Gå til innhold

Gravid og holdevekten dagbok


melis

Anbefalte innlegg

Meldte meg inn nå. Er mest for å ikke legge på meg for mye den siste tiden. Har termin om 3 uker. Har lagt på meg 12,5 kg til nå. Tenkte å klare å holde meg under 15 kg som jeg la på meg med førstemann. Og klarte ikke å komme ned de 2 siste kg. Skal være flink når jeg begynner å amme og gå ned de meste fram til sommeren. Veier normalt 61 kg og er 165 cm. Er 30 år og har en gutt på 3 år og venter nå en gutt til når som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar
Gjest Scorpiogi

Tenkte jeg skulle slenge inn en hilsen, ble så ensomt å skrive på min egen tråd. Er forøvrig pr i dag 16+2. La på meg 3 kg på en gang i jula, merkelig nok. Kan ikke huske jeg spiste så mye..annet enn sjokolade da :)

Men har ikke lagt på meg mer ennå.. gruer meg til det virkelig setter inn!

Men artig å ha en trå å lese om dere, som tross alt ikke er aaaltfor langt unna meg i ant. uker.. blir nok å følge dere litt :)

Uansett, ville bare si stå på! og husk å nyt graviditeten selv om de teite kiloene sniker seg innpå! Det må jeg hvertfall si til meg selv framover... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å henge seg på!

 

Og så hyggelig med en hilsen her inne! :)

 

Her har vi endelig kommet i hus igjen etter en uke med ferie! Deilig har det vært med sol og varme, men det satte en kraftig demper på ferien med syk tuppe så og si hele uka. Omgangssyken har fulgt oss og det har vært tøft for en liten kropp å være syk så langt hjemmefra. Men ellers har ihvertfall vi voksne prøvd å kose oss så godt vi har kunnet. Litt har hun nok kost seg hun lille også, men ikke like lett det så klart...

 

Gikk på vekta idag og fikk sjokk!!! Her er det oppgang på ikke mindre enn 4,8 kg siden sist jeg veide meg som jeg tror er 16 dager siden. Helt utrolig at det er mulig å legge på seg så mye på så kort tid. Målte lårene og så at de har faktisk vokst med 1 cm så her har det tydeligvis kommet et lite fettlager, ikke gøy:(

Har også fått stooor og fin mage, endelig synes det godt at jeg er gravid og det er jo litt koselig da:)

 

Håper på litt nedgang i løpet av den neste uke, men det er kanskje optimistisk å håpe at det skal gå den veien...

 

Vekt idag: 68,9 kg

Uker på vei: 24+6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare inn å skrive litt om min snikveiing idag, nedgang på 0,9 kg siden sist jeg veide meg, altså på 2 dager. Skal sies at jeg har vært ganske forstoppet de siste ukene, men det har heldigvis løsnet de siste dagene og jeg føler meg lettere både i kropp og til sinns:)

 

Håper å komme ned litt til ihvertfall om jeg bare er flink nå og klarer å holde meg unna godisen!

 

Vekt idag: 68,0

Uker påvei: 25+1

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

Lenge siden jeg har vert her inne nå.

Ikke vert veldig motivert for å tenke på hva jeg spiser.

Holder på med oppussing hjemme og mye av fokusen blir der.

Var på kontroll forrige uke og alt er bra. Hadde lagt på meg over 5 kg siden forrige kontroll og har nå tippet over 80kg!!! huff og huff og huff.... Tror nok det er noe av grunnen til at jeg har detti av lasset litt. :D

Må le litt av med selv og da... Tenkte i full seriøsitet og lovte meg selv dyrt og hellig at DENNE gangen så skulle jeg prøve alt jeg kunne å ikke gå over 80 kg.

(var 90 sist) hahahaha Det tok 5,5 mnd det... :D

Knerten er 23 uker i dag.

Jeg har også måttet kutte ned på trening. Har sluttet å instruere, siden Knerten protesterer når jeg står og sykler. Sliten hele tiden, og fikk konstantert på kontrollen at jeg har lavt blodtrykk, så nå er jeg sykemeldt 50 %. Og det er egentlig bare døds deilig!!! Får hentet litt overskudd tilbake, og forhåpentligvis kommet igang med trening igjen. Var forresten på MRL i går.. :)

Skal begynne på GR kurs i dag, og er egentlig ikke motivert idet hele tatt. Men SKAL gå. Kansje motivesjonen kommer når jeg har vert der...

