Gå til innhold

Hjelp! kan ikke trene...


Gjest jubalong

Anbefalte innlegg

Gjest DaimBolle

vet ikke hva en slik vibrasjonstrener koster...bare at det er noe nytt som folk allerede skryter av. jeg har en veninne som driver å trener seg oppigjen etter en ulykke og hun sa det var god trening uten å holde på lenge om gangen.

 

har en sånn stor treningsball jeg også men har heller ikke kommet igang...men den er god å sitte på hehe.

på et lite treningssenter hvor jeg trente før så hadde de sånn slynge greier... kan hende fysioterapeutene også har det? kansje du må sjekke litt rundt der du bor. og som du sier så er det jo allerede dyrt å være medlem et sted.

 

ønsker deg ellers en flott helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 528
  • Created
  • Siste svar

litt bedre i dag. skulle jo på svømming idag. pakket sekken og i dag hadde jeg husket alt; hårbørste, deo... kom til sats og leverte fra meg kortet. akkurat da så jeg et skilt på disken "bassenget stengt" :) kjedelig. måtte bare luske hjem igjen. fikk jo heller ikke trent styrke når jeg ikke kunne varme opp... sukk...

 

akkurat nå sliter jeg litt. hva skal vi ha til middag? er i en litt vanskelig situasjon ettersom jeg får vondt i bena av å gå i butikken og å lage middag. dermed må min kjære gjøre det... men han har jo ikke tid og energi, til å tenke særlig mye på det. blir ofte kjappe løsninger og lite planlegging. jeg gir ham handleliste og oppskrifter, men han er litt "anti" lett-mat, så ikke alltid like enkelt å få ham til å kjøpe f.eks lett-ost til å ha på pizzaen eller å lage saus med lettmelk. og hvis noe er utsolgt eller han ikke finner det i butikken, så ryker hele opplegget. han gjør så godt han kan, og han har en krevende jobb med litt reising. det er liksom min jobb å lage mat og handle, så jeg vet det blir mye for ham nå. ganske frustrerende:(

 

ja, ja i morgen er det bursdag med middag, så da slipper vi å tenke på det. og på søndag... vet jeg ikke, vi finner vel på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange gode innspill vedr treningsmuligheter. denne vibrasjonstreningen har jeg hørt om. en kollega av meg som prøvde det ut. hun mente det var effektivt, men etter det jeg kan huske så var det dyrt.

 

slynge bruker å finnes hos fysioterapeuten. si meg, jubalong kanskje jeg har misforstått - men går ikke du til fysioterapeut? de bruker å ha eget lite treningsrom, og mange har også avtale med basseng om trening der. det må da bli rimeligere enn å være sats-medlem? hos fysioterapeuten min er det i alle fall slik, og de tilrettelegger treningen for deg også.

 

så var det denne handlingen. spørre litt her også jeg :), håper du ikke har noe imot det. hadde det vært mulig å gjøre en stor-handel en gang i uka for dere? og da var du med i butikken? om du hadde greid det, ville du jo fått mer oversikt og system på det som faktisk ble kjøpt inn.

 

det er ikke så greit med disse vonde beina, jeg synes du er tøff og tapper som gjør det beste ut av det. du blir jo frisk, jeg krysser fingre for at det skjer ganske snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Og takk for innlegg på tråden min.

 

uff, så kjedelig det er for deg å ikke få trimmet da. Og jeg har desverre ingen gode råd når det gjelder trim heller, for min trim består stortsett av gange.

 

men synes det er utrolig flott at du har klart å gå ned så mye når du sliter med å få trimmet. Det står det respekt av!

 

Er ganske enig med hyfsan når det gjelder handling. Vi prøver stort sett å handle en gang i uka, forutenom melk og brød o.l. som det går en del av. jeg føler at det sparer vi masse tid på.

 

Takker også for tips når det gjelder selskapene som vi skal ha. Jeg har heller ikke tenkt å spise noe fra barneselskapet. Og til familieselskapet har vi nå bestemt at vi skal ha smørbrød med egg og laks + fiskepudding og reker, i tilleg til at vi finner noe pålegg som barna liker. Vi tenkte også vi skulle ha is, så da kjøper vi dream yoghurt is, som vi eventuelt kan ta som melkerasjon den dagen. Å skippe kakene tror jeg skal gå greitt for min del, er egentlig ikke noen kakemons.

