Gå til innhold

tråd for de i 40 åra


kikk

Anbefalte innlegg

Hei

 

alle voksne slankere.

Jeg kunne tenke meg å starte en tråd for de som er i 40 åra. Savner noen på min egen alder å dele erfaringer med. Selv har jeg slanket meg siden jeg var 20 år, så det er blitt en stund, Jeg veier pr i dag 100 kg og kunne tenke meg ned til 68 kg. Det virker som en umulighet men jeg må bare prøve. Håper jeg hører fra noen

 

klem fra kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 483
  • Created
  • Siste svar

Jeg kan godt tenke meg å henge meg på her selv om jeg drar på en god del flere år enn

du. Jeg er 68 år, 168 cm høy, og går pt på GR-kurs nr 2.

Veide 102,1 kg da jeg begynte på kurs 1 i april. Greide å holde vekta sånn noenlunde over sommeren - hadde da bestemt meg for å fortsette. Er nå midtveis i kurs 2 og

veier 96,7 kg. Dvs - 5,4 kg siden jeg begynte. Det blir ganske nøyaktig en reduksjon på

0,5 kg per uke jeg har gått på kurs. Det er jeg faktisk fornøyd med ;) Har tenkt å

nå en trivselsvekt på 75 kg - det er et stykke slanking som skal til for å nå dit, så jeg

tenker det kan være bra å ha noen å prate med når allting butter!

Hilsen

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er fint at noen henger seg på. Jeg synes det er veldig vanskelig for tiden. Arbeider med mat og det er veldig lett å putte ting i munnen. Noen som kjenner seg igjen? Denne helgen skal jeg jobbe hele tiden med selskaper og levering av mat. Føler meg ikke så veldig motivert, men kommer sterkere tilbake mandag. Må prøve å skjerpe meg da. Synes det er bra gjort av dere å klare å få til at vektnåla rører seg. Jeg vet jo hvordan jeg skal gjøre ting men alikevel er det vanskelig. Vet forksempel at jeg skal drikke mye vann, men det gjør jeg jo ikke. Hvorfor er det slik? Kommer sterkere tilbake veldig snart

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bentechristine

Jeg har det faktisk som deg, er 100,2 og vil gjerne ned til 68 kg. Virker svært langt borte, en jeg er 46 nå og har slanket meg siden jeg var tenåring. Nå er jeg 46. Har to store tenåringer, slanke, heldigvis! Men de er litt flau av sin runde mor. Jeg har aldri tatt familiebilder hos fotograf, fordi jeg skal bare slanke meg først... Jeg er 178 og får høre av velmenende (slanke) venninner, "ja, men du har jo så mye å fordele det på", ja, å så da? Fakta er at jeg er tjukk, og liker å spise. Unner meg gjerne et stor kakestykke, men helst på kjøkkenet etterpå. Etterpå er jeg naturligvis ganske foraktelig. Jeg har hund og går en del i skogen, har lavt stoffskifte, og går bare så utrolig sent ned i vekt. Gått på en del Grete Roede kurs, var nede i 91, men nå er alt, pluss litt til ,tilbake. Snakker om viljestyrke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det bare en ting å gjøre: brette opp ermene og komme i gang. det er god støtte å finne her på forumet, men det er klart - den tyngste jobben gjør man selv. det å komme i gang, kan sitte langt inne - i know.

 

men hør dere: ingenting er umulig. om man ikke har lykkes tidligere, betyr det ikke at man ikke kan lykkes denne gangen. negative forventninger skaper fort dårlige resultater. fortiden får man ikke gjort noe med, men fremtiden "eies" av oss selv. stå på damer. ser fram til å se dere over helgen. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det faktisk som deg' date=' er 100,2 og vil gjerne ned til 68 kg. Virker svært langt borte, en jeg er 46 nå og har slanket meg siden jeg var tenåring. Nå er jeg 46. Har to store tenåringer, slanke, heldigvis! Men de er litt flau av sin runde mor. Jeg har aldri tatt familiebilder hos fotograf, fordi jeg skal bare slanke meg først... Jeg er 178 og får høre av velmenende (slanke) venninner, "ja, men du har jo så mye å fordele det på", ja, å så da? Fakta er at jeg er tjukk, og liker å spise. Unner meg gjerne et stor kakestykke, men helst på kjøkkenet etterpå. Etterpå er jeg naturligvis ganske foraktelig. Jeg har hund og går en del i skogen, har lavt stoffskifte, og går bare så utrolig sent ned i vekt. Gått på en del Grete Roede kurs, var nede i 91, men nå er alt, pluss litt til ,tilbake. Snakker om viljestyrke![/quote']

 

Hei

 

