Gå til innhold

Gravid og holdevekten dagbok


melis

Anbefalte innlegg

Høres veldig deilig ut den ferien! Og det er jo så deilig med litt sol på kroppen! Er ikke så lett å starte på hverdagen igjen etter et sånt avbrekk, men synes du er sprek som tar fatt på treninga igjen med en gang!:)

 

Denne helgen har vært langt fra noe ferie for oss. Vi har jo malt rommet til vår lille prinsesse, og ja jeg har også malt *stolt* Men så utrolig mye det egentlig er å ta fatt på bare når man pusser opp et rom, det er ikke rart man glemmer det fra gang til gang. Ellers hadde man aldri pussa opp! Men vi har i tillegg rydda i alle skap i hele huset og ikke minst har vi rydda hele kjellerboden vår. Så vi har gitt bort søppelsekk etter søppelsekk med klær og sko til uff og kasta tonnevis med gammelt skrap. Og det føles så deilig! Og ikke minst ble rommet veldig fint, den lille damen er så fornøyd med rosa over alt, hehe;)

 

Imorgen skal jeg veie meg, skrekk og gru, har utsatt det lenge nok nå, 4 uker siden siste rapport faktisk.

 

Ha en fin tirsdag!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 131
  • Created
  • Siste svar

Tja, da har jeg mannet meg opp og gått på vekta og resultatet ble som følger:

 

Vekt idag: 71,8

Uker på vei: 30+2

 

Det vil si en oppgang på ikke mindre enn 3,8 kg de siste 4 ukene, nesten 1 kg per uke det! Jaja, kan jo ikke skylde på noen andre enn meg selv. Jeg som hadde håpet å ikke gå opp mer enn kanskje 12-15 kg, om det fortsetter sånn som dette ender jeg nok på 20+ før vesla kommer ut:( Det er vel urealistisk å håpe på å gå ned noe særlig, men setter et mål fram til neste uke om å veie det samme da og IKKE mer! Det skal jeg klare:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

Kjære deg Melis: Du er jo kjempeheldig som ikke har lagt på deg mer. Under 4 kg på en mnd nå er slett ikke verst.

jordmoren min sa at idealene som vi hører om på en oppgang på 12-15kg, er mer ødeleggende for oss gravide enn motiverende. Hun sa at det var MINST like vanlig å gå opp 20 kg, dette pga vår levemåte og mangel på kropsarbeide ifht tidligere.

Det er greit å passe på litt, men vi må prøve å ikke la det ødelegge for mye for oss ( og jeg vet det er kjempevanskelig):)

 

Og snuppa; om vi legger på oss 12, 15, 17, 20 el 25 kg (gud forby) :) så får vi det av igjen etterpå!!!!! Vi kan jo følge hverandre litt etterpå også hvis du har lyst?? La oss ta disse kiloene i felleskap, de skal av, banna bein om det blir det ene eller det andre tallet på vekta til slutt..

Når var det du hadde termin?? Du har vel ca 14 d før meg du da.. Jeg har 3. juli.

 

PS. forresten grattis med nytt rosa rom.. :D

 

Hannemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av med kiloene etterpå, hehe! Må nok en liten jobb til for å komme inn i yndlingsbuksa når bebisen har kommet ut. Innerst inne drømmer jeg vel om å komme ned til der jeg var før min første graviditet så det gjenstår å se hvor mange kg som må av tilslutt!:) Men med godt selskap skal jeg vel klare det også!

 

Synes du ikke det var mye altså, 3,8 kg? Synes det var litt i meste laget jeg... Men det er vel fordi jeg kjenner at lår og rompe også har vokst i løpet av den siste tiden og det området er mer enn stort nok på meg fra før... Gleder meg til powerwalks med barnevogn i sommersola! Terminen min er ganske nøyaktig 15 dager før din, har 18 juni! Det er jo faktisk ikke såå lenge igjen heller:)

 

Nå er det snart helg og for første gang på lenge har vi ingen planer, det er deilig det! Skal slappe av og kose oss med god og sunn mat:)

 

Ha en super helg!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

føles selfølgelig mye ut med 3,8kg på 4 uker. Men vektoppgangen kommer i rykk og napp. Tenk heller på; hvor mye har jeg lagt på meg de siste 8 ukene??? Eller 12 ukene???? Kansje det ikke er så galt allikevel, når alt kommer til alt..