 

Jeg håper du får en flott og sunn lørdag, og så må du ha god bedring :)

 

Klem fra Biggirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for innspill hyfsan og biggirl:) jo, jeg går til fysio, men får sånn spesialbehandling direkte mot plantar fascitt. dvs at han bruker et svindyrt apparat på føttene mine. har ikke sett noe treningsrom hos han, men han har veldig kronglete lokaler, så det er mulig det finnes der. har tatt intiativ til dette på egenhånd så har ikke noe rekvisisjon fra legen min. i følge fysioterapeuten skulle denne behandlingen være nok, men det er ikke alle den virker på... hvis jeg ikke blir bra nå tenker jeg at det kan være lurt å gå til en vanlig fysioterapeut for å få skikk på kroppen igjen. for når man har vondt et sted er det jo lett å belaste feil og få vondt andre steder også.

 

ang handling så pleide vi alltid å gjøre storhandel en gang i uken enten sammen eller bare jeg. problememt er at jeg vet jeg får vondt etter kort tid (5 min)når jeg handler og derfor prøver jeg å unngå det. i dag måtte jeg på butikken, fordi han ikke har fått tid og reiste bort igjen i morges. det er noe av det verste for bena mine og faktisk var det på julehandelen i fjor at sykdommen debuterte. men all gåing og ståing er vondt nå, derfor gjør jeg nesten ingenting hjemme heller. så huset ser ikke ut, men det e det jo bare meg som ser. orker ikke å invitere gjester nå allikevel, og de som stikker innom får ta det som det er.

 

det er ikke lett å forstå hvordan dette er. spesielt siden jeg har mest vondt etter jeg har gått eller stått og om natten. ingen kan se at jeg er syk, for jeg er lett på foten, men det hender jo at jeg halter eller går veldig sakte.

 

har ikke hatt en sunn lørdag i dag. det ble altfor travelt. det ble sunn bolle til lunsj. og senere var jeg i bursdag og der ble det skillingsbolle og smågodt. men jeg har forsøkt å regne ut hvor mye jeg har spist og kom frem til 1500 kalorier. så det er ikke så ille... oppdaget at jeg blir veldig tørst av å spise søtt. drakk sikkert 1.2 liter farris og vann i løpet av selskapet.

 

ja,ja det er ny dag i morgen. så da er det fult fokus igjen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Jeg har da ingen problem med at det kan være vanskelig med en storhandel i uka. Og det kan slett ikke være enkelt for deg i dagliglivet når sykdommen din ikke kan sees. Håper at du ikke får "ekle" kommentarer fra andre. Vet jo hvor lett folk kan kalle andre for late å sånne ting.

 

Husk på at det er viktig å spise mange små måltider selv om du skulle skeie litt ut en dag. For da holder du forbrenningen oppe uansett.

 

Håper du får en flott og sunn dag i dag :)

 

Klem fra Biggirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste at du har plantar fascitt. Det har jeg også.... Ingenting å trakte etter, men jeg er blitt mye bedre. Fikk det da jeg gikk for langt en dag for 1 1/2 år siden. kunne ikke tråkke på hælen på 3 mnd. Gikk på tåa. Men etterhvert ble det bedre. Bruker MBT-sko (Masai-sko) og da kan jeg rulle med foten som er vanlig. Har prøvd behandling hos fysio og manuellterapeut med tøyning, massasje og laser. Hjelper ikke så mye. Men fikk en spesialtilpasset innleggssåle som gjør at jeg belaster foten mere. Hva slags behandling bruker du?? Navn og pris?? Var hos 2 spesialister, de sa bare at det ville ta sin tid...! Jeg er mye, mye, bedre enn jeg var, men kjenner det godt fremdeles. Går jo turer så jeg skal ikke klage. Har også bekkenløsning og det er kjedelig å få sånne ekstravondter. Jeg måtte jo le; plutselig var det ikke bekkenet som stoppet meg, men en forbannet betennelse i benet! Kiipt! Derfor er jeg opptatt av gode sko!! Joggesko med gode dempere eller MBT er det eneste jeg bruker foruten fjellsko innimellom..

 

Håper du får bedring fort!!!

 

Klem fra XXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har også hatt hælspore, det var vondt, og jeg gikk i stygge joggesko i tre måneder før jeg fikk tatt røntgen og kom meg til ortoped og fikk fotsenger. Det var himmerike, jeg følte meg som nyfrelst og hadde lyst til å spørre alle "Har du prøvd fotsenger?" Hvis du har store problemer kan du sikkert få dem på trygdekassen. Prøv å ta kontakt med Ortopediteknikk

http://www.ortopediteknikk.no/

Jeg går dit, har bare gode erfaringer med dem, de ordner også med time hos spesialist i ortopedi, eller fastlegen din gir deg henvisning.

