Gå til innhold

13 åring vil ned ca 10 kg


Gjest 61kg

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er 13 år og veier 77 kg, vet ikke helt hvor høy jeg er

 

Jeg spilte ganske mye fotball, til jeg gikk i 4 klasse da fikk jeg en skade i foten og har den fortsatt idag, jeg kan ikke spille på grunn av den så jeg mistet etter hvert interessen for fotball

men jeg har ikke vært noe særlig aktiv siden derfor har jeg alltid lagt på meg LITT mer enn de andre hvert år, ser ikke noe særlig ''stor ut'' men jeg vil gjerne litt ned i vekt før noen legger merke til vekten min

Jeg har tenkt nå i høst ferien å sykle 1 til 1.5 time hver dag og gå 10.000 skritt i tilegg

Så jeg lurte på om noen hadde en ''liste'' over hva jeg kan og ikke kan spise?

 

Min mor kjøpte Special K uten å vite hva det var, jeg smakte på det og likte det, hjelper special K egentlig?

PS: Jeg er en gutt

 

Edit: litt dumt å spørre men hvordan får man six-pack, eller mindre ''packs''

Vi skal ha bading i gymmen om 5 uker og vil gjerne imponere jenten :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: litt dumt å spørre men hvordan får man six-pack' date=' eller mindre ''packs''. Vi skal ha bading i gymmen om 5 uker og vil gjerne imponere jenten :rolleyes:[/quote']

 

Det er veldig enkelt å svare på: det rekker du ikke :-)

 

Situps, magecruncher og magesug er veldig effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magecruncher: ligg på ryggen, trekk knærne opp, fotsålene i gulvet. hendene foldet under hodet, albuene ut til sidene. løft nesa opp mot taket (det er magen som skal trekke deg opp).

 

Magesug: stå oppreist eller på knærne med rett rygg. Hold hendene legg på hoftene. Pust helt ut så langt du kan, og mens du holder pusten, trekker du magen innover mot ryggen og oppover mot brystet samtidig. Hold mens du teller til 1o. Slap av og pust. Gjør dette 10 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du skal prate med dine foreldre om dette problemet med vekten. Hvis de er oppegående så vil de veilede deg gjennom dette. Jeg ønsker deg bare lykke til.

 

vel, har sagt det et par ganger før og da sa de ''DU???OVERVEKTIG???''

men jeg kan klare dette selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1.68 høy og veier............................72kg

 

er det ikke noe slikt som:

 

''ta høyden og divider den på vekten er svaret over 20 er du overvektig'' husker ikke helt

 

Tenkte jeg skulle minne deg på et tidligere innlegg...

Tuller du med oss, eller hva er det du holder på med?

 

Dersom du har et problem, bør du snakke med helsesøster på skolen, som vi tidligere har gitt deg råd om.

Du er uansett altfor ung til å slanke deg, men det du burde gjøre, er å sørge for at du ikke spiser potetgull, digg og cola hver dag. Spis matpakka di og drik masse vann, vær aktiv og beveg deg.

 

Og så er det fint om du bestemmer deg for hva som er utgangspunktet ditt, for hvis du ikke gjør det, er det fort gjort at vi ikke tror helt på det du sier.

 

Skjønner?

 

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krampetrekk

Denne person har tydligvis et skikkelig problem, med seg selv. Ikke noe vits å veilede noe sånt noe her. Fant samme person inne her som da vil ned 20 kg. En liten oppfordring her: Ikke svar denne personen mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne person har tydligvis et skikkelig problem' date=' med seg selv. Ikke noe vits å veilede noe sånt noe her. Fant samme person inne her som da vil ned 20 kg. En liten oppfordring her: Ikke svar denne personen mer.[/quote']

 

 

Denne synes jeg var drøy, krampetrekk. Dette dreier seg om en ungdom!

 

Vis medmenneskelighet og omsorg. Trodde det var noe som lå i grunnholdningen til en som jobber i helsevesenet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne synes jeg var drøy' date=' krampetrekk. Dette dreier seg om en ungdom!

 

Vis medmenneskelighet og omsorg. Trodde det var noe som lå i grunnholdningen til en som jobber i helsevesenet jeg...[/quote']

 

Hør hør..... Dessuten er det vel ingen her som har gitt noen ekstreme slankeråd er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Queen. Man kan enten svare for at kanskje ett og annet godt råd drypper inn, eller så lar man jo bare være å lese og skrive det personen skriver. Så greit og så enkelt. For vi skal ikke glemme at det kanskje er andre ungdommer som også er her inne å leser. Å blir de møtt med at de bare tuller så kanskje de ikke tør å spørre her inne. Samtidig bør jo de som er her inne være seriøs og skjønne at et overvektsproblem kan være vanskelig for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen her som har gitt denne tenåringen slankeråd.

