Gå til innhold

100 kg netto


Gjest SofaQueen

Anbefalte innlegg

Er en liten tur innom her fra jobb, forumet er virkelig blitt en positiv del av hverdagen!

 

Idag er jeg lykkelig, har kjøpt og innstallert nytt batteri i skrittellern, den virker igjen.

 

Jeg kjøpte 1 batteri cr2032 til GR skritteller omron hos en urmaker igår, betalte kr. 50,-. Sjekket på nett før jeg gikk og der kostet de alt fra kr. 8 pr stk til 99 for 5 stk. + porto. Skal investere i noen fra nett neste gang, men nå hadde jeg det travelt.

 

Idag blir det en slags gryte til kvelds basert på kjøtt fra salte svineknoker. Knokene har stått på ovnen i hele natt og er møre og fine. Skal putte oppi linser og masse grønnsaker og dele opp kjøttet i småbiter. God og varm høstmat! Jeg har sansen for slowfood!

 

Ha en fin kveld alle sammen!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 589
  • Created
  • Siste svar

ÅÅÅååå ... dere tror jeg har oppskrift !!! Jeg har tenkt å bruke litt store biter av grønnsaker, jeg har nemlig en kokebok fra ungarn (gulasj etc) på norsk og der er det mange gryter hvor man hiver oppi noen knoker av ymse dyr og kveg og sper på med grønnsaker og koker i mange timer. Så har jeg en tube sterk paprikapuree kjøpt i Budapest ifjor. Denne hadde jeg tenkt å bruke litt av i gryta sammen med sterkt paprikapulver.

 

Har cellerirot, persillerot, gulrot, kålrot, vanlig kål, purre og linser.

 

Nå må jeg løpe - Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag igjen, helgen har vært grei.. gryta på lørdag ble veldig bra, hadde oppi et par paprikaer i biter også og kokte lenge. Bakte horn av grovspelt på morgenen og hadde disse til suppa. Nyydelig, men vi ble helt utslåtte av maten, det var veldig kraftig kost!! Frøs ned resten - orket ikke tanken på så tung mat på søndag. Da ble det en karbonade m/grønnsaker, og fruktsalat m/vaniljekesam til kvelds.

 

Idag kjører jeg bil til jobb for første gang på lenge, har nesten dårlig samvittighet! Denne uka blir det mye jobbing, derfor må jeg handle for hele uka idag og fylle opp bilen! Nøkkelen til sunt kosthold ligger for meg mye i planleggingen. Ikke i detalj, men at jeg har frukt og grønnsaker i huset til enhver tid, og middager i frysern.

 

Hvis noen fremdeles er interessert, gjentar jeg her ca. hvordan jeg laget kraftig høstsuppe:

 

2 store salte svineknoker (fra frysern -kjøpte 1/2 gris ifjor, noe ble saltet)

kokt i ca. 8-10 timer på svak varme sammen med

1 gulrot, 1 løk i store biter, 1 persillerot i biter, 1 skive cellerirot i biter, det grønne fra 1 purre, det grønne fra persillerot.

 

Lot det stå kaldt over natten og tok ut knokene og renset fram bare rent kjøtt. Kastet bein og fett og slinter, delte kjøttet i terninger.

Silte suppa over i ny kjele og la oppi kjøttet.

 

Delte dette i ca. 3 deler, og helte en del i en passende gryte for middag. De 2 andre delene ble frosset ned i 2 liters isbokser for senere suppelaging. Det er en flott base.

 

Lørdagens suppe:

Kraft og kjøtt ca. 2 l

grønne linser ca. 3 dl tørt

persillerot - 2 små i terninger

cellerirot 1 stk. i terninger

gulrot .2 stk. i terninger

2 løk i terninger

1 rød og 1 grønn paprika

2 purrer i skiver

2 ss paprikapulver

2 ss gulasjkrem (!!) litt sterkt, kan kanskje erstattes av litt chilipulver.

Krydder etter behov (knokene var salte så jeg krydret ikke noe mer)

 

Dette kokte sakte ca. 1 time og ble spist med

horn laget av grovt speltmel med hakkede valnøtter.

