Gå til innhold

God sommer


Gjest gamlemor

Anbefalte innlegg

Gjest gamlemor

Jeg er ny her og har vært innom og lest litt på de forskjellige sidene.Er det noen over 50 som er inne her? Skal vi støtte og hjelpe hverandre. Er 56år,175cm, vekt 77.9kg målet er 68kg i første omgang.Er hofte operert,og har artrose,men prøver å holde meg i form. Håper noen vil være med.

Ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar
Gjest gamlemor

Det er en stund siden jeg skrev her sist,men har vært inne og lest på de andre trådene her.Syntes alle er kjempeflinke til å stå på å holde motivasjon oppe selv om det butter litt i mot.

Syntes fortsatt det går greit, minus 10.1kg siden 16. mai. Føler ikke det er noen slankekur for det er utrolig mye mat i forhold til det jeg spiste før. Og potetgullposen har fått ligge i fred, den var min største last.

Skulle gjerne trimmet mer, men det stopper seg selv av helsemessige årsaker.I tillegg til slitasje og artrose har jeg fibromyalgi, men vet hva kroppen tåler og holder meg til det. Håper på godvær snart. Trodde vi skulle få gått noen turer i fjellet til uka, men med alt regnet som har kommet i Telemark er jeg redd det er blødt.Reiser vi opp får vi kose oss i hytteveggen.......uten snop.

Ha en fin kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikosen

Har du virkelig tatt av 10,1 kg siden mai? Det er jo helt utrolig, syns jeg. Jeg sliter veldig, men jeg er kanskje ikke flink nok. Jeg har cøliaki og av det kan man få lavt stoffskifte, og det er det jeg sliter med. :) Har hørt at det er nesten umulig å ta av da, men det har jeg aldri godtatt, har prøvd forskjellige kurer uten særlig hell. Men ved hjelp av denne siden så tror jeg det kan gå bedre, her støtter vi hverandre så godt vi kan - vi er jo alle i samme båt.

 

Jeg er 51 år, skilt og har tre barn. Har tung beinbygning og derfor veier jeg ganske mye uten egentlig å være veldig feit (men jeg syns det er plenty!!) Jeg er 1,54 høy og veier 80 kg! Håper å komme ned i ca 68 til slutt, iallfall under 70. Klarer jeg det så tror jeg at jeg kan være rimelig fornøyd selvom jeg sikkert ønsker å gå ned enda mer. Men det får jeg ta når jeg kommer dit... Det er viktig med delmål, sier de så mitt delmål er ca 5kg om gangen.

 

Jeg er faktisk ganske aktiv med trening på treningssenter (eller hjemme etter treningsvideo), turer og linedance så det må vel hjelpe til slutt?

 

Det er en tråd som heter "alder og slanking", der er det noen på over 50... Velkommen innom!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at jeg er den eldste som har tatt nettet til hjelp i slankeprosessen - jeg er 65 år. Nå har jeg gått ned nesten 16 kg veg hjelp av internettkurs - det kan anbefales for alle som ikke orker eller har tid til å gå på kurs. Jeg kjenner godt problemene med fibromyalgi og artrose, og denne sommeren er ikke helt god for oss. Jeg stivner og har smerter, men vet godt at jeg bare må trene - det er bare så lite fristende når det høljer ned. Alle trimgrupper er innstilt for sommeren, og apparater på egen hånd orker jeg bare ikke. Livet er blitt roligere etter hvert, og dermed får i alle fall jeg mindre "tvungen" trim i hverdagen, som en har med småbarn f. eks.

Jeg har gått ned i vekt mange ganger i mitt liv, men nå er det helsen først og fremst som er drivkraften. Jeg er nå omtrent der jeg gjerne vil være, men er veldig usikker på opplegget for å stabilisere vekten, om jeg får det til. Jeg er 164 cm og veier nå 62 kg.

Når det gjelder motivasjon, er det på mitt stadium godt å se seg i speilet og være fornøyd i alle fall med vekten! Men jeg får inntrykk av at slanking er noe bare for de unge. Så det ville være fint om vi var noen som kunne støtte hverandre.

Hvordan finner jeg fram til tråden "alder og slanking"? Jeg har lett litt rundt, men finner den ikke. Jeg er vel ikke så helt dreven i nettbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gamlemor

Nok en dag er på hell og i dag har jeg vært flink og fått 6 trimpoeng, ikke verst til å være meg. Har som mål 7 i uka, så alt over det er bonus. Så flink du har vært eve som har nådd trivselsvekta alt. Ja de fleste av oss har nok prøvd de fleste slankekurene som er, men dette her har jeg mer trua på. For det er jo valig mat uten altfor mye dill, med mye dill da detter jeg fort av lasset. Men har brukt de fleste oppskriftene fra kursboka. Kjempe god mat. Er det ikke hold vekta kurs på internett?

Tenkte jeg skulle ta et sånt, begynner hos kurslederen min 28.sept. men det spørs jo hvor mange kilo jeg har igjen. Var det bare 2- 3 kilo kunne vi inngå en avtale sa hun. Men det kan nok hende at jeg må vente til lengre utpå høsten, der bare begynte man etterhvert som trivselsvekt var nådd. Men jeg kan nok ikke vente at kiloene skal fortsette å gå så lett av. Redd jeg må ty til noe betendelse dempene utover og da syntes jeg det har lett for å stoppe litt,men,men .kan ikke ta sorgene på forskudd.

