Gå til innhold

Alder og slanking


Gjest Aprikosen

Anbefalte innlegg

Gjest Aprikosen

Jeg gikk opp ganske mange kilo p.g.a. lavt stoffskifte. Har aldri hatt det problemet før, så jeg fikk jo sjokk! Siden det har jeg strevd med å gå ned i vekt, har prøvd flere kurer - også pillekurer og diverse dietter, men ingenting av det har virket. :D Det eneste jeg har tro på er GR fordi det går på kosthold og trening. Nå er jeg blitt 51år og da er det ikke like lett å bli kvitt kiloene lenger, det merker jeg.:)

 

Forrige uke var resultatet ganske bra på fredagen, men siden jeg har veiedag på tirsdag så veide jeg meg i dag og da hadde jeg lagt på meg noe i helga. Var på besøk hos min datter i Stavanger, spiste god mat (spiste ikke mye). Men så hadde vi litt godt i glasset om kvelden og det ble vel litt for mye, så det er nok derfor vekta ikke gikk så mye ned da. Det skal jeg være veldig forsiktig med heretter.

 

Jeg hadde 14,8 trimpoeng forrige uke, vet ikke om det er bra, jeg. Hva syns dere? Jeg er rimelig fornøyd med det egentlig. Jeg går turer, trener på treningssenter eller hjemme etter i form sine treningsvideoer og så går jeg på linedance en gang i uka. Skal på linedance i kveld, nestsiste gangen før sommerferien. Neste gang skal vi ut og ha avslutning, da danser vi og har oppvisning for gjestene, det setter de alltid pris på.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

For mitt vedkommende var det selvpåført lavt stoffskifte (for mange timer mellom måltidene som var for få og for store) og for lite aktivitet og ikke alderen som spilte en rolle (jeg er over 40).

 

Antall kalorier du trenger som 20 åring iforhold til 50 åring er ikke stor (125 kcal per dag) - og med ditt aktivitetsnivå vil forbrenningen muligens ta seg opp hvis du spiser ofte og lite i tillegg.

 

Dette er min første slankekur så jeg har ikke mye erfaring - jeg har alltid hatt vekt innenfor normalområdet for kroppsmasseindeksen men etter tre barn var BMI-en min 24 og ikke rundt 20-21 som den er nå.

 

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikosen

Jeg fikk diagnosen cøliaki for ca 8år siden, det var en stund etter det at vekten min begynte å gå oppover. Man kan få lavt stoffskifte av cøliaki, ser du. Jeg er glad i mat, men prøver å være bevisst på hva jeg spiser. Er vel ikke flink nok til å spise ofte nok, jeg heller så det kan vel også spille inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest fettmot

"For mitt vedkommende var det selvpåført lavt stoffskifte (for mange timer mellom måltidene som var for få og for store) og for lite aktivitet og ikke alderen som spilte en rolle (jeg er over 40)."

 

Blander du ikke lav forbrenning, med lavt stoffskifte nå,- fru Luna?

 

Lavt stoffskifte, dreier seg om mye mer enn forbrenning!

 

Ellers slår jeg gjerne følge med flere med noen år på baken, ( har også lavt stoffskifte,-samt mange andre skavanker etter hvert)

 

Synes du er kjempeaktiv Aprikosen, jeg kan på grunn av nevnte skavanker ikke være i så mye aktivitet, men de som sitter i rullestol er jo ikke tjukke alle tenker jeg, så da må det gå an for meg og, det går bare litt sakte. men sakte gikk de på også kiloene :)

 

Alkohol stanser forbrenningen, det er ikke bare kalorier så det lønner seg og begrense inntaket når man vil ned i vekt.

 

Hvordan gikk det denne uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest Aprikosen

Jeg fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte i bladet i Form som jeg har abonnert på i noen år, og da gikk jeg til legen min og sa at jeg hadde samtlige symptomer og ba ham om å ta en prøve - og det var veldig lavt... Jeg bruker Levaxin mot det, men syns ikke det hjelper så veldig, endel av symptomene er blitt borte, men vekten har jeg slitt med hele veien- i flere år. Det er så frustrerende når jeg ikke har hatt noe særlig vektproblemer før! Men men, jeg er optimist av natur så jeg gir ikke opp så lett, heldigvis.

