Gå til innhold

KROM mot søtsug - joda, det funker!


Gjest anto
 Share

Anbefalte innlegg

Som sagt, så gjort.

Her kommer tråden min om krom, og det kan jo hende det blir med dette ene innlegget på denne tråden, men da er ihvertfall dette et oppslagsverk for de som lurer på hvorfor i all verden man skal spise dette rare grunnstoffet og hvorfor det egentlig fungerer.

 

Krom hjelper altså mot søthunger.

Den mest effektive krommen er den organiske, f eks Bio-Chrom (sølvfarget eske, fås på Apotek og Helsekost). Dette er et nokså dyrt produkt, men definitivt det mest effektive jeg har kunnet finne.

 

HVA ER KROM?

Sakset fra: http://no.wikipedia.org/wiki/Krom

 

Krom er et metallisk grunnstoff med kjemisk symbol Cr og atomnummer 24. Atommassen (u) er 52,0.

 

Krom blir brukt i helsekosten til å:

 

* regulerer blodsukkeret

* demper lysten på søtsaker, kaker etc.

* regulerer GTF-faktoren (glukosetoleransefaktoren)

* utviklingen til fosteret under graviditet

* regulerer kolestrolnivået

* økt krombehov hos sportsfolk

 

Krom er et veldig viktig stoff for kroppen.

 

HVORFOR KROM?

 

Sakset fra:

http://www.matoghelse.no/krom-mot-soetsug.309839-48934.html

Av: Mat&Helse redaksjonen

 

Sporelementet krom trengs i ørsmå mengder for å regulere blodsukkeret og bygge muskler. Krom er også viktig for å motvirke tidlig aldring, og siden moderne matvarer inneholder lite krom, vil mange ha nytte av et daglig tilskudd.

 

Undersøkelser tyder på at et daglig tilskudd av 200-400 µg krompikolinat kan gi vekttap hos friske voksne, uavhengig av mosjon. Krompikolinat reduserer innholdet av kolesterol i blodet, senker blodsukkernivået hos diabetikere, reduserer mengden kroppsfett og fremmer utviklingen av fettfri muskelmasse hos mennesker.

 

Den viktigste oppgaven til krom er å gjøre cellene mer mottakelige for insulin slik at de tar imot overskudd av sukker fra blodet. De tyskamerikanske forskerne Schwartz og Mertz fant på 1950-tallet ut at krom er nødvendig for at insulin skal virke. Siden insulin griper inn i stoffskiftet til nær alle cellene i kroppen, kan mangel på krom bidra til en rekke sykdommer. Insulin er et hormon som skilles ut fra bukspyttkjertelen. Hver gang man får i seg «høyglykemiske» karbohydrater fra poteter eller brus, stiger mengden sukker i blodet raskt. Når kroppen føler dette, gir den signal til bukspyttkjertelen om å skille ut insulin, som «geleider» overskuddet av sukker til leveren og musklene for å lagre det som glykogen eller fett. Kroppen er avhengig av krom for at insulin skal fungere normalt. Et for lavt inntak av krom kan derfor bl.a. føre til forstyrrelser i omsetningen av raffinert sukker og andre karbohydrater, og alvorlig mangel kan føre til diabetes type 2 (aldersdiabetes).

 

For et normalt stoffskifte trengs det kun noen titalls mikrogram per dag. Det er imidlertid mye usikkerhet med hensyn til hvor mye vi bør få i oss, og det er store individuelle forskjeller. Forskere som har lang klinisk erfaring, antyder at 200-600 mikrogram per dag er optimalt. Terapeutiske tilskudd ligger vanligvis i intervallet 200-1200 mikrogram per dag, mest ved diabetes type 2. Slike inntak er ikke rapportert å gi noen bivirkninger. Både EUs ekspertkomité og en britisk gruppe som har vurdert krom, har kommet til at krom generelt er lite giftig, og at det ikke er lett å sette en øvre grense, selv om de antyder at den bør være på tusen mikrogram om dagen.

 

Te, kaffe og røyking hemmer opptaket av krom, og et høyt sukkerinntak øker utskillelsen av krom i urinen.