Det var merkelig hvor like vi er. Jeg er også 46 og veier det samme som deg. Har prøvd i årevis å slanke meg. Noen ganger har jeg klart å gå ned, men jeg er tilbake + enda mer etter endt kurs. Lurer meg selv hver gang til å tro at nå kan jeg spise hva jeg vil, men innerst inne vet jeg jo at det er helt feil. Når det gjelder kake er jeg veldig glad i det. Spiser ikke mye snop og snacks, men det er småspisin og kake er jeg veldig glad i det. Jeg spiser helst kake når ingen ser det. Er også kjempeglad i rødvin og må ha det i helgene. Er så deilig å slappe av med et glass eller fler. Jeg har gått på meny med 1600kcal før men jeg synes det er vanskelig å finne ut av det hele tiden. I dag skal jeg på jobb igjen. Mandag skal jeg skjerpe meg igjen.

 

God lørdag til alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg brukt mesteparten av dagen til å rydde opp etter en fest vi hadde på jobben i går. Tror jeg skiftet vaskevann 9 ganger på et gulv. Var temmelig sliten etter hvert. Hadde tenkt meg en tur i treningsstudio i dag, men det slo jeg fra meg etter vaskeøkten. Går i tanker om å melde meg på Grete Roede kurs men da må det bli ordinært kurs. Har gått internett kurs, men det var ikke noe for meg. Jeg var ikke spesielt flink da ingen så meg, så jeg lurte meg selv. Det starter et her hvor jeg bor 22 oktober så da tror jeg at jeg skal melde meg på der. Klarer ikke å slanke meg alene.

Ønsker alle en fin ettermiddag

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

adferden som beskrives her med smugspising, jojoslanking og skam, tror jeg er ganske "normal" for oss voksne som har slitt med overvekt i kanskje en mannsalder. (regnes ikke en mannsalder som ca 20 år???) men det er aldri på tide å snu kursen.

 

det er kanskje ikke så dumt å begynne på et kurs, kikk - så du kommer skikkelig i gang. frem til 22. oktober kan du imidlertid komme godt i gang, om du begynner nå. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

adferden som beskrives her med smugspising' date=' jojoslanking og skam, tror jeg er ganske "normal" for oss voksne som har slitt med overvekt i kanskje en mannsalder. (regnes ikke en mannsalder som ca 20 år???) men det er aldri på tide å snu kursen.

 

det er kanskje ikke så dumt å begynne på et kurs, kikk - så du kommer skikkelig i gang. frem til 22. oktober kan du imidlertid komme godt i gang, om du begynner nå. :rolleyes:[/quote']

 

Vet du, jeg føler meg mer motivert bare ved tanken på å begynne på kurs, så nå har jeg sendt mail til kursleder og sagt at jeg er interssert. Er i god gang med treningen, selv om det ble bare to ganger i forrige uke. Har lovet meg selv 3 ganger. Nå har jeg akkurat spist taco til middag, men det er kansje ikke det lureste å dytte i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var gode nyheter. blir litt mer forpliktende med en gang. taco til middag trenger vel ikke nødvendigvis være så usunt, spørs hva du velger å lage den av. kan velge magre alternativer og mye grønt så er det vel ikke så ille....

 

ha en fin kveld :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kikk!

Kan likesågodt innrømme det: Jeg smugspiste resten av rømmegrøten i dag - rett fra gryta mens jeg drev og forberedte oppvask!! Og sånt skjer faktisk stadig vekk når det er

noe jeg liker ekstra godt. Men jeg går altså på kurs, GR nr 2, og det gode med det er at

jeg har tenkt å fortsette slankingen uansett!! For selv om jeg har mine "misser", holder jeg meg stort sett til dietten. Og den gir nok mat og jeg er egentlig mett og fornøyd, -

og det er veiing på onsdag. Der er vi en gjeng flotte damer som alle har en god del kilo for mye, og vi har alle samme ønske: Å kvitte oss med noen av dem. Da går det ikke an å komme dit gang etter gang uten å gå ned litt i vekt. Så det hjelper med kurs, det er nå min erfaring. Siste veiing viste - 0,4 kg. Ikke all verden, men et hav for meg. Du og du så godt det gjør. 5,8 kg ned siden jeg begynte første kurs. Merker det på klærne og bevegeligheten.

Bruker også dagboka - det er litt tidkrevende, men det gir god oversikt. Nå følger jeg

noen av disse trådene i tillegg. Synes vi er utrolig like i vårt forhold til mat. Trøst!?

Denne gangen har jeg imidlertid bestemt meg for å greie det, altså: Jeg har bestemt meg. Hva med deg?

