Gå til innhold

hyfsans tråd for et bedre liv


Gjest hyfsan

Anbefalte innlegg

Gjest hyfsan

så er jeg i gang med kurs. det var første gang nå i kveld. jeg har sittet foran pc og ført inn alt jeg har spist og er godt fornøyd med at jeg har klart å spise ca 1600 kcal. ikke verst til meg å være.

 

status: 103,6 kg

mål: ca 30 kg ned

midje: 111 cm (huff og huff og huff, er visst i ekstrem faresone for både det ene og det andre)

trim i kveld: 1 poeng. 40 minutter i ganske rolig tempo. men helt greit for meg.

 

jeg gleder meg til å bli slankere. det siste året har jeg lagt på meg mange mange kilo, delvis fordi jeg har vært mye passiv pga sykdom og delvis fordi jeg da har brukt hjemmetiden til mye spising. tenker dette blir som å slutte å røyke på en måte, bare at jeg skal kutte ut sjokolade, is og annet moms. det var faktisk ganske gøy å sitte med kcal-kalkulatoren på nett, det hadde jeg ikke trodd. hej då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,3k
  • Created
  • Siste svar
Gjest hyfsan

men ikke så privat ment. jeg ser tråden kan virke ekskluderende. det er ikke meningen. det er hyggelig med "besøk", så for all del kom gjerne innom og si hei, eller fortell meg hvordan det er med deg.

 

i dag har jeg gått ca 1 times tur. nå skal jeg ut og ta hagearbeid, det er dugnad og jeg må stille selvsagt. litt ekstra trim, får se det sånn :) jeg vet ikke om jeg kan skrive inn flere trimaktiviteter samme dag på dagsrapport. det så ikke sånn ut ved første øyekast, men jeg har ikke sjekket det så grundig. noen som vet? ellers har det gått flott i dag. jeg er fornøyd med at jeg er kommet i gang, og føler en god ro ved tanken på at dette skal jeg klare. det kommer til å ta tid og jeg kommer til å være utålmodig innimellom. jeg kjenner meg selv.... men da må jeg lese tråden min og minne meg selv om at det er dette jeg vil. hej då alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

takk skal du ha. i dag har jeg plantet og pyntet litt til 17. mai. ble overrasket da jeg så hvor mye kalorier som skal forbrennes ved planting. er det planting i megatempo da eller?? jeg merket faktisk jeg ble litt sur mens jeg plantet, det tok lenger tid enn jeg hadde trodd og jeg ble sulten og lei. "ugly betty", yndlingsprogrammet mitt begynte og jeg fikk ikke sett begynnelsen. så barnslig er jeg altså :) men nå er alt lutter smil og glede. jeg skal slappe av i stolen og betrakte balkongen min som ble såååå fin med alle fargeglade blomster. nå må det bare ikke komme snø :). det gjør det vel sikkert ikke nå, men det har vært kaldt i dag.

 

et spørsmål til dere: hvordan klarer dere å spise nok i løpet av en dag? jeg synes jeg spiser mer enn nok om jeg karrer meg opp på 1400 kcal om dagen. det er rart å tenke på. med snop og digg regner jeg med at jeg fort kan sette til livs 2500 kcal. råd - anyone?

 

ha i alle fall en flott 17. mai, med små og store utskeielser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

ja, nå er dagen nesten over. jeg er godt fornøyd. har vært en del på farten og menyen har vært sunn og god. jeg har ikke savnet verken is, pølser eller annen fet mat. det har såklart hjulpet at jeg har vært "familiefri" i dag, da har jeg bare hatt meg selv å ta hensyn til. og da er det jo ingen sak! håper alle har hatt en flott dag. mange har sikkert tatt langhelg, vil jeg tro. jeg synes det er rart å tenke på at det snart er mandag og veiedag igjen. jeg gleder meg til neste 17. mai. da er jeg 30 kg lettere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

