Gå til innhold

Begynner 5.november - vil du være med?


Gjest ent

Anbefalte innlegg

Tenker mange ganger at hvis jeg ikke vet hva retten jeg får servert inneholder, tenker jeg litt på hva det kan ligne på av de ferdige oppskriftene. Og så hender det at jeg skryter veldig av maten, og så spør jeg om hva vedkommende har hatt i denne retten. Da får jeg i alle fall ofte dannet meg et bilde over hvordan jeg skal legge den inn i tabellen når jeg kommer hjem. Og passer på de andre måltidene denne dagen. Skal jeg ut om kvelden spiser jeg minimum tidligere på dagen, sånn at jeg har litt å gå på til jeg skal ut. Men det blir vel noen ganger høyt og andre ganger lavt innhold. Og sånn må det vel nesten bare bli. Jeg ønsker ikke å bure meg inne i alle fall, bare for å få kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 294
  • Created
  • Siste svar

jeg er litt seint ute mht lykkeønskninger pga datavansker og fordi jeg har vært bortreist. men nå er jeg her:)

 

på hjemmebane spiser jeg mest mulig ren mat, dvs kyllingfilet m/ris - laksefilet m/tilbehør etc etc. rømmespiseskje veier jeg for sikkerhets skyld. jeg ser at om jeg ikke veier maten så spises det altfor små porsjoner. så jeg kommer nok til å veie mat til jeg er langt oppi pensjonistalderen ;)

 

neida, målet er jo å klare det uten å veie mat. men foreløpig er jeg ikke trygg nok til det. når jeg er ute på restaurant etc må jeg bare anslå vekta, utfra de erfaringer jeg har gjort meg hjemme. unngår sauser etc der også, for jeg er ikke glad i det. så da blir det jo enklere.

 

ønsker deg en flott kveld, ent. stå på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,- og takk for fine innlegg og veiledning om hvordan beregne maten.

Det er jo særlig sånne blandinger med kjøtt-i-saus-gryter som er vanskelige,- jeg har ikke brukt så mange middagsoppskrifter her enda,- jeg lager også oftest "reine" mat selv,- som steikt eller kokt fisk, reint kjøtt o.l.,- men det blir jo litt blandinger også og da er det ikke like lett alltid. Men det er vel sånn som dere er inne på at det går både den ene og den andre veien og dermed jevner seg ut.

Jeg blir nok flinkere til å finne ut av det etter hvert,- men jeg synes det tar masse tid å passe på alle mulige veiinger og målinger....

Men jeg er enig i at det gir en god overdikt og kontroll når alt skrives ned! Det er nok nødvendig for meg lenge enda..

I dag har jeg vært på jobb - alllt for lang arbeidsdag og nå må jeg komme meg i seng så ikke morgendagen blir helt ødelagt.

Sov godt alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er vi allerede langt i vei på en ny dag:)

Jeg har hjemmedag og etter en treig morgen og bra frokost har jeg vært ute og gått tur. Kjenner meg bedre allerede:)

Jeg har masse skrivegreier jeg må jobbe med i dag, så det er fare for at resten av dagen blir litt stillesittende... Får fyre i ovnen og ha det koselig inen,- ute er det grått og "vasskaldt",- det skifter fra kuldeperiode til litt mildere nå,- slike omslag er riktig utrivelige!

Ha en fin dag alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt du er i siget. enig med deg i at slike værskifte kan være ugne. men jeg håper det blir litt mildere. rundt 10 minusgrader i morges, jeg kunne godt tenkt meg 5 plussgrader jeg da. synes synd på fuglene også, når det blir kalde netter. skal snart begynne å henge opp litt fuglemat, men drøyer til det blir mer stabilt kaldt. har jeg først begynt å henge opp, må jeg fortsette vinteren igjennom. og det er meldt mildere vær til helgen igjen.

 

sykkelen min hang seg opp i girene i dag, ergerlig. håper jeg slipper noen service på den akkurat nå. jeg vil gjerne sykle så lenge det ikke er glatt. kaster inn håndkleet når det oppleves glatt/sleipt.

