Gå til innhold

Bare litt til, - igjen!


Gjest Kikkelione

Anbefalte innlegg

Gjest Kikkelione

Hei!

 

"Bare litt" ned i vekt, holde seg der, og så opp igjen... Det er historien til to damer som har fulgt hverandre over et år på tråder her inne, og sist på "hold vekten" mesteparten av 2007. Nå innser vi at vi er i en utvikling vi ikke liker. Derfor er vi tilbake!

 

Her er min historie på hold-vekten:

 

03.03: 59,7 kg, 67 cm i midjen

24.03: 60.4 kg, 67,5 cm i midjen

19.04: 59,6 kg, 67,5 cm i midjen

18.05: 60,7 kg, 67 cm i midjen

15.06: 61,7 kg, ikke målt midje

20.07: 61,0 kg, 68 cm i midjen

18.08: 61,7 kg, 68,5 cm i midjen

15.09: 63,9 kg , orker ikke måle midjen

13.10: 63,5 kg, driter i å måle midjen

 

Jeg er 170 cm høy og i dag 63,7 kilo. Slank, joda, men jeg trives best rundt 60 kilo. Nå tar jeg grep før det går for langt. Jeg klarer ikke å riste av meg det som har kommet på. Jeg gir blaffen, og blir sur av det.

 

Mitt grep er at jeg har meldt meg på et internettkurs over 7 uker. Det starter om halvannen uke. Jovisst, jeg KAN Grete Roede, men jeg er nødt til å komme på rett kjøl nå. Friske opp kunnskapene mine, bruke en kursleder til støtte og råd, og ta kiloene saaakte men sikkert ned, for så å holde meg!

 

Hyggelig hvis noen som kjenner seg igjen vil henge seg på. Jeg regner med at "moving" vil presentere seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Hei

 

Jeg følger deg klikkelione, jeg får på høflig vis presentere meg. De fleste vet nok hvem vi er. Vi kommer jo oss aldri ut herfra :)

 

Jeg har slitt veldig med å holde vekten. Å gå ned i vekt er for meg lettere enn å holde den. Her er noen tall fra vårens innsats. Jeg kan trygt si at det ikke gikk min vei.

 

Dato, kg, midje, trimpoeng

19/02, 60,0, 74,0, 33,5

26/02, 60,7, 74,0, 25,8

 

05/03, 61,0, 74,5, 31,0

26/03, 61,2, 74,0, 30,6

26/04, 62,9, 76,0, 30,4

21/05, 62,6, 76,5, 31,4

18/06, 62,1, 75,0, 36,0

23/07, 64,7, 76,5, 14,8

20/08, 65,4, 77,5, 40,9

17/09, 65,5, 78,5, 25,4

15/10, 67,0, 79,0, 26,5

 

Nå veier jeg mer enn det jeg gjorde da jeg begynte med hele prosjektet mitt om å gå ned litt til. En positiv endring er at jeg er mer trent. Det siste året har jeg trent masse, så mine 67 kg idag er mye muskler også.

 

Men siden 67 kg ikke er drømmen, så tenker jeg å gå ned (igjen).. Jeg skal ikke gå på kurs, men jeg skal gå rolig ned. Jeg skal ikke ned til 60 kg men prøve å finne en middelvei, 62-63 kg virker realistisk for meg.

 

Jeg regner med å rapportere på mandager slik jeg pleier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hyggelig å se dere igjen.

 

Jeg er fortsatt inne på ned under 10 kg, men føler at jeg er mest i stabiliserings

fasen. Går opp og ned 1,5 kg...

 

Men lykke til, dette klarer dere veldig bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Jaja' date=' det var ikke drømmestarten akkurat da men....

