Gå til innhold

For lite matinntak når kvelden kommer


Gjest gej
 Share

Anbefalte innlegg

Noen ganger når jeg noterer hva jeg har spist i løpet av dagen oppdager jeg at jeg har fått for lite mat (kalorier). Men så er det kvelden og ikke bra tidspunkt for spising.

Hva gjør jeg da? Skal jeg innta noe da eller er det bedre vente til dagen etter.

For det er jo noe med "sparebluss" om en inntar for lite.

Er det noen som har et godt råd?

Dette pleier å skj oftere enn at jeg har spist for mye.

Synes det er vanskelig å holde styr på dette

Gi meg noen gode råd om dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du regner gjennom kaloriene dine f.eks etter middag, så vet du hvor mye kalorier du har fått i deg og hvor mange du mangler. Dette gjør at du kan få i deg de resterende kaloriene uten at det blir kjempesent på kvelden:) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger når jeg noterer hva jeg har spist i løpet av dagen oppdager jeg at jeg har fått for lite mat (kalorier). Men så er det kvelden og ikke bra tidspunkt for spising.

Hva gjør jeg da? Skal jeg innta noe da eller er det bedre vente til dagen etter.

For det er jo noe med "sparebluss" om en inntar for lite.

Er det noen som har et godt råd?

Dette pleier å skj oftere enn at jeg har spist for mye.

Synes det er vanskelig å holde styr på dette

Gi meg noen gode råd om dere har.

 

Dersom det er snakk om 100 - 200 kcal, ville jeg ikke vært så bekymret. Du kan ta deg frukt og knekkebrød på kvelden, eller fint vente til dagen etterpå. Det skal nok litt mer til for at du havner i spareblussirkelen. Du kan kanskje planlegge hva du skal spise dagen i forveien? Det gjør jeg, og så retter jeg heller på eventuelle forskjeller når dagen er over. Hvis du er redd for nedsatt forbrenning, kan det lønne seg å trene et par dager i uken. Styrketrening og økt muskelmasse er f.eks. noe som øker forbrenningen din også når du sitter stille i sofaen. Kondisjonstrening setter også forbrenningen i været. Dersom du trener litt har kondisjonstrening, vil forbrenningen også være høy i timene som følger.

 

Så det er mange ting du kan gjøre for å unngå å få nedsatt forbrenning. Du kan alltids gå en rask kveldstur og spise de siste kaloriene etterpå. Man sier jo at man ikke skal spise mye på kvelden, men det gjelder å ikke være fanatisk.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har igjen 200 kalorier på kvelden, så kan du jo ta deg 2 brødskiver med magert pålegg, det er jo det totale kaloriinntaket i løpet av en dag som teller og ikke når på døgnet du spiser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er snakk om mange kcal hadde jeg ikke vært urolig,da de tallene Grete Roede bruker til opplysning om kcal innhold ikke alltid stemmer så deu er nok høyere i kcal inntag enn det man tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Anbefaler forøvrig å skrive inn hva du skal spise kvelden før! ;)

 

Det gjorde jeg en del i starten. Jeg planla matdagen min, sånn at jeg visste hva jeg skulle ha i meg i løpet av dagen... Fungerte veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter med ned samtidig med frokosten (og når matpakken allerede er klappet og klar) og skriver ned for hele dagen. Så vet jeg hva jeg har "til gode" i tilfelle jeg kommer over noen fristelser også! Også blir det lettere å handle middag for den er allerede planlagt, og jeg må jo holde meg til planen ;) Dette fungerer i alle fall veldig fint for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...