 

Snakk om flink husmor! Ca 1 gang per uke lager jeg middag som krever mye tid og da lager jeg mye...stor posjon og fryser ned for senere bruk. Dette synes jeg er veldig tilfredsstillende.. liker å holde på tradisjoner med slowfood og liker å vite hva vi spiser. Resten av uka går det i mer lettvindte ting og fisk og nedfrosne posjoner fra frysern. Mye kan fryses i posjoner - f.eks. fåikål, ertesuppe, skinkestek m/sjysaus og surkål, diverse gryter m/karbonadedeig og bønner/ris, pastaretter, grønnsakretter som ratatouille etc. Og det er ikke mer jobb å lage stor posjon enn å lage liten.

 

Ha en fin uke alle sammen - stå på - hilsen genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) imponert, jeg. kan ikke huske sist jeg investerte såpass mye i matlaging. men jeg ble litt inspirert. jeg er ikke så glad i såkalt rødt kjøtt, men kan jo sikkert lage noe lignende på kylling eller kanskje fisk? jeg er glad i sterk mat, bare den ikke er for salt. så jeg lager ofte indisk-inspirert, både når det gjelder fisk og kylling. det er deilig!!

 

håper uka di blir bra, genialt. du er skikkelig i siget nå, ser jeg. superbra. kjenner igjen følelsen av å savne sykkelen om man kjører eller tar buss. jeg skal forsøke å sykle tiden frem til glatta kommer, men det er litt for langt å gå på jobb for meg. jeg har gått hjem en gang, og brukte halvannen time. synes det er i meste laget, også fordi jeg må ut og gå med bikkjene når jeg kommer hjem.

uten bikkjer hadde det vært helt greit i alle fall å gå hjem.

 

da må jeg bare få ønske deg en fin dag og ei bra uke, genialt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå bestemt meg for å veie og måle meg på tirsdager. Mandag blir for nær helgen for meg, da har jeg som regel spist mer enn ellers.

 

Idag 97,2 - minus 0,5

og det samme midjemål 105

Er veldig fornøyd med dette, har som mål 0,5 kg per uke framover.

 

Jeg er nå forsiktig optimist på at jeg skal klare dette, jeg har stått stille så lenge, startet som tidligere fortalt, 23.12.06. Men for meg dreier det seg om en permanent livsstilsendring, ikke å rase ned i vekt. Det har jeg gjort mange ganger og et par år etterpå er alt tilbake! Jeg ser nå 90 tallet i det fjerne, forhåpentligvis rundt årsskiftet!!!

 

Ha en fin dag - genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en halv kilo er jo akkurat det de anbefaler. så flink du har vært! det er gøy når man får lønn for strevet sitt, ikke sant?

 

å legge forsiktige planer, tror jeg bare er en ekstra motiverende faktor. men jeg tenker som så, at tiden går jo likevel. om det nå blir sånn eller sånn ift vektnedgang så går tiden og kiloene forsvinner smått om senn. så lenge man ikke gjør som meg, og mister fokus da. det er egentlig ganske bortkastet tid, men noen ganger blir det bare sånn.

 

ha en fin dag, genialt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Har hatt et par sløve dager sånn trim-messig. Har brukt bil til jobb og ikke gjort noe spesielt på trimfronten etterpå. Det blir jo ca 10.000 skritt på skrittellern hver dag, men det regner jeg nå bare som å måle aktivitetsnivået! Direkte trim som tur eller sykling kommer i tillegg!

Idag er det tilbake på sykkelen, jobber til 19 og deretter vidunderlig yoga!

 

Igår kveld var jeg fysen på noe ekstra og i desperasjon laget jeg vaffelrøre av 2 egg og grovt speltmel og skummet melk etc. Dette ble veldig godt, tok et tynt lag med bringebær light på 2 plater og delte en banan oppå dette. Det ble faktisk veldig godt, og jeg klarte å stoppe etter 2. Samboern var ikke sulten, så hans 2 plater ligger i kjøleskapet og roper på meg enda. Må nok kaste dem ikveld når jeg kommer hjem fra Yoga!

 

Idag skal jeg spise størst måltid ved 12-13 tiden og ta et mellommåltid ved 15 tiden. Det er ubehagelig når magen er for full på yoga, spiser godt med ingers brød og proteiner på (egg, kylling) og grønnsaker og frukt ved siden av. Føler meg ikke sulten før langt på kveld og tar et eple el lign + aftenstemingste når jeg kommer hjem!