 

Dato, kg, midje, trimpoeng

22/10, 68,0, 78,5, 21,6

 

Her blir det full skjerpings...[/quote']

 

Ooops moving, du persa! Auda! Jeg skal ikke si mer, men nå som jeg snikveier meg ligger jeg an til nye høyder selv. Må bare passe meg så jeg ikke drar på meg noe ekstra inntil kurset mitt starter over helga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Oioi, dette skal bli tøft, jeg har fått meny 1, som er 1300 kcal om dagen. Jeg kommer til å bli kjempesulten! Det starter over helga, men jeg er i gang så smått for meg selv. Jeg tror jeg skal holde meg på 1600 i dagene fram til jeg begynner på alvor. Faktisk så gleder jeg meg litt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til dere nye. Så flott at vi er blitt så mange her. Suuuuuupert!!

 

Gratulerer med så flott vektnedgang synøve. Ikke sant man blir motivert for å fortsette når man ser slike resultater.

Tulle69: jeg begynte på kurs 5 i går jeg. Tok 1 og 2 i 2005, et misslykket kurs 3 med elendig veiledning nå i vår og så tok jeg et vellykket kurs 4 som sluttet forrige uke. Veilederen min anbefalte å være med på 1 kurs til før et eventuelt hold-vekten-kurs. Og det synes jeg er bra. Det er nettkurs og det passer meg veldig bra. Følger meny 1 med 1300 kcal. Veldig bra oppfølging med veildere Fride.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkelione, ble litt nysgjerrig nå. Hvorfor 1300? Fordi du skal fort ned? Har du endret treningsmengde, eller har du gjort feil til nå?

 

Lurer litt fordi jeg selv prøver å ligge på rundt 17-1900 kcal, med et forbruk på ca 2700. Er det riktig? Jeg ligger ikke på noen meny, men trekker fra 800-1000 kcal. Er det riktig? Hvilken meny skulle jeg eventuelt ligget på?

 

Ble litt mange spm, men bare lurer så fælt her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Klikkelione' date=' ble litt nysgjerrig nå. Hvorfor 1300? Fordi du skal fort ned? Har du endret treningsmengde, eller har du gjort feil til nå?

 

Lurer litt fordi jeg selv prøver å ligge på rundt 17-1900 kcal, med et forbruk på ca 2700. Er det riktig? Jeg ligger ikke på noen meny, men trekker fra 800-1000 kcal. Er det riktig? Hvilken meny skulle jeg eventuelt ligget på?

 

Ble litt mange spm, men bare lurer så fælt her....[/quote']

 

Bare spør i vei, du! :)

 

Kurslederen har regnet ut fra min høyde, vekt, alder og aktivitetsnivå, og det er hun som har satt meg på 1300. Jeg er 170 cm, ca. 64 kg, 40 år og har stillesittende arbeid. Vi har ikke snakket om trimpoeng ennå, men jeg regner med å legge meg på 10 i uka.

 

Nå har jeg hatt to dager med 1600 kcal for å "jobbe meg ned" før kurset starter. Det er en stund siden jeg veide mer enn et og annet måltid, og jeg ser jo at jeg rett og slett spiser for mye for tida. Jeg er sulten på 1600, jeg!

 

Jeg har lært at en reduksjon på 800 kcal om dagen er bra for å få en varig og sunn vektnedgang. Det er nok det det legges opp til her, jeg har tidligere regnet ut at daglig forbruk er drøye 2000. Ergo reduksjon på drøye 700 om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Velkommen til dere nye. Så flott at vi er blitt så mange her. Suuuuuupert!!

 

Gratulerer med så flott vektnedgang synøve. Ikke sant man blir motivert for å fortsette når man ser slike resultater.