Tror ikke det er bare ungdommen som slanker seg, ser i venninnegjengen min der tror jeg de fleste tenker slanking hele tiden.Men med vekslende hell,men lettere å holde på når ikke alle en omgås er sylfider. Alder og slanking fant jeg på tråden ned 10 - 20 kilo var innom og leste litt. Mye interesant.

Sikkert ikke bare lett å gå ned i vekt med cøliaki skal en ikke holde seg unna alt av mel da?Har ikke så mye peiling på det. Er nok lurt å sette seg små mål av gangen, så en ikke mister motet. Syntes dere alle er så flinke til å trimme, blir imponert.

I morgen begynner gubben på ferie, men vi blir nå hjenne til ut i neste uke,får se an været litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du har taket på situasjonen. Jeg er imponert over 6 trimpoeng på en dag - det må ha vært en lang tur! Når det gjelder "hold vekten" - kurs, er det ikke noe som tilbys på internett. Jeg bor i Oslo, og når jeg sjekker hvilke kurs som begynner i august, er det heller ikke et eneste slikt kurs. Kanskje er det bare for dem som har gått vanlige kurs først? Men jeg regner med å klare meg likevel.

Jeg har lest hva andre skriver om å holde vekten, og jeg vil forferdelig gjerne komme dithen at jeg ikke har følelsen av at jeg slanker meg hele tiden. "Fru Luna" er overveldende iherdig til å holde kontroll og har mange gode råd, samtidig viser hun hvor stor innsats det ligger bak å holde vekten. Men det er fort gjort å miste kontroll. Jeg har vært 4 dager på familiebesøk, og det resulterer i noen dager med ekstra forsiktighet etterpå. En sier liksom ikke nei til hjortesteik med fløtesaus og fjellørret surret i rømme når en er borte.

Når det gjelder å gå ned 2-3 kg, er det liksom litt lite å gå på kurs for, men samtidig er det lett å synes at det ikke er så farlig. Når en har mye smerter, som du må ha, er det også lett å "glemme" å holde kontroll hele tida. Jeg har ikke prøvd betennelsesdempende under en slankekur, men jeg kan godt tenke meg at det er vanskelig.Det er et ekstra stress at slike tabletter sies å være uheldig å ta - jeg blir i alle fall stressa av det, og da er det fort gjort å småspise som trøst.

Hva gjør du med det tøyet du har slanket deg ut av? Du har jo også gått ned mange kg. Tar du sjansen på å gi det bort eller kaste det? Jeg synes det er verst med blazere og andre kostbare plagg, det er liksom et litt latterlig problem når jeg er så glad for å ha vært flink og gått ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gamlemor

Nå har vi vel fått nok regn, nettopp vært ute og plukket snegler,selv de syntes det var for vått til å komme frem.Ble heldigvis ikke så mange, det var ordentlig høstfølelse med regn og frisk vind.

Det går nå fortsatt bra mat messig her så er spent på vekta i morgen.Høres deilig ut med hjortestek i fløtesaus, er vel ikke det en koser seg med i slike sammenhenger en legger på seg av, er vel om en spiser slikt i det daglig. Kan iallefall ikke gå rundt med dårlig samvittighet når en har spist noe sånt.Koselig å være i lag med familien og da.Tror helt sikkert du klarer å holde vekta nå, og når det er pga av helsa prøver en jo litt ekstra og. Trener du helsestudio ?

Jeg er veldig fokusert nå til ønsket vekt er oppnådd,for skal klare det.Men koser oss jo med god mat og vin innimellom. Men lurer på om jeg er allergisk for vin nå, ha,blir så uvel etter bare et lite glass, får ikke sov heller, så det er ikke vært det. Vel gjør meg ikke noe å la det være.

Å nei du jeg har ikke kastet eller gitt bort noe klær enda, men pakket det vekk og funnet frem noen mindre størrelser. Deilig.Og så stor som jeg var nå hadde jeg ikke vært siden jeg var gravid, i 1970.

Men fra sist høst og til mai hadde det kommet på 10kg og de andre 10 har kommet snikende før det. Sydde meg bunad for 22kg siden og det er 9,5 år siden, så det er stor skam,ha,ha. Slapp å kjøpe meg disse store klærne fikk av ei venninne som ryddet etter sin sv.mor, vi var flere venninner som fikk da, men nå er ikke mine i bruk lengre.

Så jeg har vel klær fra størrelse 38 til 46 - 48, men er på 40-42 nå. Og så bør vel de store klærne ut av huset for de skal ikke i bruk her mer. Gir de vel til Fretex om de vil ha det, mye er jo like pent går ikke an å kaste syntes jeg.. Er nok litt av den gamle skolen der. Bor i Tønsberg jeg da.