Dette er mange år siden, hælsporen er borte, men jeg har fortsatt fotsenger fordi det hjalp med et annet problem.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også rota litt med maten - hadde besøk fra onsdag til lørdag og da gikk det litt i surr. Ble over 2000 kcal på fredag, men har greid å ta meg inn igjen. Så nå er det full fokus på ny uke og veiing på onsdag. Har ikke veid meg siden siste onsdag, så der svever jeg i et slags tomrom. Men bukselinninga er fortsatt for vid, så det må være greit.

 

Blir spennende dette, uten veiing innimellom, altså. Må jo høre på hyfsan som har gått ned 20 kg på like lang tid som jeg har gått ned 7,5 kg. Forstå det den som vil.

Og du jubalong, som ikke kan trene, har også gått ned en masse. Men jeg skylder på alderen; ser det er en diskusjon om vektnedgang blant eldre på en tråd under "Ned 10-20 kg"; - tydelig at mange opplever det som tyngre etter 50.

 

Lykke til med ny slankeuke for oss alle, Jubalong. Lite eller mye, alt teller i kampen for en bedre helse:)

 

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for flere nye innlegg:) jeg har heldigvis ikke fått noen ufine kommentaer enda... men jeg vet jo ikke hva folk tenker og jeg har tenkt at noen kanskje tror jeg bare er lat:( men det som er litt dumt er at alle forventer at jeg skal bli frisk og at jeg skal prøve alt som finnes av behandling, fra healing til operasjon. vet at dette er en sykdom som det vanskelig å få bukt med. og det finnes ikke noe vidundermedisin

 

jeg har vært hos ortoped og han kunne også bekrefte at dette tar sin tid og det er ikke så mye behandling å tilby, egentlig. Har brukt innleggssåler hele tiden, er ikke det det samme som fotsenger? og skal nå få tilpasset nattskinner som gjør at jeg må sove med føttene i i rett vinkel i forhold til ankelen. går nå til fysioterapi og får trykkbølgebehandling. det koster 500 kr pr gang, men kan også være dyrere. noen tar betalt pr fot. Har også forsøkt mbt sko, men får veldig vondt ellers i føttene av disse. prøvd flere ganger å venne meg til dem, men mister motivasjonen, når jeg ikke kan gå dagen etterpå. Akkurat nå klarer jeg faktisk ikke å gå med innleggsålene mine heller. skal spørre på ortopedi-butikken om jeg kanskje må ha nye, nå som vekten har forandret seg.

 

har vært veldig bra i perioder og faktisk jobbet 50%, men så får jeg tilbakefall og er like dårlig igjen. akkurat nå har jeg vært verre enn noensinne.

 

det som jeg har brent meg på er at legen min og jeg har tenkt at dette har sammenheng med overvekt og dermed satset alt på et kort. derfor har jeg ikke blitt utredet noe nærmere og ikke gått i gang med aktiv behandling tidligere. har nemlig hatt dette en gang før og da var jeg like tung. den gang gikk jeg raskt ned i vekt og ble fortere frisk. nå hadde jeg vært syk i 8 mndr før jeg begynte å slanke meg. men dette er jo så vanskelig å snakke om når folk spør. spesielt på jobben. sjefen er lang og tynn og spiser masse, og forstår jo ikke sånt, tror jeg. for alle spør jo om årsaken og hva sier jeg da? det er jo litt pinlig at jeg har spist så mye at jeg ikke kan jobbe. Har maksdato for sykemelding 31.12. og hva gjør jeg da.Må jeg finne meg ny jobb? elller blir jeg frisk til våren og kan gå tilbake til yrket mitt? hvordan forklarer man dette til en stor arbeidsgiver eller nav? "jo, dere skjønner, at nå slanker jeg meg, så snart er jeg frisk og kan få jobben min tilbake... " huff og huff... jeg vet jo ikke om jeg blir frisk denne gangen, heller. problemet er at jobben min kan ikke utføres uten gode føtter. og jeg vet ikke om jeg får godkjent dette som en varig sykdom, når det er overvekt som ligger til grunn. for det er jo bare å slanke seg og å holde seg slank!

 

ja, ja dette ble mye gørr... sliter forresten med at jeg skeiet ut i går. vet ikke om noen av dere har det slik, men dagen etter at jeg har spist godteri e.l. så er jeg så godtesyk. min far pledie alltid å si"etter kakedag kommer snakedag" og det stemmer. selv om jeg ikke gikk så høyt i kalorier og neppe spiste mer enn en fjerdedel så mye snop som før, så har jeg så dårlig sammvittighet. skulle ønske jeg kunne gå det av meg. det blir mye vann idag, hver gang søtsuget bølger drikker jeg et glass vann:)

 

tror ikke jeg har gått ned så mye denne uken. klarer nok ikke å holde følge med enkelte av dere som er her inne, men bare jeg går ned så... ikke sant, resolutt. vi gjør jo en kjempeinnsats, så resultatene kommer etterhvert:) satser på en sunn søndag, selv om jeg glemte å kjøpe middag i går.