 

Yes, Powerwalk med vogn gleder jeg meg til og. Og uten å ha folk i magan.. :)

Er jo koselig, men kroppen er jo liksom ikke MIN .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det mandag igjen da... Nye muligheter for en sunn uke:)

 

Har ikke gått så værst i det siste med å holde meg unna godis i hverdagen, men for å være på den sikre siden setter jeg mål for denne uka, ikke noe godis/is/bakverk før fredag kveld! Skal være alene med snuppa hele neste helg så da blir det kanskje litt lettere å holde seg litt i skinnet gjennom helgen også, vi får se! Tar en dag av gangen foreløpig.

 

Ha en strålende mandag!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par dager siden gravde jeg fram ministepperen min fra skapet og tenkte jeg kunne prøve meg litt forsiktig på et par step. Og jammen har det ikke gått tålelig bra. Jeg har funnet ut at ved å ikke tråkke så dypt er det faktisk ganske greit ift bekkenet. Jeg får faktisk mer vondt i bekkenet av å gå tur. Har riktignok blitt litt stivere i bekkenet på morgenen, men så lenge det ikke blir betraktelig verre enn det allerede er tror jeg faktisk jeg skal prøve å gå litt på ministepperen innimellom. Hehe, jeg merker at jeg ikke har trent på 6 mnd, puster og peser, men litt bevegelse er da bedre enn ikke noe og jeg føler meg sååå mye bedre bare av å få svette litte grann:D

 

Idag skal jeg på venninnelunsj og vi skal et sted med de deiligste bakverk! Jeg hadde egentlig tenkt å unne meg noe godt i form av bolle/kake eller noe, men husket plutselig målet mitt for denne uka og har bestemt meg for å prøve å la vær. De har heldigvis endel sunne alternativer så da skal jeg holde meg til det! Har jo vært så flink denne uka så nå må jeg bare fortsette den gode trenden:)

 

Ha en fin onsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne1969

at du har funne noe du kan holde på med for å få beveget deg litt!!

Jeg var på kurs i går, og hadde faktisk gått ned 0,6kg. Så det var ejg veldig fornøyd med. OG jeg har ikke vert superstrite!!! Men kommet litt tilbake til gode vaner.

Prøver å holde på å spise hver 3 time, og gjør jeg det tror jeg at jeg kan unne meg litt i ny og ne.

Jentetur på fjellet til helgen, så da blir det noe litt utenom. Men da skal jeg kooose meg!!

 

Ha en fin uke.

 

MVH

Hannemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med nedgang da, det har du all grunn til å være fornøyd med!;)

 

Jeg klarte meg fint gjennom lunsj igår, ikke noe boller eller kaker på meg. MEN, vi hadde svigerfar til middag igår og han hadde tatt med en stor plate Freia melkesjokolade som jeg la i skål og satte fram til kaffen (måtte jo kvitte meg med den, så den ikke ble liggende å friste i skapet) Og klarte jeg å la den sjokoladen være? Ofret ikke målet mitt en tanke en gang jeg. Men, men spist er spist. Og idag er en ny dag!:)

 

Kos deg på fjellet i helgen Hannemor, så deilig med jentetur!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scorpiogi

Ser ut til at det går bra med dere ;)

 

Jeg ligger faktisk omtrent på stedet hvil ennå jeg, og det er jo supert!

Men trim må jeg jobbe mer med, tror jeg, det har alltid vært noe jeg har slitt med. Med mindre man har tilgang til treningsstudio da..... Ut å gå! Skal bare se noe på TV først..hehe..

 

Ellers et hett tips hvis dere er søtsnåle og vil ha noe godt: Kjøp ananas og skjær opp i biter i en skål! Nam! :) to ringer= 60 kcal..

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hyggelig!;)

 

Må innrømme at jeg ikke føler meg spesielt flink om dagen. Merker at viljestyrken så og si er fraværende. Akkurat nå kan jeg ikke bevege meg, bekkenet gjør sykt vondt etter å ha vært alene med lille snupp i helgen. Så jeg sitter inne og ser ut på sola og skulle ønske jeg kunne gå meg en rask og laaang tur, men den gang ei:( Det var dagens syt, må bare tenke på at det ikke er så alt for lenge igjen til jeg kan glemme alt om ufrivillig vektøkning og kranglete bekken! Og det er jo så verdt det til slutt:D

 

Ha en fin tirsdag!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tittet på den reklamen over her i et par uker, meld deg på kurs innen sånn og sånn og idag så jeg at fristen var endret fra sist mandag til denne, så nå meldte jeg meg like godt på et kurs!

Mannen min synes det er mye penger å bruke på et internettkurs, noe jeg er helt enig med han i, men desto større grunn til å følge kurset og ikke skeie ut. Om jeg er heldig føder jeg jo før kurset er ferdig, men det gjør ikke noe. Kunne godt tenke meg å følge et kurs til når lille tassen har kommet ut også for å være sikker på å komme ned til drømmevekt:D

 

Kurset starter først mandag 5. mai, men jeg tenkte å starte på ny frisk allerede på førstkommende mandag. Så resten av helgen skal jeg spise akkurat det jeg har lyst til og kose meg med is og godis så er jeg forhåpentligvis kvitt godtesuget for en stund;)

 

Ha en fin helg!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå starter jeg på ny frisk idag og er evig optimist. Ingen flere utskeielser og ingen flere kilo på rumpa i dette svangerskapet. Gleder meg til kurset begynner og regner med at det kommer til å hjelpe til å holde motivasjonen og viljestyrken på plass de siste ukene, 7 uker til termin nå:)

 

Ha en fortsatt fin mandag!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen er stigende etter at jeg denne uka har vært hva jeg selv vil kalle veldig flink!:(

 

Har fått kursbok i posten og fått tildelt 1900 kcal om dagen, synes det er litt i overkant mye, spesielt siden jeg er ganske så inaktiv. Igår klarte jeg å komme opp i 1700 etellerannet kcal så får vi se hvordan det går. Tenkte å høre med kurslederen om det går ann å legge seg litt under, hadde jo ikke gjort noe om vekta gikk_litt_ned_heller...

 

Rart at det er så mye lettere å holde seg på "den smale sti" bare kursavgiften er betalt liksom;) Er spent på hvordan det går i helgen, det er jo min store svakhet. Har bestemt meg for å unne meg noe på lørdag kveld, men i veldig planlagt og kontrollert form.

 

Hannemor er du der? Lenge siden du har vært her inne, gleder meg til å høre hvordan det går!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått veiedag på torsdager, i brevet fra kurslederen sto det at jeg visstnok hadde valgt det første gang jeg logget inn på disse sidene (?) men på registreringssiden her har uka alltid gått fra tirsdag til tirsdag, men jeg er egentlig glad til og tenker at torsdag er en fin dag å veie seg på:(

 

Så idag tråkket jeg litt motvillig på vekta, men må jo se hvordan utviklingen blir til første kursrapport.

