Gå til innhold

Insulinresistens og pco - må ned ca 30 kg


Gjest aspelund

Anbefalte innlegg

Gjest aspelund

Hei!

 

Jeg er en kvinne på 48 år som har slitt med insulinresistens og pco siden jeg var 17 år. Helt fram til for ca 3-4 år siden har jeg ikke forstått hvor viktig det er med et kosthold med lite karbohydrater (og da de langsomme), samt at det å kutte ut sukkeret er et must. Jeg har forsøkt mange forskjellige dietter og faktisk så er det Grete Roede konseptet som har gitt de beste resultatene (men da med lite karbohydrater). Jeg føler jeg har opparbeidet meg en god erfaring når det gjelder kosthold og trening i forhold til diagnosen insulinresistens og pco.

 

Mitt mål i 2008 er at jeg skal klare å gå ned ca 30 kg i løpet av et år og det har jeg et håp om å klare nå som jeg vet nøyaktig hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal leve i forhold til min tilstand.

 

Finnes det flere "der ute" som sliter eller har slitt med insulinresistens og pco??

Kanskje vi kan støtte og hjelpe hverandre og utveklse erfaringer?

 

Jeg tar gjerne i mot råd og tips fra andre slankere også. Håper vi kan hjelpe og støtte hverandre!

 

Dette skal vi klare sammen:-)

 

 

Hilsen optimist i det nye året 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aspelund

Dette er første året jeg er i gang så tidlig i det nye året - og det er kjempepositivt synes jeg. Tidligere har jeg ikke vært i gang før langt ut i januar.

Jeg er meldem av vektklubben og fører dagbok hver dag. Det er kjempeinspirerende og en fin måte og ha kontroll over matinntaket på.

 

Trimmingen er det tyngre å komme skikkelig i gang med men jeg forsøker å gå ekstra i trapper på jobben og til fra jobb. Jeg trener på et treningssenter og har som mål at jeg skal trene fast 2 ganger i uken. Dette hadde jeg en god rytme på før jul og har som mål og komme inn i den rytmen igjen.

 

Nå blir det mye fisk på menyen framover med masse grønnsaker og sunt fett. Jeg tar også et kosttilskudd som heter spirulina. Det er en alge som inneholder mye av de gunstige stoffene som anitoksidanter, jern, proteiner og vitaminer. Jeg har brukt dette i ca 2 måneder og det virker meget bra på min helse (er oftere opplagt og sjelden dårlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aspelund

Hei!

 

Så hyggelig med svar!

 

Du klarer nok 26 kg på et år hvis du kommer inn i faste vaner med kosthold og trimming? Har du begynt?

 

Jeg vil anbefale deg å registrere maten du spiser i alle fall til å begynne med - det synes jeg er kjempenyttig og inspirerende. Grete Roede vektklubben er et godt hjelpemiddel man kan bruke når man slanker seg - det gir motivasjon.

 

Lykke til videre!

 

Skriv gjerne til meg igjen om hvordan det går!

 

 

Hilsen optimist :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Jeg er 31 år gammel og har også slitt med PCO i mange år. Var hos legen i høst og fikk påvist begynnende insulinresistens. Begynte da på noen tabletter som heter Metformin, synes disse hjelper mot insulinresistensen.

Men vektnedgang, det klarer jeg ikke å få til. Har nå prøvd i et helt år uten å gå noe spesielt ned i vekt. Uansett hva jeg spiser, hvor mye jeg spiser eller trener, har dette ikke noe utslag på vekten, den står bom stille. Men jeg har gått inn ganske mange cm i midjemål i løpet av året som har gått, 10 cm.

 

Jeg er 169 cm høy og veier 88,9 kg så jeg burde absolutt ha tatt av meg noen kg, men ser ikke ut som om jeg klarer dette.

 

Jeg trener 4-5 ganger i uken, så det er ikke det som er problemet for min del. Har ikke vært så flink med kostholdet, så det prøver jeg å gjøre noe med nå.

 

Hva gjør du for å klare å gå ned i vekt? Har du noen tips å komme med, du skriver at du vet hvordan du skal forholde deg til din tilstand.

Ønsker så utorlig å gå ned i vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aspelund

Takk for innlegget ditt - det er interessant å høre fra flere med samme problemet som meg.

 

Jeg bruker også Metformin og har gjort det i ca 3 måneder. Jeg synes den virker bra på reguleringen av appetitten men da må man spise mindre med karbohydrater. Har du forsøkt det?

 

Selv blir jeg fortere mett hvis jeg spiser mer proteiner og lite karbohydrater og helst de langsomme som f.eks. grov ris, pasta, linser, bønner og ganske mye grønnsaker til hovedmåltidene. Det er faktisk det eneste som hjelper for meg for å klare å gå ned noe i vekt, og jeg har forsøkt mange forskjellige dietter. Men bevares jeg raser ikke ned i vekt ved å spise slik, men det går sakte men sikkert nedover. I fjor på samme tid veide jeg ca 116 kg og nå veier jeg ca 102 kg så det går sakte (men hovedsaken er at det går den rette veien).

 

Så fint at du er flink til å trene - det er jo flott at du har gått ned så mye som 10 cm i midjemål, det tyder på at du har bygget muskler i stedet for fett og det er jo kjempegunstig. Det vil si at du har blitt mindre og i realiteten gått ned men at du har fått muskler i stedet som veier mer enn fett.

 

Det er jo et must for oss med pco å trene (ja for alle egentlig) men for oss er det ekstra viktig. Hvis du ligger på grensen til insulinresistens er det viktig at du også endrer på kostholdet ditt. Jeg vil anbefale deg og forsøke å spise mer av kjøtt, fisk, grønnsaker og mindre av ris, pasta, poteter, brød og frukt. Husk å velge de grove variantene av pasta og ris hvis du velger det som tilbehør. Bruk minimalt med poteter, fin ris, pasta og fint brød. