Gå til innhold

Endelig bryllup - 2. august 2008: Mål 24 kg


Gjest metchen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei dame på 40 år som endelig skal gifte meg. Min kjære fridde på 40 års dagen min, så nå blir det bryllup i august. Det betyr at jeg har 11 måndeder på å gå ned i vekt. Jeg skal inn i drømmekjolen samtidig som jeg føler meg vel så det betyr at jeg ønsker å gå ned minimum 20 kg. Har nettopp født barn nr. 3, så jeg har 10 ferske kilo som skal av. La på meg 22 kg under svangerskapet, og har fortsatt 10 kg igjen av disse. I tillegg hadde jeg 10-15 kg for mye fra før.

 

Bedre motivasjon enn å komme seg inn i en hvit drømmekjole er det vanskelig å få, så nå har jeg meldt meg på kurs. Begynner ikke før 29. oktober så jeg må prøve å klare meg på egen hånd fram til da. Håper på å gå ned 4 kg før kurset begynner.

 

Jeg skal bruke dette forumet som motivasjoskilde. Siden jeg har svangerskapspermisjon har jeg god tid om dagen, så jeg har som mål å skrive noen ord nesten hver dag, minimum en gang i uka. Skal skrive hver gang det er veiedag, og det blir hver mandag.

 

Håper det er noen som vil ha litt kontakt med meg, men jeg kommer til å skrive uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 187
  • Created
  • Siste svar

Selv om jeg ikke har begynt på kurs ennå har jeg begynt å legge om kostholdet. Prøver å være flink, og det går stort sett bra. Kjenner at jeg er sulten hele tiden, men regner med at magesekken venner seg til det etter hvert. Har allerede gått ned et par kilo og synes det er positivt. Neste mål nå er å komme igang med mosjonen. Kan ikke trene så mye ennå pga keisersnitt og bekkenproblemer men håper å kunne begynne så smått i løpet av noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal det veies igjen. Må innrømme at jeg har veid meg i løpet av uka og foreløpig ser det bra ut. Hadde en liten utskeielse i går kveld da jeg spiste sjokolade, men det var ikke av den værste sorten så jeg fikk vel i meg 520 kalorier. I dag har jeg vært flink. Kjenner at sulten blir mindre for hver dag. Går jo hjemme med sønnen min så det skal bli en utfordring å holde et sunt kosthold når man har så mye tid til å tenke på mat. Tror det er viktig å komme til den situasjonen at dette er en omlegging av kostholdet som skal vare evig, ikke bare til målet er nådd. Tar nok litt tid å innrømme at jeg ikke lenger kan spise sjokolade, potetgull osv. slik jeg har gjort fram til nå. Det er ikke uten grunn at man veier 30 kg for mye. Kostholdet og mosjonsnivået må forandres. Samboer og framtidig ektemann må også bli med hvis ikke blir det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kjempeglad da jeg veide meg i morres. Er kjempefornøyd med å gå ned 1,5 kilo siden forrige mandag. I dag har jeg ikke klart å være like flink da jeg har brukt dagen til å steke seikarbonader. Det må jo prøvesmakes, så jeg har nok spist litt flere enn jeg burde, men samtidig færre enn jeg pleier å gjøre når jeg steker. Det ble selvfølgelig seikaker til middag. Spiste nok litt for mye, men spiste masse salat.

Jeg tror det er viktig å ikke bli hysterisk. Dette er snakk om å legge om til et kosthold jeg kan leve med, ikke bare å gå ned i til bryllupet. Det er jo kjedelig dersom man legge på seg igjen med en gang fordi man går tilbake til det usunne kostholdet.

Jeg har stekt karbonaden i margarin, og har ikke dårlig samvittighet for det. Jeg mener at litt margarin må man kunne bruke de få gangene man steker fisk og fiskemat. Jeg brukte ganske mye mindre enn jeg pleier, men det er vanskelig å steke fiskekaker uten margarin.