Klem fra resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo denne gangen skal jeg klare det. Må bare jobbe med motivasjonen, for den er ikke hel på topp kan man vel si. Jeg må bare innrømme at det er rødvinen i helgene som ødelegger mest og så er det det fine spisemønsteret jeg følger hele uka, det forsvinner i helgen. Jeg må skjerpe meg der også. Nå skal jeg legge meg å sove. Godnatt til alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

Flott, kikk, du er i gang. Ifølge min kursvertinne tåles det noe vin - hvis vi bare spiser nok mat!! Dette burde lyde som musikk i våre ører, og det gjør det selvsagt, men jeg tror ikke vi som har slanket oss så mye og så lenge helt forstår hva det innebærer at vi skal spise "nok". "Nok" for meg er nå ca. 1600-1700 kcal, fordelt over 5 måltider per dag, + ca. 2 l vann. Det er her jeg har problemer med å få med meg hodet: Faktisk så kan jeg spise 6 brødskiver (a 30 g) med 20 g pålegg hver dag. Dessuten 150 g fisk/kjøtt + 150 g poteter til middag, + 3 stk frukt + ubegrenset med ja-grønnsaker.

 

Altså, vi som slanker oss skal faktisk spise gode, regelmessige måltider slik at vi er gode og mette. Når vi blir sultne etter 3-4 timer er det bare å spise neste måltid. Slik er det. Ikke knipe inn og knipe inn på maten til en til slutt sprekker og hiver seg over sjokoladen eller brødskiver med masse syltetøy eller hva det nå er vi liker best.

 

Vel, jeg har nå erfart at det virker, - for meg sakte, men sikkert. Og som min mann sier (han er like slank som da vi møttes for 44 år siden og har alltid spist slik som beskrevet overfor, noe jeg har forklart med at han har "magemål"!): "Minus 1/2 kg per uke = 26 kg per år."

 

La oss kalle det "Slanking uten lidelse" og 1 år ++ har vi vel tid til å bruke på dette når

vi vet hva som venter oss.

 

Kikk, du vet kanskje alt om dette fra før, men jeg sier dette like mye til meg selv som til deg. Og det jeg ville si er at hvis du har spist maten din og er mett, kan du kose deg med din rødvin i helga. Og med en mett mage styrer du lettere unna alt som følger med av ost, kjeks, peanøtter etc. For det er kanskje den største utfordringen når

rødvinen gjør oss litt "lett" i hodet!

 

Ha en god slankeuke :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre at man har lov til rødvin. Jeg skjønner at jeg må på kurs for det er mye nytt siden jeg gikk på kurs. Husker mitt første kurs i 1986 da hadde vi bare lov til 1100 - 1200 kcal. Jeg gikk på internettkurs i januar og da mener jeg at jeg skulle lgge på 1600 kcal. Jeg synes det kan være innviklet og vite hva jeg skal spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får lyst på sjokolade, så prøv å legg inn en "delay" på en halvtimes tid. gå en rask tur, eller finn på noe annet som avsporer trangen. de gangene jeg har fått til å stoppe snopetrangen, har jeg forsøkt sånne strategier og det virker for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

To sjokolader fortært, og hva så?

La oss se litt på det:

- var du sulten? nøyaktig hvor lenge siden du hadde spist?

- var dette slikt som vanligvis skjer når du har 2 sjokolader der?

- hva holdt du på med da det skjedde?

- hvorfor var det 2 sjokolader der?

- var du alene?

- var det annen mat like lett tilgjengelig som sjokoladene?

 

Det er noen situasjoner som er verre enn andre. Ettersom du steller mye med mat,

kan jeg godt forstå at du har det ekstra vanskelig. Men jeg er enig med hyfsan: Prøv

med en "delay". Ellers er mitt beste sikkerstikk å sørge for at jeg er mett, dvs

ved å spise mine faste måltider i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og lurer på om hun også får være med her:D

 

Jeg er 55 år og 93 kilo fordelt på 165 cm. Det er alt for mange kilo pr. cm det. Jeg har en drøm om å nå 67 kilo.

Det blir et "tap" for kroppen på 26 kilo det - og virker nesten uoppnåelig.

Men med små delmål underveis - litt støtte herfra - og en god porsjon tålmodighet håper jeg å nå mitt mål sånn utpå høsten i 2008.

Jeg gikk på GR kurs i fjor vår - tok av 10 kilo - og har klart det kunststykke å gå opp 6 kilo igjen. Men jeg må jo bare fortsette å ha tro på at dette nytter. Helsegevinsten er stor - og det er trivselen også. For jeg trives ikke med mine altfor mange kilo.