Kjedelig ferievær, men husveggene er skrapt og vasket så nå må de tørke før de blir malt. Drar vel på hytta torsdag og blir noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har vært på hytta noen dager, og opplever at jeg får abstinenser når jeg ikke kan registrere hva jeg spiser på nettet. Resultatet er at jeg spiser mindre enn vanlig, så jeg har gått ned en kilo bare disse dagene. Og nå er det eg. nok. I det hele tatt tror jeg at jeg må føre nøye hva jeg spiser nå når jeg skal stabilisere vekta også. Jeg mister raskt oversikten over hva jeg har spist i løpet av dagen, jeg tror gjerne at jeg har spist mer enn jeg i realiteten har. Siste nytt i avisene er at det er usunnere å være tynn enn å være tykk, men en får prøve å bruke fornyften og se hva en er fornøyd med. Jeg synes det virker som om du har et godt grep på opplegget ditt, så det gjelder å klare overgangen til stabilitet.

Jeg plukker også snegler hver dag jeg er hjemme - det burde inn på trimpoengene så iherdig som en må holde på!Jeg trener ellers på SATS to dager i uka hele året, bortsett fra i juli. Det er grupper for folk over 60 i nærheten her, og jeg har også prøvd på andre grupper, det er morsomt, og jeg føler meg absolutt ikke utafor pga alderen. Apparater er litt for kjedelig, men jeg skal gi dem en sjanse til etter ferien. I tillegg går jeg på mensendieck - ikke for kondisjon eller styrke, men det hjelper for muskelplager. Denne sommeren er ikke bra for oss som har slike problemer.

Når det gjelder klær,har jeg benyttet sjansen på salget nå - størrelse 40 i bukser har jeg ikke brukt på mange år. Jeg har sydd inn endel klær, selv bukser kan sys inn i lårene i tillegg til i buksedelen. Jeg har også klær i størrelse opp til 48, bl.a. kjøpte jeg en del i Danmark i fjor som jeg har tenkt å prøve å sy om. Enkelte plagg har jeg gitt bort. Men mye tøy havner i en plastkasse for Fretex. Vektreduksjon og omlegging av livsstil blir nesten en heldagsbeskjeftigelse, og mitt store mål er at det hele skal gå automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gamlemor

Idag skulle det være siste kurskveld påGR, men så var kurslederen syk,får veiinga senere. Vel har klart 12kg siden 16.mai og får være fornøyd med det så langt.Bare resten igjen4-5 kg til iallefall, blir jo så dradd i fjeset,ikke pent det når en kommer opp i vår alder.

Men merker at en må være fokusert hele tiden og skrive opp alt ellers blir det for lite mat på meg. Har kopiert opp fra boka så da har jeg ark med meg på hytta og setter opp dagens meny hver dag.Har blitt en livsstil dette her og det tar tid, blir veldig matfokusert, men det er vært.

Ser på kurslista her at" hold vekta kurs" ikke står, men det er sikkert bare å ringe en leder og si en har gått internettkurs,så får en helt sikkert begynne på det.Må jo det når de ikke har det på nettet.

Fra mandag og 14 dager blir det ferie igjen, håper sommerværet kommer da, vi har vurdert å gå til Gaustatoppen i år. Får passe på mens jeg enda får med meg bena-ha-. Mulig at jeg må ta en menisk operasjon etterhvert nå, men det får bli som det blir. Legen ville se det an litt,vel spørs jo hvor lenge jeg orker og da.

Når ferien er over starter treninga opp igjen skal bli godt,mensendick har jeg og gått på i mange år,det gjør godt.Har lagt til noe pilates i tillegg, ok det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaustadtoppen med operert hofte, artrose og fibromyalgi høres veldig tøft ut. Men du har vært utrolig flink som har klart å gå ned 12 kg siden 16. mai - det er over 1 kg i uka. Det tyder på at du klarer det du vil - også antakelig Gaustadtoppen. Da går det sikkert helt greit med de siste kiloene også.

At en betaler for vekttapet med rynker, får stå sin prøve. Selv er jeg så rund i ansiktet at jeg antakelig kan gå ned så mye som helst uten at jeg blir mer rynkete eller dradd av den grunn, men det er verre med armer, lår og mellomgulv. Bikinien var parkert i alle år når jeg var for tykk, og får fortsette å være det. Kroppen forandrer seg uansett når man blir eldre, og jeg velger heller rynker enn fett.

Det var en god ide å ta kopi av registreringsskjemaet i GR-boka - og jeg tror jeg skal sette opp en liste over den maten jeg spiser oftest, slik at jeg slipper å regne ut hver gang jeg spiser. Som du sier blir en utrolig fokusert på mat og kontroll. Jeg har brent meg før på at jeg har slappet av på den kontrollen når jeg har nådd trivselsvekten. I dag var jeg en tur innom Smartclub, og det var noe av det vanskeligste jeg har gjort siden jeg begynte å legge om kostholdet i januar. Det bugna av fristelser av alle slag - jeg synes det er lettere å overse fristelsene i min vanlige butikk, kanskje fordi jeg vet hvor de er og går utenom?

Ha en riktig god ferie - håper været blir bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gamlemor

Så er nok ei helg på hell, det ble litt fint vær utpå dagen så nå er det bare å håpe at sommeren kommer. I morgen skal vi på "Harrytur" til Sverige, er nok mange fristelser der, men går nok det og. Fristelser er det overalt.ser du klarte å styre unna.Flink du.

Ja å gå til Gaustatoppen med den opererte hofta er ikke noe problem, har ikke hatt vondt en dag i den etter at den ble operert for 5 år siden. Tror nok jeg har vært heldig. Blir vel verre med de andre skavankene, men må jo gjøre et forsøk iallefall. Kjøpte meg ei knestøtte på apoteket.