 

3 uker igjen til jeg og dattera mi reiser på jente tur til Grand Canaria.. Det blir godt med sol og varme!!!

 

Melis; så innmari uheldig dere var med sykdom. Håper alt er greit nå!!!

 

Til Scorpiogi Hetles; KJEMPEFINT med flere her inne...!!!! :D

 

JEg lover å komme tilbake med rapport etter GR kurset...

 

Hannemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snikveid meg idag og jeg, ned 0,5 kg fra igår. Altså 67,5 idag. Har faktisk spist mellom 1600 og 1800 kcal også de siste dagene så jeg må si jeg er superfornøyd! :) Kanskje ikke helt sunt å veie seg hver dag, men kjenner at vekta roper litt på meg når jeg står opp. Får roe litt ned når jeg føler jeg har fått tilbake kontrollen over mat og godis, vil jo ikke bli helt opphengt heller!

 

Prøver jo å tenke at det er viktig å nyte denne graviditeten og forandringene som skjer i kroppen min kilo eller ikke!

 

Hannemor: flott at du har klart å roe litt ned, ikke rart du er sliten med lavt blodtrykk! Nyt tiden du ikke er på jobb og gå deg en tur i frisk luft om du vil ha litt mosjon, det er godt både for kropp og sjel:)

Ikke lenge til dere reiser nå nei, det blir garantert deilig for deg å kople helt av, og så deilig med sol og varme!

Er spent på å høre hvordan det har gått på kurset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

i går.

Veide 80,9 kg... Men pytt pytt. Kurslederen sa at hvis jeg klarer å hplde meg der, så er det kjempebra.

Motiverende å gå på et slikt kurs. Så i dag har jeg vert å handlet skapet fullt av sunne ting igjen.. :-)

 

Stikker straks innom igjen.

 

Ha en strålende dag.

Hannemor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte bare å være flink til torsdag jeg... Etter det har det gått dårlig med selvdisiplinen gitt. Vi har hatt bursdagfeiring her og bakt både kaker og boller, det har gått ned på høykant for å si det sånn! Og vekta raser opp igjen:(

 

Hvis det fortsetter sånn som dette blir jeg enorm de siste mnd. Skal ta meg i nakken IGJEN!

 

Håper på en mer positiv melding neste gang jeg skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen idag har gått veldig bra heldigvis.

Spist sunt og riktig hele dagen og har fortsatt kcal igjen til kveldsmat. Har tilogmed vært ute og gått en tur idag og det gjorde godt, om ikke for bekkenet så ihvertfall for humøret! :)

 

Nå er det bare å fortsette inn i en ny uke med en stooor dose selvdisiplin. Det er bursdagfeiring neste helg også, men da har jeg ingen planer om å la helgen vare fra torsdag formiddag og ut helgen, da får det holde med lørdag.

 

Ha en fin søndagskveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har det gått bra med mat og måltider. Men jeg sov litt lenge så det ble en litt treig start på dagen med litt mange kcal igjen nå til kvelden. Men jeg får finne på noe godt (og sunt!) til kvelds så får jeg se om jeg ikke klarer å komme opp i riktig mengde:)

 

Jeg skal til legen imorgen og da må jeg jo på vekta der, liker ikke å veie meg med klær og sko og alt, men men, det er jo mer for å se på økning siden sist og kanskje ikke så viktig med tallet i seg selv. Men jeg vet allerede nå at jeg skulle ønske vekta viste litt mindre enn den kommer til å gjøre... Ja ja, ikke noe å gjøre med nå uansett!

 

Ha en fortsatt fin kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gikk fint det. Fikk høre hjerteslagene til den lille tassen som selvfølgelig var helt fantastisk!!!:)

 

Totalt på helsekortet er det nå dokumentert en vektøkning på 5,5 kg og det fant jeg ut at jeg kan leve med. Fra før gravid vekt (uten å regne med litt nedgang i begynnelsen) veide jeg hjemme idag 5 kg mer enn jeg gjorde da jeg ble gravid, så alt i alt er det ikke så langt fra hverandre! :)

 

Men jeg må innrømme at jeg håper fortsatt på litt nedgang igjen.

