Gå til innhold

Endelig slank!


Gjest anto

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet med "snikveing" i mange år. Jeg må bare gjøre det for da føler jeg at jeg har bedre kontroll på ting. Man kan gå opp og ned flere kilo i uka, vet ikke hvorfor, for når man veier seg på veiedagen er liksom vekta falt på plass. Har kanskje med hvor mye og hvor hardt man trimmer, hvor mye salt man spiser og hvor mye vann man drikker i løpet av uka. Det er vel derfor man ikke skal veie seg i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Siste svar

Hei.

 

Vel.. jeg er analytiker av natur, og EN grunn eller en bitteliten ting kan velte stort lass - eller ikke. Med andre ord: som regel er det flere faktorer som spiller inn og som bidrar til suksess eller at ting går feil.

 

Jeg noterer vekt hver eneste morgen denne uka, og selvfølgelig må jeg da sammenligne med inntak av mat og trening og vanndrikking. Jeg er av den typen som ikke tror på at mensen kan sende meg 2 kg opp uten at det har skjedd noe annet i tillegg. Min erfaring er at jeg i dagene (uka?) før mensen fyser noe så innmari på et eller annet, og at det nok dessverre går et par ting i munnen som jeg ikke fører opp, eller at jeg spiser flere karbohydrater og mindre fett og proteiner enn jeg ellers gjør. Når jeg så får mensen, drikker jeg mindre vann enn ellers, fordi jeg allerede føler meg oppblåst, svellete, skvulpete. Det er klart at etter en uke får dette utslag på vekta, og at de få grammene jeg sveller pga mensen antar uante proporsjoner når det kommer på toppen av en hel uke med småtteri som "ikke synes", men du verden som det synes på vekta.

 

Skal si mer om det på søndag, for da har jeg veid meg en hel uke, og da kommer analysen :)

 

Takk for at du liker tråden, flua.

Jeg koser meg ihvertfall veldig med å boltre meg i forskjellige prosjekter her inne.

At andre også synes det er artig, er virkelig en kilde til inspirasjon.

 

Ha en kjempefin lørdag.

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er flott at du analyserer dette med vekt anto. Med meg f.eks blir det bare med antagelser "jeg tror" ditt og datt. Har ikke tålmodighet. Sitter på gjerdet å venter på at forskere som deg gjør jobben. Nå gjelder vel stengt tatt ikke resultatet DU får for alle oss andre, men vi kan kanskje lære noe vi også.

 

Magan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Det at en liten ting kan velte et stort lass, ja, det har jeg også erfart.

Jeg har funnet ut at jeg har en svært svak karakter når det gjelder matfristelser/godterifristelser. Jeg som er sta og stri ellers, når det gjelder det som skal i munnen... Bekjenner: I går kveld fant gubben kjekspakken jeg hadde gjemt inderst i skapet i tilfelle noen stakk innom på en kopp kaffi. Fordrar ikke å ikke ha noe å by. Jeg har gjemt den i mange uker, og da frister den ikke meg i det hele tatt. Men når han åpner den, legger den på bordet framfor meg, da...

Pokker, pokker. I dag gikk jeg IKKE på vekta. Er struts slik, det jeg ikke vet vil jeg ikke vite :-)).

Men det er en ny dag. En fin dag full av uiligheter. Den første dagen i resten av livet mitt. Den skal fyllers med gleder og erobres!!!

Ha en flott dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nettopp fra bursdag.

Det var kjempehyggelig, og selvsagt var det.. skal vi se... intet mindre enn 5 digre kaker på bordene! sjokolade, marengs og seigmenn også. OG, skikkelig HERLIG for meg: et enormt fruktfat med alt du kan tenke deg av saftige, deilige frukter og bær. Jeg hadde med vaniljekesam, og det fungerte kjempebra. Rørte ikke en eneste kake, jeg. Hadde ikke mye lyst på det heller, når sant skal sies. Kesamen min med diverse frukt i smakte MYE bedre.

 

Kaffe uten noe i (skikkelig aromatisk, velsmakende kaffe og masse friskt vann med isbiter og lime. Nam nam.

 

Det var deilig å gå fra en bursdag uten å føle seg feit og oppblåst med hovne bein. DIGG! :)

 

Det eneste er at måltidene mine ellers har kommet litt ut av alge, og jeg tror jeg har spist litt lite idag. Det får jeg kanskje lide for på vekta, men jeg slipper ihvertfall å svelle og føle meg syk. Det er kjempedeilig.

 

Håper dere har hatt en super lørdag.

Og nå har sommeren kommet til oss søringa, da - endelig!