Ja ja rynkene får bare komme, kan ikke gi meg før målet er nådd. Ha, bikini'n tror jeg kan få ligge i skuffen her og, men shortsen er i bruk, det var den ikke i fjor.

Må en tur ut til vår datter før vi drar på hytta, de kommer hjem fra sin ferie i kveld. 4 uker siden vi har sett de barnebarna, alt for lenge siden.Minstemann på 4 år har ringt mormor noen ganger da,koselig. Og han på 10år sender meldinger.

De andre barnebarna har vært innom flere ganger, må jo nyte livets dessert. Er det ikke det barnebarna kalles.Har du mange barnebarn?

Ha en fortsatt fin sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverigetur byr nok på masse fristelser, ja. I utgangspunktet skal de jo nettopp friste folk til å kjøpe masse mat en ikke eg. har tenkt seg. Klarer du å styre unna godteri og det feteste kjøttet? Vi er to pensjonister som spiser nesten bare fisk til middag, så vi reiser aldri på handletur til Sverige. Men av og til er vi hos venner i Danmark, og der frister ostene på lokale små meierier. Nå har jeg bestemt meg for at fete oster er noe jeg ikke skal spise mer av. For begynner jeg på en ost, må den jo spises opp, og dermed spiser jeg fet ost i dagevis.

De siste 3-4 dagene har vært fulle av fristelser og manglende kontroll. Jeg har vært hos en venninne i Tønsberg. (Du bor i Norges beste by, etter min mening,jeg bodde der litt for over 35 år siden). Vi spiste ikke så mye, men det ble mer kosemat enn vanlig, og i går kveld var jeg i rekelag avsluttet med bløtkake. Dette er et vanskelig stadium i en omleggingsprosess.Jeg kan ikke resten av livet si neitakk til alt og være bekymret for om jeg får for stort bløtkakestykke. Det gjelder å ha en teknikk for dagene etterpå, tro jeg. Jeg har bestemt meg for at vekta skal ligge fra 59-61 kg, og så får jeg stramme inn når jeg har skeia ut.

Hvordan går det med din vekt? Har du klart å gå videre nedover i sommerferien?Jeg husker forresten at du en eller annen gang lurte på om du ikke tålte alkohol. Jeg tror en klarer vektkontrollen bedre om en er forsiktig med alkohol,både p.g.a. kaloriene og fordi en gir litt blaffen når en først har tatt et glass. En ansatt på Vinmonopolet sa en gang til meg at især rødvin inneholder utrolig mange stoffer en kan reagere allergisk på - det er ikke bare garvesyren som er skummel. Jeg får hodepine og kløe av rødvin og tørr hvitvin, og da er det ikke så vanskelig å være forsiktig.

At barnabarna er livets dessert, er et veldig godt uttrykk! Jeg har bare ett, hun ble født i mai i år. Ettersom datteren min bor i samme gate som oss, får vi følge henne på nært hold, og det er utrolig givende. Jeg gleder meg over alle fremskritt vi ser, men det skal bli morsomt når vi kommer så langt at et går an å kommunisere med henne, slik du gjør med dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest gamlemor

Nå er ferien over og alt tilbake i det gamle, og det er jo det beste i det lange løp.Det ble en fin tur til Sverige med mye handling, men lot meg ikke friste. Vel kjøpte noe, men det får være i fred for meg.Gubben syntes vi handlet lite snop, men jeg sa at skulle han ha det fikk han plukke det selv.Ble mye hvitt kjøtt bl.a. Ost har jeg omtrent sluttet å spise, tåler det dårlig fant jeg ut etterhvert.

Ja Tønsberg er en fin by å bo i kunne ikke tenkt meg å bo andre steder. Ser du har hatt noen fine dager her.

Vekta har det gått fint med i sommer og i dag kom jeg ned på 69.9 ble kjempeglad da.Funnet ut at jeg prøver 5kg til, blitt14.4kg siden 16.mai, bra det om jeg skal si det selv,ha ,ha.

Var hos ei venninne i formiddag som jeg ikke har sett på en stund, hun syntes mye av meg var borte nå. Tror ikke det blir noe mer kurs på meg nå, tror det går greit uten.Har startet opp nå med å stelle godt med meg selv, vel godt og godt,akkupunktur på smerteklinikken, trening og fysikalsk behandling.Neste uke 1.5time aromaterrapi, det skal bli deilig.

Går det fortsatt bra med deg med mat og trening?

Nyt de fine dagene vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du motsto fristelser på handleturen! En lærer etter hvert hva som er bra og ikke - og hva en bør holde seg unna. Av og til tenker jeg at kostholdet vårt sikkert er kjedelig i forhold til mange andres, men det er sunt og jeg trenger ikke telle kalorier i nye retter og matvarer hele tida. Når en kommer inn i gode vaner, tror jeg også at det hele går greit uten kurs - og du har jo vært utrolig flink de siste månedene. Det er klart at over 14 kg synes. Det er greit å sette seg nye mål ettersom en ser hvordan situasjonen forandrer seg. Nå ser du hvordan du er fornøyd så langt, og kan bestemme deg for å gå ned noen kg til.