 

lykke til med arbeidsøkta di i dag, håper du får gjort akkurat det du hadde håpet på og at du får kombinert det med litt innehygge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på en fredag alle sammen:)

Så er det fredag og helg. Jeg har nok en hjemmedag og har stått opp i rimelig tid, spist frokost og gått tur en time,- nå har jeg dusjet og føler meg ikke så verst:) Jeg har funnet ut at jeg må få unnasgjort turen min så sant jeg kan tidlig på dagen før dagen blir brukt opp til alt mulig annet som i øyeblikket kan synes viktigere. Jeg sier til meg selv at jeg har et prioritert prosjekt for tiden og det er meg og vekten min!

Her er blirr varmegrader - ca 5 - akkurat som du kunne ønske deg, Hyfsan. Det betyr at veiene ikke er glatte lenger og da er det mye mer behagelig å bevege seg ute. Jeg føler jeg går litt stivt og forsiktig når det er glatt...(gammel-dame-fakter?!???)

Jeg har forlengst satt inn sykkelen min for vinteren. Jeg liekr meg ikke på sykkel på denne årstiden, men gleder meg desto mer til jeg tar den fram igjen til våren:)

Jeg synes du er kjempetøff Hyfsan som sykler enda!!!

 

Neste uke skal jeg på storbyferie:) Jeg gleder meg veldig, men lurer jo på hvordan det skal gå med vekta, da... Vi reiser på tirsdag og skal være borte til mandag kveld, så det er jo nesten en uke borte fra de vanlige rutinene som begynner å danne seg nå. Det blir en kjempeutfrodring! Men først skal jeg se fram til veiing på mandag,- så får vi se hvordan det går. Jeg skal tenke gjennom litt forskjellig og har fått litt tips fra kurslederen min.

 

Ha en fin fredag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje jeg våkner til 5 plussgrader i morgen, da. syntes det var blitt litt mildere ute, da jeg stakk nesa ut i sted.

 

jeg kan gjerne sykle når det er kuldegrader, men om det er glatt skal jeg love deg du ikke finner meg på to hjul i svingene. har helt panikk for å ramle av, forstår du. :)

 

fikk fikset sykkelen min i går. mannen min kikket på den. det var girwaieren som hadde hoppet seg løs. så nå er det full fart igjen.

 

ønsker deg en fin fredags kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hvor fort denne dagen har gått! Jeg som skulle ta for meg loftet i går fikk det utsatt til i dag fordi vi fikk uventa besøk i går.

Men i dag var det ingen vei utenom. Kollosale mengder av diverse er ryddet ned og stilt opp på terassen for videre kjøring til miljøplassen. Det er utrolig hva som kan befinne seg på et loft i et gammelt hus...

 

Timene bare fløy avsted i dag. Men jeg har passet på å få tid til en times tur ut. Resultatet er tils. 8 trimpoen denne uka - og jeg burde vel klare et par i morgen også, kanskje.

Jeg er fortsatt full av beundring for Hyfsan som sykler i vinterkulda!

Nå er det natta snart. I morgen må jeg skaffe meg oversikt over hva jeg skal ha med meg på stobyferie. reiser på tirsdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag og god tid...

Vi drøyde morgenen i dag og hadde sein frokost. Var ikke helt ferdige da det banket på døren. En kompis av mannen min ville ha en formiddagsprat og jeg kokte kaffi og satte fram sjokolade til dem....

Jeg kjenner at jeg er trøtt i kroppen i dag. Det ble mye kryping og ballansetrening i går da jeg var på loftet...

 

Dagen i dag blir uten de store planene. Vi har tenkt oss på en antikkmesse,- men nå spørs det hvor lenge vi har besøk. Det er uansett koselig når noen kommer innom, synes jeg! Det er ikke viktig om vi kommer oss på den messen eller ikke.

 

Når det gjelder matne, så spiste jeg tre stykke pizza i går kveld,- og risengrynsgrøt tidligere på dagen,- det kjennes som jeg er tung som en sementblokk i dag. Egentlig er jeg litt skuffet. Jeg mener jeg laget en sunn pizza og litt lørdagsgrøt med kunstig søtning burde heller ikke være så ille. Eller er det det? Det blir jo nesten asketisk hvis jeg ikke skal kunne unne meg såpass, synes jeg. Velvel,- vi får se hva vekten sier i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg på etter en rolig morgen: Sov lenge, fikk en kaffekopp på senga, og senere en god frokost (2 br.skiver á 30 gr., 1kokt egg og en tomat, 1 gl.sk.kulturmelk), ja, for nå er den blitt god, uten syltetøy og annet søtt. Har sykla 15 min på trimsykkelen (1,1 tr.p), men våger meg ikke ut på stavgangstur for gatene er enda mer glaserte enn i går.

