Gå til innhold

ammer og er på vei ned i vekt...


Gjest skeio
 Share

Anbefalte innlegg

Hei jeg ammer en gutt på 2 mnd og har veldig lyst å hive meg på med dere.. Har gått GR kurs før med gode resultater, men nå er det på tide å sette i gang igjen med slitet. Er litt usikker på hvor mye jeg bør ligge på i kcal.. er nesten 1.80 høy og grovt bygd (fikk beskjed om det sist jeg gikk på kurs) trenger å ta av 13-15 kilo i hvertfall. Har de siste 4 ukene ligget på 1900 kcal og har gått ned 4 kilo til nå..! Såg at det var en som skrev at 1900 var bra, men så snakket hun om noe ekstra melk og frukt og da ble jeg usikker på om det ekstra er med i totalen på 1900 eller om det kommer i tillegg..??? Lykke til videre til oss alle. Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Mor&barn kurset til GR og fullammer, har sikkert nevt det med en ekstra fruktrasjon og 2 ekstra melkerasjoner pga Fullammingen - kurslederen sier vel at de sumasummarum inngår i de 1900 - at det gjevner seg ut iløpet av uken. Jeg gomler nå mine 5 yoplait 0,1% yoghurter om dagen jeg da og 4 frukter!

Lykke til!

 

Jeg kopierte inn formelen fra et annet innlegg jeg skrev her inne:

 

 

("Saty" skrev den et sted her inne og jeg kopierte den)

Regn ut kaloriinntaket etter denne formelen:

 

(vekt x 10)+(høyde i cm x6,35)-(alderx5)-161(kvinne) eller 165(mann)=hvilestoffskiftet.

 

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (uten trim), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet (uten trim), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke).

 

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen. Prøver videre med 1900 ca jeg da så får vi se hvordan det går.. Veldig kjekt å høre at du går mor og barn kurs for da kan du jo kanskje fortelle meg litt om hva som er forskjell på det og på vanlig kurs..? klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen. Prøver videre med 1900 ca jeg da så får vi se hvordan det går.. Veldig kjekt å høre at du går mor og barn kurs for da kan du jo kanskje fortelle meg litt om hva som er forskjell på det og på vanlig kurs..? klem

 

Tja - forskjellen er vel at alle vi som går der har med våre små håpefulle og at det er på dagtid!! Samme bok, samme utregning etc, bare at de som FULLammer (dvs ikke gir barnet annen mat en morsmelk) skal spise 1frukt og 2melkerasjoner mer + evnt legge seg en meny høyere da man regner at ammingen koster ca 750kcal per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...