Problemet for meg er eg større enn før nå når jeg nå skal stabilisere vekta. Jeg følger rådene jeg finner i andre innlegg her, øker sakte på kaloriene, men jeg blir stressa av å spise mer! Jeg innbiller meg hele tida at nå kommer jeg til å gå opp, mens jeg faktisk fortsetter å gå ned.Men jeg har noen kg å gå på før jeg ev blir for tynn, så det er ikke farlig.

Været de siste dagene har vi hatt stor glede av - vi har en båt som vi omsider har fått tatt noen fine turer med. Problemet er bare at det blir veldig stillesittende, så det har blitt litt for få trimpoeng forrige uke.Jeg var forresten på båttur i Tønsberg også, skjærgården der er fantastisk. Men nå er det full fres på Sats etter ferien, Mensendiecken har begynt igjen og jeg får komme inn i vanen med å gå når jeg skal noen steder. Det gjelder å stelle pent med selg selv også, ikke minst når en er streng med seg selv i matveien - aromaterapi er sikkert deilig! Jeg tør ikke pga at jeg har astma og reagerer veldig på lukter. Det eneste problemet med disse behandlingene og andre timene er ellers at det tar så mye tid!Men jeg trøster meg med at om jeg ikke tar hensyn til meg selv, så orker jeg kanskje ikke det jeg ellers har lyst til likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gamlemor

Det går fortsatt fint,men ikke like fort. Ble 0,5 kg ned denne uka og, fornøyd med det. Etter mensendick treninga i går ble det en herlig time med aromamasasje vel 1,5 time faktisk.Det vil jeg ha mer av-ha-ha. Og i kveldinga ble det 2 timers gåtur med gågruppa i "fibro'n". I dag har ei venninne og jeg vært ute og gått 4timer, med kafferast da, er jo så nydelig vær for tiden at det må nytes.

Kan tenke meg at det har vært deilig med båtturer og, ikke vært mye tjans til det tidligere i sommer. Ja det er en flott skjærgård her.

I morgen tidlig skal jeg på ultralyd med armen, spent på hva de finner.

Mandag skrev jeg opp hele ukemenyen, veldig greit syntes jeg lett å følge da. Skjønner ditt problem og , blir vel litt slik i starten når en skal holde vekta at en blir redd for å legge på seg. Er vel kanskje da en burde skrive opp alt en putter inn og så legge til litt forsiktig av gangen. Du må jo ikke ned mer nå, og du som trener så mye.

Til helga blir det tur på hytta igjen, da skal vi ha med vesle Lars han gleder seg. Han er så spent og nå, fyller 4år på mandag, det blir stort. Så da skal vi i bursta med pølser og kaker,går nok greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,5 kg i uka er en fin vektnedgang - det går jo litt tregere etter hvert når det er fett og ikke vann som forsvinner. Så flott at du klarer å bevege deg så mye når du har fibromyalgi. Etter hvert ser en jo at selve det å være i bevegelse jevnt og trutt er det som gir resultater, og som en orker i lengden. Du hadde mange timer trim, og er flink til å gå til behandlingsopplegg. Det gjelder å passe på seg selv, den jobben kan ingen andre gjøre. Det er snakk om at vi legger på oss fordi vi beveger oss mindre enn generasjonene før oss, men de løp jo ikke, de gikk overalt og hadde mer fysisk arbeid.

Du klarer altså greit å gå ned uten kurs, det er ei fjær i hatten det også. Det er klart at barnebarnet må få pølser og kos - og bestemor må følge opp. Vi skal ha barnedåp for barnebarnet om halvannen uke, da har jeg tenkt å skeie ut litt - jeg føler meg ellers veldig flink.

Så lurt, forresten, å sette opp ukemeny, så trenger en ikke tenke kalorier hele tida, og ikke skrive inn flere ganger om dagen heller. Det er forresten middagene som krever litt omtanke nå, de andre måltidene går etter hvert av seg selv. Om jeg bytter et pålegg med et annet, blir resultatet omtrent det samme fordi jeg nå vet hvor mye jeg kan ta. Jeg er nøye på å beregne eventuelle ekstrainntak mellom hovedmåltidene, skriver opp fremdeles, og det har jeg tenkt å gjøre lenge.

Jeg har så smått begynt å se på høstklærne - ikke stort som kan brukes. Morsomt, men jeg får litt hjertet i halsen med tanke på å fornye garderoben. Tenk om jeg ikke kan bruke klærne om ett år? Slikt har hendt før. På den annen side trenger jeg ikke så mye klær fordi jeg er pensjonist. Litt har jeg fra sist jeg var tynn, men så er det dette med moten! Vel vel, det er lunksusproblemer bokstavelig talt!

Hvor mange kg har du nå gått ned totalt sett? Du gikk jo ned så mye i vår. Du er ganske høy, husker jeg, så du skal vel ikke så forferdelig mye lenger ned. Det er morsomt å se at det går riktig vei i alle fall!Selv opplever jeg at jeg nok har en lang vei å gå før jeg våger å slippe taket i kaloritelling og påpasselighet, og det hjelper å følge opp i Vektklubben.

 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er nok en helg på hell,har hatt et barnebarn på besøk siden fredag.Han er 10 år og vil gjerne være her, kjempekos. Vi nyter det. Det går tregt med meg å raportere inn her, har vært nesten av i høyre arm. Litt bedre nå. Fikk dommen mer slitasje, senebet. og tennisalbue, holder nå. Ikke mange friske ledd igjeg nå, men som jeg sa til fysio'n jeg får være glad anklene er bra-ha-ha. Må ta det sånn nytter ikke å deppe.

