Gå til innhold

Gravid og holdevekten dagbok


melis

Anbefalte innlegg

Eller kanskje jeg skulle kalt det gravid og ikke legge på meg alt for mye dagbok? He he, opp må jeg jo uansett!

 

Jeg kan jo skrive litt om meg selv i dette første innlegget.

 

Er nå 12 uker på vei med nummer to og som for mange andre er angsten stor for å legge på meg for mye. Det er to år siden sist jeg gikk gravid og jeg la på meg alt for mye. På et og et halvt år har 20 kg gått av, 4 kg sitter igjen enda, men det er helt ok.

 

Disse første mnd har jeg slitt med ekstrem kvalme og matlysten har vært så som så, kvalmen sitter fortsatt i, men matlysten er litt bedre når jeg først blir sulten og det er vel nå det blir viktig og passe på. I tillegg har jeg allerede fått bekkenløsning som har resultert i fysioterapi 2 ganger i uka.

Altså er det ikke mye fysisk aktivitet på meg og jeg har ikke de store forventningene til at jeg skal klare noe særlig mer enn en tur i ny og ne når den veste kvalmen gir seg.

 

Er 165 høy og spiser mellom 1200 og 1500 kcal per dag, dette er ikke så mye, men jeg ligger jevnt der uten å passe på noe særlig så det gjør ikke noe om kcal nivået stiger litt etterhvert.

 

Vekt idag 61,8 kg.

 

Kommer til å skrive her så ofte jeg kan, med oppdateringer om vekt og kcal. Synes det er kjempekoselig om noen slenger seg på eller skriver litt i tråden her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

er en utfordring idag kjenner jeg, kun fått i meg ca 0,5 l i motsetning til rundt 3 l igår. Alt har gått litt tregt for meg idag. Orket ikke mat da jeg sto opp, men fikk i meg et glass biola og et eple. Da jeg var ferdig med dagens fysio økt kjente jeg jo at det var alt for lite.

 

Formen er bedre nå for jeg har unnet meg en afipran og selv om kvalmen er sterk prøver jeg å la vær å ta de.

Men idag hev jeg innpå en i den tro at vi skulle på svømming med vesla (vi har ikke vært de tre siste gangene fordi den lille frøkna har vært syk) men skikkelig skuffa ble vi da vi kom til låst dør så kurset er altså over for denne gang!

 

For å bøte på skuffelsen har jeg sendt min kjære mann på butikken for å kjøpe pepperkakehus, her skal ingen stund uten kvalme gå forbi uten å utnytte den max!

 

Dagens utfordring blir å ikke spise for mye av snopet som skal være på pepperkakehuset.... Hehe, oppdatering får komme senere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av godteriet igår altså. Tilsammen ca 1400 kcal på hele dagen og det er helt greit. Dette var inkl. både pizza og godteri. Men et veldig fint pepperkakehus fikk vi da!

Snikveide meg idag og vekta viser fortsatt nøyaktig 61,8 så det er jo bra! Håper å holde den der ihvertfall en liten stund til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver noen ord hos deg jeg.. Har vært litt rådvill inne på vektklubben i den siste tiden. Er inne og leser hos mine "gamle jenter", men har ikke mer der å gjøre liksom.. :)

 

Er gravid i 9. uke.. Og formen er forsåvidt bra. Jeg sliter heldigvis ikke med kvalme som deg, men blir kvalm HVIS jeg blir sulten. Og jeg er sulten hele tiden, dvs jeg SPISER!!!! Har en matlyst som er helt utenom det vanlige. Og det er jo synd for meg. Har allerede gått opp 3-4 kg. (ikke turt å gå på vekta)

Hadde slanket meg en stund og kommet dit hvor jeg var fornøyd. Er 181cm, var 70kg. Vet av erfaring at ved kutting av det strenge regime går det fort opp med meg. Så håper ikke jeg skal fortsette i dette tempoet i 9 mnd. Dvs. da ruller jeg.