Tvert imot, vi har gitt ham råd om aktivitet og sunne spisevaner.

 

krampetrekk: hva er det du ser tendensen til her?

 

Jeg mener at hvis en tenåring har behov for å tulle rundt inne på en slanketråd og legge inn selvmotsigelser over en lav sko, da kan det kanskje være en god idé å snakke med vedkommende heller enn å vende ham ryggen. Det kan jo hende at problemet stikker dypere enn det ser ut som på overflaten, og at det slett ikke er vekten som er problemet i det hele tatt. Er det da smart å si stikk av, når han kanskje trenger den kontakten?

 

Jeg jobber ikke i helsevesenet, men jeg har vært på nett og snakket siden 1994. Nettprat er todimensjonalt. Det er viktig å trå varsomt. Tekst sårer mer enn ord med et ansikt. Og man kan ikke ile til og oppklare i en fei heller. Det er et tidsperspektiv her som er forsinket i forhold til personlig kontakt. Du løper også risken for å skade noen uten å vite om det.

 

De spørsmålene jeg stilte gutten, stilte jeg fordi jeg gjerne ville ha en avklaring på hva han drev med, og ikke fordi jeg håpet på oppfordringer om å la være å snakke med ham. Tvert imot, jeg har tenkt å snakke mye mer med ham. Jeg tror nemlig han trenger prat mer enn "the silent teatment" dersom han har problemer.

 

Eller hva sier du, 13-åring? Hva trenger du fra oss? Ikke råd om slanking, tror jeg. Men kanskje du trenger noe annet fra oss her inne? :-)

 

Sender deg uansett en klem, jeg.

Så kan du ta den imot om du vil.

 

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føst og fremst DETTE ER ET VIRKELIG PROBLEM!!!!

grunnen til at jeg laget 2 tråder er fordi jeg trodde den andre tråden var kommet langt bak slik at ingen ville se den!

 

Takker til alle som støtter meg opp her, i forhold til noen andre................

 

Jeg er ikke ute etter slanke tips, prøver bare å få sunnere spisevaner!

 

Frokost = Frokostblanding

Lunsj = Grovt brød

Middag = Det som er....

Kveldsmat = Yougurt

 

har gjort det slik i 5 dager, ikke noe sukker!

har syklet 1 - 1.5 time hver dag og gått litt. Nå har jeg gått ned ca 2 kg :rolleyes:

Mvh Mr.61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse - Norge på sitt beste, lukk øynene så forsvinner problemet.....og det er MANGE ungdommer med vektproblemer for tiden.....

 

Så bra at du ikke har spist noe søtt. Det er helt flott både for tenner og kropp, og grovt og fiber og vanlig middag er jo sånn kosthold som man skal leve med mesteparten av tiden, ... men du kan jo sikkert prøve og spise noe frukt innimellom de andre måltidene også. Poden min får frukt hver dag på skolen, får ikke dere det også??

 

Dessuten..hvis vi har gitt noen dårlige råd så har vel moderatoren kommet inn og sagt etpar ord tenker jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse - Norge på sitt beste' date=' lukk øynene så forsvinner problemet.....og det er MANGE ungdommer med vektproblemer for tiden.....

 

Så bra at du ikke har spist noe søtt. Det er helt flott både for tenner og kropp, og grovt og fiber og vanlig middag er jo sånn kosthold som man skal leve med mesteparten av tiden, ... men du kan jo sikkert prøve og spise noe frukt innimellom de andre måltidene også. Poden min får frukt hver dag på skolen, får ikke dere det også??

 

Dessuten..hvis vi har gitt noen dårlige råd så har vel moderatoren kommet inn og sagt etpar ord tenker jeg....[/quote']

 

Takk :rolleyes:

Vi får frukt på skolen

Noen sa noe med å IKKKE gi meg tips, husker ikke hvem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 13-åring.

 

Jeg kommer ihvertfall til å fortsette å gi deg råd og tips om du vil ha det.

Jeg synes det er flott at du fokuserer på et riktig kosthold når du er så ung. Det står det respekt av. Men jeg synes ikke du skal sette en grense på vekten din. Du er gutt, og du kommer til å utvikle muskler som skal veie en del. Det kan godt hende du kommer til å veie det samme nå om 4 år, men at buksestørrelsene dine har krympet betraktelig likevel.

