at klærne allerede sitter ledigere, og ser frem til å kunne trekke på meg et lekkert skjørt som jeg kjøpte et nummer for lite. Det er vel viktig med incitamenter. Synes det er kjempetrist at budnaden som jeg fikk for ett år siden er for trang, men håper at jeg skal kunne presse den på meg til 17. mai?!

 

Reiser på ny hotellturne torsdag. Da skal jeg holde stand. STrategien er klar: liten frokost og så kjekke små matpakker til bruk hver 3. time utover dagen.

Jeg krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...