 

Tillater meg selv en god del mer godis enn før. Og jeg som bare spiste knekkebrød, orker ikke tanken på det lenger. Nå går det i ferske rundstykker/ brød osv. Og det er sånt som legger seg på sidebeina med en gang..

 

Litt mer om meg: jente på 31 år. Gravid for 1. gang. Og veldig veldig lykkelig. Har vært samboer i 6 år, og vi gleder oss veldig til å få vår lille familie..

 

Ellers er jeg extremt trøtt da, sover så godt som hver kveld på sofaen. Og er ikke mye sosial. Min kjære mener jeg er hormonell, jeg mener jeg er helt vanlig.. hehe.. ;)

 

Nå er arbeidsdagen snart over, jeg aner sofaen i det fjerne... :)

 

Lykke til videre, Melis..

 

Klem fra meg.. :)

"nicket" mitt er liksom ikke helt meg lenger da men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at du ville skrive litt her, morsomt om vi kan følge hverandre i tiden fremover! :-)

Husker at jeg også var veldig sulten med førstemann sånn som du, men jeg unnet meg alt omtrent jeg da og det var jo ikke så lurt...

 

Har ikke fått skrevet på noen dager, har slitt med oppkast og har ikke klart å holde på noen ting ;) Idag er jeg endelig bedre, men tar kvalmestillende for å holde på maten. Det ser ut til å virke for idag har jeg kost meg med litt taco, nam nam. Men uten kjøttdeig for det er en av tingene jeg ikke har klart å få ned siden jeg ble gravid, he he. Men jeg har ikke telt noen kcal idag, spiser bare det jeg orker og for mye inntak er jeg sikker på det ikke blir!

 

Ellers er det deilig å ikke være helt ute idag for lille har fått vannkopper og vil sitte i fanget/inntil mye av tiden og det krever jo litt ekstra av mamma og pappa!

 

Orker ikke helt å tenke på denne vekta nå, men tenkte å veie meg på mandag så får vi se om jeg holder samme vekt som sist uke!

 

Lykke til videre du også Slank30! Noe fantastisk kommer jo ut av alt dette her uansett vekt:-)

 

klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det blir jo veiing det. Vekta viser idag 61,1 kg og jeg er fornøyd med ingen oppgang fra sist uke.

Igår kveld ble jeg overfalt av en ordentlig jegersåsultenatjegkanspisehvasomhelst følelse og ikke mindre enn 4 deilige ristede brødskiver med tine kremost forsvant ned i magen min! Det hadde nok holdt med 3 for da var jeg egentlig mett, men det var jo sååå godt... Dette bidro til at jeg tenkte mitt om hva vekta ville stå på idag, men kcal inntaket tidligere på dagen var nok i laveste laget så totalen ble nok riktig allikevel.

 

Kvalmen har de to sista dagene vært litt bedre og ingen tegn til oppkast og jeg er egentlig veldig fornøyd. Idag har jeg tilogmed hatt lyst på en kopp kaffe(!) og det er ca 2 mnd siden sist:)

 

Kanskje denne jula ikke blir så verst allikevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

God jul! :)

 

Ja, da var 4 dager med juleselskap over. Kvalmen har vært så og si fraværende og jeg har tilogmed hatt endel godtelyst de siste dagene. Det har vært veldig deilig, men det synes! :D

 

Vekt idag: 62,1 kg

Uker på vei 15+5

 

Alt i alt er det ingen oppgang fra da jeg ble gravid, men allikevel er det opp 1 kg fra siste veiing! Ikke så glad for det...

 

Men på den andre siden har jeg de siste dagene kjent den lille i magen sparke og det er en fantastisk deilig følelse for vi har ikke hatt noe ul eller hørt noe hjerteslag hos legen. Så jeg tar dette som et tegn på at det står bra til der nede og det er jo noe å glede seg over:)

 

Nå blir det et forsøk på å holde seg på den smale sti og ikke skeie ut alt for mye!