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på en annen tråd om sukkeravhengighet, og ble inspirert til å lete opp litt info om dette fenomenet. Selvsagt ble jeg interessert fordi dette handlet om meg før, og fordi det ikke handler om meg nå. Men artikkelen har helt rett: det er som å slutte å røyke. Å slutte med sukker altså.

 

Artikkelen finner du her http://www.woman24.no/vekt_og_kosthold/article32425.ece

 

Og her er et utdrag som jeg fant spesielt interessant:

 

Her er en liste over spørsmål du kan stille deg selv for å kartlegge om du er på vei, eller allerede har, et sukkerproblem. Svarer du ja på tre eller flere av disse spørsmålene er risikoen stor for at du er avhengig av sukker. De som ikke reagerer på sukker vil derimot ikke kjenne seg igjen:

 

Spiser du søtsaker i smug?

Kjenner du et sug etter mer når du spiser hvitt brød?

Føler du deg bedre etter å ha spist noe søtt hvis du har en dårlig dag?

Gjemmer du sjokoladepapir og lignende for at familien ikke skal se hvor mye du spiser?

Blir du sint om andre har spist opp dine søtsaker?

Sniker du deg til å spise barnas godteri om du får sjansen?

Har du noen gang gått omveier for å få tak i noe søtt?

Følger det alltid noe søtt med i handlekurven når du er ute og handler?

Spiser du normalt sammen med andre, men skynder deg hjem etterpå for å få noe søtt?

Har du noen gang gjemt unna et eget lager med søtsaker som ingen andre vet hvor er?

Ser du på deg selv som moderat eller alvorlig avhengig av alkohol?

Tenker du på sukker som en god venn som gir trøst og kjærlighet?

Ser du på deg selv som avhengig av sukker?

Har dine nærmeste noen gang påpekt at ditt forhold til mat ikke er normalt?

Har du problemer med å slutte når du spiser snacks og søtsaker?

Var du uvanlig glad i søtsaker som barn?

Syntes du det beste ved frokostblandingen var sukkeret og melken som var igjen på bunnen av tallerkenen?

 

Bli kvitt avhengigheten

 

Minske inntaket, eller kutt helt ut, inntaket av raske karbohydrater, som pasta, hvitt brød, brus og fruktyoghurt. Så lenge du spiser raske karbohydrater vil du fortsatt kjenne suget. Det beste er derfor å kutte ut disse matvarene helt. Husk at du skal venne deg av med noe du er avhengig av. Du kan sammenligne det med å slutte å røyke. Det er mulig, men det er vanskelig. I begynnelsen kan du føle deg elendig, men etter hvert kommer du til å bli bedre. Du vil også gå ned i vekt uten å måtte slanke deg.

 

Vær spesielt nøye med frokosten. Spis proteiner til frokost hver dag. Hvis du begynner dagen med fruktyoghurt, kornblanding og et glass juice, tilsvarer det 20 sukkerbiter. Det er fem flere enn du bør spise i løpet av en hel dag!

 

Interesting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Dette var interessant Anto! Ja, jeg er sukkeravhengig, helt tydelig etter det spørsmålene der. Og jeg vet at jeg må venne meg av på nytt etter hver jul med godteri, etter hver bursdag, etter tre dager med is. Da er suget tilbake, og jeg må starte avvenningsstrevet på nytt. Jeg må passe meg, og jeg vet det.

Jaja, så har jeg en last jeg også :-)). Jeg som ikke har røykt :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - ja, det er vi mange som har... jeg burde si har hatt, for jeg er lykkelig kvitt det. Men de er interessant det om gjærbakst f eks, som inneholder stivelse som omdannes til sukker i blodet.

 

Har nok handlet bra på intuisjonen min, jeg.

Selv om det tok sin tid å gjære det 100%, har jeg jobbet målrettet og det har faktisk gitt resultater. Det er deilig :-)

 

Men me har juksa litt...

Me brukar KROM! og NOK av det til at det hjelper = 2 organisk krom om dagen.

Det funker helt rått for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frktrulte

Hadde jeg sett den lista for 5 uker siden kunne jeg garantert svart "ja" på over halvparten av punktene. Skremmende.

Men etter at jeg tok meg selv i nakken og satte i gang med GR så har søtsuget liksom bare forsvunnet. Det ligger jo der, men det er godt gjemt. Så godt at jeg fortsatt ikke har sprukket. Jeg har unnet meg litt nå og da, men på langt nær så mye som jeg spiste før.

