Gå til innhold

- 60 kg :)


Gjest Nikki78
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Klart noe psykisk vil det være....men ikke noe jeg sliter med. Har fått oppfølging hos psykolog ved behov, vært der en gang.

 

Jeg betalte 138.000 kr for operasjonen, før konultasjoner, og alle konsultasjoner første året + et opphold på Evjeklinikken på 5 dager etter operasjonen.

Og det har vært verdt hver eneste krone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg reagerer ganske sterkt på at du skriver her inne på GR sine sider, på en tråd for oss som skal gå ned mer enn 40 kg at du ikke har tro på at vi skal klare å holde på vekta etter at vi når idealvekta vår.

 

Jeg har all mulig respekt for valget du har tatt for deg, men jeg synes du skal holde deg for god til å dømme oss som vil gjøre dette på denne måten! At du ikke har tro på at du skal klare det, det for stå for din regning, men å dømme oss som jobber med livsstilendringen vår her inne, det synes jeg er for drøyt!

 

Gratulerer med flott nedgang! Det er deg vel undt! Jeg for min del hadde ikke hatt råd til en slik operasjon, selv om jeg hadde ønsket den aldri så mye. Derfor prøver jeg å gjøre noe med overvekten min på denne måten. Jeg har stor tro på at jeg skal klare det, bla fordi jeg gjennom disse sidene har truffet veldig mange som er i samme båt som meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei nikki.

 

Må bare si at hvis jeg skulle skrevet alt jeg mener om dette, ville jeg ha sagt alt det som skravla har skrevet rett ovenfor. Jeg er 100% enig med henne.

 

Vet at du blir nødt til å leve sunt pga operasjonen, så at du vil klare å holde vekten, det er sikkert. Men når vi en dag er nede i vår idealvekt, har jeg all tro på at vi vil klare det samme. Det at jeg ikke føler meg alene om dette, har hjulpet meg til å stå på og også komme meg opp igjen når jeg synes det er vanskelig. Ja, jeg har hatt nedturer, men jeg kommer alltid i gang igjen og videre.

 

Jeg har heller ikke råd til en slik operasjon, men om jeg hadde det ville jeg overhodet ikke tatt den heller. Men gratulerer for 60 kg ned, det unner jeg deg virkelig, ikke misforstå meg her. Men jeg reagerer også fordi jeg føler du har dømt oss på disse sidene til ikke å klare dette. Jeg er helt sikker på at der tar du grundig feil.

 

Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til dere begge. Mener ikke å tråkke noen på tærne her. Og ja det er godt mulig dere klarer og holde vekten over mange år etterpå for all del. Har ikke dømt noen her inne.

Jeg skrev bare det som er kommet frem fra forskningen som er gjort, og det er at det er kun 3-5 % som klarer og holde vekten i mere enn 5 år.

 

Ikke har råd til en sånn operasjon? Det er noe man kan få gjennom det offentlige. Og jeg har vel bare ventet på en slik reaksjon.... Forstår at jeg som er operert og noen mener kanskje det er lettvint , at jeg ikke er så ønsket her inne med min historie og det som er fra forskningen.

 

Har selv gått ned 30 kg uten problemer for noen år tilbake, men det kom veldig fort på igjen + noen ekstra kg.

Men da legger vi nå denne tråden død. Og beklager at jeg har tråkket noen på tærne !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bedt deg om å ikke være her på forumet, jeg har heller ikke tenkt den tanken. Du har din fulle rett til å være her inne. Men kommer du med en slik uttalelse, må du også regne med å få motbør, uten at du dermed trenger å ta det på den måten at du ikke er ønsket her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har rett til å være her inne, jeg mener heller ikke å presse noen ut, helt alvorlig talt sånn er jeg bare ikke. Synes det er flott at du har gått ned 60 kg, uansett hvilken metode du har brukt. Det er nok flere som har vurdert din metode, og du kan gi dem mange verdifulle råd. Men vi andre som er her inne trenger ikke å få høre at vi kanskje klarer å gå ned i vekt, men må regne å gå opp igjen, synes ikke noe om det nei. Uansett hva forskning sier. Og de tallene som forskningen gir tar jeg med en klype salt. Tallene er nok i virkeligheten annerledes. Uansett er ikke de tallene interessante. Det som er interessant er at vi har dette forumet, at vi har hverandre her inne og at vi alle kan bidra med noe til å hjelpe hverandre ned i vekt.