 

Vekt idag: 68,0

Uker på vei: 26+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

Kursdag i går igjen. Faktisk gått ned 0,5 kg. Og det er jeg fornøyd med. :)

Egentlig helt utrolig. Det er mye mat på meny 3 og jeg klarer ikke å få i meg så mye middag som det står. Men kan kjøre en meny 2 der.

Vert lite trim, siden formen ikke er på topp om dagen, så er superfornøyd med å ha gått ned selv om det bare er en halv kg. Kom rett fea middag også, så jeg var skikkelgi mett.

I dag har jeg vert å gå en lang tur i moderat tempo, så det ble et par trimpoeng. Deilig.

 

Melis: Jeg synes du skal være superfornøyd med å ha gått opp bare 5 kg, og du er 26 uker på vei.!!! Jeg er 24 uker på vei, og har gått opp 10 allerede.. Så lenge du passer på å spise sunt, så skal du ikke henge deg for mye opp i vekten!! Du har vert kjempeflink!! Nyt graiditeten og kos deg med de runde formene dine!! :)

Vi må ikke bli for fokusert på vekten, men heler på hva det er vi spiser og få nok mosjon hvis vi klarer!!

 

Hannemor

 

Ha en strålende dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag skal vi på 3d ul og jeg gleder veldig, er så spent på om vi endelig skal få vite om det er en gutt eller ei jente som bor inni der. Men jeg prøver å forberede meg på at h*n kanskje ikke vil vise seg fram idag heller da.... Gøy blir det uansett å få hilse på den lille tassen igjen:D

 

 

Nå er jeg på 5. dagen i strekk med kun sunn mat og INGEN godis og jeg må si jeg er litt stolt. Nå er helgen rundt hjørnet og jeg skal slappe litt av fredag og lørdag har jeg bestemt meg for, lørdag er det jo også bursdag i huset her så det blir nok endel godt da, men på søndag er helgen over. Håper på ingen bolle og kakerester, evt skal det rett i fryseren på lørdag kveld!

 

Hannemor: du har helt rett om den vekta, det viktigste er å spise sunt, og jo sunnere jeg er jo mindre dårlig samvittighet har jeg for vekt og evt. utskeielser:) Og ja, jeg skal være fornøyd med 5 kg opp (om man klarer å være fornøyd med oppgang i det hele tatt??:)

 

Det ser jo ut til å gå veldig bra for deg etter at du har begynt på kurs! Gratulerer med nedgang da!:) Men ikke gøy at du ikke er helt i form om dagen, håper du tar vare på deg selv og unner deg litt selvpleie!

 

Skriver nok litt etter ul idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

med en slik tilbakemelding, Melis. :)

Og morsomt men jenta (men det hadde det jo vert med en gutt også, hehe)

Jeg lurte sånn på når vi fortalte venner og familie at det er en liten gutt som bor i min mage, så sa de: Åh..... Gratulerer........ Gratulerer???? Tenkte jeg.... Hva hadde de sagt hvis det var en jente da???? Huff... det var leit?? Hehe... Neida. MEn litt pussig at folk gratulerer en, for at man har fått vite kjønnet egentlig..

Men gøy å vite, synes jeg. Ihvertfall denne gangen.

 

Maten går greit om dagen, og spiser sunt. Mye mat på meny 3...Blir 2 uker til neste kurskveld med veiing, pga påsken, men holder fortsatt motet oppe. Så lenge jeg klarer å spise hver 3 time og holde forbrenningen oppe, så skal jeg prøve å ikke forkusere så mye på vekta.. Men som vi vet; lett å bli litt "skrudd" i hue av det her....

 

Ha en strålende helg.

 

Hannemor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ja Hannemor, jeg har også tenkt litt over hva slags fraser folk sier som egentlig er ganske bevisstløst. Men jeg må innrømme at jeg tar meg selv i gjøre akkurat det samme, he he;)

 

Helgen har vært fylt med kaker, boller , vafler og i det hele tatt. Tror jeg skal vente noen dager med å veie meg så kroppen kan få "avgifte" seg litt. Jeg har sagt til mannen min at i påskehelgen skal det ikke kjøpes inn påskegodt i store mengder, for har vi det i hus, ja da blir det spist! Jeg beviser gang på gang for meg selv at å bare spise litt, det blir bare tull. Så vi har altså tenkt til å forsøke oss på en relativt sunn påske. Snuppemor skal få påskeegg da, men det ville jeg aldri ha samvittighet til å røre!