Vært på mine trimturer i uka som har gått, men har ikke så høye mål og dermed går det å gjennomføre.

Har du vært ute på høstjakt etter klær enda? Klart de vil passe neste år, denne livsstilen vil vi følge resten av livet. Er vi ikke enig om det? Så koselig med barnedåp neste søndag, lykke til.

Har ikke stort som passer lengre jeg heller, kan ikke helt skjønne det, men ser jo at det er fakta. 15.5kg er borte nå, men tenkte å ta 4-5kg til. Fortsatt litt høyt livmål og det er jo ikke bra. Jeg er 175cm høy og er på 68.9 nå.Og det går som en drøm,syntes at når en får i seg nok mat blir alt sug på fy fy vekk. Og har ikke dårlig samvittighet etter et kakestykke i bursta, for det er ikke sånn i hverdagen lengre. Men matveiinga vil jeg nok holde på med lenge fremover, men det har blitt en del av min nye hverdag.Er jo helst brødskivene, poteter og kjøtt/fisk grønnsakene har jeg aldri registrert.

Men hadde ikke klart dette uten å ha dette GR kurset i bunn det vet jeg, så det kan varmt anbefales til alle som sliter. Det er hvert hver eneste krone.Ha en fin uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg tror også det er lurt å avlegge rapport med jevne mellomrom, at det er noen som følger med på hvordan det går. Regnet på BMI-indeksen for deg, du har jo fine verdier allerede! Livvidden blir større hos noen med årene, dessverre, så kanskje du må akseptere det? Selv er jeg blitt lita etter hvert - 164cm og nå mellom 59 og 60 kg. Det gjelder å se til at en ikke blir helt skranglete heller, for meg er denne vekta fin. Jeg rydder innimellom, og her en dag fant jeg brudekjolen min - den går nå fint på, og for 35 år siden var jeg tynn! Morsomt.

Barnedåpen gikk fint på alle måter, men med overnattingsgjester et par netter og restespising sitter jeg plutselig og har kaker mm langt opp i halsen, jeg orker ikke mer av det. Det er en ny erfaring, så kostomleggingen har nok hjulpet. Jeg liker ikke fete ting, men har alltid elsket det som er søtt. Nå får det også være i fred.

Joda, jeg har handla litt klær,noen bukser, et skjørt og jakke og noen gensere. Kassa med for stort tøy renner over.Over 15 kg som du har gått ned, vil jo gi store utslag, jeg mener jeg har sett en gang at 5 kg utgjør en størrelse. Så du må da også trenge nytt tøy til høsten? Det er ikke alt det gamle som kan brukes uten videre, ser jeg.Jeg er ellers overrasket over hvordan tøyet blir for stort. Det duger ikke å sy langbuksene inn i livet når lårene har minket masse. Jakkene blir for brede over skuldrene, ikke bare for vide ellers. Men nå skal jeg ikke handle for mye, heller bruke flittig det jeg har kjøpt. En venninne har tilbudt seg å hjelpe meg å tilpasse litt tøy fra i fjor vinter,det er for galt å kjøpe nytt selskapstøy f. eks. når det gamle nesten ikke er brukt.

Det er ikke morsomt når kroppen svikter - slitasjegikt er ikke bare vondt, det hemmer bevegelsene også. Tennisalbu er langvarig, såvidt jeg har forstått, så du må ha masse problemer i hverdagen.

Lykke til tross problemene - håper du kan fortsette å gå tur, ev. med barnabarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En liten raport igjen etter fine dager på hytta med to venninner.Vi var mye ute og gikk selv om været ikke var det beste, men det stoppet oss ikke. Ut på tur hver dag, de var på blodtypedietten de da, så vi støttet hverandre så godt vi kunne. Ikke mye utskeielser på oss, fullt fokus. Så fint å kunne få sydd om litt klær da,særlig selskapsklær, er jo ikke slikt som blir brukt så veldig ofte.(ikke av meg i allefall) Du har vel gått ned en del klesstørrelser du og? Håper det fortsatt går fint med deg. Har tatt av 1.4kg til siden sist. Ja tre kles størrelser har jeg gått ned så langt. Ser nå at ny vinter jakke må kjøpes drukner i de jeg har, bestilte meg noen bukser på Ellos i går. Har en fassong som passer meg bra. Fant ikke jakke der. Ja jeg viste at bmi'n min var grei ,men leste at en var overvektig og i faresonen når livmålet var over 80cm. Kommet under nå.

I uke 40 er det høst ferie på skolene her, tenkte å ta noen dager på fjellet fra onsdag vi da selv om vi ikke er avhengi av skolens ferie. Håper å få gått litt. Ha fine høstdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så fint å ha noen å samarbeide med om å spise riktig.Og så fint at de klarer å fortsette å gå ned!

