Gå til innhold

Antall kalorier per dag


Anbefalte innlegg

Jeg gikk på kurs for 4 år siden. Da skulle kaloriinntaket ligge på mellom 1150 og 1250 per dag. For en uke siden gikk d opp for meg at jeg ikke fikk igjen knappen på bunadskjørtet. Så fredag 11. mai satte jeg meg på Grete Roede, og begynte å bruke vektklubben igjen, med registrering av både mat og trening. Men så leste jeg i KK hvor Jeanette Roede sa at 1400 kalorier per dag var d geniale for vekttap. Har antall kalorier endret seg? Noen som har gått på kurs i det siste som vet? Og spiser dere såpass som 1150-1250 kalorier?

 

Håper noen kan svare meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Det forskes stadig på slanking og hva som er det mest effektive og beste for kroppen, og Grete Roedes "politikk" endrer seg med det.

 

Da jeg gikk på kurs for en del år tilbake lå jeg også på mellom 1150 - 1250 om dagen, men på det siste kurset hadde kurslederen min blitt kurset i å beregne antall kalorier ut fra kjønn, alder, vekt og aktivitetsnivå. Vi fikk ta del i denne "nye" viten, og jeg husker at en del av oss var nærmest sjokkert over å skulle opp imot 1600 kcal om dagen og allikevel gå ned. Det hørtes for sprøtt ut.

 

Etter den tid har jeg ikke tenkt slanking en stund og er nå i gang igjen for å ta de siste 5-10 kiloene. Nå følger jeg kalorikalkulatoren og kommer ut fra mitt aktivitetsnivå (stillesittende arbeid, men trening ca 3 kvelder i uka) til at jeg bør ligge på ca 1600 kcal om dagen. Når jeg gjør det merker jeg at jeg blir mye mindre sliten enn jeg var mens jeg slanket meg sist og jeg går så og si aldri sulten mellom måltidene. Jeg går fortsatt ned i vekt og jeg tror at det er lettere for kroppen å gå gradvis over til å spise mer og å holde vekta.

 

Prøv deg litt fram, men mest sannsynlig vil du merke nedgang en liten stund for så å få stopp fordi forbrenningen din går ned om du fortsetter på 1150-1250 kcal om dagen.

 

Jeg klippet fra et innlegg jeg skrev 10/11-06 (side 6) på tråden (startet av mimi)

 

"...

En grei formel for å finne ut hvor mye du skal spise er denne:

Hvileforbrenningen din = (vekten din * 10) + (høyde i cm * 6,25) - (Alder * 5) + kjønnsfaktor

kjønnsfaktor er minus 161 for kvinner og pluss 5 for menn. Det du får nå er hvileforbrenningen din, altså det kroppen forbruker bare på å holde deg i live. Dette ganger du med en aktivitetsfaktor som avhenger av hvor aktiv du er i det daglige uten at du tar med det du trener. Dette er altså om du har en aktiv eller stillesittende jobb, om du løper rundt etter barn hjemme eller sitter på sofaen og ser på tv:

Kontorarbeid uten trim: 1,3

Normal hverdasaktivitet uten trim: 1,4

Høy hverdagsaktivitet(fysisk arbeid og / eller MEGET aktiv fritid): 1,5

 

Dagsforbruk uten trim = hvileforbrenning * aktivitetsfaktor.

 

Til denne verdien legger du til antall trimpoeng du oppnår i uka multiplisert med 28,58. Hvis du har 10 trimpoeng i uka skal du altså legge sammen dagsforbruk uten trim og 285,8

Dette er det totale dagsforbruke ditt. For å gå ned i vekt må du spise mindre enn du forbruker, men som sagt ikke for lite for da stopper alt opp. Hvis du spiser mellom 400 og 800 kalorier mindre enn du forbruker kan du regne med en fin og jevn nedgang. Hvis du trekker fra mer begynner som sagt "fettprosessene" å gi deg motstand. Grete Roede foreslår kaloriinntak ut fra totalt forbruk:

Under 2000: spis ca 1300 kcal

1900 - 2400: spis ca 1600 kcal

2300 - 2800: spis ca 1900 kcal

2700 - 3200: spis ca 2200 kcal

3100 og over: spis ca 2500 kcal

 

..."

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amathea

jeg har gått ned ca 15 kilo på tre Gr kurs, og da spiste jeg 1900 kcal om dagen (meny 3) nesten helt til det siste (da gikk jeg ned til 17-1800).

 

Har fem kilo igjen, og tror jeg hadde dødt, om jeg hadde måtte leve på 1200 kcal om dagen. Kroppen er en relativt stor maskin.

 

Kommer sikkert an på hvordan du trener også. Jeg sitter ganske mye stille, men trener intensivt når jeg gjør det. Merker at musklene utvikler seg mye mer, når man spiser nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tur jeg jeg har dårlig forbrenning eller noe. Jeg har et sunt kosthold. Lite sukker, sjelden godteri og snacks - kanskje en lørdag i måneden. Og jeg trener 2-3 kvelder i uka. Så før jeg begynte på min diett, så spiste jeg ikke SÅ mye mer enn det jeg gjør nå. Max 2000 kcal per dag, og da la jeg på meg. Spiser heller ikke mye karbohydrater. Mest rent kjøtt, fisk og grønnsaker. Nå har jeg gått en uke på 11-1200 kcal per dag, og jeg er faktisk ikke sulten. Så kanskje det er riktig antall kalorier for meg... Hmm... Må vel bare prøve seg litt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette var veldig lærerik og nyttig informasjon, som gir større innsikt i hva som må til..

 

Har holdt på i 5 uker nå, og har gått ned 3,5 kg på denne tiden. Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...