Fortsatt god jul!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vekta gikk ned med 0,6 kg fra igår til idag. Vi får se til mandag som er den egentlige veiedagen. Kanskje jula ikke har satt så mye spor allikevel;)

 

Idag blir det ihvertfall litt lett mosjon. Skal ta med lillesnupp til byen for å bytte julegaver. Hun fikk noen klær som er for små. Og det skal bli deilig med en bytutr egentlig, det er lenge siden nå!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var det hele overstått. Vi har fortsatt ikke kasta juletre og pakka ned pynten, men en av disse dagene må det skje! Rart at det er så koselig å ha pynten der i jula, men så snart man kommer over i det nye året kan man liksom ikke vente med å få det ut....

 

Nyttår kom og gikk og nyttårsaften ble det fortært store mengder mat og godis. Ikke så lett å holde seg unna godteskåla når alle andre koser seg med vin eller øl. Jeg er så tørst om dagen at det nytter ikke med brus så jeg drakk vann. Det er jo en liten trøst med tanke på alle kcal som forsvant i meg den kvelden;)

 

Ellers har jeg helt glemt å veie meg, men kom meg på vekta idag. Den skulle kanskje vært litt høyere for jeg har sovet leeenge idag og da kan det bli litt misvisende har jeg erfart tidligere, men men.

 

Vekt idag: 61,4

Uker på vei: 16+5

 

Helt fornøyd med dette, men jeg prøver å forberede meg på at vekta kommer til øke, det er jo ikke til å unngå. Jeg mener å ha lest at det er høyest vektøkning mellom uke 18 og 24-26 husker ikke helt... Vi får vel bare vente å se!

 

Ellers vil jeg ønske alle i vektklubben et riktig godt nytt år! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

Hei. Tenkte jeg skulle skrive litt om meg selv.

Jeg er 38 år, 172 høy og veier nå 75 kg. Før graviditet ligger jeg rundt 68-70kg.

Jeg er 15 uker på vei.

Jeg har overhode ikke vert kvalm i det hele tatt. Bare hatt utrolig matlyst, og blitt kvalm, hvis jeg har vert sulten. Dette har jo resultert i at jeg allerede har gått opp 6 kg. Noe jeg ikke synes er spesiellt hyggelig, kan du tenke deg... ;-)

Så nå har jeg tenkt å ølge opplegget til Grethe Roede og forhåpentligvis begrense vektoppgangen. Dette er mitt andre barn, og sist gikk jeg opp 20 kg. Gikk forsåvidt greit ned etterpå, men den gangen var jeg 25 år. Så jeg frykter at det sitter litt bedre fast nå.. huff og huff..

Starter i allefall opp med friskt mot i dag, og har lyst å følge deg her inne..

Dagen i dag startet med sund god frokost og en god gåtur oppulgt av en treningsøkt på senteret.

 

Hannemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at du vil være med her!;)

 

Selv har jeg ikke akkurat fulgt den smale sti slik jeg skulle etter nyttår, men jeg har prøvd å ta meg i nakken nå denne uka. Kvalmen er så som så, men jeg har da matlyst så jeg spiser mer eller mindre normalt om dagen. Problemet mitt er at det har blitt litt godteri om kvelden hvis jeg ikke er kvalm, men jeg er nødt til å bryte den onde sirkelen og slutte med det ellers renner nok kiloene på i løpet av kort tid:( Rart man kan blir så avhengig av sukker etter relativt kort tid:(

 

Har ikke veid meg enda denne uka, det ser ut til at veiedagene mine ubevisst har blitt forskøvet og det er jo forsåvidt greit nok. Så da blir det veiing på meg imorgen tidlig.... Skriver mer da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig helt fornøyd med veiing idag, ikke så mye endring og det er sånn vi vil ha det! :)

 

Vekt idag: 61,4

Uker på vei: 17+4

 