 

Det var aldri lørdag før jeg fikk mine 3 hekto med smågodt. Bare tanken på kaloriene og sukkermengden i en slik pose får meg nå til å grine litt på nesa. Det er godt, visst søren, men det er liksom ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg.

For ett år siden kunne jeg svart ja på veldig mange, men det er også ting jeg aldri har gjort, og det var godt å lese det også egentlig.

 

Mye av det å slanke seg handler om å lære seg til å si nei.

 

Og å koble sammen at kjeks laget på vann og hvetemel og som er stinnt av transfett på toppen av det hele IKKE er godt. For det er det søren meg IKKE. De er fakete, oversukrede blandinger som ligger som en stein i magen og ikke gjør noe annet enn å generere dårlig samvittighet. Eller som jeg sa tidligere: hvis noen ga deg en pille og fortalte deg at du ville bli svært rynkete og veldig syk av å spise den, ville du tatt den da - bare fordi den smakte sukker?

 

:-) jeg bare spør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke jeg Anto, noen av oss er jo så dumme at vi røyker. Og hva blir vi av det? Jo...rynkete og syke. Så hvis man virkelig har lyst på sukker så.....hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berta1973

Leser litt i tråden din for å snappe opp litt tips...

 

Når jeg spiser potetgull kjenner jeg nesten at fettet legger seg på magen min....men allikevel handler jeg det inn gang på gang *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anto, !

Har akkurat lest gjennom tråden din. Du skriver så ekte:) Du er en flott og reflektert person. En skikkelig "go-ing"

 

Ønsker deg en flott søndag.

 

Stor klem fra queen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja' date=' vet ikke jeg Anto, noen av oss er jo så dumme at vi røyker. Og hva blir vi av det? Jo...rynkete og syke. Så hvis man virkelig har lyst på sukker så.....hvem vet?[/quote']

 

Hehe - ja nettopp. Det gjorde jeg i 30 år.

Men jeg er glad nå for at jeg slutta.

Det har nemlig ikke bare ført til at jeg sluttet å røyke.

Da jeg klarte å slutte å røyke, fikk jeg det for meg at dersom jeg klarte DET, da ville jeg klare HVA SOM HELST jeg satte meg fore. Og DET stemmer! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI!

 

Jeg har vært ute og gått. Tur..? uhmm.. Jeg har ihvertfall vært ute og godt veldig fort i en time. Deretter tok jeg 100 situps både forover og sidelengs osv osv (fulgte iForms mageskole). Deretter bryst og armøvelser med 4 kg's vekter en liten stund. 500 kcal forbrent totalt (YESS!! Jeg har fått pulsklokka mi til å funke!)

 

Nå rydder jeg og løfter ganske tungt, så holder pulsklokka på en liten stund til.

Måtte ha en vannpause, og kikke innom her.

 

Velkommen hjem, Ellie :)

Koselig å se at du er tilbake og har det bra.

 

Vi rekker sikkert ikke å treffes igjen før jeg reiser, programmet mitt er anske tett med ting jeg må gjøre, men vi treffes kanskje når jeg kommer hjem igjen?

 

En høsttur i Frognerparken er jo ikke å forakte, eller vi kan rusle langs bryggene og se på båtene eller ta en tur til Bygdøy, kanskje?

 

OK, jeg får rydde videre.

Ha en kjempefin dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellie76

Her kommer skryt fra meg til tråden din også :-) Du skriver veldig bra og innholdet er jo også interessant. Lærer så mye!

 

Skjønner at det er travelt før du skal reise, men vi har tiden foran oss! Vi møtes når du er tilbake. Til en dansetime på SATS og en tur i parken med vannflasken! He he.

 

Godt å være hjemme, borte bra men hjemme best!

 

Men nå får vi snart komme oss ut i sola, folkens! :-) Ha en fin dag alle sammen, uansett vær og vind.

 

Stor klem, Ellie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Å, jeg fikk lyst å bli med å rusle tur i Frognerparken!!!!

Jeg gikk tur der hver søndag det året jeg bodde i Oslo. Flykta østover da jeg skilte meg. Var ikke så populær på hjemmebane da, og det var så utrolig deilig å puste fritt og ikke kjenne noen. jeg surra rundt i oslo og kjente at livet kom tilbake i kroppen min.

Jeg skulle blitt der!!! Skulle aldri flytta vestover igjen. Gjorde det bare på grunn av ungene. De ville hjem.

Men nå kan jeg flytte hvor jeg vil, så hvem vet....

Flinke flinke Anto, alt du får gjort. For en viljestyrke du må ha.