 

Jeg håper virkelig at du fortsetter denne tråden, at du kommer med dine erfaringer og gode råd og ikke minst støtte.

 

Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å provosere noen, men jeg er glad for å få noen faktiske tall og påminnelser om at jeg alltid vil være den jeg er i dag. Uansett hva jeg veier vil jeg alltid være 120kg inni meg.

 

Tusen takk for bilder forresten, du er imponerende.

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å provosere noen' date=' men jeg er glad for å få noen faktiske tall og påminnelser om at jeg alltid vil være den jeg er i dag. Uansett hva jeg veier vil jeg alltid være 120kg inni meg.

 

Tusen takk for bilder forresten, du er imponerende.

 

S[/quote']

Med den holdninga blir du nok det Stine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv liker jeg at tall kommer på bordet - da er det noe en kan forholde seg til. Dette er et produkt som selges av GR og som kunde (jeg er ikke deltaker - kun vektklubbdeltaker og har nådd mitt mål) ville jeg likt å vite hva jeg kunne forvente.

 

Jeg synes faktisk at det er utrolig rart at GR ikke har gjennomført vitenskapelige undersøkelser med ekstern hjelp og publisert resultatene, og om de er gjennomført hvorfor de ikke viser til dem og ikke bare anekdotiske suksesshistorier. Hvor mange av deltakerne tar av, hvor mange kilo, hvor lenge klarer de å holde kiloene borte. Forskjell på resultatene alt etter hvor mye en har tatt av? Forskjell med gamle og nye anbefalinger? Hva med de som stabiliserer. Hvordan går det med dem - etter 6 måneder? ett år? 5 år?

 

Jeg har også lagt merke til at mange er gjengangere på GR i år etter år - kanskje derfor en ikke publiserer så meget. På den andre siden er det en lukrativ butikk for eierne :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så ineressant hva andre klarer og ikke klarer jeg da, statistikk er uansett bassert på andre enn meg. For meg handler det mer om informasjon og hjelp til å holde vekta, enn om hvor mange som evt klarer det. Jeg vil tro at en slik statistikk ikke er så interessant sånn egentlig, for jeg tror årsaken til at mange går opp igjen etter kurs, er så individuelle at en statistikk ikke vil få med seg dette.

 

Jeg er mer opptatt av at vi her inne skal støtte hverandre ved å ha tro på det vi gjør og ha tro på at vi skal klare det, enn hva andre gjør og klarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si varmt gratulerer til trådstarter. Kjempefint når noen finner en metode som virker og leder dem til målet. Ulike mennesker velger ulike midler, ingen dramatikk i det.

 

Selv liker jeg at tall kommer på bordet - da er det noe en kan forholde seg til. Dette er et produkt som selges av GR og som kunde (jeg er ikke deltaker - kun vektklubbdeltaker og har nådd mitt mål) ville jeg likt å vite hva jeg kunne forvente.

 

Jeg synes faktisk at det er utrolig rart at GR ikke har gjennomført vitenskapelige undersøkelser med ekstern hjelp og publisert resultatene' date=' og om de er gjennomført hvorfor de ikke viser til dem og ikke bare anekdotiske suksesshistorier. Hvor mange av deltakerne tar av, hvor mange kilo, hvor lenge klarer de å holde kiloene borte. Forskjell på resultatene alt etter hvor mye en har tatt av? Forskjell med gamle og nye anbefalinger? Hva med de som stabiliserer. Hvordan går det med dem - etter 6 måneder? ett år? 5 år?

 

Jeg har også lagt merke til at mange er gjengangere på GR i år etter år - kanskje derfor en ikke publiserer så meget. På den andre siden er det en lukrativ butikk for eierne :).[/quote']

 

Og til fru luna- jeg er HELT enig. Hvorfor legges det ikke fram statistikk over langtidseffekten av GR-kurs? Er det rett og slett sant som en venninne av meg så oppmuntrende sier: "alle vet jo at nesten alle går opp i vekt igjen etter et GR-kurs uansett"?

 

Har selv gått tre GR-kurs de senere årene, og kun unntaksvis har jeg møtt deltakere som går sitt første GR-kurs. Mange går opp og ned de samme kiloene igjen og igjen. Konseptet GR drives så proft at jeg velger å tro de faktisk har god oversikt over hvordan det går med deltakerne. Men resultatene er kanskje ikke slik at de frister til publisering?

