Gå til innhold
Gjest Beth

1.trimester og allerede 4 kg opp

Anbefalte innlegg

Gjest Beth

Har ikke kommet lenger enn 7 uke, og har allerede laget mange "gode" unnskyldninger :-) Har gått ned ca 10 kg siste året og er kjempefornøyd, og merker med tristhet at kg kryper på. Problemet er disse unnskyldningene:

- sluttet håndball pga graviditet

- ofte sulten og "unner" meg ofte litt for usunn mat

- mest problemer med for mye middag(alltid vært mitt problem)

- kan ikke handle uten å ta med noe sjokolade

- eneste aktivitet jeg av og til gjør er å gå en tur (egentlig vant med å trene mye mer, men akkurat nå klarer jeg ikke å være så streng med meg selv)

Poenget mitt er: er det noen der ute som kjenner seg igjen? Trenger bare å ha noen å prate med som kanskje vet hva dette er:-)

Min store skrekk: gå opp 30 kg pga dette og sitte igjen med 20 kg ekstra :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest HelleDudena

Da jeg ble gravid med eldstejenta mi var jeg ganske akkurat ferdigslanket, og skulle begynne på hold vekten kurs..... Vel, det skled helt ut. Jeg slet med kvalme i de 24 første ukene, og eneste som holdt det i sjakk var å spise. Så da kvalmen endelig ga seg, fikk jeg mild svangerskapsforgiftning og beskjed om å ta det rolig og sitte med beina høyt..... Etterhvert som jeg este ut ga jeg mer og mer f.... Resultat +33 kg. 9 mnd senere var det igjen litt over 5 kg, og jeg var i ferd med å gjøre en innsats for å bli kvitt de. Men da testet jeg jammen positivt igjen:-)

Svangerskap nr 2 var jeg mer aktiv siden jeg hadde ei lita jenta. Jeg var kvalm til rundt uke 20 denne gangen også, men spiste ikke fullt så mye. Og i resten av svangerskapet var jeg relativt frisk. Spiste en god del sjokolade igjen (min store svakhet). Gikk opp 20 kg.

Nå er lille snart 17 uker og jeg er 100 gram tyngre enn da jeg ble gravid:-)

Så selv om man går opp masse så kan det forsvinne ganske greit. Begge gangene har jeg gått ned 14-15 kg i løpet av de første par ukene.

Men uansett så er det selvfølgelig best for kroppen å ikke gå opp så mye, og best for barnet også. Så prøv å spise ofte og lite, og drikke masse, masse vann. En halvtimes gåtur om dagen er fin fin trim det som du kan fortsette med til babyen er født. Kos deg en dag i uken, og la de andre dagene være normale. Men ikke minst kos deg med magen din!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lenemora

Gratulerer med bebis i magen :)

Jeg er gravid i uke 19 og har allerede lagt på meg 6,5 kg..Har en drøm om å legge på meg max 15 kg, men med denne farten ser jeg at jeg nok kan nærme meg de tredve. Min mor la på seg tredve kilo i alle sine tre svangerskap... Din store skrekk om at 20 kilo henger seg fast etter fødselen gjelder for meg også, men har allerede bestemt meg for å gå på GR-kurs etter barseltida og være i matchvekt til neste høst.

Etter 13 uker med kvalme har jeg fått appetitten tilbake i dobbel dose. Jeg kjenner meg selv igjen i matinntaket du beskriver, jeg har blitt totalt "matvrak", er kronisk sulten og all mat smaker helt fantastisk. Jeg vet at jeg spiser mer enn jeg burde, men tar meg selv i nakken og spaserer en tur alle hverdager for å kompensere noe...

Det viktigste av alt er at vi vordrende mødre tar vare på oss selv, jeg er sikker på at babyen blir påvirket av hvordan vi har det - så vi har jo en gyllen sjanse til å kose oss ekstra disse månedene.

I morgen skal min mann og jeg på ultralyd for første gang, er utrolig spent! Og endelig får jeg hørt hjertelyden til min kommende hjerteknuser :)

Lykke til Beth!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

JEg startet akkurat en ny blogg, men så jo at det allerede var en her med mine samme bekymringer.. Håper jeg kan få være med dere og dele frustrasjoner og gleder...

På ett og et halvt år nå så har jeg gått ned nesten 30 kilo... Jeg er nå i tolvte uke av svangerskapet og har allerede gått opp 5 kilo... Det er så fortvilende...Hvis jeg greier meg med å legge på meg 5 kilo for hver tolvte uke så kan jeg jo klare å holde meg innenfor ca 15-20 kilo.. og det er vel mer normalt å legge på seg i et svangerskap... Men jeg vet at jeg ikke legger på meg normalt nå.. Fordi jeg har blitt hektet på mat.. Er så sulten ofte og spiser masse rart... Spiser ikke veldig sundt egentlig.. OG elsker stratos m nøtter... >Gud forby...

MEn allikevel sier jeg til meg selv at jeg skal bare kose meg med svangerskapet.. IKke tenke på vekta, bare leve helt normalt og spise når jeg er sulten.. OG at når babyen kommer en gang i slutten av mars begynnelsen av april er det sikkert veldig deilig være og gode muligheter for å trille masse vogn.. Det vil jo hjelpe litt på vekta... OGså sier de det at de som har gått ned masse og går opp masse i svangerskap går det veldig fort ned igjen etter fødsel også.. Fordi at fettcellene allerede er så i ulage...

Høres lurt ut med et grete roede kurs etter fødsel...

For noen uker siden eller ett parr mnd siden så gikk jeg en times tid nesten hver dag.. KJempe fort i skogen... Nå har jeg ikke orket noe som helst..

MEn har begynt på litt svømming og litt step igjen da... SÅ da blir det bare ca tre ganger i uken.. Men det er bedre enn ikke noe.. så så lenge jeg klarer det gjennom svangerskapet skal jeg være kjempefornøyd...

Dette ble jammen masse....

VI snakkes folkens...

Hva skal vi gjøre for å ikke gå opp så mye da??? MAt må vi ha:0)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider