Gå til innhold

clueless om kalorier


Gjest barbra

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg er ei jente på 24 år som prøver å bli samme størrelse som før jeg ble gravid. har meldt meg inn i GR klubben for bare 2 uker siden og har nå begynnt å skrive alt jeg spiser, det hjelper meg å ikke spise så mye. Kaloriintaket mitt ligger på 1000-1400 kcal hver dag, jeg trener en gang i uka, og går ellers mye tur med barnevogn:) ønsker å gå ned 4 kg til sommeren, men vekta står helt still! Noen som vet hvor mange kalorier man skal ha til dagen?? jeg veier 60 kg og er 162 høy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ved å søke på forumet her (tror det er under åpent forum) skal du finne en kaloriformel som hjelper deg å regne ut hvor mye akkurat du skal spise for å gå nd i vekt.. Uten å ha gjort dette vil jeg nok tro at du spiser litt for lite - at kroppen og forbrenningen din stopper opp.. Vil tro du skal ligge et sted mellom 1300 og 1600 kalorier.. Men det viktigste er uansett at du spiser lite og ofte (hver 3-4 time) og drikker MASSE vann.. :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! En tommelfingerregel er at man skal ALDRI ligge på mindre enn 1200 kcal, da går kroppen på sparebluss uansett... Selv om du ligger på sofaen en hel dag bruker kroppen faktisk rundt 1300 kcal bare for å holde maskineriet igang :)

 

Her er formelen:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

 

Og som Sans1 sier: spis ofte og drikk masse vann! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Jeg veier også 60 kg og er 161 cm høy.

 

Jeg har ikke forstått disse formlene før nå tror jeg.

Kan noen skjekke om mitt kaloriforbruk blir riktig? Jeg kom frem til at forbruket er 1437. Og det blir da før trim?

 

Jeg prøver å trene 3 ganger i uka, men det er ikke lett med barn i hus og jeg er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på veiing i dag. Opp 1,2!!! :-(( Gikk heim og veide smykkene mine. De veide kun 186 gram, så sannheten er ubarmhjertig:-/. Syns jeg har vært kjempeflink jeg. Ligget på ca 1300 kalorier pr. dag, og så går jeg opp!! Etter å ha veid smykkene tok jeg en joggetur. Med anre ord; jeg gir ikke opp ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vekta mi står på det samme som den har gjort i flere uker. spiser litt nøtter hver dag for å få opp kaloriintaket til ca 1400 pr dag. noen som vet når vekta mi har tenkt å røre på seg?? hva betyr forresten det hjerte som kommer opp når jeg skriver at jeg har spist nøtter og rødbetsalat?? er det ikke så bra for hjerte kanskje? trodde nøtter var sundt jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..betyr at det er hjertevennlige matvarer..

Hvis vekta di har stått stille i flere uker, burde du kanskje prøve å ligge på 1600kcal om dagen. Da slipper du det å komme på sparebluss.. Og da går du ihvertfall ikke ned!

Håper dette var til hjelp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...