 

Jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må svare deg med en gang, det er så leit å høre at du har så stor motgang. Ja, for det har du virkelig i og med at all skylda for de vonde føttene dine legges på overvekt.

Ettersom du går mye i jobben, har vel føttene vært utsatt for stor belastning, men

alle som er i samme situasjon - overvekt og mye fotbruk - får ikke denne sykdommen.

Derfor: Det blir så feil at du skal gå rundt å være beskjemmet for noe som er så vanskelig og smertefullt; synes du skulle slippe det i din situasjon. Tenk om røykerne skulle være så unnskyldende når de blir syke - ja, pga røykingen - og ta på seg all skylda for sykdommen og sykefraværet! Det gjør de ikke, og har aldri gjort det. Og de har fått, og får, den aller beste utredning og behandling vårt helsesystem kan gi!!

 

Det synes jeg du også skulle fått. Skikkelig utredning og behandling, med rett til å trene gratis der det er nødvendig. Og hjelp til slankingen også, hvis det er nødvendig.

Jeg tror legen din kan gjøre mye mer for deg, hvis han ville, og kanskje hvis du forlangte litt mer. Ta med deg mannen/samboeren din om nødvendig, av og til hjelper det å ha en sammen med seg når det er vanskelig å tale sin sak. Og det er det ofte når en er syk.

 

Håper jeg ikke legger stein til byrden de allerede har, men jeg synes virkelig din sak er en sak for helsevesenet. Du er en dame som gjerne vil være frisk og jobbe, men du trenger utredning og hjelp av de som kan hjelpe når folk er syke.

Få mannen din med på dette. Sykdommen er ikke din skyld, heller ikke at du la på deg. Vi er jo skapt til å legge på oss i gode tider.

 

Vi høres, Jubalong.

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for støtten resolutt. jo, må innrømme at jeg sliter med skyldfølelse. for det er så ille nå når jeg må begynne å tenke på et annet yrke. skjønner jo at jeg må være spesielt disponert for å få vondt i bena, men sliter med at jeg altså ga f... og ikke stoppet vektoppgangen før jeg ble så tung som jeg ble. men du har helt rett. det er jo faktisk mange som blir syk av sin egen livsstil... og ikke bare røykerne, heller...

 

jeg har vel også påvirket legen min med å si at dette skyldes overvekt, lenge før han ville si det til meg. han er veldig på lag med meg og har hjulpet meg med å gå ned i vekt. forrige gang gikk jeg jeg ned 22 kilo med hans uunværlige støtte. han prøver også å få meg til å innse at dette er ikke min feil fordi han har mange pasienter som har samme diagnose uten å være overvektig. men jeg har ikke villet prøve all salgs behandling denne gangen, før nå, og utredet ble jeg forrige gang. også tildels denne gangen.

 

men samtidig som jeg ikke kan la være å tenke at jeg ikke ville blitt syk hvis jeg holdt meg slank, så er jo dette fortid og jeg kan ikke gjøre noe med det. men det går an å rette opp igjen, og det gir jo håp:) selv om jeg vet at hvis jeg blir frisk når jeg nå går ned 15 kilo til (uææ...), så må jeg nok alltid passe på føttene mine. godt jeg har et yrke hvor jeg slipper å pynte meg til hverdags:)

 

angående mannen, så er ikke han typen til å være med meg til legen..he he... :) hadde han med noen ganger da jeg var gravid og ja... det ble litt morsomt. han er snill og grei, men akkurat i sånne situasjone er det best uten ham.

 

 

klem Jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som om den gamle arbeidsgiveren våknet i meg da jeg begynte å tenke over din situasjon. Du har vært syk i 8 mndr, sykmeldt fra jobben mye av tiden? Du er ikke skikkelig utredet? Har du hatt kontakt med arbeidsgiver og NAV?

Det høres ikke ut som om du er utredet for reumatisme? Det kan det nemlig også være, og da burde du fått det klart så snart som mulig. Etter så lang tid kan du ikke lenger leve i et håp om å bli frisk bare du slanker deg, du må finne ut om det er noe annet, og i tilfelle det er det, få medisiner og behandling.

 

Jeg har en nær slektning som i slutten av 40-årsalderen fikk enorme smerter i/under beina, smerter som holdt ham våken både natt og dag. Han var slank, veltrenet, og hadde en jobb med mye gåing og løfting. Dette viste seg å være en form for reumatisme. Han har fått behandling, men er ikke blitt frisk. Per i dag har han fått en rådyr (for Staten) medisin som hjelper svært godt uten særlige bivirkninger og han har det bra og jobber deltid.