Hannemor: går du GR kurs/eller har gjort tidligere? Og følger du en meny med kcal og slikt? Deilig at du er i form til å trene da, der misunner jeg deg litt altså;)

 

Selv ligger jeg rundt 1300-1400 kcal uten fysisk aktivitet, og det er nok kroppen min blitt vant til for da holdes vekta stabilt ser det ut til. Målet etter graviditet tror jeg må bli å kunne øke på litt både med trim og kcal uten å gå opp for i mine øyne er det nok litt lite kcal på sikt... Men nå om dagen uten mulighet til å trene ser det ut til å være akkurat passe:)

 

Ha en fortsatt fin dag!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

Jeg går ikke på kurs, har gjort det tidligere Så jeg har et par bøker med oppskrifter osv. Vet jo hva jeg skal gjøre, men du vet, når samboeren og dattera kommer på kvelden med et lass med blingser så er det ikke så lett å stå i mot. Jeg klarer det hvis jeg har et opplegg jeg skal følge.

Som jeg nevnte så er jeg sulten omtrent hele tiden, så min reddning blir PLANLEGGING OG ATTER PLANLEGGING.. Dvs. Jeg må sørge for å ha noen sunne alternativer tilgjengelig, slik at jeg slipper å ty til pølse og boller..

Har tenkt å gå til anskaffelse av en større håndveske

(ganske liten den jeg har) slik at jeg får plass til et eple osv.

Dattera mi på 13, trodde det hadde rabla for meg i går, vi var ute å kjørte og hun klaget på at hun var sulten... Og jeg spurte; har du lyst på en gullerot eller en bit kålrabi??? Hun tittet målløst på meg; Mamma, du går ikke med kålrabi i veska???? Joda, det gjør jeg. I en pose, ferdig skrellt og i biter.. Ikke en hel kålrabi selfølgelig, men noen passe biter med det og gullerot. Og joda, 13 åringen ville gjerne ha kålrabi hun..

Dette redder meg gang på gang. Må ha noe tilgjengelig.

Det er jo bare et par dager siden jeg bestemmte meg for å beg m Grethe Roede mat, så jeg har begynnt på meny nr 2. 1600 Cal. Får se hvordan det går. Mulig det er litt for lite, så da får jeg evt øke til 1900 cal.

Jeg er jo en god del høyere enn deg og har endel muskelmasse under dette fettet som har lagt seg på nå. Så jeg må nok ligge litt høyere enn deg i kaloriintak, siden du er i dårlig form og ikke får beveget deg noe særlig.

Siden jeg er så heldig at formen er fin (eneste tegn på at jeg er gravid er utrolig fine pupper om dagen... hihi) så trener jeg like mye som før. Men spinning, Step, styrke osv. Kan ikke risikere at inntaket blir for lavt heller... Men med den matlysten jeg har, så er det vel ingen fare for det...

Var en tur på H&M i i mammaavd i dag, og fant meg faktisk en kjempefin bukse, som satt som et skudd + noen treningstopper som var litt vide, med cul fasong på.. jippi, og hummøret steg flere hakk.

Synes det er vanskelig med klær jeg, har lyst på noe cult, og det er jo ikke akkurat lett å finne, uten at det koster det hvite uta øya....

 

nå skal jeg ut å lage middag. Prøve en oppskrift fra bok nr 2 på grønnsakssuppe m linser. Blir spennende å se om det er noe godt.

 

Ha en strålende kveld.

 

Hannemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

ny dag igjen. Og full av pågangsmot.. Vet jo at det vil forandre seg litt etterhvert, men det er så innmari deilig når man har kommet inn på vanene med et sunnt kosthold. Energien spretter til vers. Og er ikke mye sulten heller. Men det er jo rett og slett fordi jeg passer på å ha noe for hånden hele tiden.

Trena 1 time spinning og 1 time Body Step etterpå. Kjempegøy!!!

Jeg får bare nyte det så lenge jeg orker.