 

Ha en fin dag alle sammen og stå på i hverdagskavet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som om du har timeplanen spikra for i dag, det er bra. disse vaffelplatene synes jeg du taklet bra. det å klare å stoppe, er noe av kunsten til å mestre livsstilsendring. disse to som roper på deg, må jo bare rope. du er uansett ikke hjemme nå.. ;)

 

ha en fin dag med yoga og det hele. du virker som en veldig aktiv person. jeg er sikker på at du vil nå målet ditt. stå på videre du, genialt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det masse jobb, 13 timers dager et par dager. Og en del aktivitet i helga. Da er det viktig at jeg har planlagt mat og har alt klart på forhånd og ikke må gå på kjappe impulshandlinger. Jeg sørger for å ha nok frukt og grønnsaker tilgjengelig, og har planlagte middager.

 

Igår kveld var jeg på 1,5 times yoga igjen. Det var 4. gang og jeg synes jeg får mer utbytte av det for hver gang. Den siste halvtimen er avspenning i mørkt rom med yogamusikk og levende lys. Denne halvtimen forsvant helt for meg, jeg var på en annen klode og var helt forvirret når vi var ferdige. Jeg var jo på en måte bevisst hele tiden, men kroppen forsvant og tankene svevde. En merkelig opplevelse, men veldig god. Yogalæreren snakker om at vi kommer i dypere og dypere avspenning både i kropp og sjel, og det fikk jeg virkelig erfaring med igår. Følte at kroppen hadde giret ned flere hakk og hadde en god følelse, den følelsen sitter liksom i idag også. Utrolig og spennende.

 

Hadde tenkt å spise frukt på kvelden, men var veldig sulten fordi jeg ikke hadde spist noe håndfast siden ca. kl. 14. Det er ubehagelig å ha full mage og drive med yogaøvelser. Jeg var så sulten om kvelden at jeg spiste en stor røkt pølse (tinte opp fra frysern) og 2 glass rødvin. Nei, neste gang må jeg planlegge bedre og ha et lett måltid klar. Jeg må også spise litt mer på forhånd så jeg ikke blir helt desperat etterpå.

 

Idag ble det lett vaniljeyoghurt med Fedon-musli til frokost. Jeg kastet de 2 vaffelplatene som lå og ropte på meg i kjøleskapet, i søpla!

 

Klem Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om yogatimene dine. kanskje jeg også skal tenke på noe sånt, bare jeg får funksjon i armen min igjen.

 

du spiser ikke litt for lite til frokost da, genialt? jeg mener, en yoghurt med müsli er ikke veldig mye. og du skriver at du har en tøff jobb både psykisk og fysisk. om du er av dem som ikke orker noe særlig mat om morgenen, så kan du jo lage en ekstra matpakke og ta en skive et par timer før ordinær lunch.

 

ellers er jeg helt enig med deg i at du ikke må gå på så lite mat at du blir utsultet. det er mange lette alternativer før trening, f.eks. ta med en salat med masse proteiner - skiver med hardkokte egg - litt middagsrester - sammen med frukt og/eller en yoghurt. jeg tror ikke magen din blir ubehagelig full om du spiser et sånt måltid. ideelt sett bør du få i deg mat ca hver 4. time. noen mener vi bør spise hver 3. time, og gjerne det - men for meg er det stress å spise så ofte. du kan også ta deg en proteinbar som du kjøper i helsekost eller en proteindrikk. eller ha med deg en mix av mandler og tørkete aprikoser. det gir også metthetsfølelse.

 

bra du har planer for hvordan du skal få dette til å gå i hop. ha en flott dag, genialt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det ikke mer skriving her før helgen! Jobber mye og har program hele helgen. Ha en super helg alle sammen, hold fokus og ikke mist motet!

 

Gleder meg til en mer normal uke neste uke hvor jeg kan tenke mer på meg selv. Føler meg oppblåst og ikke god i kroppen, det blir for mye kaffe og uregelmessig spising. Spiser igrunnen mest om kvelden selvom dagskaloriforbruket (!) ikke blir altfor mye. Jeg spiser også ganske riktig mat, men blir uvel av stress. Merker godt at kroppen sier fra nå når jeg har begynt å høre etter....

 

Kos dere....klem genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det kan være en utfordring. virker som du har lært mye av yogatimene dine, genialt. det er klart man blir preget av å jobbe mye, og spise uregelmessig. men det retter du opp igjen. nå som du er klar over dette med maten, er det så mye enklere å legge forholdene til rette for seg selv.