 

Lørdagen gikk altfor fort her også; og hyfsan, jeg lurte meg unna trimsykkelen enda jeg hadde bestemt meg for å ta en runde. Jeg er ikke til å tro:(

 

Skulle ordne gebursdagspakker til bonusbarnebarnet (9 år), spiste middag til vanlig tid, og dro avgårde kl 1700. Hadde en koslig feiring, barneselskapet var ferdig da vi kom, så det var bare oss som var gjester. Jeg fikk se hele skoleveska med bøker, arbeidsbøker og tegninger, og vi gjennomgikk alt hun har gjort på skolen i høst; hun er så stolt av alt hun har fått til og hun viser så gjerne. Artig for meg å se hvor flink hun er blitt, så det var rikelig anledning til å gi ros.

 

Jeg balanserte matinntaket ganske bra, hadde lunsj og kveldsmat tilgode +

kosemerker (som gikk med alle sammen). Havnet på 2030 kcal da jeg regnet på det.

Kan ligge rundt 1700-1800 ifølge planen. Nå har jeg ingen flere selskap før veiing på onsdag, så fra nå av må det gå bra.

Skal prøve å få til noen flere runder på trimsykkelen, noe jeg egentlig prøver å få til som noe det første jeg gjør om morgenen. Er enig med deg, ent, at skal det bli gjort, er det best å få det unna. Har trening i studio tirsdager og torsdager kl. 0930, og det fungerer godt.

 

Fortsatt god helg, og vel møtt til ny uke ! Er alltid spennende å lese her mandag kveld, for da er det så mange som har veid seg!

resolutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skriver "det kjennes som jeg er tung som en sementblokk". du vet ikke om det har gitt seg utslag på vekta, dette er følelsesbaserte antagelser. du har jo mistet litt trening på å spise sånn mat. og du vet, både grøt og pizza er jo "tung" mat. jeg opplever det i alle fall sånn, særlig pizza "setter seg" i kroppen. jeg blir tørst, saltet binder væske etc etc. så jeg tror vel ærlig talt ikke dette har gitt seg utslag på vekta i den forstand, annet enn kanskje noen avfallsstoffer.

 

så du liker antikkmesser du også? skikkelige tvillinger vi altså :) jeg er sjelden på store messer, men synes det er moro med krims-krams butikker og gamle ting. må alltid inn og kikke. kjenner igjen masse fra barndommen, ting jeg hadde glemt. spent på om du kom deg avgårde?

 

det er glaserte gater her også i dag. det er tjukk tåke med yr, og det er det som gjør at fortauer og gater blir glatte. stusselig med den tåka. jeg skulle gjerne ha gått meg en tur til i kveld, synes jeg har godt av den friske lufta. men dørstokkmila er ekstra lang når det er uggent ute, som i kveld. vi får se.

 

ønsker deg, ent, en fantastisk god søndagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg, jenter!

 

Det høres ut som om du hadde en riktig hyggelig stund med bonusbarnebarnet, resolutt! Det er jo SÅ fantastisk å få del i gleden og undringen hos et barn som en bryr seg om ! Og så er du nok en veldig viktig person for henne!

 

Matinntaket mitt er litt rart for tiden. Jeg får ikke helt til å regne ut kalorimengde på hva jeg har spist,- jeg må vel ta meg tid til å studere dette litt nøyere, for det blir ikke lett å regne ut når jeg ikke hver hvor mye en enhet inneholder av kalorier. F.eks hvor mye er det ca i 100gr pizza? Uff ,-

 

Joda,- jeg har vært på antikkmesse, Hyfsan. Det var veldig kjekt,- mange forhandlere fra flere steder i landet samlet i en idrettshall. det er kjekt å gå rundt og se på alle raritetene og alt det som jeg kjenner igjen fra mitt barndomshjem og fra mine besteforeldre. Jeg kjøpte ingenting i dag. det er kjekt å bare se, synes jeg. Dessuten har vi jo så det holder hjemme...men det var altså masse spennende:) :)

 

Nå skal jeg prøve å konsentrere meg om å forberede storbyferie... Vaskemaskinen surrer og går og jeg må se å få litt oversikt over hva jeg skal ha med meg. Jeg skal på jobb i morgen, så da går hele dagen og jeg vet jeg er veldig trøtt når jeg kommer hjem.