 

Jeg vet at det jeg forteller ikke er noen direkte trøst, for det er jo bedre å ha en sykdom som forventes å gå over, enn å ha en kronisk sykdom. Men du er nødt til å finne ut av dette så snart som mulig. I tillegg til at dette har med behandling å gjøre, er det også viktig i forhold til arbeidsgiver (etter 1 års sykmelding har en få rettigheter)

+ at du må inn i NAV-systemet for å ivareta dine rettigheter til evt. omskolering, trygd osv. Akkurat nå synes jeg det høres ut som du leter i blinde. Vær så snill og prøv å få fastlegen din på banen til en skikkelig utredning. Det vil være en forsømmelse fra hans side hvis han ikke iverksetter det.

 

Lykke til, jubalong. Håper jeg ikke skremmer deg, men jeg har vært arbeidsgiver og vet hva som forventes innenfor systemene.

Og som sagt, få med deg mannen din som støtte. Du trenger det nå!

Klem og hilsen

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her sliter du med mange tanker. håper du ikke har noe imot at jeg kommenterer litt:

 

for det første: legen din sier og innerst inne vet du at overvekt ikke er årsaken til betennelse i beina dine. det er kanskje en medvirkende årsak, men det er ikke så enkelt at om du ikke hadde vært overvektig ville du ikke blitt syk. da jeg fikk hælbetennelse, så var jeg faktisk slank. men jeg overbelastet beina mine ved å velge feil fottøy på betonggulv. legen min sa idrettsfolk ofte fikk denne type lidelse. så her er det mange årsaker til sykdom.

 

jeg gikk til vanlig fysioterapeut. fikk massasje, samt ultralyd - og ble bra. jeg fikk også kortisonsprøyte i hælen. fotsenger fikk jeg i tillegg. det er ikke det samme som vanlige innleggssåler, fordi fotsengene blir støpt spesielt etter dine føtter. om du ikke har fått slike, så er jeg litt overrasket.

 

du har snart maxtid på sykemelding og vil da gå over på rehabiliteringspenger dersom du kvalifiserer til det. antar du gjør det. du må være minst 50% syk, du må gå i behandling og det må være grunnlag for å tro du vil tilfriskne.

 

og selvsagt gjør du det, jubalong - i alle fall med diagnose betennelse i beinet. hvordan ble diagnosen satt på deg? ble det tatt mr? jeg fikk tatt bilder av benet, og da ble endelig diagnose satt. med meg tok tilfriskning lang tid, og jeg har hatt flere antydninger til tilbakefall. da er det på med ecco sandalene, også innendørs. jeg kan ikke gå i sokkelesten og være mye på farten, da kan jeg kjenne smerter dagen etterpå. som noen skrev over her, det må gode sko til! spesielt gode såler. det gjelder både inne og ute.

 

jeg synes det er leit å lese at du tenker du har skyld i din egen dårlige helse, og om du ikke hadde spist etc etc. jo, gjerne det. men som resolutt sier; da er det mange som burde gått i seg selv. kommer ingenting utav det. tenke her&nå og fremover nå, jubalong. lykke til, jeg sende varme bli-bra-hilsener til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye å tenke over. Først det enkleste; det er nok fotsenger jeg har, for de er støpt etter mine føtter og kostet over tusenlappen.Skaffet meg dem straks jeg ble syk og har brukt dem siden, unntatt akkurat nå i det siste fordi jeg får mer vondt av dem. dette skjedde også sist gang da jeg begynte å bli frisk.

Jeg har ikke tatt mr, men venter nå på røntgen. tok røntgen sist gang som ikke viste noen funn, egentlig. men jeg burde nok tatt en mr, for den kan jo fortelle mye mer.

 

Jeg er klar over at jeg begynner å få dårlig tid, men både jeg og legen har trodd at jeg var i bedring tidligere. det at jeg nå ble dårlig igjen kom som en kjempeoverraskelse og snudde alt på hodet. Var ikke klar for å tenke på omskolering for noen uker siden, mens nå tenker jeg at det sikkert er det lureste.

 

Det som også er vanskelig er at ingen kan fortelle meg alt. alle forteller, hver for seg, hvilke muligheter jeg har men ingen kan fortelle meg hvordan jeg skal gå frem og det er alltid en annen part som avgjør om hva som er mulig i den og den situasjonen. Derfor skal jeg ha et møte med nav, legen sjefen og en rådgiver i slutten av mnd. Til nå har jeg møtt alle en og en og ingen kan garantere noe som den andre bestemmer over, hvis dere skjønner. det har gått mye tid på vente på møter her og der også... så får jeg vite noe her og noe der og skal avtale nye møter, og så må jeg vente i dager og uker... og hvem er det egentlig som avgjør hva, noen må jo bestemme om jeg skal ha rehab. penger eller på attføring, omskolering o.l og så er det noe som heter bedriftsintern attføring... sukk... jeg bestemmer jo nesten ingenting...