ja, det er det det er. ikke lett å bevege seg rundt i matvarebutikk samtidig som man ikke skal kjøpe godteri og snopemat til helgen. jeg ble helt svimmel jeg :). dumt å gå i butikken og være sulten, aldri gjøre det mer...!! jeg kom hjem med bare sunn og god mat. kjøpte speltknekkebrød, det er dyrt men helt herlig. ingen familiemat, pga prisen. ingers rugbrød var jeg gått litt lei av, men nå synes jeg det er godt igjen. så det gikk også i kurven, sammen med masse frukt og grønt. en kurv jordbær, jeg gleder meg til den norske kommer. ingenting slår den altså. fikk kjøpt litt ok pålegg, og noen middager. jeg spiser mye fiskemat, fiskekaker og fiskepudding, også som pålegg. fikk forståelse av at vi helst ikke bør spise farsemat mer enn tre ganger i uka. gjelder det fiskemat også tro? jeg spiser bergensk fiskemat, med masse fisk i. håper det er formildende for fiskematen er jeg avhengig av. jaja, om jeg først skal være avhengig av noe så er jo ikke fiskemat det verste. mandag er det veiedag. jeg er spent. har lavt stoffskifte og har lest i noen tråder her at folk ikke går ned i vekt. tidligere har jeg aldri hatt problemer med å gå ned, men jeg har gått fort opp igjen også da. om det går seinere ned enn jeg er vant til, blir nok utfordringen å holde ut. jeg har gått 2 x 45 minutter tur i dag, nå er det å lese en god bok og slappe av før helgen. god helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Hyfsan:) Artig navn.

For å komme deg opp i det du skal av kalorier, velg litt fetere pålegg eller ha litt smør på maten osv. Er jo meninga at du skal ha i deg litt fett også. Får du 3 hjerter på dagboken din pr dag er det kjempe bra. Dette med lavt stoffskifte vet jeg ikke så mye om, men man går ned selv om man har det. Tror noen her inne eller så har jeg lest det ett annet sted av det skiller ca 5 % på de med normalt og lavt stoffskifte. Men kan ikke noe om dette. Hvis det er veldig lavt får du jo medisiner hos legen din til å regulere det. Ellers er det mange som tror de har lavt stoffskifte, uten å ha det. Jeg for min del trodde det ,men fikk avkrefete det med en blodprøve. Vet jo ikke om du har vært hos legen å undersøkt dette. Lykke til med ditt nye sunne liv og gratulere med valget ditt:) Om du går sakte eller fort ned spiller jo liten rolle så lenge du vet at du lever sundt. Mye av de gode vanene du legger deg til nå er jo vaner du bør ha resten av livet ditt. For går vi tilbake til gamle vaner, fyker vi opp igjen. Selvlært det der:) Har liksom mer eller mindre slanket meg i over 20 år snart, uten å lykkes som du skjønner. Men denne gangen er det mye som er annerledes. Jeg har nemelig funnet gleden ved å gjøre dette for meg selv. Gleden ved å kunne velge ett sundt liv eller ett liv med mye feil mat og lite bevegelse. Å tenk hvor heldig vi er som faktisk kan velge. Jeg føler ikke at jeg forsaker noen ting med å la en del mat og snop være. Har nettopp hatt to dager hvor jeg har spist sånn mat og følelsen i kroppen etter to sånne dager er ikke god. Følte meg feit, ekkel og oppblåst og sånne følelser er ikke noe å trekte etter syntes jeg. Så nå er det fullt fokus igjen og jeg vet jeg kommer til å føle meg bedre. Ha en fortsatt fin helg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