Som jeg skrev, skulle jeg prøve meg på grønnsaksuppe m linser, etter GR oppskrift i går. Det ble en KJEMPESUKSESS!!!! Den var kjempegod. Jeg hadde i litt cayennepepper for å få litt "spise" på den og det var velykket. Fant ut at den oppskriften også er super å suplere med å ha i både kjøtt, kylling, fisk el magre pølsebiter, for å få litt mer "mat" til mannfolka, selv om jeg ble kjempemett uten

13 åringen spiste når jeg var på trening, siden hun kom sent hjem. Og møtte meg i døra når jeg kom tilbake med; mamma, den suppa vi hadde i dag var dødsgod!!! Den må vi ha flere ganger.

 

Hehe... Så innmari gøy, når noe så sunt og magert faller i smak hos både mannfolket og tennåringen.

 

Så til dere som ser dette kan jeg anbefale den på det sterkeste.

 

Fikk blod på tann av det her så nå skal jeg lete etter middagsoppskrifter til i dag.

 

Ha en strålende dag.

Hannemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var det en ny uke og nye muligheter.

 

Slutten av sist uke + helgen har vært katastrofal med tanke på mat og godteri. Kvalmen har vært helt borte og man skulle trodd jeg aldri hadde sett sjokolade før sånn som jeg har stappet innpå, så nå er det ny porsjon med motivasjon og pågangsmot til å ta fatt på en ny og sunn uke! Men jeg gruer meg litt til veiing på onsdag...

 

Så flink du er Hannemor, med både trening og mat:) Og veldig lurt med oppskjærte grønnsaker i veska, det er jo fint å ha sunne alternativer å ty til!

 

Imorgen skal vi på ultralyd og se den lille for første gang, og jeg både gruer og gleder meg... Men jeg håper på at det blir en utelukkende fantastisk opplevelse!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

Hei Melis.

Trist å høre at du synes det er så venskelig selv om du har skeia ut litt. Selv så ble det både sjokolade, og pølser og litt potetgull i helga.

Men søren heller, jeg har bestemmt meg for å ikke "gå i kjelleren av den grunn"

eg synes ikke du skal henge deg så mye opp i det, og heller ikke tallet som viser seg på vekta når du går på den ( hvis det ikke er det du hadde håpet på)

Tenk så SINNSYKT deilig at du ikke er kvalm lenger... Må jo være en befrielse!!! :-)

Og en annen ting mor; du går rundt med et lite mirakel i magen så ikke la vekta økelegge gleden ved det..

Jeg gjorde det sist jeg gikk gravid, og har bestemmt meg for at det skal ikke få ødelegge denne gangen. Jeg var så grinete og deppa fordi jeg ble tjukk, og hellig overbevist om at jeg aldrig kom til å bli slank igjen... Men jeg ble jo det..

Den gangen var jeg heller ikke flink til å passe på hva jeg spiste, slik jeg er nå.

Men en utskjeielse i ny og ne tåler vi!!!

Som du selv sa: Ny uke og nye muligheter....

Håper du fortsetter å skrive her inne. Hadde vert morsomt om vi kunne følge hverandre litt..

Og lykke til med UL..

 

Hannemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

Gikk på vekten til morgenen i dag, og den viste 74,2. DVS 0,8 kg ned. Hadde vel egentlig håpet på mer, siden jeg synes jeg har vert så flink denne uka. Men har jo skeia litt ut i helga. Og så er vel ikke dette tallet så viktig heller, når jeg vet at jeg har spist magert og sunnt, og gitt både Knerten og meg selv masse vitaminer og næring.

I dag er det et vær uten like her på østlandet (i hvert fall for oss østlendinger) med blåsing og regn. Så det er ikke mye fristende å gå ut å være aktiv. Må nok bare innfinne meg på treningssenteret etter jobb, ellers så blir det sofaen hjemme hele kvelden, kjenner jeg meg selv rett...