Men jeg gleder meg veldig til å få noen storbydager sammen med mannen min, min søster og min svoger:)

 

Men nå får jeg se å komme igang. Jeg har forresten ikke gått tur i dag og er litt lei meg for det,- men det har ikke blitt tid. Sånn er det med den saken.

 

Ha en fin kveld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen. Er bare innom for å si at jeg har veid meg. Minus 0,3kg denne uka,- så nå er jeg nøyaktig 100kg. Det er jo rett vei i alle fall. Jeg har bestemt meg for å si at jeg er førnøyd med det....

 

Ha en fin dag alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen. Er bare innom for å si at jeg har veid meg. Minus 0' date='3kg denne uka,- så nå er jeg nøyaktig 100kg. Det er jo rett vei i alle fall. Jeg har bestemt meg for å si at jeg er førnøyd med det....

 

Ha en fin dag alle sammen:)[/quote']

 

All grunn til å være fornøyd også Skal du være:D

Ha en fin dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innom for å ønske deg en god ferie. du må kose deg. går det an å spørre om hvor dere skal reise? kommer til å savne tvillingen min her inne da, mens hun er borte.

 

kom snart igjen til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - takk for alle oppmuntrende heiarop:)

Grunnen til at jeg ikke var helt sikker på om jeg skulle si jeg var fornøyd er at jeg hrmmm... veide meg utenom tur her rett før helga,- og da var jeg UNDER 100kg.....så jeg tar det som en smekk på fingrene og klar beskjed til meg om at jeg ikke skal veie meg i tide og utide...så det så!!

 

Så til turen: Jeg skal på storbyferie til Berlin:) gleder meg veldig. Berlin er en by jeg ikke har besøkt tidligere,- så jeg har store forventninger. Det skal bli fint å så se en del av byen og få med noen kulturelle opplevelser - pluss selvfølgelig å ha tid til å rusle rundt og snuse inn storbyen og betrakte folkelivet. Regner med det er surt og kaldt på denne tiden, så varme klær pakkes med:) Kanskje jeg kan gå meg til noen trimpoeng i løpet av uka?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann ENT!

 

Har absolutt full forståelse for at det var vanskelig for deg å godta den vekta. For det er jo et stort psykisk mål å komme under 100kg :) Jeg gleder meg voldsomt til jeg kommer dithen. Men jeg må visst smøre meg med tålmodighet tenker jeg. "Bare" 20,4 kiol0o igjen. Huff nei nå ble jeg deppa :) Men jeg får nok heller la deppinga bli til motivasjon tenker jeg... Skal la det være dagens mål jeg tenker jeg.

 

Lykke til videre Ent og god tur!

 

Misunner deg masse.

 

Hjallis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snikveiing, altså :) du får tenke sånn, ent - at det kan handle om noe urin i blæra eller noe i tarmene som var på vei ut... :) det kan jo ikke ha vært mange hg'ene... men som du sier; forsøk ikke å veie deg mellom øktene. det har liten hensikt, vet du :)

 

god tur til berlin. lurer på om ikke det var genialt som var der tidligere i høst. kos deg masse... jeg har ikke vært der, så du må sende noen berlin-vibber til meg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ;) Her er jeg igjen!

Kom hjem seint i går kveld fra en fantastisk tur! MYE fine by enn jeg hadde forestilt meg på forhånd! Mye fin og moderne arkitektur, flotte grøntområder og mye vann (elveløp og kanaler). Definitivt en by jeg vil oppsøke igjen!

MEN,- jeg har ikke holdt meg til dietten og har nok lagt på meg en del... Skal veie meg i morgen tidlig,- i dag hadde jeg en lang jobbedag fra tidlig morgen til langt på kveld. Men jeg er forberedt på det verste...