 

Mat&Helse redaksjonens konklusjon

"Med sommerens besøk på badestranden i friskt minne sitter undertegnede igjen med en sjokkartet følelse av å ha besøkt en helt annen planet enn Norge... Jeg var ikke klar over at det var så mange overvektige og feilernærte mennesker.

Mange av dem som ikke klarer å holde seg unna den sukkerfylte menyen som dominerer i kiosker og på bensinstasjoner, ville trolig vært bedre rustet til å motstå fristelsene om de på forhånd hadde bedret sin insulinresistens ved å ta solide mengder krom!"

 

Pia Marlen Johnsen, Fitnessutøver og skribent for iForm, har dessuten dette å si om kosthold og kosttilskudd (deriblant krom): http://www.iform.no/pub/art.php?id=684

 

Håper dette er nyttig informasjon for de fleste.

Jeg bruker ihvertfall krom hver dag, og det fungerer veldig bra for meg.

 

Lykke til med reduksjon av søthunger :-)

 

Hilsen antonia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melkorka

Hei

 

Jeg har også god erfaring med Krom. Tar helt knekken på søtsug om jeg tar to hver dag, en om morgenen rett etter frokost og en rett etter middag. Men jeg leste et sted på nett at man ikke skal ta krom ved måltid? Er det noen som vet hvorfor? Noen som vet evt hvor lenge etter/før måltid en bør ta krom? Som sagt har jeg god effekt av tablettene selv om jeg tar dem med måltid, så da lurer jeg på om jeg ødelegger for den naturlige økningen i blodsukker etter måltid eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellie76

Har tenkt at jeg ikke har problemer med søtsug, bare med fulle kakefat og godteskåler, men jeg har nå bestemt meg for å kjøpe krom!

Vet at dere har anbefalt et spesielt merke tidligere, hva heter det? (kan alltids bla meg tilbake på trådene, men er takknemlig for snarveier :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bio-Chrom (sølvfarget eske) fås på helsekost og apotek.

Dyrt, men veldig bra.

 

Organisk krom bør det uansett være, så sjekk om det er det, dersom du kjøper noe annet enn den i Bio-serien.

 

Det står forresten maks 1 om dagen på esken.

Men du kan med stor fordel ta 2 dersom søthungeren rir deg.

 

:-) anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Har bare godt å si om krom jeg også. Jeg tar to hver morgen og en etter middag. I påsken hadde jeg glemt kromesken hjemme og så tok det helt av med godterier igjen også da! Men nå er tilbake på kromvogna og det funker!

 

HA en strålende første dag av resten av deres liv!

 

Klem fra påskeegget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute i lunsjen og shoppet - KROM!

Nå skal jeg teste det etter middag, og fra i morgen skal det inn i mine faste rutiner.

 

Tror dere ikke damen på apoteket anbefalte meg "slankesjokkis" som de hadde der! Hun skjønte vel at jeg var på slankern da... Hun snakket varmt om det, selv etter at jeg sa det ikke var aktuelt for meg, og at jeg heller vil spise frukt. "Ja, men når søtsuget kommer, er det myyye mindre kalorier i disse enn i vanlig sjokolade, og ikke er de dyre heller!". Hallo? kjøpte jeg ikke krom for å bli kvitt søtsuget? Nei, folk er rare! Hehe. Jeg lot meg altså ikke overtale, så det så.

 

Har spist deilig salat til lunsj med en halv avokado. Det kjennes nesten ut som kiloene bare raser av for hvert salatblad jeg spiser!

 

Klem fra Ellie - høy på våren, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froeken frue

Hehe, hadde en liknende opplevelse da jeg kjøpte krom rett før jul. Han på apoteket kikket meg opp og ned og sa "men deinn bæste måten å gå ne i vækt på e med å træn..." hehe huff, jeg sa jeg trente regelmessig og at jeg bare trengte noe som hjalp meg til å styre unna søtsakene. Da foreslo han en dobbel dose krom og kanskje endre litt på treningen. hihihiiii frekkasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fridamor

Jeg er av den typen som aldri er innom en helsekostbutikk og på apoteket kjøper jeg Paracet og hostesaft!

 

Nå er jeg overbevist etter å ha lest hele tråden igjennom. Ser at krom er bra for kroppen, og kanskje det ikke gjør noen ting om jeg hopper over noen av mine fristelser selv om de ikke er så store....