 

I følge arbeidsgiver er det opp til meg å lete etter ny jobb... og finne steder jeg kan ha arbeidsutprøving, men jeg synes det er vanskelig. Både fordi jeg har begrenset kapasitet nå (er jo 100%sykemeldt) og fordi jeg har jobbet i 13 år i yrket mitt og kan ikke noe særlig annet... ønsker jo selvsagt en jobb som er like spennenede og utfordrende som den jeg har, så jeg er nok litt kresen. Føler ikke at jeg kan gå ut på arbeidsmarkedet nå når jeg ikke er noe bra, men kanskje det var det jeg burde gjort???

 

ortopeden jeg var hos fåreslo at jeg også skulle utredes for revmatisme, ettersom jeg ikke hadde de helt typiske plagene som ved plantar fascitt. og også noen andre har nevnt det, så jeg får ta tak i han derre fastlegen min, skal til han om 10 dgr. hvis det viser seg at det er noe slikt jeg sliter med, så vet jeg at løpet er kjørt mtp jobben min, for det blir man jo ikke helt frisk av. og uten gode føtter kan jeg ikke fungere der:(

 

Jeg jobber i staten i et kjempestort foretak, så jeg burde være trygg. Samtidig er det en fagbedrift, så hvis man ikke kan utføre faget sitt så har man ikke så mange muligheter der...

 

ja, ja med slankingen går det nå greit. har nesten holdt målene mine for denne uken. 1300 kalorier i gjennomsnitt og sparte alle kosemerkene til lørdag pga bursdag. fikk bare svømt en gang, men det var sats sin skyld. imorgen er det veiedag. forventer ikke så mye, men tror nå at jeg har gått ned, da:)

 

jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du skal til legen din om 10 dager og at du skal ha dette møtet der de forskjellige partene samles slik at det blir mulig å få til en felles framdriftsplan. For alle de andre partene har forskjellig ansvar når en ansatt blir langtidssykmeldt, og sammen skal dere prøve å finne ut hva som er best for deg. Jeg mener at det kreves ganske mye av nåværende arbeidsgiver i form av tilpasning f.eks. gjennom hjelpemidler. Det må også du tenke igjennom på forhånd. Ettersom dette er en statsbedrift regner jeg med at de har prosedyrer for det meste, også for at det skrives møtereferat der de enkeltes oppgaver blir nedskrevet. Problemet jeg ser for din del er at du ikke har fått diagnose som du kan stole på er riktig. Men så greier du forhåpentligvis å få det til neste møte, for det må det selvsagt bli. Du har rett til å ha med verneombud eller tillitsvalgt på denne typen møter, hvis du synes at det kan være en støtte.

 

Du har litt av en jobb foran deg, jubalong, både med sykdommen og jobben, så dette er ingen lettvint ferd. Men slankingen har du tydeligvis kontroll over, og det er gledelig.

 

Ha en god uke, og lykke til med veiing i morgen.

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du er i god dialog med resolutt og hyfsan, så jeg skal ikke blande meg i akkurat det,- men jeg vil likevel få si at jeg er imponert over at du tross alle plager og alt du må forholde deg til har klart å holde kalori-inntaket og fortsatt har kontroll på det!!:) Du viser en styrke som er imponerende og du fortjener all mulig støtte på veien til å få riktig diagnose og behandling!

Masse gode tanker fra meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare 0.5 ned denne uken, ja ja. kan ikke gjøre stort med det. er fornøyd bare det går den veien, men skal ikke legge skjul på at jeg gjerne skulle sett 7-tallet først snart. er 80.5 nå.

 

takk for støtten resolutt. Jeg er klar over at jeg har en kjempejobb foran meg, og skulle ønske jeg hadde litt bedre tid... og at jeg var sikker på diagnosen. Blir utrolig frustrert over all ventingen. Derfor er det veldig bra at jeg går på kurs nå og dessuten skriver og leser her inne, for det hjelper meg til å holde fokus på kostholdet. Har litt tendens til å spise mer usunn mat ved motgang, men det gjør jeg jo ikke nå:)

 

Takk for rosen, ent:) jeg smilte når jeg leste innlegget ditt, for det minner meg på hvor flink jeg er og gir meg styrke til å fortsette:) Når jeg se tilbake nå kan jeg ikke tro at jeg snart har gått ned 10 kg!!! I morgen er det 3 mndr siden jeg startet og den gang var jeg 90.2.