 

Vekt idag: 73,8

Uker på vei 33+3

 

Er egentlig glad til for jeg snikveide meg på mandag etter over en uke med bevisstløs spising og masse godis og da viste vekta svimlende 74,3. Så alt i alt er ikke dagens tall så ille;) Prøver å tenke at fra før gravid vekt har jeg tross alt ikke lagt på meg mer enn 10,8 kg til nå og det betyr at det er et par kg til å gå på før termin selv om jeg håper at det stopper her:D

 

Ha en fin fridag!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på butikken etterpå og handle inn for helgen og neste uke, har planlagt en utskeielse imorgen med sjokoladepudding, nam! Er så veldig glad i de porsjonspuddingene fra KOS og de er tro det eller ei ikke så veldig rike på kcal heller, så det passer meg fint. Da er det heller ikke mulig å overspise så lenge de kommer i små pakker!:D

 

Ellers skal vi til byen imorgen hele familien og da gjelder det jo også å holde seg i skinnet uten å falle for fristelsen om å dytte noe godt i munnen. Synes det er vanskelig å vurdere kcal innhold og vekt i ferdigmat.... Men det skal nok gå bra! Er jo veldig motivert om dagen:)

 

Ha en super helg!:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er helgen snart over og det har gått passe bra vil jeg si:)

 

På fredag klarte jeg meg veldig bra og turen på butikken gikk fint uten ekstra innkjøp fra min side enn det jeg hadde planlagt. Slemme mannen min derimot kjøpte en hel STOR CRISPO SJOKOLADEPLATE (!) men den har han spist helt selv. Det slo meg faktisk at det var første fredagen på jeg_vet_ikke_hvor_lenge at jeg ikke har spist noe godteri. Og det er bra!

 

Igår derimot ble vi påspandert lunsj da vi var i byen (ikke lett for en sulten gravid å si nei da) og selv om jeg valgte en cæsarsalat med grillet kylling ble den servert med en skive ciabatta med hvitløkssmør... Og ikke nok med det, men det ble fortsatt hjemmelaget pizza igår kveld og min etterlengtede sjokoladepudding. (Kunne jo ikke la den stå der og friste utover uka) Men kombinasjonen av alt dette ble jo noen kcal for mye kan man si:(

 

Håper ikke min lille sprekk ødelegger for mye, lar det ihvertfall ikke ødelegge min gode motivasjon:) Idag er en ny dag!

 

Nå skal resten av helgen nytes, her er det knallsol:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk med meg mann og barn ut og gikk tur en hel time idag! Veldig stolt over at jeg orket for bekkenet mitt ville egentlig ikke. Men etter å ha blitt litt varm i kroppen gikk det akkurat med den timen, men da var det også nok. Er helt stiv nå, men føler meg såå bra på innsiden;)

 

Min dårlige samvittighet for igår fikk meg til å regne ut gjennomsnittet av kcal inntak for den siste uka og det viser seg faktisk at inkludert en sprekk igår er snittet per dag på 1814 kcal og det er jo egentlig helt greit:) Den dårlige samvittigheten har lettet litt og jeg skal kose meg med smoothie og Kingdom of Heaven på tv ikveld:)

 

Ha en fin søndagskveld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så var det mandag igjen og for første gang på lenge er det ikke sånn at jeg føler jeg må starte på nytt igjen når det er ny uke. Alt går fortsatt veldig bra!

 

Litt mye kcal til middag idag, det viste seg når jeg faktisk regna ut kcal innholdet i min supergode hjemmelagde kylling/fløte/ostesaus at den inneholder sykt mye kcal og når vi har den over pasta i tillegg sier det seg selv at det ble litt mer enn det burde. Men jeg juksa litt og førte opp litt på mellommåltid så ser det ihvertfall riktig ut i "regnskapet". Totalen er jo den samme. Kommer nok ikke til å lage den sausen igjen med det første:(

 