Har ikke vært innpå og skrevet på en stund, har hatt det litt travelt med barnebarn, trening og litt sosialt med venner i det siste. Det har gått bedre denne uken enn forrige, klarte å samle litt over 7 trimpoeng (det var målet også), men hadde bare tatt av 400 gram og 0 cm...... Leste i et innlegg her at man måler cm rundt midjen v/navlen ved å holde inn magen og til og med holde pusten om nødvendig, kan det stemme??? Jeg syns det hørtes litt rart ut, ser ingen som gjør det når de har sånne programmer på tv. Følger med på et program som går på tv3: "Du er hva du spiser - Sverige" (onsdag kl 20:30), syns det er kjempebra, jeg blir veldig motivert av det når jeg ser hva andre kan putte i seg - jeg har aldri vært noen overspiser og jeg har vel igrunnen alltid prøvd å vært bevisst selvom jeg alltid har vært glad i chips og "gummisnop", ikke så mye sjokolade. Og p.g.a. min cøliaki så kan jeg ikke spise så mye ferdigmat, det kan jeg igrunnen være glad for, jeg må lage det meste fra bunnen av. Så jeg har veldig god unnskyldning når noen f.eks. byr på kake....:)

Hvordan går det med dere der ute da? Er jo kjekt å høre hvordan dere klarer dere også, få utvekslet erfaringer. Jeg syns det går mye bedre nå etter at jeg fant denne siden, føler meg ikke så alene med mine vektproblemer...Kjempglad for denne støtten dette gir! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midjemålet skal måles midt mellom overkant av hoftekammen (kjenner det på siden av kroppen), og nederste ribbein. Og det skal måles med avslappet mage på utpust. På det stedet finnes det bare «bløtdeler» foruten ryggraden (som er relativt lik for alle), og er derfor nøytralt i forhold til kraftig eller spinkel benbygning

 

Dette har jeg klippet ut fra en side i k.k der Jeanette Roede svarer på spørsmål fra lesere,

 

Mvh Magan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikosen

Det var nok som jeg trodde da. Syns det ikke stemte, ser du. Og da er nok midjemålet mitt et helt annet, så jeg får ta det på nytt:( På 'an igjen, heldigvis for min optimisme så går jeg på med krum hals og fortsetter. Denne gangen skal jeg klare det, men jeg har sagt at jeg skal ta tiden til hjelp om jeg så må bruke et helt år på å bli kvitt min overvekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss da dette klarer du, det er om å gjort å ikke tenke så langt fram i tid og mange kilo i slengen. Sett deg delmål f.eks: Nå skal jeg ned 5kg og da skal jeg gi meg en belønning i form av ny hårfrisyre eller komme inn i en bukse som er bittelitt for liten.

 

Jeg har brukt 10 mnd på 18 kilo, så farten på slankefronten har ikke vært stor. Nå har jeg ikke tenkt slanking heller hele tiden da, det begynte som livsstilsendring, og da jeg så at det virket fikk jeg blod på tann, og fant ut at dette går jo bra. Bare ikke gi opp hvis du synes det går tregt. Les på tråden til Anto, der er mange gode råd. (selvfølgelig rundt på andre tråder også) Og hent innspirasjon her inne så går det bra skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et år er da ingenting, det fikser du helt fint.

 

- Ikke mist målet av syne

- Ikke ha for mye selvmedlidenhet, vær glad for at du bor i et land der det faktisk er mulig å slanke seg på en sunn og fornuftig måte

- Fortsett! Ikke gi opp selv om du sorekker EN dag. Ikke la det føre til en sprekk på flere uker, fortsett dagen etter som om ingenting har skjedd og vær glad for at du klarte det

 

Apropos lavt stoffskifte, så fører det faktisk ikke til mer enn ca 5% lavere forbrenning enn høy forbrenning. Lavt stoffskifte er som regel ingen unnskyldning for mye overvekt, med andre ord. Det er rett og slett en sammenheng mellom aktivitet og mengde inntak. Er inntaket i tillegg usunt, så...

 

Jeg har lavt stoffskifte, og har funnet ut at 1300 - 1400 kalorier per dag og ca 10 - 15 trimpoeng i uka er det som gjør at jeg mister 0,5 til 1 kg fett i uka. For andre er det andre verdier, men jeg forholder meg til MEG.