 

Men nå er jeg iallefall igang - og ønsker hell og lykke og gode dager til alle sammen - vi satser alt vi har:-)

 

Lykketilklem fra Pandora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så flott at vi er flere. Nå har jeg ringt og meldt meg på kurs. Skulle gjerne startet nå men desverre begynner det ikke før 22 oktober. Prøver litt selv imellomtiden. Takk for fint tips hvis jeg får lyst på noe godt. Har vært og kjøpt meg nutrilettbar. Det er bedre enn vanlig sjokolade ihvertfall. Var på trimmen i går og fikk svettet ut litt. Der er jeg ihvertfall flink. Prøver 3 ganger i uka, men noenganger blir det 2.

Ønsker alle en fin tirsdag ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen damer:p

Nydelig høstmorgen på min kant av landet i dag - og jeg har fri!

Men en del private gjøremål kommer i veien for en lang tur i marka. Det gjør forsåvidt mine dårlige ben også da. Jeg har store problemer med akillesene på begge bena - og det hemmer meg så irriterende mye. For min trim har alltid vært trimturer - det trenger jeg ikke "presse" meg til:cool:

 

I går ble det ingen trimtur - da hadde jeg jentene på venninneklubb. Serverte wok med scampi og kamskjell og masse grønnsaker - sunt som bare det!

Må jo innrømme at det ble servert Pandoras deilige eplekake også - med krem. Jeg hadde et lite stykke - med 1 lita skje krem til - så stolt av meg selv:rolleyes:

Resten av kaka ble pakka og lagt i fryseren - kremen kasta jeg. Bedre den enda i søpla enn i meg - tenkte jeg - klok av skade.

 

Flink du er med trimmen klikk - jeg har akkurat sagt opp mitt medlemskap på treningsesenteret. For dyrt å være støttemedlem. Men jeg skal trene da - satser på iallefall 8 trimpoeng i uka. Alt over blir bonus.

 

Nei - nå må jeg komme meg i drift.

Klem fra Pandora - som ønsker alle en super onsdag - med masse trim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med en tråd for "voksne" livsstilsendrere. Er jo her jeg hører til jeg også men i tillegg til å ha slanket meg i 25 år og netteopp fylt 40 er jeg gravid :) Skal holde igjen vekta alt jeg kan. Startet egentlig på GR-kurs rett før jeg oppdaget at jeg var gravid. Ble veldig fort i dårlig form og fikk derfor permisjon og skal starte på kurs igjen 24. oktober.

 

Det eneste jeg har hatt kontroll over de siste ukene er trimmen. Lange gåturer er behagelig og hjelper godt på dårlig form. Har 16 trimpoeng den siste uka. En liten motvekt til det jeg spiser for tiden. Har stor tro på at jeg greier å komme i GR-modus når formen blir bedre om noen uker.

 

Ha en fortsatt fin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest resolutt

Fin utvikling på denne tråden: Stadig flere godt voksne damer, og tenk, til og med gravid dame over 40:) Det blir kjekt for oss andre å følge med på! Her blir det mange faddere.

 

Flott at du går turer, pæra. Husker at jeg var utrolig trøtt og uopplagt de første 4 månedene av mine svangerskap. Etterpå var det bare gøy.

 

Og du kikk har tatt viktig beslutning mht kurs. Det er bra.

 

Jeg skal veie meg i kveld og rapport følger. Må forplikte meg litt nå slik at jeg bare må

rapportere selv om resultatet er dårlig.

 

resolutt, men ikke helt fornøyd ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på elexia og trent. Det er et ork og komme igang, men når jeg først er der går det helt greit. Jeg synes det er fint at stadig flere kommer til. I går kveld var jeg på korøvelse og da fikk jeg med meg en korvenninne som skal starte på kurs sammen med meg. Har laget kjøttkaker til middag og det var godt, selv om jeg vet jeg skal være forsiktig med kjøttdeigen. Mandag skal jeg gå på vekta og avgi rapport. Har begynt å spise lite og ofte. Håper det hjelper. Skulle vært flinkere med valg av matvarer. Ønsker alle slankevenner en fin onsdagkveld og jeg er stolt av oss alle selv om det noen ganger butter imot.

 

Klem fra kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) men når de gode dagene er der, så seiler jeg på glede og håp om et bedre liv. høres kanskje svulstig ut, men jeg gjør faktisk det. da er jeg bare så fornøyd med meg selv, innsatsen min og livet mitt. deilig. det har endelig vært nok av dårlige dager, og jeg fortjener å ha det bra!

 

jeg har gått halvannen times tur og syklet tur/retur jobb, ca 1 time det også. så trim er jeg i mål med for i dag. har hatt det så travelt pga oppussingsprosjekt at jeg har spist sørgelig lite idag, i underkant av 1100 kcal. det er IKKE bra nok. skjerpings i morgen. ha en fin kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...