Det blir neppe noen tur på meg i dag, men i hagen skal jeg. Nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Takk Ellie og snuppelure :)

 

Jeg har tenkt litt på det du sier om viljestyrke.. og viljedtyrke blir alltid beskrevet som noe "utenfra". Men jeg tenker at det burde beskrives "innenfra" isteden. Hvor ofte hører vi ikke "du som har slik viljestyrke, du...". I betydningen "Jeg vil at du skal gjøre dette, og du som er så sta burde klare det ogsÅ!" Hah! Særlig!

 

Jeg er sta. jeg VET at røyking er idioti. Jeg VET at jeg ikke burde ta den sjokoladen eller kjøpe det potetgullet eller spise den isen eller for den saks skyld velge pasta fra menyen når jeg egentlig skulle valgt salat. JEG VET DET! Men jeg kan ikke slutte med noe av dette bare fordi andre vil at jeg skal det.

 

Da jeg endelig slutta å røyke etter 30 år, sa moren min: "det var det jeg VISTTE at du ville klare det, du som er så sta og viljesterk." Jeg fikk lyst til å hyle til henne "DU VET INGENTING!!! For du er ikke INNI MEG!!!" Argh! Jeg kjenner jeg blir sint her jeg sitter og tenker over dette.

 

VIKTIG MELDING: Viljestyrke handler om det man selv bestemmer seg for i sitt eget liv og kan ikke endres ved at andre vil at man skal endre det!

 

Heldigvis er det slik at man kan reversere den setningen etterhvert, da. Og si at jeg kommer ikke til å ta det kakestykket eller den sjokoladen bare fordi at DU vil det. Eller for DU nøder meg eller prøver å gi meg dårlig samvittighet for at jeg ikke er takknemlig for det du har stelt istand til jeg skulle komme. Jeg kommer ikke til å kjøpe en pose potetgull i butikken bare fordi kjæresten min liker det dersom JEG oppfatter den posen som en trussel. Det er jo såre enkelt: jeg bestemmer over meg, og det jeg bestemmer i mitt liv, det gjelder for meg. Basta. Hvis jeg vil gi etter og være svak, vil jeg ikke kritiseres for det, for hvem er det som lider under det? JEG! Og hvis hun vil kjøpe den posen med potetgull selv, så er hun da hjertelig velkommen til det, men jeg vil IKKE sitte ved siden av henne og se på at hun spiser den. Da flytter jeg meg til kontoret mitt, så kan hun gomle i fred. Hvis hun vil ha mitt selskap, venter hun med den gomlinga til jeg er ute av syne. Det er enkelt.

 

Og når jeg klarer noe som er bra, er det ganske enkelt fordi jeg har bestemt meg, og ikke fordi alle andre har villet så lenge at jeg skulle gjøre ditt og datt og nå har de "endelig fått rett".

 

Nå skal jeg rydde stua mi og få det litt koselig før sola kommer rundt huset og jeg kan sitte ute med en kaffe og se på fuglene :-)

Jeg er ei skikkelig byjente som er litt feilplassert på landet, men når sommeren kommer er det sannelig godt å bo her ute :-)

 

Ha en super søndag alle sammen.

 

Stooooor klem fra anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott innlegg Anto, du har så rett, så rett. :) :) Akkurat som med meg og "kakedamen"som jeg skrev om på min tråd. JEG bestemmer over MEG!!!!!

 

Hilsen Magan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat!

 

Og nå har JEG bestemt MEG for å få kroppen min tilbake. Og da kjefter JEG på MEG hvis MEG plutsleig vil ha noe JEG ikke synes er bra. MEG må da som regel holde kjeft og finne seg i å furte i en krok, for JEG er lei av å være større enn JEG synes det er akseptabelt å være.

 

DE ANDRE må også finne seg i å stikke meningene sine et visst sted, faktisk driter jeg i det og lar dem jabbe på. Det er nemlig JEG og MEG som skal leve med kroppen MIN. Så når de begynner med at jeg er tynn nok nå osv, smiler jeg og takker for komplimentet. Og så jobber jeg videre med saken i eget tempo og etter eget forgodtbefinnende. Faktisk er det jo litt sjarmerende, da, at folk jeg ikke kjenner så veldig godt er så opptatt av min slankekur at de til og med må ha meninger om det. Regner med at det er fordi de 1) faktisk bryr seg eller 2) faktisk IKKE bryr seg, men bare snakker tankeløst av sted fordi det er det de pleier å gjøre eller 3) er den typen som MÅ bry seg, fordi de ikke har noe bedre å foreta seg. jeg vil anta at de fleste befinner seg i en av nevnte kategorier, og ikke den fjerde som er 4) de som faktisk MENER det de sier, de synes du ser helt fantastisk ut, og respekterer selvsagt at du vil slanke deg mer, men synes du ser så bra ut at du faktisk ikke trenger det.