 

Lykke til :)

 

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikosen

Ja, jeg tenker også ca 5 kg om gangen og det er nok sant som du sier at aktivitetsnivået er viktig. Er blitt mye flinkere nå etter at jeg fant denne siden for nå skriver jeg ned alt jeg spiser, drikker og trener - og det hjelper meg til å være anda mer bevisst. I vår alder har det mye å si hva vi putter i oss, har alltid vært bevisst på det, men er glad i mat og litt ekstra kos til kaffien av og til og litt i helgene. Men nå går det endel i salater, magert pålegg og middagen prøver jeg også å lage magrere og sunnere enn før.

 

Har også noen bukser og topper som jeg ikke har fått på meg på en stund. :) Målet er jo selvsagt å komme oppi dem igjen, den dagen blir jeg kjempeglad! Neida, jeg gir ikke opp så lett - men det er viktig at vi støtter hverandre.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg helt enig i! Støtte er kjempeviktig.

Særlig i den fasen der man føler at man sliter litt.

 

:) Du klarer helt sikkert å komme deg inn i de klærne igjen når du tar magrere valg. Det er ikke sikkert det er så lenge til du er ved det målet heller.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikosen

Takk for støtten. Ja, det trenger jeg virkelig for tidligere har jeg gitt opp når jeg har slitt en stund, men så har jeg alltid prøvd på nytt igjen etter en stund. Kan liksom ikke gi opp heller for jeg VIL oppi de buksene! Det er godt å ha en "gulrot" å jobbe frem mot.

Jeg skal nok klare det og det gjør nok du også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest SofaQueen

Hei! Jeg dumpet innom denne tråden og kjente meg veldig igjen i det du skriver Aprikosen! Jeg er også over 50 og merker at det ikke så lett å "slanke" seg lengre. Det vil si, de siste årene har det gått opp for meg at det er livsstilomlegging som trengs. Jeg har alltid vært "litt stor", men ikke veldig overvektig, helt siden barndommen. De siste 15 årene har jeg imidlertid sakte lagt på meg 20 kg, og igrunnen ikke merket det noe særlig. Før jeg plutselig våknet opp og så at vekten holdt på å gå over i 3-sifret tall. Da tok jeg grep, for 7 år siden og gikk på GR kurs. Gikk ned ca. 12 kg, men nå har de sneket seg på igjen.

Jeg tror jeg sakte men sikker har gått over til gamle vaner, men siden 23.12.06 har jeg lagt om kosten til lite hvete, lite sukker, mye protein og grønnsaker, lite poteter etc. Mye frukt og vann. Har aldri likt vann noe særlig, men nå er jeg helt avhengig! Oppvokst med søt saft (hjemmelaget sapp) i barndommen, vann var aldri et alternativ. Jeg er glad i både øl og vin, og har bevisst begrenset dette. Så og si bare øl på tur i Tyskland, ellers vin til fest. Pr. 1.8. har jeg gått ned 2,5 kg siden 23.12. - Jeg driver ikke slanking, men gjør bevisst forskjell på hverdag og fest. Vi reiser mye, har vært på 3 storbyferier i utlandet og sommerferie i England de siste 7 mnd. Da tenker jeg bevisst sunt, men er ikke fanatisk. Drikker vin og koser meg med god mat, men spiser aldri snop mer. Har ikke lyst på. Spiser nøtter innimellom. Går alltid med skritteller, på storbyferier blir det ofte over 20.000 skritt per dag uten at det merkes noe særlig.

Prøver å være bevisst aktiv i hverdagen, sykler til jobb etc.

Jeg var lykkelig da jeg veide meg etter ferien og så at jeg ikke hadde gått opp noe særlig, opplegget virker. Håper at jeg sakte går ned til "normalvekt" på dette opplegget, det funker mye bedre for meg enn "bråslanking".

Fin tråd forresten - jeg kommer innom igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Tror noen og enhver kan gjøre lurt i å tenke på at en trenger litt mindre kalorier med årene.

 

Vi trenger gradvis mindre kalorier jo eldre vi blir. En 50-åring trenger 150 kcal mindre per dag sammenlignet med en 20-åring HVIS de er i like stor aktivitet. Så etter hvert begynner ekstrakaloriene å få stor effekt. Dessuten spiller graden av aktivitet inn selvfølgelig.