 

Ha en strålende dag

 

Hannemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har helt rett Hannemor. Jeg må prøve å ikke henge meg alt for mye opp i det tallet. Jeg har nok litt panikk for å legge på meg fordi jeg la på meg så mye sist, men jeg må jo akseptere at vekten går opp nå etterhvert...

 

Nedgang på 0,8 er jo veldig bra da, er jo ikke så mange som går ned i svangerskapet. Og om du ønsker å gå litt ned er det jo bare sunt at det ikke går for fort heller:)

 

Så langt denne uka har det gått veldig bra med mat. Og søtbehovet har gått litt over igjen. Gjør jo stort sett det etter noen dager uten noe godis.

Middagsplan med sunne alternativer er laget for hele uka og da synes jeg alt er litt lettere når man ikke trenger å finne på noe fra dag til dag.

 

Ellers var vi jo som nevnt på ul idag og det var en deilig opplevelse! Vi venter en frisk baby, som er en ordentlig akrobat. Men h*n lå sånn til at det var umulig å se om det er gutt eller jente. Så det blir spennende å se! :D

 

 

Ha en fortsatt fin dag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tistelen
hvordan får du "smilies" inn i teksten?

 

 

Det kan jeg svare på, om du leter nedover lista av dagbøker kommer du til en som heter "smiley", der har jeg lagret de som jeg vet om kan brukes her:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

ikke sikker på hvordan jeg "lagrer" de der. Henter du de da eller?? skjønner ikke jg,

Men samma det.

Så bra at hummøret er bedre og søtbehovet avtagende.

OG at det gikk bra på UL.

Så det er en liten luring du bærer på, som ikke ville vise om den er en hun eller han...

Jeg har fått time 30.1 og vi gleder oss stort. Storesøster på 13 skal også være med.

 

Vi har så lyst å vite kjønnet. Så jeg håper Knerten er mer velvillig.

Selv er jeg overbevist om at det er en gutt, men kan jo hende jeg er helt på jordet... hihi.. det vil jo tia vise,,

Ellers vert nok en dag med jobb og trening. Gått greit med maten også, går ikke sulten, men må ha noe tilgjengelig hele tiden.

Så bra at du har fått planlagt menyen for hele uka. Vet i hvertfall at for min egen del så er planlegging alfa omega... Mye lettere å skeie ut, når man ikke har de gode alternativene for hånden..

 

Ha en strålende kveld.

 

Hannemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tistelen
ikke sikker på hvordan jeg "lagrer" de der. Henter du de da eller?? skjønner ikke jg' date='

Men samma det.

Så bra at hummøret er bedre og søtbehovet avtagende.

OG at det gikk bra på UL.

Jeg har fått time 30.1 og ve gleder oss stort. Storesøster på 13 skal også være med.

Så det er en liten luring du bærer på, som ikke ville vise om den er en hun eller han....

Vi har så lyst å vite kjønnet. Så jeg håper Knerten er mer velvillig.

Selv er jeg overbevist om at det er en gutt, men kan jo hende jeg er helt på jordet... hihi.. det vil jo tia vise,,

Ellers vert nok en dag med jobb og trening. Gått greit med maten også, går ikke sulten, men må ha noe tilgjengelig hele tiden.

Så bra at du har fått planlagt menyen for hele uka. Vet i hvertfall at for min egen del så er planlegging alfa omega... Mye lettere å skeie ut, når man ikke har de gode alternativene for hånden..

 

Ha en strålende kveld.

 

Hannemor[/quote']

 

Hei!

Du må skrive dem inn i hvert innlegg der du vil bruke dem

Kan ta et enkelt eksempel :D dette blir : D men for at det skal bli en smiley må du ikke ha mellomrom mellom kolon og stor D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969
Hei!

Du må skrive dem inn i hvert innlegg der du vil bruke dem

Kan ta et enkelt eksempel :D dette blir : D men for at det skal bli en smiley må du ikke ha mellomrom mellom kolon og stor D

 

 

Takk for hjelpen. er jo helt på jordet jeg... hehe.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...