 

Nå går jeg Hold Vekten, og merker at det tar tid før hjernen følger etter kroppen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg reagerer ganske sterkt på at du skriver her inne på GR sine sider' date=' på en tråd for oss som skal gå ned mer enn 40 kg at du ikke har tro på at vi skal klare å holde på vekta etter at vi når idealvekta vår.[/quote']

 

Dette har ingenting med tro eller ikke. Tallene som Nikki78 presenterer er fakta fra vitenskapelige undersøkelser eller registre. Man kan velge å lukke øynene for fakta eller en kan ta det som en utfordring og vite at dette er ikke lett og at en må opprettholde den nye livsstilen hver dag inntil den erinnarbeidet som en ryggmargsrefleks.

 

Jeg skrev bare det som er kommet frem fra forskningen som er gjort' date=' og det er at det er kun 3-5 % som klarer og holde vekten i mere enn 5 år.[/quote']

 

Takker for at du presenterer tall her inne og slik forskning trenger vi mere av - sannsynligvis er GR med vektlegging av vanlig kost, måltidsstørrelse kontroll, mange hyppige måltider, anbefalinger av næringstett og ikke kaloritett mat, og hold vekten konseptet bedre enn tradisjonelle slankekurer - men det vet vi ikke sikkert før de legger frem tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at grete roede skal ha ordentlige tall å legge frem kreves det at alle som har gått på kurs forplikter seg til å melde fra i lang tid etter de er ferdig om hvordan det går. Hvis ikke alle gjør dette men det er frivillig vil det mest sansynlig kun være de med best resultat som registrerer sin fremgang. Dette vil jeg tro gjør det vanskelig å registeret hvordan GR egentlig fungerer i et langtidsperspektiv. GR er også vel så mye for de som skal ned 10-15kg som de som skal ned over 40, det går fortere å gå ned 10kg enn 40kg og det går raskere å gå 10kg opp igjen også. Og ikke minst det er mindre helseskadelig å gå opp 10 enn 40kg. Alt i alt forstår jeg godt det ikke er lett å få frem konkrete tall på dette. Men er også enig i at det hadde vært artig med tall.

 

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stine1982 - slike oppfølgingsstudier er lette å gjennomføre i Norge hvor befolkningen flytter lite på seg. Slike studier utføres i mange medisinske felt i mange land. Men en må sette det i system og en må ha viljen til å ville gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt mange som går opp igjen etter ett kurs, men det betyr som oftest at de har gått tilbake til gammelt spisemønster etterpå. Det er en av grunnene til at jeg denne gangen velger å gjøre dette på egenhånd. Det er en livsstilendring, ikke ett kurs.

Hvis statestikken det skrives om her stemmer er jo det sørgelig. Alikevel lærer jo de som går på kurs hva man kan spise for å gå ned på en fornuftig måte. Om de etterpå velger å ikke følge det er det deres problem.

Jeg tror det er fullt mulig å holde vekten på den naturlige måten - dvs uten operasjon. Derfor velger jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største feilen folk gjør når de har slanket seg på den ene eller andre måten, er at de går tilbake til sitt tidligere usunne liv. Tror at nå kan man bare spise det man vil. Been there, done that maaaaange ganger. Denne gangen henger hode med, å sier at sånn du lever nå er måten du må leve på resten av livet, mer eller mindre.

Så håper virkelig at jeg blir en av de 3-5% som klarer å holde meg den dagen jeg er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon, dette her.

 

Jeg har selv gått ned med stor suksess hver gang jeg har gått GR-kurs. Kursene er veldig motiverende, og opplegget enkelt å følge, fordi det egentlig innebærer få forsakelser - alt i alt.

 

Hver gang jeg har nådd målet, har jeg vært dypt overbevist om at NÅ har jeg funnet min livsstil for alltid. Jeg har ikke pustet ut etter endt "kur" og bykset ned i nærmeste sjokoladepose.

 

Men jeg har definert meg selv som overvektig i mer enn halve livet. Er 42 nå og gikk på gymnaset første gang jeg bestemte meg for å gå ned noen kilo.

Jeg har nok vokst opp med aktiv bruk av mat/godter som trøst og avledning; jeg innså det heldigvis før jeg fikk egne barn og klarte å unngå akkurat den fellen for dem.

 

Jeg har også vært en svært følsom person hele livet, og har derfor hatt lett for å "komme ut av det". Jeg har spist bort sinne, sorg, skuffelse, frustrasjon, engstelse - og også feiret glede og lykke med snop.

 

Jeg ble aldri veldig overvektig, og er selvsagt utrolig glad for det. Jeg har veid 81 kg på det meste, er nå 65. (høyde 170 cm). Det er på sine måter bra at jeg har klart å kvitte meg med overvekten med ujevne mellomrom, i stedet for konstant økning.

 

Likevel - det jeg prøver å si med dette veldig lange innlegget: Det er dype mekanismer som lurer - i hvert fall hos meg - og ryggmargsrefleks og gamle uvaner sniker seg innpå nesten uten at du merker det.

Parer du dette med et feilaktig selvbilde/speilbilde (skriver mer om det i min Hold vekten-link - hjernen slankes ikke like fort som kroppen) kan man fort miste motet og tro at "nå har jeg gjort det igjen. Ødelagt alt. Kan likegodt ta en 200 grams Freia melkesjokolade for å døyve nederlaget."

 

Det er nesten som om hjernen nekter å slå seg til ro med at kroppen min er passe, og at jeg i stedet overbeviser meg selv om at jeg ikke gjør det bra nok som slank person. Dessuten er det selvsagt alltid noen (mange!) som er slankere og strammere å sammenligne seg med.

 

Jeg tror det viktigste jeg hadde på hjertet var: De mange som går opp i vekt igjen kan ikke avskrives som enkle sjeler som trodde vektreduksjonen var en kjapp kur, og at så snart den var over, var det fritt fram for fråtsing.

Vi er mange som har skjønt mer enn som så, men som likevel har havnet utpå igjen.

 

Og her er det viktig å hente støtte der den måtte finnes. For meg har det vært utrolig godt å ha de månedlige møtene på Hold Vekten. Anbefaler det til alle som sliter på egen hånd etter endt vektreduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingenting med tro eller ikke. Tallene som Nikki78 presenterer er fakta fra vitenskapelige undersøkelser eller registre. Man kan velge å lukke øynene for fakta eller en kan ta det som en utfordring og vite at dette er ikke lett og at en må opprettholde den nye livsstilen hver dag inntil den erinnarbeidet som en ryggmargsrefleks.

 

 

 

Takker for at du presenterer tall her inne og slik forskning trenger vi mere av - sannsynligvis er GR med vektlegging av vanlig kost' date=' måltidsstørrelse kontroll, mange hyppige måltider, anbefalinger av næringstett og ikke kaloritett mat, og hold vekten konseptet bedre enn tradisjonelle slankekurer - men det vet vi ikke sikkert før de legger frem tall.[/quote']

 

Jeg har lest igjenom tråden her nå....Veldig interesant . Har gratulert Nikki m vektapet tidligere,(I en annen tråd hun har)og kommet m synspungter,så jeg skal ikke si mere om min personlige mening om å tukle med en kropp som er så fint og nøye igjenomtenkt som menneske kroppen er. De som kjenner meg her inne vet jeg har prøvd sjæremetoden før.

 

Men...det jeg vil poengtere er...Jeg tror Grehe roede konsernet tjener fett på vår fedme. Det er jobben deres.Så kan man filosofere litt....Roede var heldig som kom først ut med å lansere ett sunt kosthold,og mindre fett og sukker. Det hadde vel strengt talt bare Ingrid espelig gjort før henne via tv .

Når det er sakt....Kan Grethe roedes "metode"redde noen fra å bli sittende i en stol å gi f....så er det supert :))

gir f gjør man ikke ,var ikke slik ment....men det er tøfft,og ikke alle greier det. For dem er muligens opperasjon løsningen.Har ei venninne som har gått ned 38 kg siden i vår,nå er det begynt å roe seg i forhold til veknedgangen..(hun tok en slik opperasjon som nikki)

En bekjent av venninnen min,..hun må gå ukentlig på sykehus for å få sprøyter,hun er bare 53 kg nå,og kroppen greier ikke å ta opp det den skal selv av vitaminer osv...Nå kan man vel si det er farlig uansett å ikke gjøre noe med vektproblemene,...men jeg tror det er ok å være litt ....bra stor...hvis man greier å ha ett ganske ok kosthold,og gjerne trimme litt for kosens skyld...Ikke gi opp i allefall.

Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen (og kanskje spesielt nikki.)