Joda, jeg har også gått ned tre størrelser, men regner med at jeg er i mål, så jeg tar sjansen på å handle litt klær. Nå har jeg vært noen dager i Paris på venninnetur - definitivt ikke lett å holde seg til riktig kosthold når måltidene inntas på restaurant og jeg knapt nok forstår hva jeg bestiller (det var absolutt ikke alle steder menyen var på engelsk, og mine franskkunnskaper er minimale). Jeg oppdaget fort at jeg faktisk ikke kjenner når jeg eg. er mett! Hjemme går det greit fordi jeg kjenner matvarene og mengdene jeg skal spise. Jeg bestemte meg for at jeg bare fikk la det stå til. Resultat:1,2 kg opp på under ei uke, og jeg hadde ikke følelsen av å fråtse, det var ikke sjokolade og kaker og alkohol som gjorde utslaget. Så lett er det å miste kontrollen. Nå skal den kiloen av øyeblikkelig, jeg skal ikke begynne å skli oppover. Det var en vekker for meg å oppdage hvor lite kontroll jeg hadde i en slik situasjon.

Jeg blir nokså betenkt over innslag på TV og i aviser om hvor vanskelig det er å holde vekten for den som slanker seg - det er plutselig masse fokus på mennesker som er på evige slankekurer og får livet ødelagt av det.Det må gå an å legge om livsstilen og likevel ha det bra - i alle fall trives jeg utrolig bra med den nåværende vekten. Men jeg ser også at jeg må følge opp, det nytter ikke å tro at nå er jobben gjort - det er nesten slik at det er nå den begynner. Det er nå den nye livsstilen skal bli en naturlig del av hverdagen.

Det forvirrer meg litt å lese om dette midjemålet som skal være under 80 cm - det må da være avhengig av høyde og beinstruktur og figurtype? Selv er jeg godt under 80 nå, men har et par virkelig tynne venninner som er ganske drøye rundt livet. Vi blir jo gjerne større rundt livet med alderen. Jeg går ut fra at det er noe der jeg ikke helt har skjønt.Men lykke til videre i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vi har jo fortsatt et fint høstvær, selv om det har vært litt grått i dag.Det går nå fortsatt bra med vekta, men du så tregt det går.66.6 nå, men der har jeg stått i 1.5 uke. Må vel litt mer skjerpings til, men er jo fornøyd.

Dette med midjemålet er ikke noe jeg har funnet på, står i GR boka nr 1 på side 77, og det er WHO som går ut med det, over 80cm gir økt risiko og 88cm gir betydelig økt risiko for en rekke sykdommer. Dette gjelder damer, for menn er tallene over 94cm og til over 102cm. Er jo enig med deg om at det burde vært noe andre kiterier. Var på over 100cm da jeg startet og må si jeg fikk litt hetta da jeg leste det, er godt under nå da.Men ser jo rundt meg at det er mange i faresonen da, folk som jeg regner for friske og raske. Kan ikke bli fanatisk heller.

Turen til Paris hørtes koselig ut, tenker dere koste dere. Skjønner at det ikke var bare lett med maten da, er jo helt andeledes enn vi er vant til. Men den kiloen er borte igjen tenker jeg.Virker som om du har fullt fokus. Og det er jo en erfaring å ta med seg det og, hvor fort det er å komme "galt" ut. Men en må unne seg noe, bare en har fokuset.

Paris er en kjempekoselig by, var der med datter og minste barnebarnet for 3.5 år siden.Kikket litt på hold vekten tråden, syntes det var stor økning på matinntaket, får se mer når målet er nådd. Skulle så gjerne trent mer, men nytter ikke, så da må jeg vel og bare være tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektøkingen fra paristuren er borte, men det tok lenger tid å få den av enn på! Jeg tror på å gripe fatt i ting med en gang. Jeg må innrømme at jeg ikke er av dem som klarer å holde seg unna vekta i lange tider, jeg er fokusert på vekt for tida, det sier seg selv, og jeg akter å følge med. Jeg slapper av når jeg ser at vekta stopper der jeg ønsker.

Når det gjelder midjemål, er jeg klar over hvor anbefalingen kommer fra, og slår meg til ro med at her er det noe jeg synes er pussig, så lenge jeg nå er godt innen grensen. Jeg er ellers enig med deg at det er utrolig hvor mye i alle fall enkelte kan spise når de skal stabilisere. Men jeg har regna på hvordan mitt kaloriinntak skal være for å holde vekta, og det er ikke veldig høyt, ca 1800 kcal. Det har jo med høyde, alder og aktivitetsnivå å gjøre. Trimmen teller mindre enn en skulle tro. Jeg prøver foreløpig å øke med ca 100 kcal i forhold til dagsrasjonen når jeg gikk ned, men det føles skummelt! Når din vekt ser ut til å stoppe - kanskje du ikke trenger å gå lenger ned? Sykdom, smerter og trim er vanskelig kombinasjon, jeg er overrasket over hvor mye artrosesmerter og stivhet jeg har til tross for trimmen.Med dine plager blir det enda verre, vi får gjøre så godt vi kan.

Det gledeligste jeg har opplevd i det siste, er et legebesøk! Blodtrykket, som var uakseptabelt i januar, er nå supert, og astmaen som jeg har hatt i flere tiår, er plutselig borte! Jeg har vært avhengig av cortison sammenhengende så lenge jeg kan huske, men i sommer var jeg bortreist noen dager og rett og slett glemte å ta den, og det gikk bra, så jeg fortsatte uten for å se hvordan det gikk.

Astmaen kan dukke opp igjen, men jeg nyter det så lenge det varer.

