Gå til innhold

Proteinpulver og slanking?


Gjest Friken

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen peiling på hva jeg skal gjøre?

Jeg veier 90 kilo, trener vekter og tenkte komme meg ned til 80.

Jeg må spise protein pulver for bygging av muskler, men hvordan blir dette i forhold til slankingen,og kan jeg fylle det ut i skjemaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så vidt jeg vet skal proteinpulver være bra om du vil ned i vekt, jeg bruker det selv... kjekt om man trener en del! Gainer derimot, ville jeg holdt meg unna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Proteiner smaker da så mye bedre som deilig tilberedt fisk, kjøtt, egg, eller i frokostblandinger med melk og ferske bær etc. Ingen må ta proteinpulver for å bygge musker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteiner smaker da så mye bedre som deilig tilberedt fisk' date=' kjøtt, egg, eller i frokostblandinger med melk og ferske bær etc. Ingen må ta proteinpulver for å bygge musker.[/quote']

 

Helt enig! Det bør ikke være noe problem å få i seg nok proteiner med helt vanlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amathea

Det er jo forskjell på folk. Jeg begynte å ta litt proteinpulver etter trening, da jeg hadde slanket meg en stund, fordi jeg kjente at jeg trengte noe mer i tillegg til maten (og jeg spiste ganske mye kjøtt og egg og den slags).

 

Man må jo bare huske å regne inn kcal mengden.

 

Personlig syntes jeg at jeg fikk mer igjen for treningen (og jeg drev ikke akkurat med fitness, for å si det sånn). Pulveret jeg tok var fra tech nutrition. Og det stod på pakken at det var spesielt bra for jenter som slanket seg. (nevner det fordi det var vanskeilig å skille det pulveret fra gainor pulveret. Viktig å lese på esken gitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Proteininntak

Ernæringsfysiologer anbefaler et daglig inntak av proteiner på 1 gram protein/kg kroppsvekt/dag. Dette gjelder hovedsakelig for «vanlige» aktive mennesker. Er det snakk om toppidrettsutøvere, vet man at en syklist i tour-de France har et protein inntak på opptil 3 gram protein/kg kroppsvekt/dag.

 

For alminnelige dødelig som ikke skal sykle Tour-de-France (de trenger mer enn ekstrem muskeloppbyggere) vil alminnelige proteinkilder være høyst tilstrekkelige - men mange treningssentre vil anbefale proteintilskudd - det er mye penger å tjene på slikt :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iristunet

Jeg er en jente som har gått ned snart 40kg og jeg har brukt proteinpulver i tillegg til fisk og kjøtt. og det har gjort det mye lettere for meg å gå ned. jeg trener også en del.

jeg vil anbefale på det sterkeste....men beste pulveret er på proteinfabrikken.no

pulveret er av bedre kvalitet og mer proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest earlgrey
Jeg er en jente som har gått ned snart 40kg og jeg har brukt proteinpulver i tillegg til fisk og kjøtt. og det har gjort det mye lettere for meg å gå ned. jeg trener også en del.

jeg vil anbefale på det sterkeste....men beste pulveret er på proteinfabrikken.no

pulveret er av bedre kvalitet og mer proteiner.

 

Men, som du skrev i en annen tråd, du har fått spisefordtyrrelse. Kan det være fordi du ikke har spist og trent deg ned i vekt ved hjelp av vanlig, sunn mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amathea

...alle vet at kropper er forskjellig. Det er vel ett fett (ha ha) hva teorien er, så lenge man føler at man får utbytte av det?

Dessuten så brukte feks ikke jeg så mye pulver. Men jeg kjente at jeg bare ikke fikk nok, og at vekttapet stagnerte litt i en periode (og jeg spiste både riktig og mye nok), så da tok jeg en dose med pulver hver gang jeg hadde trent (ca 3 ganger i uka), og bare den ene gangen om dagen.

 

Også skal det vel nevnes at jeg ikke er et spesielt lite menneske (1.73 høy), og har grunnlag for mye muskler. Hvis man er liten og nett av natur (selv om man er overvektig), så er det ikke sikkert at man vil ha noe særlig utbytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine svar her!:D

Jeg har trent mye før, og det er ikke mosjonist trening jeg driver med egentlig.Jeg er ingen "boler" som mange kaller det men jeg har trent såpass hardt at jeg har vært nødt til å "plusse" på med protein pulver

Nå bruker jeg fra Protein fabrikken! Det er altså bare spise pulver om JEG vil det , men jeg må passe på at det ikke øker kalori inntaket? ! Ok!

En lege sa til meg at jeg fikk i meg nok ved vanlig middags mat. Tja,nja.. altså jeg kan ikke spise masse egg heller, det øker jo kolesterolet senere i livet! Så da får jeg ta pulveret mitt og regne litt på det da eller er jeg helt på jordet nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna

Du får lett i deg 150g protein på en dag (1.7g protein/kg kroppsvekt og langt over vanlig forbruk) og jeg tviler på at du trenger mer enn det, se http://matportalen.no/matvaretabellen for næringsinnhold i all slags mat.

 

Kylling har 23.8 g protein per 100g

laks 19.9 g protein/100g

4 dl lettmelk er 13g

en skive hvit ost er 5.4 g protein osv. osv.

 

grønnsaker og frukt inneholder proteiner (se oversikten)

 

nøtter inneholder mye proteiner

 

Egg er sunt - kolesterolet lager du selv om du ikke tilfører det og fett (som brukes for å lage cholesterol) trengs til alle cellemembraner så det trenger en. Vil du spise proteinpulver (og betale for det) er det din sak selvfølgelig - men trenge det gjør du ikke :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amathea

Hvis du er mann og trener mye, så tror jeg ikke det er noe skade i litt proteinpulver. Men sånn på sikt er vel ikke det noe å satse på. Men ja, det viktigeste er jo å regne det inn i kcal inntaket, hvis målet er å gå ned i vekt.

 

Og som det blir skrevet flere steder her, så er det jo andre veier til proteinet en akkurat egg da.

Tror ikke du skal hive i deg unormale mengder med protein, men jeg syntes ihvertfall det var nyttig å ta en liten dose pulver etter trening, så jeg kunne sette meg ned å slappe av litt etter treninga, før jeg lagde mat.

 

Du får se hva som passer inn i livet ditt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips! Jeg får lære meg litt mer om dette og se hva det blir til!Dere har sikkert rett, men i alle fall skal ta me meg diskusjonen videre til vennegjengen og se hva de har å si! Ha en god helg alle sammen!

Mvh Friken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Eg har gått ned 16 kilo for et par år sida ved hjelp av proteinshakes(Herbalife), så eg veit at det virkar! Men eg pleiar ta 25 g havregryn i, slik at det mettar litt meir. Tar om morgon og kveld og kombinerer med kaloritelling/GR og trimturar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...