Tulle69: jeg begynte på kurs 5 i går jeg. Tok 1 og 2 i 2005' date=' et misslykket kurs 3 med elendig veiledning nå i vår og så tok jeg et vellykket kurs 4 som sluttet forrige uke. Veilederen min anbefalte å være med på 1 kurs til før et eventuelt hold-vekten-kurs. Og det synes jeg er bra. Det er nettkurs og det passer meg veldig bra. Følger meny 1 med 1300 kcal. Veldig bra oppfølging med veildere Fride.[/quote']

 

Hei! Jeg skjønner at du har skrevet i feil tråd, men det gjør ingenting! :) Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Å du salige tid .. Jeg starter på kurs i morgen, og skal ligge på 1300 kcal om dagen. Jeg har lagt meg på ca 1600 noen dager nå, for å jobbe meg ned. OG JEG ER SULTEN! Fortell meg om noe som metter, de som kan! Og det gjelder alle mulige måltider. Havregrøt til frokost er prøvd. Jeg kan trikset med å fylle tallerkenen med grønnsaker. Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg sliter med også, har ikke så mange tips, men har vent magen min over tid til å spise mer fiber. Gulrøtter funker ikke, men kålrot på kveldstid har hjulpet meg litt.

 

Ellers er supper en god ide, drikke metter mer for meg (av en eller annen merkelig grunn) enn feks brød og knekkebrød.

 

Banan kan også fungere, men det sluker jo kalorier i et lite budsjett og det holder ikke så lenge. Men hva med litt banan på det veldig grove brødet?

 

Ellers er det å drikke vann, te osv. Det demper litt av rumlingen...

 

Håper dette var litt til hjelp, trøst deg med at du ikke er alene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurslederen har regnet ut fra min høyde' date=' vekt, alder og aktivitetsnivå, og det er hun som har satt meg på 1300. Jeg er 170 cm, ca. 64 kg, 40 år og har stillesittende arbeid. Vi har ikke snakket om trimpoeng ennå, men jeg regner med å legge meg på 10 i uka.

 

Jeg har lært at en reduksjon på 800 kcal om dagen er bra for å få en varig og sunn vektnedgang. Det er nok det det legges opp til her, jeg har tidligere regnet ut at daglig forbruk er drøye 2000. Ergo reduksjon på drøye 700 om dagen.[/quote']

 

Hm, skjønner ikke dette med trimpoeng jeg, trodde de skulle med i regnskapet. Med meg som ligger på 20-25 trimpoeng i uka så utgjør jo det ganske mye. Skal ikke dette med i regnskapet? Skal jeg regne ut kcalbehov uten å ta med trimpoengene?

 

Eller er det slik at du må opp i kcalmengde når dere får snakka om trimpoeng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du salige tid .. Jeg starter på kurs i morgen' date=' og skal ligge på 1300 kcal om dagen. Jeg har lagt meg på ca 1600 noen dager nå, for å jobbe meg ned. OG JEG ER SULTEN! Fortell meg om noe som metter, de som kan! Og det gjelder alle mulige måltider. Havregrøt til frokost er prøvd. Jeg kan trikset med å fylle tallerkenen med grønnsaker. Hjelp![/quote']Hei Kikkelione, og Moving også! Jeg har ingen fantastiske tips, men kunne ikke dy meg her, for det er så deilig å se at det er flere som skriver at de er sultne oppi alle disse som sier at de strever med å få i seg nok mat. Som du (dere) kanskje skjønner kunne jeg også spist mer enn jeg får. Ble satt på meny1 først, og var nesten desperat i noen dager til jeg regnet litt på alle tallene mine og fant ut at jeg hadde såpass mange trimpoeng at jeg måtte opp på meny2. Der klarer jeg meg relativt greit, selv om jeg nok lett kunne ha spist mer hvis jeg fikk lov til det.

 

Kikkelione, jeg ser at vi er ganske sammenliknbare på alder, høyde og vekt - jeg har et par år mindre, og noen få kilo og cm flere enn deg, men stor forskjell er det ikke. Det som har funker for meg er å trimme mer, slik at jeg med grei samvittighet kan spise meny2. Selve trimmen i seg selv gjør også sitt til at jeg får mindre søtbehov og mindre akutt behov for å spise, kanskje mest pga den gode samvittigheten? Og så forbruker det jo sofatid og gir energi i hverdagen, da... :)

 

Ellers spiser jeg en del frokostblanding med Cultura naturell, synes surmelk metter klart mer enn vanlig melk. Det, mye vann og kaffe og det å småknaske grønnsaker innimellom får meg gjenom dagene.

 

Til moving: Kikkelione svarer sikkert på det om trimpoeng, men jeg tar det her også, jeg. Det er helt klart at trimpoengene skal med når du beregner hvor mye mat du skal spise, så når du har regnet energibehovet ditt til å være 2700 kcal skal du absolutt ikke under 1700 kcal daglig. 1900 høres helt perfekt ut, GR anbefaler mellom 500 og 800 kcal mindre enn forbruk per dag.

 

Lykke til videre begge to, klem fra Tulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dato, kg, midje, trimpoeng

22/10, 68,0, 78,5, 21,6

29/10, 66,0, 78,0, 30,1

 

Det var nok kanskje litt vann i kroppen. Har hatt tidenes pms denne mnd. Lenge siden sist jeg har merket hormonene rase slik..

 

Men fortsetter innskjerpingen og krysser fingrene for bedre tider ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så at dere har opprettet en ny tråd her, etter lengre tider på "hold vekten". ville egentlig bare stikke innom for å ønske dere MASSE lykke til! =D

 

siterer kikkelione, fra tidligere tider;

"men skal vi gi oss? NEI, for det skal vi ikke!!!!" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Hei tulla69, moving og kine85! Og dere andre! Kine85, takk for sist, hvordan går det med deg, da?

 

Takk for dere som har gitt tips til meg som er så sulten. Jeg er i gang med programmet og 1300 kcal om dagen. Heldigvis har jeg det så travelt nå at jeg ikke har tid til å kjenne etter hvor lite jeg i utgangspunktet synes det er. ;) Jeg husker nå at "rett-i-koppen" brukte å hjelpe litt på kveldene, så nå har jeg kjøpt dét. Det er bare å stå på. Jeg har lovet meg selv at jeg ikke skal snikveie meg heller, så det blir spennende på mandag og veiedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meg går det bra med, men syntes etterhvert at den sunne livsstilen gikk litt over stokk og stein.. så jeg bestemte meg for å slutte å vanke på vektklubben, men stikker innom en gang iblant for å se hvordan det går med dere, og for å finne kalorioversikt for de mest utskeiende måltidene :) er noe med det at en skal unne seg å leve litt også, kaloriene må ikke ta overhånd! hadde ikke mye å gå ned, men gikk ned det jeg skulle og vel så det, og har lagt slankekarrieren på hylla foreløpig :)

 

dine 1300 ja, kikkelione, det er ikke mye, gitt! men kan komme med noen tips til greie og sunne sultdempere, om det skulle være ønskelig? kommer med dem uoppfordret, jeg!

 

- buljong (metter fint fram til neste måltid, om nøden skulle være stor, bare 5 kcal i en kopp)

- heistad lavkalori gele (7 kcal pr dl, den kan det mao spises MYE av)

- yoghurt yoplait 0%, veeeeldig god, ca 50 kcal i et beger

- småtygg lackerol imellom måltidene, bare pass på at ikke hele eska går med. de er nemlig ganske så lakserende =P (dietorelle sticks med jordbær eller sitronsmak kan gjøre samme nytten)

- riskaker med pålegg, metter mer med 3 riskaker med skinke, agurk og paprika enn 1 skive brød med ost. like mange kcal.

- de der fiberkjeksene med tranebær, rød pakning, husker ikke helt hva de heter... (fiberrik?) 23 kcal pr stk, veldig gode dyppet i den buljongen jeg tidligere har snakka om

- mellommåltid; 1/2 dl havregryn, kokt på 1,7 dl vann, ha i salt og natreen søtningsmiddel. skjær et halvt eple i småterninger, og rør inn kanel. 100 kcal, både mettende og kjempegodt :)

 

jah, har veeeeldig mange flere tips om noen skulle trenge, bare å spørre :)

 

Lykke til! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dato, kg, midje, trimpoeng

22/10, 68,0, 78,5, 21,6

29/10, 66,0, 78,0, 30,1

05/11, 65,2, 77,5, 22,7

 

Går ikke fort, men riktig vei... Går nå inn i den uken som hittil har vist seg å være vanskeligst i mnd å holde på gode forsetter, men skal gjøre et forsøk. Det blir en rå viljekamp mot søtsuget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

03.03: 59,7 kg, 67 cm i midjen

24.03: 60.4 kg, 67,5 cm i midjen

19.04: 59,6 kg, 67,5 cm i midjen

18.05: 60,7 kg, 67 cm i midjen

15.06: 61,7 kg, ikke målt midje

20.07: 61,0 kg, 68 cm i midjen

18.08: 61,7 kg, 68,5 cm i midjen

15.09: 63,9 kg , orker ikke måle midjen

13.10: 63,5 kg, driter i å måle midjen

30.10: 63,8 kg, 71 cm i midjen

05.11: 62,9 cm, ikke målt midje

 

Takk for alle gode tips, dere. jeg er glad jeg har et nettverk av støttespillere! Må stikke nå, vi høres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Hei, her er en stemningsrapport etter snart to uker på kurs.

Jeg har ikke fått veid maten min på noen dager, og jeg mistenker at jeg har tatt litt for godt for meg i fatene, slik at jeg muligens ikke får et kjemperesultat på tirsdag. MEN, jeg er på rett vei. Hva ser jeg klarere nå?

 

- jeg drikker litt for lite vann

- jeg spiser altfor lite grønnsaker

- jeg spiser for lite fisk

- jeg spiser generelt for lite varierte middager

- godterier og sjokolade koster flere kcal enn jeg liker å tenke på

 

Nå ble det fokus på hva jeg ikke gjør så bra, men det trengte jeg. Jeg er ved godt mot og tror på resultater.

 

Ha en fortsatt fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione
Dato' date=' kg, midje, trimpoeng

22/10, 68,0, 78,5, 21,6

29/10, 66,0, 78,0, 30,1

05/11, 65,2, 77,5, 22,7

 

Går ikke fort, men riktig vei... Går nå inn i den uken som hittil har vist seg å være vanskeligst i mnd å holde på gode forsetter, men skal gjøre et forsøk. Det blir en rå viljekamp mot søtsuget....[/quote']

 

Du har jo flott resultat! Ned 2,8 kilo på to uker, ingen kan da klage på det! Stå på, jeg følger deg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dato, kg, midje, trimpoeng

22/10, 68,0, 78,5, 21,6

29/10, 66,0, 78,0, 30,1

05/11, 65,2, 77,5, 22,7

12/11, 65,6, 77,0, 28,1

 

Jaja, da var jeg inne i den harde perioden igjen hvor vekten bare er håpløs å forstå. Har ikke klart å komme meg under 65 kg på evigheter, er liksom full blokkering hver gang. Har spist sunt, men det vil bare ikke. Får bare fortsette å spise sunt... så får vi se om det ikke går seg til igjen...

 

Godt å høre fra deg igjen klikkelione, og ja...jeg følger med på deg også! Hvordan går det på kurset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

 

05/11' date=' 65,2, 77,5, 22,7

12/11, 65,6, 77,0, 28,1

Hvordan går det på kurset?[/quote']

 

Men en halv cm inn i livet, da! ;)

 

Jo, jeg er veldig glad for å gå på kurs. Jeg har fått noen a-ha-opplevelser. Jeg trenger virkelig denne påminningen. Som det står lenger opp, så har jeg ikke store forhåpninger mht reduksjon i morgen. Hadde jeg IKKE gått på kurs, hadde jeg aldri spist så sunt og bevisst og tross alt i mindre mengder enn jeg har kommet meg opp i. Fem uker igjen. Og resten av livet deretter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...