Lykke til med innspurten dersom du skal lenger ned - du har vært utrolig effektiv til tross for store plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har nå vært utrolig treg til å skrive inn her, men det går helt greit med vekta. Regner med å se 64 tallet i morgen,og skal stoppe nå. Får prøve å stabilisere, må finne ut hvor mye ekstra kalorier jeg skal ha. Så flott at du har hatt så fin helsegevinst etter livsstils endringen din, blir lettere å holde fokus og da. Du har jo vært kjempeflink.

Tror nok mine ledd har hatt godt av denne nedgangen selv om det ikke kjennes sånn ut.Har hatt en dårlig høst helsemessig sett, de finner ikke helt ut hva som er galt heller. Så med så lite trim som det har vært på meg er det jo nesten utrolig at jeg har gått ned så mye.Ser folk her inne har like mye pr dag som jeg har på ei uke.

Blir jo spennende med denne tiden vi går i mot nå da, har julens første kake i ovnen nå, men skal ha den til gave. Er en engelsk Xmas cake,er en fruktkake med mye godt i, skal og være et tjukt lag med marsipan og melis på til slutt. Skal stå og godgjøre seg frem til jul den nå. Sa at i år blir det ikke en til oss,og det var greit.

Har vært og er en del selskapelighet fremover,men det skal gå greit, må bare holde fokus. Veier fortsatt det meste av mat, har blitt en vane. Var på synstest i dag, tok ut ny innfatning og. Så til frisøren, ble en klipp. Kikket litt på klær og, men får handle en annen dag. Nå må det bare fornyes litt. Du får stå på å holde fokus fremover i julebord sessongen du og.Så holder vi oss på trivselsvekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gratulerer med oppnådd ønskevekt! Du har klart det på utrolig kort tid og tross vanskeligheter p.g.a. sykdom - så det går an. Kanskje vil effekten på ledd og muskler være mer en langtidseffekt - det går i alle fall an å håpe. Vi bærer ikke på en overvekt som svarer til flere vannbøtter lenger. Guffent for deg at legene ikke finner ut hva som feiler deg. Av og til ser det ut til at en må leve med at en har smerter og ubehag - men det høres som om du har din rikelige del. I alle fall er det bra at du blir skikkelig undersøkt.

Jeg har nå hatt et par uker uten å kunne trimme, dels pga en liten (helt ufarlig) operasjon, dels fordi jeg har pådradd meg en kraftig forkjølelse. Men før det kom astmaen min tilbake da været plutselig ble grått og vått for alvor - ingen overraskelse, men det var deilig med den pausen jeg hadde fått. Jeg klarer å unngå at vekten går oppover selv om jeg holder meg i ro, ligger nå på et kaloriinntak på ca 1450-1500 pr. dag. Har jeg spist mye en dag, f. eks. i et selskap, kutter jeg ned litt ekstra neste dag.

Jeg tror jeg må ta videre øking VELDIG med ro, og fortsetter å skrive inn hva jeg spiser. Veier ikke fullt så ofte maten for før, vet f. eks. stort sett hvor kaloriinnholdet ligger på brød og pålegg.

Det blir spennende å høre hvordan det går når du skal stabilisere vekten - jeg håper du skriver slik at jeg kan følge med.Har vært inne på linkene som ligger under "Hold vekten", men blir ikke eg. klokere av det, de fleste som skriver der er litt for lite fokuserte og det blir mye skildring av sprekker og "nå må jeg gå ned 5 kg igjen". Dette skal ikke være en evig kamp for å gå ned, men et prosjekt for å holde seg der en er - for mitt vedkommende på +/-59 kg.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med en liten raport her igjen.Håper du har blitt bra av forkjølelsen, så dumt at astmaen din kom tilbake.Det så jo så bra ut.

Det går bare fint med vekta mi og, nå forrige uke var jeg 3 dager i London. La ikke på meg et gram selv om det ble helt annen mat, men tenkte jo litt på hva jeg puttet inn selv om vi bare spiste ute. Jeg fylte år forrige søndag (57år) og fikk turen av barn, svigerbarn og barnebarn. Og denne turen gjalt mellom 14. og17.nov. fikk jo helt sjokk.Men det var jo bare å hive seg rundt og forandre på ukas planer.Dattera mi var med da og vi hadde en kjempeflott tur, koste oss masse. Ble en del shopping, og vi var jo mye rundt og kikket. Oxford street var jo flott julepyntet. Var ute hele dagen og fikk sett mye. Ble helt overrasket over at hofter og ben holdt så bra. Brukte støttestrømper og masai sko, må nok ha en tur til senere også. Jeg hadde bare såvidt vært i London før, ikke stort jeg fikk sett da.

Ja jeg har og vært inne og lest litt på hold vekten tråden, men tror ikke det er noe for meg heller.Vil fortsette å skrive litt her.Ligger fortsatt på ca 1600 pr dag, og vekta er 64.7 nå, så jeg får se når jeg begynner å øke litt. Mangler 300gram på 20kilo nå, og der skal jeg være. Men får skjerpe meg litt å komme ut å gå litt mer igjen, glidd litt ut det nå. Det blir jo litt hektiske uker fremover nå mot jul.Har en del tradisjoner i denne førjulstiden med barnebarna, koselig tid.Gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...