 

Synes det er dumt at nikki ikke kommer innom. Håper du har sett diskusjonen som er i gang her, det er jo kjempeartig og interessant. Som jeg har sagt tidligere er det flott å ha mennesker med all slags erfaringer her inne, og uansett er det kjekt å bli kjent med andre som har og har hatt samme vektproblem som jeg selv har. Personlig har jeg ingen hjelp av slik forskning og tall, mens det å finne hjelp og støtte og ikke minst inspirasjon hjelper meg personlig veldig. Jeg vil heller ikke vite om tallene fordi jeg synes at slike lave tall er så forbasket negativt. Det høres kanskje tåpelig ut, men å tenke positivt og nærmest heie meg selv frem også, er det beste for meg. Slike tall får en til å begynne å tenke over om det vil gjelde en selv også, hvilken sjanse har en egentlig, med slike tall er det tydeligvis nærmest umulig osv. Er det bare meg som tenker på denne måten?

 

Men jeg mener det nikki, når jeg sier at jeg synes det er kjempeflott at du har funnet denne metoden som tydeligvis har hjulpet deg og jeg ønsker deg alt godt. Det hadde vært fint om du fortsatte å komme innom hit for å dele dine erfaringer og tanker. :)

 

Klem fra Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har lest tråden din, og er egentlig enig i det du skriver. Det er veldig få som klarer å holde vekten etter ett Grete Roede kurs. Det har kanskje bedret seg nå som det er mulig å gå på ett hold vekten kurs etterpå. Men som man også kan lese på trådene her, så er veldig mange gjengangere. Skal man holde vekten etter å ha slanket seg, så må vi som er glade i mat, leve resten av livet vårt med å telle kalorier. Har selv vært jojo slanker i 20 år og vet hva jeg snakker om. Kjenner flere som har gått ned 30 kg for så å legge på seg 40 etter kurset er ferdig. Ser også at det er flere her som går i evighet på kurs for de hele tiden skjeier ut i helger, ferier, det viser bare hvor vanskelig det er. Skal man klare det, så må man ha en skikkelig jernvilje, ellers nytter det ikke. Det er jo også ganske farlig med slik jojo slanking, man får faktisk mye større sjanse for å få flere typer kreft.

Blir litt frustrert når andre på kurset sitter og sier at det smaker såå mye bedre med youghurt med frukt oppi, enn snop og chips. Hvorfor er de feite da. Men jeg er lik alle andre, tror igjen at denne gangen skal jeg klare det. Dette er mitt første Grete Roede kurs så jeg håper jo selvfølgelig at det skal gå denne gangen. Synes at det er mange av dere som er forferdelig flinke, så jeg håper at flest mulig lykkes. Men hver dag er en kamp for en sjokoman som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger...skriver bokmål nå ...

Jeg har gratulert nikki,jeg gleder meg over hennes tap av kilo,..og jeg og hun har utveksla meninger før.

Har ikke planer om å jage nikki ut,eller noen andre...niks.

Men jeg føler noen ganger...vi som er her inne trenger å ha ett sted der vi har troen på hverandre...Hvor vi kan hent motivasjon.

Jeg føler ikke jeg er ett menneske som har mangel på raushet,men jeg må få si det jeg mener noen ganger.

2 fat gav uttrykk for mangel på respekt for dem som er her inne(følte jeg),og som strever for å få kiloene av på vanlig måte.Sikkert ikke meningen,men...jeg ble provosert i alle fall.

Ha en fin flott dag videre til deg :)))

Kan jo si jeg er lei meg hvis jeg såret noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett synes jeg at dette er en flott nett side hvor mange flotte kvinner (og noen få menn) støtter og hjelper hverandre og har mye å lære bort. Ikke minst viser stor raushet.

 

Men denne tråden viser i tillegg Jante i all sitt velde, misunnelse, fordømmelse (IKKE fra Nikki78 men andre) og total mangel på raushet.Trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg er blitt oppfattet som jantelovens taler, beklager jeg dette. Jeg har på ingen måte vært misunnelig eller sjalu på Nikki eller andre som klarer å nå målene sine, jeg gleder meg på deres vegne. Det jeg sa fra om, og som jeg også følte kom klart frem, er at det er ganske skadelig for motivasjonen å lese om folk som ikke har tro på det vi her inne prøver å gjøre. Dersom dette oppfattes som at jeg sier til Nikki eller andre at de ikke skal tro at de er noe, da beklager jeg virkelig dette og føler meg fullstendig misforstått.

 

Men jeg kan godt legge dette dødt nå jeg, det var ikke min mening å starte en krangletråd, jeg ville bare skrive hva jeg opplevde når jeg leste det Nikki skrev, jeg vet jeg ikke er alene om å oppleve det slik heller......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...