Takk for at du holdt litt varme i tråden, Hyfsan! Og Hjallis,- nå må jeg nok tåle nok en uke på 100-tallet....

Men for all del,- turen var flott og vi både bodde og spiste godt,- jeg MÅTTE bare unne meg det. Så nå får jeg ta smellen...

God natt alle sammen. Hyggelig å være tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Så er veiinga unnagjort. Jeg har gått opp 0,3 til 100,3kg. Ikke annet å vente etter all den gode maten og drikken i Berlin. Men nå er det innstramming i programmet. Jeg må prøve å ta dette inn igjen!

Har heldigvis hjemmedag i dag. Ute er det surt og regn og ikke fristende å gå ut. Men ut skal jeg,- om enn litt seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en liten tur innom og hilser på...savner Hyfsan, så jeg får prøve å skrive til tvillingen i steden! Synes det er godt gjort å gå opp bare 0,3 kg på storbyferie! Man har liksom ikke sånn kontroll over når man spiser og hva. Og jeg synes det er vanskelig å drikke så mye vann som jeg ønsker, det er ikke alltid så lett å finne toaletter. Men, det blir alltid mye gåing på sb-ferier, har med skritteller som regel og er daglig rundt 20.000 skritt, og det hjelper jo på formen!

e028.gif

Heldig du som har vært i Berlin nå, jeg/vi reiser dit et par ganger i året fordi jeg har familie der. Og jeg blir aldri lei, så mye å se og gjøre. På søndag er det tenning av det norske juletreet v/Brandenburger Tor med sang av Wenche Myhre etc. Stemningsfullt i desember, mange flotte julemarkeder. Men du var kanskje litt for tidlig ute for det?

 

Ha en fortsatt fin dag!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Genialt! Så koselig at du har vært innom! Jeg har vært veldig travel etter jeg kom fra Berlin. Var faktisk bare hjemmom et par dager før jeg reiste på besøk til min mor,- og kom nettop hjem derfra. Nå skal det bli deilig å være hjemme en stund og få gjort det litt koselig i huset her i førjulstiden!

 

Så heldig du er som har familie i Berlin! Jeg opplevde byen som veldig åpen og hyggelig og reiser gjerne tilbake. Vi reiste hjem den dagen de skulel åpne julemarkedene og tenne julelysene. Jeg synes de var fornuftige som holdt igjen og bare gjorde alt klart til de åpnet alt på en gang mandag 26.november. Det hadde nok vært spennende å oppleve julemarkedene,- så en annen gang kan vi kanskje ta en adventstur til byen!

 

Nå må jeg prøve å komme meg inn i folden igjen. Det er ikke lett dette når jeg stadig er ute og på besøk,- det blir jo ikke ordentlig telling og styring av hva jeg spiser. Jeg har veiedag i morgen og er jammen ikke sikker på hvordan det har gått,- det verste av alt er at jeg syens jeg gjør så godt jeg kan,- men jeg har liksom litt dårlig samvittighet hver gang jeg putter noe i munnen likevel... Tror kanskje det kommer av at jeg ikke får veid maten og passet på hva jeg putter i meg.

Men det kommer alltid en ny dag. I morgen skal jeg ha hjemmedag og da får jeg prøve å få skikk på matstyret igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra og med i morgen er det klart at du begynner i gamle tralten igjen. bruk matkalkulator og registrer her på nett, som du gjorde før du dro.

 

synes det var godt jobba at du bare gikk opp 300 gram etter en sånn storbyferie. var ikke mye gæ'ærnt du unnet deg da, vel? hvis jeg skal tenke litt på egne erfaringer, så synes jeg ofte det kan være et større problem å ta seg inn igjen etter noen sånne dager. når jeg kommer hjem har liksom lysten på noe ekstra sneket seg tilbake, noe i meg har blitt trigget av det jeg har fortært på turen. er det sånn for deg også eller er det "bare" at du har kommet ut av registrering? om du er sugen og lysten på noe ekstra, må du stoppe deg selv jo før jo heller. det nærmer seg jul, fristelsene står ofte på løpende bånd og da er det ekstra viktig å ha en viss kontroll.

 

du sier du stadig er ute på besøk. du har vært hos din mor, ja - men er det noe mer på gang? fortell, fortell :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...