 

I morgen skal jeg kjøpe krom!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen jeg kjøpte krom var i helsekosten her jeg bor, og damen der bøyde seg fram og så alvorlig på meg: "IKKE ta mer enn det som står på pakken! Du ANER IKKE hvor mange som SYNDER mot det!!!!!"

 

Jaha...?

 

Men ingen eksperter har hørt om noen med kromforgiftning, så jeg vet ikke, jeg...

Jeg tar ihvertfall 2 - 3 om dagen. Og det fungerer veldig bra for meg.

 

:-) anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra nettsiden Kost og Trening sakset jeg en artikkel om atypisk depresjon, og dette er også interessant lesning:

 

Krom for søtsug og depresjon

Søtsug og depresjon kan dempes med kromtilskudd

 

Hvis du er deprimert og som en del av depresjonen har økt appetitt og stort søtsug, kan kanskje tilskudd av mineralet krom være til hjelp. Det viser ny forskning.

 

Mangel på krom er kjent for å kunne medvirke til høyt blodsukker. Nå viser en ny studie at krommangel også kan medvirke til søtsuget som enkelte får under en depresjon. Andre symptomer er økt appetitt, sug etter sukker og andre karbohydrater, vektøkning, samt humørsvingninger i løpet av dagen. Deperesjoner med slike symptomer er ikke uvanlige, men kalles likevel atypisk depresjon. Ved "vanlige" depresjoner har en derimot lite appetitt og jevnt depressivt humør.

 

Resten av artikkelen kan du lese her:

http://www.kostogtrening.com/index.php?mode=news&id=1&nid=36

 

Coypyrigt kostogtrening.com 20051109

 

Skal kjøpe mer krom i helgen, for jeg begynner å gå tom.

Men nå peker vektnåla nedover igjen etter 5 uker (!) stillstand.

Jippi!!

 

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange nye som ikke har fått det med seg, så jeg tenkte jeg skulle minne om krommets fortreffeligheter.

 

Mat og Helse har en kjempebra artikkel om dette emnet, den beste jeg har klart å finne på norsk, faktisk. Dette hjalp meg til å komme over det verste søtsuget da jeg begynte å slanke meg og hele kroppen var i ubalanse og skrek etter sukker. Jeg kunne spist gråstein hvis det smakte søtt, og var veldig fortvilet. Alle velmente klapp på skulderen og påminnelser om at det gikk over etter "en stund", var helt bortkastet på meg som var som en narkoman etter søtsaker. Jeg hungret. Det var helt fryktelig. Jeg kunne spise en diger Freia melkesjokolade i ett jafs, og ble ikke kvalm engang. Heldigvis for meg varte dette bare i noen veldig få måneder og var en følge av en generell mangeltilstand hva vitaminer og mineraler angikk.

 

Jeg begynte å ta krom (i tillegg til alt det andre jeg mangler).

Og det hjelper virkelig.

Krom dempet ikke bare søtsuget, det tok søtsuget helt vekk.

 

2 stk organisk krom hver dag, og jeg føler overhodet ikke noe behov for søte saker. Det er helt herlig ;)

 

anto

 

 

Hvordan krom bidrar til bedre helse

• Beskytter binyrene (gir økt stresstoleranse)

• Motvirker aldringsprosessen (ved å motvirke en aldersbetinget nedgang i krom-

status reduseres akkumulering av alderspigment i huden og andre celler, skadelig

høyt blodsukker motvirkes, og dannelsen av kryssforbindelser i hud og bindevev

hemmes)

• Vedlikeholder hjerte- og karsystemet (motvirker forhøyet blodsukker og reduserer

mengden glykosylert hemoglobin, reduserer triglyseridene, øker mengden

HDL-kolesterol, senker blodtrykket)

• Gjør cellemembranene mer «flytende» og derfor mer følsomme for signaler

• Motvirker synsforstyrrelser, inkludert grønn stær/glaukom

• Bedrer cellenes insulinfølsomhet/nedregulerer derfor blodsukkeret og utskillelsen

av insulin fra bukspyttkjertelen, motvirker diabetes type 1 og 2 og treningsindusert

kromtap, hindrer overvekt

• Øker mengden fettfritt vev, muskel- og proteinsyntesen og stimulerer dermed

muskeltilvekst, bl.a. ved å øke cellenes opptak av kreatin, gir økt styrke

• Konsentreres i hjernen, motvirker lettere depresjoner ved å bedre glukosestoffskiftet)

• Bedrer fruktbarheten hos menn

• Konsentreres i huden og motvirker kviser

Kilde: Hyperhealth Pro 2.0.