 

Så nå skal jeg finne tilbake til den gode sunne følelsen jeg hadde sist uke, så blir det nok en fin påske!

 

Når er det dere reiser Hannemor? Må jo være rett rundt hjørrnet nå! :)

 

Ha en fortsatt fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke akkurat blitt en sunn påske her må jeg innrømme...

 

Nå har vi spist middag borte eller hatt gjester hver dag og da går det som det går, både med middag og med godis... Får meg bare ikke til å veie mat og telle kcal når vi har besøk og enda vanskeligere er det når vi er borte. Idag er første dagen jeg tror jeg har klart å holde litt oversikt, så nå har jeg ihvertfall ført inn sånn ca i dagboka. Ikke har vi vært noe ute heller, med all denne fartingen. Men imorgen, da skal vi ut å gå en liten tur ihvertfall!

 

Foreløpig ingen veiing, orker rett og slett ingen nedtur nå så jeg lar det vente enda litt til og tar det nok en av dagene til uka!

 

Ha en fortsatt fin påske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

TIDLIG i morgen. :)

 

Har ikke vert noen mager påske hos meg heller. Har drevet å pusset opp gangen, så det har sklidd helt ut med både vanndrikking og spising hver 3. t.

Var på kurs i går, og har totalt gått opp 2 kg på 4 uker. Er egentlig ikke så missfornøyd med det jeg.

Skal ha med meg tubeost og knekkebrød til GC for å prøve å passe på å spise hver 3 time.

Og Melis. Nå må du huske på å kose deg litt med god samvittighet!!! Jeg synes du er flink jeg!! Ikke straff deg selv fordi om du har spist litt for mye av både det ene og det andre i påsken. Jeg er helt sikker på at du er kjempeflott!!!!

 

Jeg var å tok Pedikyr i sted. Måtte jo få stellt bena mine (Jeg rekker jo ikke ned selv nå) :) nå som jeg skal gå i åpne sko.. Og det var døds deilig!!! Anbefales på det sterkeste. Vi burde bli litt flinkere til å koste på oss litt selvpleie!!

 

Hasta la vista babe... Vi skrives til uken..

 

PS: Hvor er du fra? Jeg er fra Østlandet mot Svenskegrensa.. :)

 

 

Hannemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en hyggelig oppmuntring! Sånt varmer:) Ja, den samvittigheten skulle jeg ønske jeg klarte å legge på hylla, men det er neimen ikke lett. Orker bare ikke tanken på å skulle gå ned masse kg etter at bebis kommer. Da jeg fikk dattera mi hadde jeg det så dårlig med meg selv, nesten så det var vanskelig å nyte den første tiden med henne og jeg vil bare så gjerne kunne fokusere kun på den lille denne gangen uten å føle meg som en dass...

Men det er langt dit altså, har endel kg å gå på enda heldigvis:)

 

Ellers har det gått sånn passe greit etter påsken nå, har endt på mellom 1400 og 1600 kcal pr dag.

Idag klarte jeg å unngå utskeielser på venninnelunsj. *Litt stolt* Spiste grov baguette med tunfisk og skippet å kjøpe bolle eller kake da de andre gjorde det, det føltes deilig!

 

Men kjære deg Hannemor, nå må du kose deg masse på ferie med datteren din! Slappe av og nyyyyte sol og varme og god mat!:)

Husk å strekk på beina så ofte du kan under flyturen og drikk masse vann, det gjør det litt lettere for den gravide kroppen din!

 

Riktig god tur!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært nok en helg med mye fristelse, bursdagsfest på fredag med god mat og drikke og barnebursdag på lørdag med pølser og kaker og det som hører med. Jeg bestemte meg for å legge bort samvittigheten og har spist akkurat det jeg har hatt lyst på og det føltes veldig greit:)

 

Men idag er det atter pån igjen, føler jeg begynner på nytt hver uke jeg...

Ja ja, det er bedre å prøve enn å la det skli ut hele tiden. Har ikke lagt inn vekt på noen uker, tror det blir noen dager til enda. Må manne meg opp til å se hva jeg faktisk veier nå. Har enda 11 uker igjen av svangerskapet så mye kan skje på vektfronten enda...