så koselig å høre fra deg :) mange reflekterte tanker du har der. når det gjelder stoffskifte, så går jeg på medisiner. fikk konstatert lavt stoffskifte for 1 års tid siden. etter det har jeg i grunnen bare gått opp i vekt, men det har andre grunner enn stoffskiftesykdommen, er jeg ganske sikker på. du skriver så bra om hvilke valg vi kan gjøre, og motivet bak valgene vi tar. jeg er enig med deg i det. jeg har også slanket meg i mange år, faktisk mangeogtyve år. og har jeg kommet noen vei ----- nope! derfor er jeg så skråsikker på at jeg lykkes denne gangen, fordi jeg har andre motiver bak det jeg gjør. jeg synes det er nyttig å bruke kalkulatoren for å se hvor mange kalorier jeg spiser, skjønner nå at jeg har spist a-l-t-f-o-r lite tidligere når jeg har forsøkt å legge om livsstilen. det har som regel endt i full utskeielse, sikkert fordi jeg har vært helt utsultet .slik skal det ikke bli denne gangen. jeg har gått tur i skogen i dag, halvannen time. det var deilig. lite folk. deretter har jeg vært i byen med mann og noen venner. nå skal jeg se litt på nyheter, og slappe av. ha en fin helg du også, rina - og lykke til. titt innom igjen så jeg får høre hvordan det går med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok en stund til jeg titter innom igjen. Skal opereres i ei hofte på mandag og blir borte noen uker. Vet ikke om det er internett dit jeg skal. Fortsett og ha fokus så skla du se at både du og jeg lykkes denne gangen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

lykke til med operasjon og god bedring. om du skal på rekonvalisens er det ofte internettilgang de fleste steder - men i en opptreningsperiode er det nok annet å fokusere på. sees sikkert når du er tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

så var helgen gått. jeg har vært på middag hos familie nå i dag. synes selv jeg klarte å forsyne meg hensiktsmessig, også i forhold til dessert/kake. savnet det ikke. jeg har vært premenstruell denne uka, skjønner jeg nå, for i dag kom mensen. har vært litt godtesjuk de siste par dagene, heldigvis slipper jeg flere dager på den måten. det er slitsomt. trøtt, kjenner jeg. har vært på lang tur i dag, og det tar på. jeg er ikke i så god form at det gjør noe. rart å kjenne kroppen sliter, jeg er ikke vant til det. tidligere var jeg i kjempeform, men det var før jeg ble syk. nå blir det å begynne på scratch. men men. fullt fokus på fremtid, ikke på hva som kunne vært eller burde vært. i morgen er det kursdag igjen. jeg lurer på om og hvor mye jeg har gått ned. det vil vise seg i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

kjempefornøyd.

 

vekt: - 3.6 kg

midjemål: - 3 cm

 

har gått ordinær tur tidligere i dag, og nå i kveld var jeg med på rask-gange-tur i motbakke. svetten silte, peste og pustet - men du verden, hvor godt jeg har av det. jeg er overrasket over at formen er så dårlig, men det er jo ikke noe rart når man drar på 30 kg mer enn nødvendig. tenk deg en oppakning på 30 kg, du merker det godt. denne vekta drar jeg på hver bidige dag. men nå er det et stort steg i riktig retning. neste gang er jeg under 100 kg, om jeg står på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempefornøyd.

 

vekt: - 3.6 kg

midjemål: - 3 cm

 

har gått ordinær tur tidligere i dag' date=' og nå i kveld var jeg med på rask-gange-tur i motbakke. svetten silte, peste og pustet - men du verden, hvor godt jeg har av det. jeg er overrasket over at formen er så dårlig, men det er jo ikke noe rart når man drar på 30 kg mer enn nødvendig. tenk deg en oppakning på 30 kg, du merker det godt. denne vekta drar jeg på hver bidige dag. men nå er det et stort steg i riktig retning. neste gang er jeg under 100 kg, om jeg står på.[/quote']

 

Hei Hyfsan, vi har begynt på kurs samtidig, har du veiedag mandag du også? 3,6 kg er jo helt fenomenalt! Gratulerer. Jeg gikk ned 2 kg denne første uka men ikke så mange cm. Er spent på fortsettelsen. Jeg begynner (allerede - det er kanskje litt tidlig) å tro at dette skal gå bra, jeg har som mål å gå ned 30 kg men tar fem og fem kg om gangen.