 

Innholdet av krom i mat

Matvare µg Cr pr. 100 g

Eggeplomme 183

Storfekjøtt 57

Lever (kalv) 55

Kylling 15

Smør 13

Lam 12

Melasse 121

Ølgjær 112

Hvetekli 38

Hvetekim 23

Honning 29

Potet 24

Kajennepepper 19

Eple 14

Pastinakk 13

Banan 10

Spinat 10

Gulrot 9

Blåbær 5

Appelsin 5

Grønne bønner 4

 

Kilde: Hyperhealth Pro 2.0

(tall fra USA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei.

 

Minner bare om krommets fortreffelighet når det gjelder å effektivt stoppe søtsuget i begynnelsen av en slankekur. Leser du det første innlegget her, så skjønner du hvorfor.

 

:-) Siv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solskinnet

Hei! Syns listen over hvor mye Crom det er i ulike matvarer var utrolig bra! Da kan man jo legge opp til å spise mer mat som inneholder mye Crom hvis man vet at man pleier å få lyst på noe godt. Men det var mange varer som ikke stod på listen, vet dere feks hvor mye crom det er i svinekjøtt? Eller hvor man kan finne det ut?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei.

 

Fant noe mer om krom som jeg synes er interessant. Særlig i forhold til barna våre.

 

Fant asrtikkelen her: http://www.woman24.no/vekt_og_kosthold/article32192.ece

 

 

Insulin klarer ikke jobben selv

 

Mye karbohydrater i maten øker mengden med insulin, eller insulinarbeidere om man vil. Disse insulinarbeiderne klarer ikke å frakte blodsukkeret inn i cellene uten at de får hjelp av mineralet krom. For enkelhetens skyld kan vi si at hver insulinarbeider krever hjelp av en kromarbeider. Problemet er at krom kan ikke kroppen produsere selv, men må få det gjennom maten. Når da kroppen øker utskillelsen av insulin, vil det gjøre at den også har behov for mer krom. Men tror du maten inneholder mer krom fordi vi tilfeldigvis har behov for mer? Nei, snarere tvert imot, da all raffineringen og forbehandlingen av maten gjør at den gjerne inneholder mindre krom enn noen gang. Krom blir gjerne dratt fram som et slankemiddel, og dette er forsåvidt rett, da tilskudd av det vil kunne hjelpe til med å kontrollere insulinutskillelsen.

 

Men krom er så mye mer enn et potent godt "slankemiddel", for det kan bedre milde/moderate psykiske lidelser, senke blodtrykket, forebygge uren hud, virke gunstig inn på fett i blodbanen, etc. Krom i mat og kosttilskudd er et av de minst giftige mineralene som finnes, og det er så godt som umulig å bli forgiftet enda i svært høye doser. Derfor er det faktisk bedre å få i seg litt for mye enn for lite. Maten inneholder svært lite krom, og leger og terapeuter, som jobber med mineralbalanse, forteller at krom er vanlig å ha mangel på. Barna våre vil også kunne ha god nytte av krom, da de hele tiden blir utsatt for karbohydratrike matvarer, og det er vanskelig til og med for den dyktigste forelder å forhindre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI, det aner jeg ikke. Jeg synes ikke det er dyrt. Det stopper jo all søthunger effektivt, og er langt billigere enn alt det tjafset jeg lasset i meg tidligere i form av søtsaker og snop.+

 

Det koster ca 150 kroner for 90 tabletter.

 

For meg, som bruker 1- 2 om dagen, holder det til 45 - 60 dager.

 

Hvor mye søtsaker får jeg for 150? Tja.. absolutt en del, men dersom jeg heller bruker dem på krom, kommer jeg mye bedre ut av det rent helsemessig, og søtsakene savnet jeg ikke, for jeg har jo ikke lyst på dem lenger.