 

Ha en fin mandag!:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scorpiogi

Hvordan går det?

Fant ut det er en stund siden jeg var innom her nå.

Med meg går det bra, ikke så mye oppgang, litt bare(0,8) og er 21+4 i dag...

Håper jeg kan fortsette på dette viset. Har satt meg et mål på maks 12 kg... :(

Har litt bekkenplager, litt vondt å gå, men får ta det rolig.

Hvordan er det med bekkenet deres?

Tips til trening/trim? :D

 

Og her kommer månedens skryt:

Syns vi er kjempeflinke som gjør dette i graviditeten, ikke bare slipper alt og lar det stå til!

Det tror jeg vi får igjen for senere, tror ikke dere?

jepp!

 

Nå skal jeg dra til byen en tur, ha en fin dag dere!

 

Hilsen fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lenemora

Dere skal absoulutt ha skryt for innsatsen! Kjempebra at dere passer på, det har dere masse igjen for etter fødselen. Jeg ga blaffen da bekkenet sviktet i 7. måned og raste opp i vekt. Gikk totalt opp 25 kg, og nå - 7 uker etter fødselen sitter fremdeles 15 kg på..

 

Lykke til jenter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe hyggelig med oppmuntrende ord! Har svart dere begge i trådene deres jeg:)

 

Nå står helgen for tur og jeg skal virkelig gjøre et forsøk på å ikke la det skli ut av den grunn. Vi skal ha barnevakt til den lille damen og mens hun er hos mormoren sin skal vi male rommet hennes. Tja vi og vi, spørs hva jeg orker å gjøre med bekkenet, men jeg håper å klare å bite tenna sammen så den stakkars mannen min ikke må gjøre alt helt alene. Må bare passe på å ta pauser, både for å hvile og for å spise så skal det nok gå bra:)

 

Ha en fin helg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

i surt vær igjen...

 

Hatt en fantastisk tur med tenåringen min. Sol, sol og atter sol. Late dager v sjøen og basenget og så hadde vi en hel dag på dekk på en diger katamaran. DET var ikke vondt. :)

Har ikke tenkt vekt og cal i det hele tatt. Bare kost meg. Blitt endel is, men ellers tror jeg ikke jeg har spist så mye. Passet på å drikke mye vann.

Vi har i allefall kommet hjem med mange gode minner å leve på..

Jeg kan anbefale på det stærkeste til dere som har barn i den alderen 13-14 år, å reise en tur alene med de!! Får en helt annen kontakt. Er ikke alltid så lett å kommunisere med de i hverdagen. Vi fikk pratet mye og hun fikk sagt mye om ting hun synes er vanskelig. Det varmer et mammahjerte, at hun vil prate med meg om det!!

Merket også at å være 6,5mnd på vei på en slik tur, er i siste liten. Hadde ikke orket det om 1 mnd tror jeg. Vi gikk ganske mye, og jeg ble fort sliten og saktegående.

Men nå er det tilbake igjen, så får prøve å spise litt oftere og sunnere. Er egentlig ikke så vanskelig nå som samboeren har reist på jobb. Alene hjemme, så er det mye lettere å styre maten. :)

Skal på kurs igjen i morgen, så jeg tenkte jeg skulle snikveie meg i morgen tidlig for å være litt forberedt.

I dag skal jeg prøve meg på treninga igjen. Ta det veldig pent, men allikevel prøve å komme igang igjen. Trenger å trene styrke. føler at hele kroppen min har ramla helt sammen. Er jo vant til å være over snittet godt trent, så nå føles det som om alle musklene har tatt permanent ferie.. Fytterakkern..

 

Bor bare 6 mil fra hverandre vi da Melis. :) Jeg er fra Moss

 

Er nå 27+6, uker åp vei, og Knerten er i fult vigør.

Formen ellers er bra. Ingen plager i hverken bekken eller andre steder. "Bare" litt lavt blodtrykk, så blir fort sliten.

Til Scorpigo: Har ikke så mye erfaring med bekkenplager, men vet at å trene i vann er supert. Svømme, eller bare det å bevege seg i vann. Gå frem og tilbake for eks. Er jo trening i seg selv, med vannmotstand. Men ville hørt med lege el fysioterapaut.

 

Ha en strålende dag dere.

 

MVH

Hannemor m brun mage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...