Målet for uke 41 er å gå ned minimum 600 gram. Det er også viktig å finne sunne måter å kose seg på. Har planer om å bake en "sunn" kake i helga og å lage dessert på søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg er litt vel mye opptatt av mat og slanking om dagen. Det blir alltid sånn når jeg forsøker å gå ned i vekt, og det kan være litt farlig. Synes det er lettere å sprekke når det blir for mye fokus på det. Skal jo snart begynne på kurs så håper jeg kan få hjelp til å kontrollere denne delen da.

 

Nå skal jeg gå og gjøre litt husarbeid. Skal prøve å komme meg ut og bevege meg litt i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at det er tøft å la være å spise så mye. Prøver å følge oppskriftenen og porsjonene til Grete Roede men må justere litt pga ungene. I dag laget jeg grønnsaksuppe men hadde pølser oppi. Ungene spiste lite, men jeg og sambo synes suppa var kjempegod. Skal kjøpe sunnere pølser i byen slik at jeg har litt bedre samvittighet for å spise det. Ungene må få litt som de synes er godt også. Det er vanskelig å få dem til å spise maten jeg lager om dagen da det er mye grønnsaker i den, og mine barn er inne i en periode hvor de ikke spiser grønnsaker.

 

Været er slik at jeg ikke orker å gå ut om dagen, og da blir dagen lang og det er litt tøffere å la være å spise usunnt. Spiste nettopp en digestive og kjenner at jeg kunne spist opp hele pakka.

 

Et annet problem er å la være å veie seg hver dag. Vet at jeg ikke burde gjøre det mere enn en gang i uka, men fristelsen blir ofte for stor til å veie seg hver dag. I morgen skal jeg til byen. Har laget en lang handleliste over sunne matvarer som jeg skal handle. Jeg har begynt å bake brød og rundstykker selv så jeg håper på litt sunnere brød. Ammer så jeg kan ikke spise rugbrød for lillegutt får enorme luftsmerter av det.

 

Dette ble en masse strøtanker slengt ned. Godt å få det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg trenger mer konkrete mål slik som biggirl har satt seg. Prøver å lage en slik jeg også:

 

8/10: 86,6 kilo Startvekt for delmålsliste

29/10: 85,0 kilo Startvekt for internettkurs Faktisk startvekt: 83,9 kilo

26/11: 80,0 kilo Faktisk vekt: 80 kg Hurra!

17/12: 78,0 kilo sluttveiing kurs Faktisk vekt: 77,2 kg Jippi

31/12: 78,0 kilo Vel overstått jul Faktisk vekt: 76 kg

4/2: 75,0 kilo Faktisk vekt: 74,2

31/3: 70,0 kilo Faktisk vekt: 72,5

9/6: 65,0 kilo Faktisk vekt: 66,1

16/6: Faktisk vekt. 65,1

19. juli: 65 kilo eller mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei metchen:)

Så bra at du har bestemt deg for å gjøre noe med dine ekstra kilo. Det blir mye fokus den første tiden, men når du kommer skikkelig igang og kroppen har vendt seg til maten og mengden, så går det nok bedre framover.

Jeg skal gifte meg til neste september og er virkelig inspirert til å gå ned. Har gått ned 21 kilo siden 1 januar i år, men skal ned like mye til pluss enda litt mer. Så her er det bare å henge i. For jeg vil også ha en fin kjole til den store dagen. Det er jo da vi skal føle oss som dronninger for en dag:)

Lykke til.

Jeg er å finne på "ned over 40 kilo",

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at jeg ikke har klart å spise bare fornuftig denne uka viser vekta at jeg har gått ned 900 gram denne uka. Det er godt å kjenne at man ikke trenger å være helt hysterisk nøye.