 

150 kcal x 365 dager = 54750 kcal og 1 kg fett tilsvarer 7000 kcal.

 

54750 kcal/ 7000 kcal per kg=vektøkning på 7.8 kg på ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser og tenker litt over alt dette.

Jeg er 46 år gammel, og joa, det er hardt å gå ned, men det er helt greit.

Det holder ikke å bare ta magrere valg for meg likevel. Jeg er helt nødt til å passe på kaloriene. Passe på at jeg ikke overstiger et visst antall kalorier om dagen, med andre ord. Og jeg må passe på det HVER DAG. Det hjelper ikke å velge magrere alternativer og spise like mye, for det blir kanskje likevel for mye.

 

Altså velger jeg både feite og magre alternativer litt ettersom, men passer på å få i meg ting som er bra for hjertet, og passer veldig nøye på at jeg spiser MYE frukt og grønt, grovt korn, drikker MYE vann og trimmer. Mellom alt det der er det faktisk rom for noen få feite alternativer nå og da. Ikke hver dag, men f eks bacon på lørdag eller en french toast på søndag. Og likevel går jeg faktisk ned i vekt. Det er de daglige valgene som er viktige. De daglige valgene det er flest av. Det er der jeg velger - ikke bare magrere, men sunnere.

 

Det er bare 5 år siden jeg var tynn. jeg husker hvordan jeg spiste da. Nå hermer jeg etter meg selv fra den perioden. Og det funker faktisk.

 

Joa, det er egentlig veldig lett å slanke seg når man nærmer seg 50. Man må bare tenke litt etter hva man faktisk putter i munnen og ikke være så opptatt av at kos = mat (les digg).

 

:-) Interessant regnestykke fru luna.

Virkelig et regnestykke til ettertanke.

 

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikosen

Det er litt godt å høre at det er andre enn meg som sliter. Tror ikke jeg er flink nok med maten, må være mere nøye med å veie den og flinkere til å velge magert. Tenker tilbake på da jeg var ung: ei venninne gikk på GR-kurs, hun ga meg mange tips om hva jeg kunne spise og forskjellige øvelser jeg kunne gjøre for å gå ned i vekt. Jeg trente hjemme hver dag og gikk en lang tur hver eneste dag/kveld. Jeg brukte ca 5 måneder på å gå ned 5-6 kg, enda da var jeg veldig streng med meg selv, spiste ingenting søtt i det hele tatt (på den tiden skulle man styre helt unna sukker). Brukte ikke smør i det hele tatt, kokte maten eller brukte formfett til steking av min mat og ingen sauser. ;) Jeg var så sta for dette ville jeg klare. Tenk om jeg kunne vært like sta i dag? Jeg har tenkt at jeg må prøve å ha det som et slags forbilde: klarte jeg det den gangen, så skal jeg klare det nå også.....:) Men jeg trenger nok litt lengre tid denne gangen + at det er endel flere kilo som skal bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville vært forsiktig med formfett... det er stappfullt av transfett, det aller verste fettet av dem alle. Det beste er faktisk mettet fett, som f eks kokosfett. Det går også an å bruke rapsolje.

 

:-) Men det aller viktigste er kanskje å vite hvor mange kalorier man bør spise for å gå ned? Det hjelper ikke å spise magert hvis det magre man spiser teller 2000 kcal og man ikke trenger mer enn 1300.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Hei igjen!

Jeg er helt enig i at man må passe på kaloriene, men skal det funke for meg i det lange løp, må jeg kunne slappe av og gjøre "automatiske valg". Dette synes jeg faktisk fungerer når jeg lever på et balansert kosthold med lite raske karbohydrater, riktig fett og lite sukker og kunstige tilsetningsstoffer. Jeg tar igrunnen riktige valg, og "fyser" ikke på "forbudt" mat lengre. Kjenner at kroppen blir fornøyd av dette. Kjenner stor forskjell når vi f.eks. har spist pizza ute, føler meg oppblåst og utilpass. Vi spiser pizza hjemme også, men da lager jeg grov pizza med speltmel og kontroll på de andre ingrediensene. En helt annen følelse!