 

håper du får tid til å ta litt vare på deg selv i helgen også, jobbing og annet til tross. ha en fin helg, genialt, så sees vi til uka igjen... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Er tilbake etter en helg med mye jobbing, reising og litt usunn spising. Føler meg oppblåst og diger etter helgen, vet at det har å gjøre med at jeg ikke har drukket så mye vann som jeg burde og har forskjøvet store måltider til kveldstid. Mye brødmat av praktiske grunner.

Men jeg har tatt mange sunne valg, har hatt med matpakke i stedenfor gratis junkfood etc. På dugnad lørdag smakte jeg ikke på en sjokolade eller kakebit, drakk kun kaffe! (Hadde matpakke som jeg spiste etterpå) Når det ble spurt om hvorfor jeg ikke smakte, svarte jeg at jeg måtte velge mellom snop eller vin til kvelds, og jeg velger vin. Kan ikke få begge deler og det ble akseptert.

 

Igår var det nydelig fårikål, og det gjør vel også sitt med kroppen. I helgen fant jeg en ny god drikke for kos: Eplenektar light ca. 1 dl + 2 dl farris eller bris, gjerne isklumper i. Veldig leskende og godt å drikke når man ikke skal ha vin f.eks. men bare skal kose seg.

 

Det har blitt 20,8 trimpoeng denne uka, da har jeg tidvis regnet med alt som står på skrittellern på en dag, så det blir vel litt i meste laget. Men er fornøyd med aktivitetsnivået. Får se om jeg går på vekta imorgen, venter en dag til hvis jeg fremdeles har fårikålkropp!

 

Idag har jeg gått til jobben med staver, det var 2,8 km og ca. 4.400 skritt sier skrittellern. Jeg trodde egentlig det var mer...men jeg har jo nytt batteri!!

 

Må si det er motiverende med dette forumet, gleder meg til lese alt som har kommet inn i helgen idag når jeg får tid.

 

Ha en fin uke - klem fra Genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra du er tilbake. "fårikålkropp" - tror jeg ler meg ihjel av den betegnelsen, men skjønner jo veldig godt hva du mener - og det er ikke noe å le av. det er vondt å føle seg oppblåst og diger. jeg hadde den følelsen for tre uker siden da jeg var på besøk hos noen venner. det ble mye snopespising og mye usunt. og jeg spiste det og der jeg kunne. følte meg som ei stortromme da jeg skulle hjem, men heldigvis tok det kun kort tid før jeg var "normal" igjen.

 

synes det virker som du gjør mange gode valg for deg selv, og du er jo mye aktiv. om du setter det litt mer i system, også i helgene, vil du garantert gå ned i vekt, genialt. kan ikke forstå noe annet. så stå på videre, du.

 

ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Har vært på vekten idag, 0 gram opp/ned, men minus 2 cm rundt livet. Jeg får vel kanskje være fornøyd med dette etter helgens fårikålinntak.

 

Prøver å gi på litt ekstra med trim for å se om det kan hjelpe på vekten og magemålet. Igår gikk jeg til jobb med staver og syklet 10 km på trimsykkel inne om kvelden. Svettet skikkelig.

 

Denne uka er det ingen yoga pga høstferie, så jeg får finne på noe annet.

 

Ser at det nå er ca 12 uker igjen til jul, hadde vært gøy å runde 90-tallet før dette, det er 7,2 kg dit!!

 

Igår laget jeg kyllingsalat som jeg har med på jobb, samt 1/2 pære i biter og en liten gulrot. Prøver å unngå for mye brødmat - føler meg bedre i kroppen hvis jeg spiser knekkebrød og salat f.eks. men det krever jo en del forberedelser.

 

Er i siget - Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes ikke dette var noe dårlig, genialt. du har gått inn, at kroppen kanskje holder på litt væske etter helgen er jo helt etter boka. blir veldig spennende neste uke nå dag. og flott lunch tok du med deg i dag.

 

og du trenger ikke snakke til meg om trimming du. jeg blir jo helt svett bare av å lese hva du driver med. :) klarer du denne type trim bare 3-4 ganger i uka, så er det helt supert.

 

jeg merker det selv også, det er ikke hver dag jeg klarer/har tid/lyst til å være så aktiv. men jeg er jo veldig fornøyd med meg selv, da - når jeg har hatt en god dag. sjølvskryt stinker, sies det - men det tror jeg ikke en skitt på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei genialt,

 

Så flink du er til å trimme:D Og omvekta står stille, så har du ihvertfall ikke gått opp vet du. Og inn i cm, det er jo det som synes:D

 

Lykke til videre!