Imorgen skal snuppa på 2-års kontroll på helsestasjonen og jeg har bestemt at hun skal ha fri fra barnehagen resten av dagen og ta en handletur med mamman sin i byen, det blir koselig:) Blir jo litt bevegelse for denne skrotten også og det er jo bare bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang kcal... Var jo i byen med lillesnupp idag og skulle møte mannen til lunsj:) Vi skulle kjøpe oss noe og spise ute i godværet så jeg tenkte jeg skulle være "flink" så jeg kjøpte meg en pasta/kyllingsalat på butikken. Salaten var merka med mengde og KJ, ikke kcal og dette har jeg lite peil på, men spiste med god samvittighet jeg... Da jeg kom hjem og fikk regna om hva jeg faktisk hadde spist til lunsj var det over 500 kcal:( Så det ble registrert som både lunsj og kveldsmat idag... Nå har jeg ihvertfall litt mer peil på KJ iforhold til kcal, så går nok ikke på den smellen igjen med det første nei.

 

Ellers har det vært en veeeldig koselig dag med lillemor, he he, hun hoppa over duppen sin og sovna som et slakt i sofan da vi kom hjem. Blir sliten av shopping ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sneik meg til en liten veiing idag for å se sånn ca hva jeg har i vente til imorgen, og det er kanskje dumt, men jeg ble rett og slett litt skuffa... Vekta viste 74,2 idag, altså 400 g mer enn sist torsdag. Startvekten som ligger inne for kurset er riktignok min høyeste vekt de siste ukene, 74,3, så fra den er det jo 100 g ned, men det hjelper lite når jeg vet med meg selv at den kunne ha vært lavere....:(

 

Men men, jeg må prøve å se det positive i det, totalt fra før_gravid_vekt er det idag 11,2 kg og jeg har 6 uker igjen. Jeg vet også med meg selv at jeg har vært flink, og stort sett holdt meg rett under kcal grensen hver dag. Og som Kari Jaquesson sier, har man gjort jobben så har man gjort jobben, hehe;) Da er det bare å vente å se hvilken vekt jeg kan registrere imorgen...

 

Leste forresten at vekta til bebisen øker med ca 200 g i uka nå så jeg må nok regne med at vekta enda kommer til å gå opp litt før jeg kommer i mål i juni;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scorpiogi

Er så misunnelig på deg som er ferdig i juni allerede!! ønsker meg revidering av graviditetsvedtektene, kan vi ikke gå for 7 mnds-graviditeter??

 

Syns du har vært flink med vekta di, det kommer du til å få igjen for etter graviditeten :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra deg Scorpiogi! Det hjelper godt på motivasjonen:)

 

Håper jo jeg slipper altfor mange kg å gå ned etter at bebisen kommer, noe blir det nok, men noen av de kg jeg vil ned satt jo fast før jeg ble gravid denne gangen.

 

Ja, 7 mnds graviditet hadde vært noe! Gleder meg til å komme i mål nå! Men det er vel ikke så altfor lenge til du kommer etter?:D

 

Kursrapporten er sendt inn nå og vekta viste det samme som igår.

 

Vekt idag: 74,2

Uker på vei: 34+3

 

Håper å veie ca det samme i neste uke. Skal prøve å ikke veie meg i løpet av uka, synes det har fungert greit den uka som har vært nå. Men må nok be mannen min om å gjemme vekta, ellers er det vanskelig å la vær...

 

Ha en fin torsdag i sola!:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tida flyr, nå er det jammen meg helg igjen. Har ikke planlagt noe godis denne helgen, igår ble det en is i varmen, ikke mer enn 200 kcal, men det er jo nok. Neste uke skal vi i bursdagsselskap og da blir det jo også noe godt går jeg utifra så da er det greit og prøve å holde seg på matta. Mannen min skal kjøpe deilig vannmelon til meg og det er jo godis i seg selv:D

 

Er helt utslitt idag etter en uke fylt med masse aktivititet, men kjenner at samvittigheten gnager litt når jeg sitter inne og ser ut på den deilige sola... Skal være masse ute imorgen så det er kanskje greit å unne seg en dag på sofan. Kjenner at bekkenet mitt har veeldig godt av det ihvertfall.

 

Hannemor nå er det lenge siden du har vært her, håper du titter innom snart og forteller hvordan det går!:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...