 

i dag blir det lett middag, for lunsjen ble vel drøy. Var på besøk hos min bror og spiste for mye rundstykke. min bror er selv for tykk og burde absolutt spise sunnere og mindre, men jeg tror ikke han orker å gå i gang. Han vet det selv, men han er for glad i god mat. Kanskje han tror han ikke klarer det. Jeg trodde selv jeg ikke kunne klare å gå ned i vekt igjen. Gikk jo ned 22 kilo for 3 år siden og trodde den gang at det skulle vare. Derfor var jeg ganske motløs m.t.p å skulle gå ned de samme kiloene en gang til. Nå ser jeg jo at det går an og nå vet jeg at det skal gå også denne gang. Ikke sant?

 

Jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet fort ut at du har gått ned 0,8 kg per uke i denne 3 mndrs slankekuren.

Uten trening er det helt supert, hvis jeg skal få lov å si det, og jeg synes du er kjempeflink!! Så mye mot og motivasjon skal en lete lenge etter :)

 

Dette skal jo være en livsstilsendring, det er vi enige om alle sammen, og derfor må det få lov til å ta tid. Du var jo fabelaktig forrige gang (for 3 år siden), men da er ikke nå. NÅ SKAL DET VARE RESTEN AV LIVET - det er det vi strever for.

 

Så nyt dagen og stunden! I morgen er det på´n igjen!

Klem

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kreves god helse for å være syk er det noe som heter, og det stemmer. det er et strev å forholde seg til systemet, i know!

 

du jobber i staten. som resolutt sier så har arbeidsgiver et ansvar. du skal ikke godta noen form for omskolering eller yrkesrettet attføring før du har fått en diagnose og før du er bra/i bedring.

 

møtene må dokumenteres, dvs at din kontakt må skrive et møtereferat der konklusjonene skal fremgå på en tydelig måte. regner med at din arbeidsplass er en ia-bedrift og at de har fulgt deg opp i sykdomsperioden din? det skal foreligge skriftlig dokumentasjon fra disse møtene, det er arbeidsgivers ansvar. staten har arbeidsgiveransvar for deg, jubalong, og det er de som arbeidsgiver som skal finne løsninger. virker som om noen forsøker å skuffe ansvaret over på deg. det skal du ikke godta. synes det er uhørt å si til en som er langtidssykemeldt at man selv har ansvar for å finne seg arbeidsplasser man kan prøves ut i. hva er det for slags personalpolitikk om jeg tør spørre???

 

resolutt sier det kan være lurt å ha med seg noen i et stormøte. det er jeg enig i. du må få noen til å bistå deg i å tale din sak, det er ikke så enkelt å ivareta seg selv når man er syk.

 

frustrasjonen du opplever i et fragmentert hjelpeapparat synes jeg du kan formidle i møtet med dine hjelpere. det må jo lages en plan for deg, der det tydelig fremgår hvem som har ansvar for hva.

 

mye av dette har resolutt allerede sagt på en glimrende måte, men jeg kjenner jeg blir så oppbragt på dine vegne at jeg har behov for å skrive det samme. som sykemeldt har du dine plikter - men du har jammen meg også dine rettigheter. det har du også under rehabilitering eller attføring.

 

ellers vil jeg gratulere deg med bra resultat. du er jo kjempeflink, jente. all den motgangen, og du kaster deg ikke ut i en eteorgie. det er bra jobba!! at du har gått ned det samme for tre år siden må du ikke bruke energi på å tenke på akkurat nå. men jeg synes du skal bruke erfaringene dine for å forebygge ny sprekk. hva gjorde at du mistet kontrollen sist og hvordan kan du unngå det samme denne gangen? vi er mange som har sånne erfaringer (jojo de luxe) og vi får bare hjelpe og støtte hverandre til å klare en varig endring. stå på jubalong. jeg heier på deg!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nok gjort alt riktig til nå. alle møter har vært ordentlige, men som sagt jeg sliter litt , med at jeg selv skal prøve å fnne meg noe. det er mange tusen arbidsplasser i foreteket, men kan jo bare det jeg driver med, og hva når jeg nå ikke klarer den jobben mer.

 

Årsaken til at alt har blitt så feil og travelt nå er jo at jeg fikk tilbakefall. var jo så smått begynt å jobbe igjen, da det eksploderte i nye smerter. vet at jeg presset meg litt i forkant og at jeg brukte fotsengene flere hele dager, derfor klarer jeg ikke å gå med dem nå...

 

hva er lurest? satse på rehab,pengner i noen mndr og se om jeg klarer å gå tildake til joben. eller skal jeg satse på attføring og få en jobb jeg kan leve med i mange år... men det er så dumt er at uansett hva jeg betemmer meg for kan arbeidsgiver og lege si nei, på forskjellige grunnlag...