 

Håper du får ei flott uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

så fint å høre fra deg. vi kan kanskje slå litt følge underveis, vi da - som har begynt likt og skal ned det samme. jeg har veiedag mandager, som deg, og det var første gang i går. jeg var jo spent, men trodde ikke jeg hadde gått ned så mye. har mistet mye væske, vært mye på do for å si det sånn :). det er jo deilig med en flying start uansett årsak. smart av deg å tenke små delmål, det gjør jeg også. tredve kg er til å bli helt matt av, tenker jeg noen ganger, og mister nesten motet ved det. så derfor tenker heller ikke jeg langt frem i tid. det tar den tiden det tar, og slik er det med den saken. er du flink til å trimme? jeg forsøker å gå mye, det er den formen for trim jeg kan få til.. og så har jeg mye glede av arbeidsboka på nett. du må stå på videre! dette skal vi klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan vi gjerne! Kan være godt med noen (flere) å rapportere til :)

 

Jeg har en ellipsemaskin jeg ikke har vært særlig flink til å bruke. Men jeg prøver å få inn en økt nå og da. Og to dager i uka går jeg fast en lang tur (fra kurs et annet kurs jeg går på). I helgene prøver vi å få til en sykkeltur eller noe annet "sprekt". Foreløpig konsentrerer jeg meg om å legge om spisevaner, så får jeg heller gire opp treningen etterhvert hvis vekta skulle stå stille.

 

Hvorfor er de første kg vann? Det lurer jeg på...

 

Jeg bruker også arbeidsboka på nett og regner og regner...har ikke regnet så mye siden vdr.skole, haha. Men nå har jeg begynt å komme litt inn i det og da blir det jo enklere.

 

Jeg SKAL klare det, kommer på nye små delmål hele tiden så jeg håper jeg går såpass ned at jeg i alle fall får oppfylt noen! Lykke til videre, vi snakkes kanskje på mandag om ikke før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

:) ja hvorfor er det vann....? godt spørsmål. jeg tenker det er fordi jeg har spist mye usunt - noe som binder væske - og når jeg drikker mye vann og spiser sunt, så løsner væsken i kroppen. vet ikke helt, men regner med at om du googler det, så finner du svar på lommelegen eller lignende.

 

flink til du trimme du bick. mange trimpoeng regner du med å ha i uka? jeg håper på å komme opp i ca 20. jeg har bikkje, så jeg går i grunnen ikke mer enn det jeg vanligvis gjør.

 

klart du får oppfylt målene dine, men det kan jo ta tid. det er i grunnen det som er mitt problem, jeg er litt utålmodig for å si det sånn. men denne gangen forsøker jeg å ha annet fokus, nemlig at det ikke spiller noen rolle hvor lang tid dette tar i så måte. det er endring av livsstil, og det er noe annet enn en slankekur. ha en flott kveld/dag, alt ettersom når du leser dette. kikk gjerne innom før mandag, så jeg får høre hvordan det går med deg. jeg prøver å stikke innom her hver kveld. synes det hjelper på motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke særlig flink til å trene altså, da hadde jeg kanskje ikke vært her :)

 

Jeg bruker ellipsemaskina, men kun kort tid om gangen. Nå holdt jeg ut litt lenger med den pulsklokka, så vi får se. Og sykling er ikke noe problem her jeg bor, burde syklet mer. Jeg har satt et beskjedent mål om 7 trimpoeng i uka. Hvis jeg skal leve med dette regimet "for alltid" er det litt viktig at det er noe jeg tror jeg klarer. Hvis jeg blir stående stille eller går opp har jeg mulighet til å trene mer og etterhvert som man blir lettere må man øke intensitet eller lengde for å få samme resultat - derfor tror jeg syv er midt i blinken akkurat nå. Hvis du klarer 20 trimpoeng er jo det kjempeflott! Fint å ha en hund å dra på tur med :P

 

Jeg er alt for stillesittende, men heldigvis er det sommer nå, det bruker å hjelpe litt.

 

Jeg har faktisk slitt med motivasjonen i dag. Har ikke sprukket eller noe sånt, men kjenner at det ikke ble noen god dag. Syns det er lenge til helgen hvor jeg tillater meg rødvin og kanskje noe annet godt.