 

Nå har vi satt opp et sånt åpent telt i hagen som man kan sitte under og drikke kaffe i skyggen, eller søke ly på en varm regnværsdag da man gjerne vil være ute men ikke vil bli våt. Det var en hyggelig beskjeftigelse og jeg er sikker på at det ga meg ytterligere trimpoeng idag. Morgenturen ga meg 500 kcal og vektløfting og mageøvelser etterpå ga meg ytterligere 150 kcal.

 

Nå har jeg noe jobb jeg må gjøre, og synes det er litt dumt at jeg ikke har fåt den bærbare PCen min enda, for da kunne ejg sittet i sola og jobbet. men det kan jeg kanskje gjøre neste helg :)

 

OK, jobb, var det....

 

See you

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Prosjektet mitt er avsluttet imorgen, men det er nå jeg har tid til å se på resultatene og reflektere over dem, så her kommer de.

 

Startvekt: Mandag 69,0

 

Tirsdag 69,5 [sov 6 timer]

Onsdag 69,3 [sov 8 timer] (fikk mensen)

Torsdag 69,1 [sov 8 timer]

Fredag 69,3 [sov 6 timer]

Lørdag 69,5 [sov 6 timer]

Søndag 68,9 [sov 9 timer]

 

Mandag ? Veiedag imorgen, så da kommer det siste resultatet.

 

Refleksjoner:

 

OK, så hadde altså mensen ingenting å si. Joda, jeg følte meg oppblåst som søren, og buksene var stramme som bare DET rundt magen, lårene, baken... men VEKTA viste ingen negativ trend, tvert imot, jeg hadde gåt NED 200 gram fra dagen før. Derimot gikk jeg opp igjen en halv kilo fram mot lørdag, og det tilskriver jeg en økning i vannmengden i kroppen. Gjennom hele dette eksperimentet har jeg nemlig vært så striks med meg selv som aldri før. Jeg har notert hver eneste liten fillebit jeg har puttet i munnen, og ikke utelatt NOE.

 

Av det slutter jeg at når vekten tidligere har føket i være når jeg har hatt mensen, så er de fordi jeg har hatt en uke med søtsug og småspising, og at det gir seg utslag i dagene etter mensen - da jeg får en liten ansamling av vann på toppen av den uka med fysing.

 

Variasjonene i vekten er altså helt normale variasjoner som sannsynligvis alltid finner sted, og som vi ikke vet noe om når vi veier oss en gang i uka.

 

Det som ER sikkert, og som jeg har sett gang på gang, er at søvn er en utrolig viktig faktor for vektreduksjon. Når jeg har sover skikkelig gode netter og sover minst 7,5 timer hver natt, da går jeg ned mye fortere enn om jeg sover 6,5 timer eller mindre. Og dette ser jeg faktisk forskjell på fra dag til dag i denne perioden. Variasjonene er veldig preget av hvordan jeg har sovet om natten.

 

Søvnmengden har altså for meg ihvertfall, MYE mer å si enn noen annen variasjon så lenge jeg holder meg strengt til det kostholdet jeg har bestemt meg for.

 

Trening

 

Denne uken har jeg bare hatt En trenignsøkt med vekter i løpet av uka, og en mini-økt idag. jeg har trent minimalt med kardio også, jeg hadde virkelig behov for å jobbe en del overtid, og klarer ikke å få til alt. jeg har altså 9 - 10 trimpoeng totalt denne uken.

 

Vann

 

Jeg har drukket ca 2 liter vann hver dag - noen dager 3 liter. Har glemt å telle det like systematisk som jeg telte timer med søvn, men jeg har hatt i meg nok vann til at det er gyldig. jeg har ikke variert vannmengden i stor nok grad til å kunne trekke noen konklusjon av dette. Denne faktoren er altså konstant.

 

Konklusjon

 

Hvis jeg bare får nok søvn, holder meg veldig strengt til kostholdsplanene min, drikker nok vann og trimmer sånn noenlunde da går jeg ned totalt sett, og vekten varierer lite gjennom uka. Med mer trening enn det jeg har bedrevet vil vekten totalt sett gå NED. Alle disse faktorene må med andre ord være tilstede:

 

Nok søvn

Streng på kostholdet

Nok vann

Nok trening (eller bevegelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marielle

Det stemmer veldig det med nok søvn. Det har jeg merket også. Det står faktisk om søvn og vektreduksjon i nye KK kropp. Det henger visst nært sammen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...