 

Jeg er imponert over at du har klart å gå ned 21 kg riina. Du klarer sikkert å nå de målene du har satt deg. Når jeg har satt som mål å gå ned 24 kilo betyr ikke det at jeg kommer til å være noen sylfide. Klarer jeg det vil jeg være en str.40 tenker jeg. Det avhenger litt av hvor flink jeg er til å trene slik at jeg får strammet inn. Ideelt sett burde jeg gått ned 34 kilo, men så slank har jeg ikke vært siden ungdomsskolen, så det er ikke noe realistisk mål. Jeg veide 65 kilo for 7 år siden. Jeg følte meg meget vel den gangen, men etter tre svangerskap på syv år vil nok ikke kroppen bli helt den samme selv om jeg klarer å nå målet mitt. Jeg tror allikevel at jeg vil være fornøyd dersom jeg klarer å komme ned til 65 kilo. Etter dagens veiing betyr det 22,7 kg til. Det er ganske mange, men fullt mulig dersom jeg kommer igang med treninga.

 

Vi vil nok føle oss som dronninger begge to på den store dagen, det er jeg overbevist om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei metchen! Gratulerer med bryllupsplaner og at du har begynnt å gå ned i vekt.

Målet mitt er også 24 kilo til 23.juni 2008.

Skal også gifte meg, men det er i februar og håper på en 10-15 kg til da. Dette Kommer til å bli tungt men har trua........

Håper vi kan dele noen erfaringer underveis.

Hilsen Almi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg mottatt kursboka. Det var ganske store forandringer fra forrige gang jeg gikk på kurs i 2004. Jeg har regnet ut min BMI og funnet at den er alt for høy.I dag er den på 34,9. Tenk hvor høy den har vært under svangerskapet og rett etter. Jeg er glad for at jeg har bestemt meg for å gjøre noe med dette. Jeg har satt min trivselsvekt til 65 kilo, men ser at dersom eg skal komme ned i normal BMI som er under 25 må jeg ned under dette. Vi får se når jeg kommer dit hvordan jeg føler meg da.

 

Siden jeg fullammer må jeg innta ca 500 kcal mer enn jeg ville gjort normalt. Dette fører til at jeg kan spise 1,5 middagsrasjon og ganske mye brød mer. Siden jeg har følt meg litt sulten om dagen tror jeg kanskje det har skyldtes at jeg har spist litt lite i forhold til at jeg ammer. De siste dagene har jeg spist litt mer, og jeg opplever at melkeproduksjonen har økt. Den var i ferd med å bli litt lav, men et par økedøgn og litt mer mat har ordnet på det. Jeg må jo gå ned litt saktere pga at jeg ammer, men det er kanskje bare en fordel. Problemet er nok min tålmodighet. Jeg vil helst se resultater med en gang, men jeg kjenner jo på klærne mine at jeg har gått ned.

 

Har nå begynt å jobbe med å få nok trimpoeng i løpet av en uke. I går var jeg ute å gikk en tur på ca 45 min. Skal gå en tur i ettemiddag også. Minimum 30 min rask gange hver dag må jo gå ann å få til. I tillegg jeg fått montert opp en mageroller slik at jeg endelig kan begynne å trene magemusklene. Jeg skal også begynne å trene med pilatesball slik at jeg får trent bekkenet. Klarer kanskje ikke alt neste uke men skal i allefall begynne slik at jeg er inne i en god rytme når jeg begynner på kurs den 29.

 

I morgen er det veiedag igjen. Jeg er ganske spent. Målet er å ha gått ned 700 gram slik at jeg veier akkurat 85 kilo. Nå våkner minstemann så jeg må nok gi litt pupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg veid meg og vekta viser at jeg faktisk gikk ned 1,1 kg forrige uke. Dessverre går ikke midjemålet ned så veldig mye. Dette frustrere meg litt for det er magen som gjør at jeg ikke kan bruke de gamle buksene mine. De passer fortsatt over lårene og rumpa, men jeg klarer ikke å kneppe dem igjen. Jeg vet jo at det kun er 7,5 uke siden jeg fødte en sønn, men hadde allikevel håpet på å miste mer av magen ettersom kiloene går av som forventet. Rundt puppene derimot har jeg allerede mistet 4,5 cm siden jeg begynte for 4 uker siden. I går trente jeg magen for første gang på det jeg kan huske. Måtte vente så lenge pga keisersnitt. Kanskje det vil hjelpe etter noen uker. Jeg må bare ikke gi opp.