 

Har også begynt å ta meg tid til å spise sakte og tygge maten, smake ordentlig.. Har lest en fornøyelig bok som ga meg mye å tenke på. "Hvorfor franske kvinner ikke er fete". Den forteller nettopp om hvordan hverdagen legges opp med "automatiske valg" hele veien. Spis heller litt av noe dyrt og super kvalitet med utrolig smak, enn en stor pose med usunn etterligning på tilbud. Eks. 1 stor rute dyr fransk mørk sjokolade i steden for en 10-pakk med snickers til 50 kr.

 

Franske kvinner legger også inn så mye mosjon de kan i hverdagen, går trapper etc. - ja dette er virkelig en bok jeg kan anbefale.

 

Når det gjelder kroppen etter 50... har virkelig merket forskjell de siste par årene, hvordan kroppen har endret seg, musklene forsvinner hvis du ikke gjør noe med det etc. Litt humoristisk har jeg hørt en som sa at etter overgangsalderen henger alt...unntatt tannkjøttet som kryper oppover...

 

Men det er mulig å gjøre noe med dette, kroppen er mitt ansvar og skal resten av livet bli bra, må jeg være bevisst dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikosen

Takk for at du advarer mot formfett for det var jeg faktisk ikke klar over. Har brukt det i formene når jeg baker brød, men ellers ikke nå. Ellers bruker jeg mye rapsolje og olivenolje, syns faktisk maten blir mye bedre med det også. Når jeg lager pizza så lager jeg gjerne vegetar til meg (jeg må jo likevel ha min egen glutenfrie) og det syns jeg faktisk smaker kjempegodt!;)

 

Ja, humor er veldig viktig uansett, syns jeg. Vi er kommet i en alder der alt siger nedover, vi må bare prøve å sinke prosessen litt..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Hei igjen!

Jeg er helt enig i at man må passe på kaloriene' date=' men skal det funke for meg i det lange løp, må jeg kunne slappe av og gjøre "automatiske valg". Dette synes jeg faktisk fungerer når jeg lever på et balansert kosthold med lite raske karbohydrater, riktig fett og lite sukker og kunstige tilsetningsstoffer. Jeg tar igrunnen riktige valg, og "fyser" ikke på "forbudt" mat lengre. [/quote']

 

gratulerer med suksess med livsstilomleggingen din - sjefen for overvektsenteret på Ullevål og slankelege hos VG (Dr. Birkeland) svarte på spørsmål denne uken og hun skrev at de fleste kropper trengte 2-5 år før de innstilte seg på den nye lavere vekten. Og at det var uhyre viktig for utfallet at en holdt et stramt grep til kroppen hadde valgt den nye vekten som "sin faste vekt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, oljer er stort sett bedre enn formfett, men stort sett IKKE til steking, bare så det er sagt. Dersom du bruker olivenolje i steikepanna og kjører opp varmen, produserer du faktisk transfett! Og det er skikkelig farlig.

 

kokosfett eller annet mettet fett transformeres ikke, derfor anbefales denne typen fett til steking, og ikke oljer som f eks olivenolje.

 

:-) God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikosen

Oj, det er visst mye jeg ikke vet om dette likevel. Trodde jeg hadde sånn noenlunde god peiling, men neida....:) Ja ja, man lærer så lenge man lever, heter det jo, så takk for at dere gjør meg oppmerksom på dette! :) Av og til syns jeg det kan bli litt mye å sette seg inn i og så gir jeg vel litt opp og håper at det går bra likevel, men nå skal jeg skjerpe meg. Har forresten vært og trent i dag og fikk 2 hele trimpoeng, er fornøyd med det. Uansett så er all trim bedre enn ingen trim! Enig eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All trim er faktisk bedre enn ingen trim.

 

I Canada og USA ser jeg stadig små og store kampanjer og programmer/dokumentarer/intervjuer som angår overvektige i alle kategorier. budskapet er det samme: dersom du ikke kan trene, gå ijhvertfall så mye som mulig. Ett av tipsene jeg hørte var: Parker bilen lengst mulig unna døra til kjøpesenteret og gå dit og tilbake. Det er bedre enn å ikke bevege seg i det hele tatt.

 

Men det er klart.. at når man skal flytte på 150 - 200 kg, er 50 meter på en parkeringsplass ganske mye....

 

Budskapet var imidlertid klart: det er bedre å gå 50 meter enn å ikke gå i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...