 

Du får Bio-serien både på apotek og i helsekostforretninger.

Prisen er omtrent den samme, dersom ikke apoteket plutselig kjører en kmapanje på dem. Det hender jo, og da kan det være lurt å slå til.

 

:-) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest galskap

Eg betalte 179 for 90 stk.

 

Har siden eg byrja å ta krom ikkje spist godteri (med unntak av sukkerfrie drops), men det har vore meir viljestyrke enn mangel på lyst som har holdt meg i skinnet. Resultatet av å kjøpa krom har gjort at eg nekter å eta snop fordi eg jo har brukt pengar på krom...men utover det har krom bare ført til at eg blir meir sulten...og godtesuget er konstant.

 

Har lest at det kan ta opptil tre mnd før det byrjer å verke, så har enno ikkje gitt det opp. Er berre litt skuffa (håpte visst på eit mirakel...:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye krom tar du da?

Hvis du bare tar EN om dagen kan det hende du tar for lite i forhold til behovet.

Til å begynne med tok jeg 3, morgen, lunsj og kveld. Deretter gikk jeg ned til 2, morgen og kveld.

 

Krom virker best på tom mage. Tar derfor den første en halvtime før frokost, og den siste ca 2 timer etter middag.

 

Det funker så det suser.

 

Det morsomme er at jeg prøvde på sønnen min, for han er et godtemonster.

Jeg bare ga ham det sammen med Omega3 og andre vitaminer om morgenen og sa ingenting, så ikke han skulle bli helt fiksert på det.

Etter en uke spurte jeg ham om han fortsatt spiste mye godteri. Han sa: "Nei, egentlig ikke, jeg har ikke så lyst på det lenger. Vet ikke hvorfor, jeg."

 

Så jeg fortalte ham om eksperimentet, og han ber nå om å få krom når han kjenner at søtsuget kommer tilbake dersom han har vært uten en stund.

 

P.S. Kurslederen min sier at krom bare fungerer for de som ikke har nok krom i kroppen fra før. Kanskje det hadde vært en idé å få målt krom-nivåene dine. Kanskje du kaster penger ut av vinduet og at viljestyrken din er nok?

 

Dersom du prøver med bare viljestyrken, og det IKKE funker, da vet du jo at krom gjør det, da. Og dersom viljestyrken er nok, da sparer du de pengene.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest galskap

Takk for råd. Eg tar to tablettar om dagen. På pakken står det at du KUN skal ta ein, og sammen med måltider... I byrjinga tok eg det utenom måltider, men no med. Tenkte kanskje at det var ein grunn til at det sto det på pakken.

 

Er i alle fall sukkeravhengig så det forslår, og har i periodar eit nesten-patologisk forhold til søtsaker, så ville tru at eg hadde ekstremt lavt kromnivå. Men det kan jo vera noko heilt anna.

 

Kor lang tid tok det før det byrja å verke for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å ta det på tom mage - og lot det VIRKE på tom mage, altså en stk 1 halvtime før frokost og 1 stk to timer etter middag, da virket det omtrent umiddelbart. Med andre ord i løpet av 2 - 3 dager.

 

Da jeg tok 3, tok jeg en halvtime før frokost, sammen med lunjsen og to timer etter middag. Da fungerte det ihvertfall strålende.

 

Dersom dette ikke funker for deg, men du har lyst på mye søtt, spiser du kanskje for mange karbohydrater i forhold til fett og proteiner? Eller har du styring på det også?

Hvis du har det, da vet jeg faktisk ikke..... Men jeg vet at visse typer karbohydrater gjør at du får gruelig lyst på søtt, særlig rett etter måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest galskap

Veit ganske bra korleis karbohydratene påverkar meg og er påpasselig med det ja. Har jo sjølvsagt bedra seg veldig opp gjennom åra, når eg var yngre besto vel 85% av inntaket mitt av brødskiver. Mye bedre no, men kan likavel få heilt vanvittige 'søtkramper' til tider.

 

Prøver litt til, med tre om dagen i ei veke ca, og ser om det blir noe bedre. Fikk og tips om å ta c-vitaminer sammen med krom'en for å bedre opptaket, så begynte med det og. Skal si fra korleis det går. Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...