 

Jeg er veldig fornøyd med vektreduksjonen siden jeg de siste dagene har spist en del ekstra pga amminga. Er ikke sulten på samme måte som jeg var de første ukene. Kjente etter frokost at jeg faktisk var mett, og i går var jeg heller ikke sulten. Spiste noe ca annenhver time, frukt osv. fordi jeg er redd for å miste melka.

 

Den viktigste endringen jeg har gjort de siste ukene er at jeg ikke spister sjokolade, potetgull og smør. Selv om jeg alltid har spist mye grønnsaker spiser jeg nå ennå mer enn før, og bruker minimalt med smør og olje når jeg lager mat. Samboern og jeg er svært fornøyd med maten, men de to små er ikke villig til å smake på alt. Det er så mange spennede oppskrifter i bøkene jeg har kjøpt og jeg så at det var noen nye i kursboka også. Dette skal nok gå bra, for målet er ikke bare å bli slank før bryllupet men å legge om kostholdet for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter hjemme for tredje dag denne uka med to syke barn og en baby. Det er ganske slitsomt. Kommer meg ikke ut, og når kvelden kommer orker man igenting fordi man er utslitt etter en lang dag. Skulle liksom være hjemme og kose meg med minstemann, men har en følelse av at jeg ikke har fått vært alene hjemme en eneste dag. Besøk i flere uker og syke barn fører til at det har blitt lite tid til bare ham.

 

Spiser mye om dagen. Kjenner at jeg er mett. Det blir spennende å veie seg neste mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mandagen viser vekta minus 700 gram. Jeg starter kurset i dag og har levert inn den første rapporten. Siden jeg begynte for litt over en måned siden har jeg gått ned 5,5 kg, men cm forsvinner ikke like fort. Det er hovedmålet for kurset. Jeg skal ned til det jeg veide før svangerskapet i tillegg vil jeg ned i cm, spesielt rundt midjen og puppene.

 

Er egentlig ganske fornøyd med vekttapet forrige uke, for samboern og jeg koste oss skikkelig på lørdag kveld. Spiste et godt biffmåltid. Sparte på kalorier der jeg kunne, men vi spiste oss gode og mette. Jeg tror kanskje dette måltidet illustrere noe av det jeg er ute etter, et godt måltid uten unødvendige kalorier. Brukte kun en ss smør til å steke i, kaffefløte istedenfor kremfløte, ikke bacon i soppstuingen, peppersaus ikke bernais og masse wokgrønnsaker. Det smakt utrolig godt allikevel.

 

I går kveld koste vi oss med ungene. Jeg hadde lagt en kjempegod fruktsalat som vi spiste med litt vaniljekesam til. Det smakte kjempegodt. Det er viktig for oss å kunne kose oss uten sjokolade, potetgull osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei metchen:)

Ja, det er mye godt man kan spise, men trenger all kos være det samme som å spise? Har gjort akkurat det samme som deg, men prøver å finne på andre ting som er kos uten noe spiselig. Vi spiller litt spill sammen med unga. Akkurat nå her vi begynt med litt julegave laging. Jeg og eldste dattera mi. Har jentekveld, med fotbad, ansiktsmaske og sånne ting.