 

Vi får bare stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

det er tungt de dagene man må dra seg sjølv etter håret. da var det jo fint du stakk innom her istedet for å "skeie ut". tenk hvor mye du hadde angret på tirsdag når du skal veie deg (mandag er det jo ikke veiedag til uka pga pinsen). nå skal jeg se "ugly betty" og kose meg med kveldsmåltidet mitt. i morgen er atter en dag, og da kan ting være lettere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

i dag er jeg stresset følelsesmessig, pga ytre press er jeg irritabel og hendelser i løpet av dagen har økt følelsen av irritasjon. en helt igjennom ugrei følelse. ofte pleier jeg å trøstespise litt når jeg har det sånn, men nå skal jeg ikke det. det blir en utfordring kjenner jeg. ut og gå, tenker jeg nå. jeg skal snart gjøre det. gå av meg noe av stresset, og så får jeg håpe jeg får en rolig og grei kveld. det er ufyselig å ha det sånn som jeg har det nå. :) men men, ikke ruge på det - ikke dyrke dette - i morgen har jeg det sikkert anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

jeg spiste alle kosemerkene mine i går, for et par uker - sånn ble det i går. i dag er jeg på skinner igjen, har en helt annen dag i dag. prøver ikke å ergre meg over meg selv og mitt reaksjonsmønster, nå skal det sees fremover. pinsen står for døren og jeg har litt av hvert fore. gleder meg til å gjøre noe annet enn hverdagslige gjøremål. jeg ser at jeg ikke klarer målsettingen min med 21 trimpoeng i uka, spørs om ikke det er for ambisiøst i alle fall denne uka. men fjorten skal jeg klare, det er det ingen tvil om. god pinse til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd å høre at du har hatt en lei dag Hyfsan, hvis det kan være noen trøst har jeg en lei helg. Jeg er SULTEN og har allerede bevilget meg et kinderegg (!).

 

Jeg skal på shopping og kanskje kjøpe iskrem maskin! Da kan man lage sunne sorbeter osv. Klarer ikke å se for meg en sommer uten is... Så kan jeg bruke melkekvoten min på is, i hvert fall noen av dem! :)

 

Riktig god pinse til deg, håper neste uke blir bedre for oss begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

i dag. jeg har klart 17 hittil denne uka. kanskje jeg når målet mitt med 21 trimpoeng likevel? har vært nesten tre timer på skauen i dag, det var en flott tur. vi får se. må likevel innrømme som jeg skrev for en dag eller to siden at 21 poeng kan virke for ambisiøst i det store og det hele. det viktigste er at jeg går en tur hver dag. skal snart spise litt, deretter skal jeg besøke noen i kveld. ingen store planer, annet enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

iskremmaskin høres flott ut. er spent på å høre hvordan sorbetene blir. om vi snubler en dag eller to - det får våge seg. men målet må vi ikke rokke ved. god pinse til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyfsan

ja, det gjorde jeg i dag i skauen. så jeg har nådd trimpoengmålet mitt: 21 poeng denne uka, om enn noe utilsiktet. det ble en tre timers tur i dag også, så kosemerker de luxe har jeg nok forbrent. nå nærmer det seg veiedag igjen også, i overimorgen skal jeg på vekta. om det nå blir sånn eller sånn er jeg fornøyd. jeg har (stort sett) klart å holde meg unna snop, og jeg merker at buksene er litt løsere i livet. de skjærer seg ikke inn i valkene slik de gjorde for to uker siden - takk og lov. i morgen er enda en fridag, det blir nok ingen tre timers tur i morgen men et og annet trimpoeng blir det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er til å trimme! Jeg blir helt imponert over tretimersturene dine (om enn utilsiktet...hehe, ikke så galt at det ikke er godt for noe!).

 

Jeg kommer litt over syv poeng i uka, men ikke noe mer. Må ta tingene litt etter litt (er livredd for å få en høy forbrenning pga av trening og så ikke klare å innfri og så gå opp, her er det en del "snåle" meninger som har satt seg fast i hodet mitt - det løsner vel etteerhvert :) ).

 

Det ble ikke noe iskremmaskin, vi skal heller bestille fra nettet. Ikke så enkelt å gå i butikker med en liten på 2,5 år...

 

Jeg har forresten tenkt å veie meg i morgen, går jo på internettkurs så jeg er jo ikke avhengig av om det er fridag eller ikke? Har nok ikke gått ned noe denne uka; for lite mat i starten av uka og for mye mat på slutten...

 

Lykke til på tirsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...