 

Klem fra queen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Tusen takk for oppmuntringer - det får meg virkelig til ikke å gi opp! Idag snikveiet jeg meg for jeg følte meg lettere enn igår og det var ned 300g. (6,9 til målet før jul) Ikke noe stort, men nok til at jeg blir ansporet til innsats. Forsøker nå å ikke spise så mye etter 18, tror dette er lurt for meg. Koser meg med urtete om kvelden, eller et glass rødvin i helgene.

 

Har syklet til et kjøpesenter før jobb idag og kjøpt garn til å strikke julepresanger. Skal strikke sokker til "barnebarn" og andre. Da er hendene i aktivitet og kan ikke strekke seg ut etter noe spiselig. Strikketøy og urtete!!!! (Det er samboers barnebarn, veldig kos å få barnebarn - 4 stk. - uten slitet med å ha barn selv)

 

Idag jobber jeg til 19 og skal hjem og spise fårikål etterpå (rester fra helgen). Dette er ikke mat jeg kan spise på jobb pga lukta, men skal ikke spise poteter bare kjøtt og kål - fettet har jeg fjernet. Skal bli spennende å se hvordan dette virker på kroppen igjen! (Antagelig kan jeg fly som en luftballong imorgen)

 

Igår gikk jeg hjem fra jobb (10.000 skritt) med clogs på beina, og har en stor vannblemme under hver fot idag. Derfor må jeg begrense meg til sykling!

 

Ha en fortsatt fin dag - klem genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er på rett vei. det at vekta viser 300 gr mindre i dag viser jo bare hva avfalls- og slaggstoffer veier i kroppen..... noe å tenke på neste gang man står over en fristelse....?? :)

 

det er bare å fortsette med fornuftig mat og mosjon, så vil du få resultater.

 

å gå 10.000 skritt med sånne plastsko på beina er jo helt utrolig... kan skjønne du har vannblemmer i dag. har du ordentlige gode tursko? hvis ikke, løp og kjøp. jeg har et par ecco joggesko som har skikkelig god såle, men som jeg ble kjempeskuffa over likevel. kjøpte dem på salg i fjor, halv pris, men de hadde kostet ca 800. nå har begge skoene røket i den samme sømmen over lilletåa. elendig!! men jeg har forbannet meg på å ha skoene sesongen ut, for de er egentlig lite brukt og som sagt gode å gå i. så får jeg heller bevilge meg nye siden.

 

lykke til videre i uka genialt. fint du er så ofte innom forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Takk for omtanken hyfsan, har egentlig hatt en dårlig dag! Har hatt 3-dagers hodepine - som heldigvis har sluppet nå ikveld. Noe som går tror jeg, flere på jobb har vært syke. Men jeg er jo aldri borte fra jobb! Biter tenna sammen og håper det går over!! Er nok litt for pliktoppfyllende!

 

Syklet til jobb idag, og har igrunnen vært grei med maten. Vi spiste kokt laks til middag - klarte å stå over marsipanbløtkake på jobb idag. Vil heller ha vin til helgen! Når de spør meg hvorfor jeg ikke spiser kake, sier jeg bare at jeg må velge mellom kake og vin, og at jeg velger vin. Da kan jeg liksom ikke ta noe kake heller!

 

Når det gjelder sko, har jeg mange forskjellige tursko. Jeg hadde bare ikke planlagt å gå hjem den dagen jeg gikk med clogs! Helt håpløst! Skal forresten se meg om etter noen gode vintersko å gå i, trenger noe nytt og jeg sparer ikke på skotøy. Det er viktig å passe på at føttene har det bra. Min mor hadde gått i for spisse pumps i sin ungdom, og måtte operere tær og føtter da hun ble ca. 60. Etter det ble hun aldri helt bra i føttene, hadde vondt og ble sittende mye og la på seg. Nei, skotøy er viktig! Vi kjøper heller sjeldenere sko, og dyre og gode sko her i huset! Er forresten veldig glad i Ecco-sko, både sandaler og andre. Kjøper et par ecco-sandaler hver sommer.

 

Jeg går i vernesko på jobb, men der har jeg ekstra rådyre såler fordi jeg går på asfalt og betonggulv hele tiden!

 

Nå er det en ny dag ser jeg, bør kanskje få meg litt søvn!

 

God natt - genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...