Dette var bare noen tips. Tok lang tid før jeg innså at samvær var like koselig uten spising. Det viktigste er å gjøre noe sammen:)

Du har vært kjempe flink til å gå ned. Lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt tips Rina. Jeg er enig med deg om at det er mye kos som ikke kan knyttes til mat. Mine barn er litt små men noen aktiviteter gjør vi sammen. Har også planer om å kose meg med å lage en del julegaver i år. Har litt bedre tid nå som jeg går hjemme med lillegutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går skrev jeg et innlegg i en annens dagbok, og fikk en komentar tilbake fra et annet medlem at det ikke gikk ann å si at man skulle kose seg med mat. Hvis man ikke koser seg med det man spiser hva er da poenget med å spise, å overleve? Det er riktig at man ikke skal bruke mat som trøst og belønning, men å si at man ikke har lov til å kose seg med mat blir for meg helt ulogisk. Jeg koser meg med god mat, men maten trenger ikke å være usunn. Jeg vil at mine barn skal kunne kose seg med god mat, men det trenger ikke å være usunt. Jeg vil at mine barn skal ha et naturlig forhold til mat, og små barn liker å kose seg med noe godt uten at det trenger å føre til at de får vektproblemer når de blir store. Jeg bruker ikke mat som trøst eller belønning for mine barn, men de får lov til å kose seg med en is av og til. Det viktigste er at de har et sunt og fornuftig kosthold. Jeg synes ikke man skal være hysterisk.

 

I går var jeg kjempeflink. Var ute og spaserte tilsammen i løpet av dagn i ca 1 1/2 time. Gikk vel nesten en mil tilsammen. Ønsker meg ei pulsklokke som viser mer nøyaktig hvor mye man forbrenner. Uansett kjenner jeg at formen blir bedre for hver dag. I dag regner det kraftig så det blir en utfordring å komme seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei metchen:)

Skjønner hva de mener. Det er klart man skal kose seg med mat. Mat er godt og jeg er glad i mat. Å, kose seg med riktig mat er lærerikt for barna og ikke minst når de begynner å bli såpass store at de kan være med å lage mat. Men som vi var inne på tidligere, kos skal ikke alltid være synonymet med å spise. For mye annet man kan gjøre også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at jeg kun skal gå på vekta en gang i uka, men klarer ikke å la være å veie meg nesten hver dag. Noen ganger viser den at jeg har lagt på meg, og det fører til at jeg justerer litt, andre ganger viser den nedgang. Uansett jeg må slutte å veie meg så ofte. Det blir så mye fokus på mat, vekt, trim og cm at det ikke er sunt. Regner med at det vil gå over litt etter hvert. Kanskje man må være veldig fokusert i en periode slik at man kommer inn i goder vaner når det gjelder mat. På lang sikt kan jeg ikke bruke så mye energi og tid på dette.

 

Mandag er det veiedag igjen. Dersom jeg ikke sprekker i helg vil jeg gå ned denne uka også. Har vært ganske flink til å være ute å gå. Har vel 8,5 trimpoen så langt denne uka. Neste uke har jeg som mål å komme igang med annen type trening også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt så mye å gjøre hele sommeren med svangerskap, hyttebygging, hage osv. at det har blitt lite tid til at hele familien kan være sammen. I dag skal vi gå ut sammen alle fem for første gang siden lillegutt ble født. Sambo skal lage middag for første gang på flere måneder. Har planer om å få heklet og slappet av litt. Lillegutt har holdt meg mye våken i natt så jeg er litt sliten. Kjenner at det tar på innimellom, er ikke akkurat 20 år lenger.

 

I morgen skal det veies og måles. Er ganske spent. Håper på å se at det går nedover i cm denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 800 gram forrige uke. Ble litt skuffet med en gang for jeg hadde håpet på 1 kg, men når det har fått gått litt tid er jeg vel egentlig ganske fornøyd. Har også mistet noen cm, og det er bra.

 

Måtte ta en liten ammepause. Mange opplever at de raser ned i vekt når de ammer, men jeg har ikke gjort det med noen av mine. De to første gangene har jeg fått for lite melk ganske tidlig. Denne gangen slanker jeg meg, og det ser faktisk ut som om jeg har mer melk denne gangen. Tror det er fordi jeg spiser veldig sunt. Masse grønnsaker, fisk, rent kjøtt og lite fett gjør kanskje melkeproduksjonen bedre. Måtte justere litt for noen uker siden da jeg spiste for lite, men nå er minstemann veldig fornøyd virker det som .