 

Dersom du ligger unna sukker, fortsetter å spise frokostblanding, grovbrød og ikke overspiser til middag (men du skal spise deg mett!), yoghurt til kvelds, vel, da høres dette helt glimrende ut for meg.

 

Sønnen min var litt "lubben" da han var 13 - 14, men nå er han 18, veldig muskuløs og rett og slett litt for tynn. Han har aldri fokusert spesielt på vekta, tror ikke han vet hva han veier eller noengang har gjort det.

 

Han er aktiv, trener 2-3 ganger i uka i tillegg til gym på skolen. Han sykler en del utenom trening også. Det har han alltid gjort. Litt "valpefett" er normalt når man er 13, men du trenger jo ikke gi næring til det ved å stappe i deg sukkerholdige ting.

 

Lykke til :-)

 

anto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mottis30
Hei

 

Jeg er 13 år og veier 77 kg' date=' vet ikke helt hvor høy jeg er

 

Jeg spilte ganske mye fotball, til jeg gikk i 4 klasse da fikk jeg en skade i foten og har den fortsatt idag, jeg kan ikke spille på grunn av den så jeg mistet etter hvert interessen for fotball

men jeg har ikke vært noe særlig aktiv siden derfor har jeg alltid lagt på meg LITT mer enn de andre hvert år, ser ikke noe særlig ''stor ut'' men jeg vil gjerne litt ned i vekt før noen legger merke til vekten min

Jeg har tenkt nå i høst ferien å sykle 1 til 1.5 time hver dag og gå 10.000 skritt i tilegg

Så jeg lurte på om noen hadde en ''liste'' over hva jeg kan og ikke kan spise?

 

Min mor kjøpte Special K uten å vite hva det var, jeg smakte på det og likte det, hjelper special K egentlig?

PS: Jeg er en gutt

 

Edit: litt dumt å spørre men hvordan får man six-pack, eller mindre ''packs''

Vi skal ha bading i gymmen om 5 uker og vil gjerne imponere jenten :)[/quote']

Hvorfor sier du at du er 77 kg nå? har du plutselig gått opp ivekt?? skjerp deg..Hvorfor er du inne her? kun for å få sympati? Du trenger virkelig hjelp!! skremmer meg at du oppfører deg slik du gjør. Hva har dine foreldre gjort galt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ofte jeg engasjerer meg i flere tråder her inne, men nå kjenner jeg at jeg blir sint! Mottis30: Har foreldrene til denne gutten gjort noe galt fordi han skriver her inne??

Jeg synes du er unødvendig stygg mot ham! Kanskje han skrev feil vekt sist gang? Han har jo hatt veiing på skolen (stod i en tidligere tråd), kanskje han veide mer enn han trodde.

 

På meg virker han som en gutt som er litt usikker på seg selv og gjerne vil føle seg mer vel. Jeg synes de som har skrevet svar til han her inne har gitt gode råd ang. mat og bevege på seg. Ja, han er litt for ung til å skulle slanke seg, men sunt kosthold og mosjon er noe ALLE har godt av.

 

 

Det du Mottis30 skriver er bare totalt unødvendig og respektløst. Kanskje DU skulle skjerpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mottis30

er en grunn til at han skriver masse forskjellig. flere har reagert på det. ikke bare jeg. Å gi råd til en 13 åring er vel ikke så smart, hvis man da ikke er en som kan feltet profesjonelt... Syns det virker rart.

han oppnår kun det han vil, å få høre at alle "skjønner" han. Ingen bør skrive at at skjønner han for en 13 åring bør virkelig ikke slanke seg uten råd fra proffe.

greit jeg overreagerte og det kan jeg beklage.

men han har ikke noe her å gjøre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg, 13-åring!

 

jeg ønsker deg all mulig lykke til:) Håper du finner råd du kan bruke, enten det er hos helsesøster, mor og far eller her i forumet.

 

Klem fra queen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tenkt på at dette kan være en som bare driver gjøn med dere? Ikke mye 13 åring i setningene synes nå jeg.

 

Noen surfer rundt på nettet og setter igang diskusjoner , og oppnår ofte akkurat som her, de som vanligvis er venner begynner å sette seg opp mot hverandre.

 

Alle reagere på at en 13 åring på 61 skal gå ned 10 kilo. Nå har han vært borte en stund og kommer tilbake Men altså 77 kg? Og vet ikke sin egen høyde, vel jeg tror nå de fleste 13 åringer vet sin høyde om ikke annet. Og en av dere kommer endog inn kommer inn og forsvarer feilen?

 

Ikke la dere hisse opp til å bli med på reisen hans, synes nå jeg...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...