 

men nå får jeg prøve å ikke tenke så mye på dette, før møtet, for jeg kommer ingen vei med det, det blir bare uro i hodet mitt. akkurat nå er jeg litt sånn på det stadiet at jeg ønsker meg ny utdannelse og jobb et helt annet sted, så slipper vi å få denne runddansen igjen. for det er vel mange yrker som liker føtter og omvendt?

 

i morgen skal jeg svømme og trene styrke etterpå:)

 

god natt nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra du har gode erfaringer med de møtene du har hatt.

 

jeg ville støttet meg på legens anbefaling. det dere må vurdere sammen er jo om helseproblemene dine er så vedvarende at de kvalifiserer for yrkesrettet attføring. og om de er det, må dere også vurdere hva som er rett tidspunkt for å begynne en attføringsprosess. husk at yrkesrettet attføring kun gis i en tidsbegrenset periode så det er viktig at det er riktig timing.

 

dersom det fremdeles er en periode frem til du tilfriskner, så er det rehabiliteringspenger du bør satse på. da går du i behandling med utsikter til bedring.

 

arbeidsgiver har ingenting med å bestemme hva du skal gjøre videre. det er en sak mellom deg, legen din og NAV. men om du er borte fra jobben din i 2 år (jeg mener det er 2år, er litt usikker) kan du sies opp. sjekk rettighetene dine, jeg er litt på tynn is mht å huske akkurat dette.

 

lykke til jubalong. hvor er du forresten i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært på besøk hos min mor igjen. må ha litt stueforandring, blir bare sur av å sitte hjemme å se på alt rotet. var redd jeg skulle begynne å gjøre husarbeid, for jeg har ikke fullt så vondt lenger, men vet jo at jeg må ta det med ro så det ikke blusser opp igjen.

 

kom meg ikke på svømming pga latskap, rett og slett:( men i morgen er det vanntrening og det skal jeg prøve, tenkte jeg:)

 

hva mener du med at det er tidsbegrenset med yrkesrettet attføring? jeg trodde yrkesrettet attføring innebar at man læres opp i en annen stilling som kan utføres til tross for at man har sykdommen...

er litt forvirret i forhold til alle disse begrepene. er ikke alltid jeg føler jeg blir så mye klokere av å snakke med sjefen og rådgivereren. må inn å lese litt på nav sine sider igjen. men jeg vet ihvertfall at jeg kan beholde stillingen i ett år etter at sykemeldingen er over og i noen tilfeller i enda ett år hvis visse kriterier er oppfylt.

 

men oppi et hele er jeg utrolig nok veldig motivert, kan ikke huske at jeg noensinne har holdt motivasjonen så bra så lenge. på 10 uker har jeg vært over 1650 kcal bare en dag (og da var det 1700). og jeg har spist mindre snop på denne tiden enn på to-tre dager, tidligere. godtesuget som rammet meg i slutten av forrige uke er borte:) og husker nå at jeg alltid blir ekstremt godtesyk etter mensen, men jeg klarte meg:) synes jeg er utrolig flink og skjønner ikke helt hva som har falt ned i hodet mitt, for jeg er liksom helt frelst... he he, hvis man kan si det sånn?!

 

jubalong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du greier deg så bra med dietten og kaloriene, og at du er litt bedre.

 

Jeg driver og snubler borti all verdens traktering med bløtkaker, noe som ikke er bra for en bløtkake-elsker som meg. Jeg har ikke ambisjoner om å si nei takk, men at jeg skal greie noe i retning av å ta et lite (og da mener jeg lite) stykke og greie meg med det, det er i alle fall en slags ambisjon. I dag gikk det nesten bra, men bare nesten .... - skal ikke utdype det noe nærmere. Så vi har våre ups and downs, men målet er der fremdeles.

Skal veies i morgen kveld.

 

Tror nok du finner ut av jobben og sykdommen etter hvert nå. Ser at Hyfsan har god greie på tingene, i tillegg til alt du vet selv. Men jeg skjønner godt at det er vanskelig å sortere alt samtidig som det er så usikkert med bedringen: Et tilbakeslag endrer hele opplegget du hadde klart.

 

Bare pass på deg selv nå og ikke finn på noe julevask og styr. Det må du i tilfelle få andre til å gjøre. Men uansett er vel du for ung til å være opptatt av sånt gammeldags tøys: med rundvask til jul + baking av 7 sorter. Det er det jo bare min aldersgruppe som kan finne på; - og vi har stort sett sluttet, vi også.

 

Hils din mor fra meg og si at hun har en kjempeflink datter (det vet hun sikkert, men det er alltid godt å høre det fra andre!);))))

 

Nå er det sengetid her, så ha en god natt!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...