 

Hører på tv at det er farsdag til uka. Jeg tenker jeg skal se om jeg får tak i ullongs eller lange underbukser til min kjære. Han klaget i går på at han bare hadde en. Vinteren har kommet til Finnmark og det er kaldt å gå ut uten longs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Endelig fant jeg deg :) Det var godt du fortalte meg hvor du var, siden jeg ikke har vært inne på denne delen av forumet før. Du har jo en kjempfin motivasjonsfaktor i og med at du skal gifte deg. Er sikker på at du gleder deg kjempe mye. Men jeg er også sikker på at du hadde klart det uten dennn motivasjonsfaktoren, for du virker som en veldig bestemt dame.

 

Jeg ser jo også at du har klart å sette fokus på de viktige tingene, med at dette skal være en livsstilsendring. Og skal det være det må jo en selvfølgelig kunne kose seg med maten også. En kan få mange herlige måltid ut av rent kjøtt og ren fisk. Det er jo bare å bruke litt sunnere ting ved siden av.

 

Og grtulerer så masse med fin nedgang denne uken, 800 gram er bra. Og dessuten har du jo mistet noen cm også, og det er like viktig for deg.

 

Jeg har veiedag i morgen og er som vanlig spent. Håper jeg klarer å bikke 15 kilo da, men visst ikke så blir det kanskje neste uke :) Det gjelder å være tolmodig, selv om man er utolmodig ;)

 

Håper du får en flott og sunn uke.

 

Klem fra Biggirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke er av den tålmodig typen, men jeg prøver om dagen å la meg inspirere av biggirl og rina slik at jeg blir flinkere til å ikke forvente at alle resultatene skal komme med en gang. Bryllupet er selvfølgelig en kjempegod inspirasjon for meg, men jeg hadde nok begynt med dette uansett.

 

Er veldig spent på hvordan magen vil se ut når jeg har nådd målet mitt. Etter tre tette svangerskap og mange hopp i vekt ser det ut til at jeg kommer til å få problemer med en del overflødig skinn. Har tenkt til å søke om å få det fjernet dersom det blir aktuelt. Liker ikke å se meg selv i speilet og se hvordan magen henger. Har sjekket litt hvilke krav som skal til, og når jeg når bmi på 27 eller mindre vil jeg ta kontakt med fastlegen min slik at jeg kan få registrert at har nådd kravet. Man må jo ha hatt bmi på under 27 i over ett år for å få det dekket av det offentlige.Jeg har ikke råd til å betale 20-30 tusen for å få det gjort privat. Regner med at jeg kommer til å ha mer en 2 cm overheng som det er krav om. Merker at det er et problem i dag med at jeg svetter og at det blir vond lukt. Er det noen av dere andre som har sett på disse problemene?

 

Klarte ikke å la være å veie meg i dag. Var flink i går, men sprakk i morges. Skal prøve å la være å veie meg igjen før neste mandag, men kjenner meg selv godt nok til å vite at det kan bli et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei metchen:)

Har akkurat samme problemet som deg. Har allerede snakket med en plastisk kirurg ved nordland sykehuset her i Bodø. Han sa ikke noe om at jeg måtte ha holdt vekta i 1 år, men vet det er forskjellig fra Helsereionene. jeg må veie maks 73 kilo for å få en sånn operasjon, så har ca 20 kilo igjen. Men vil nok ned enda litt til før jeg gjør det.

Få gubben til å gjemme vekta. Det har jeg måtte gjøre. Han gjemte den nå på mandag, å kjenner jeg har litt panikk iforhold til det. Men har ikke vært på leteaksjon enda;)

Ha en flott dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...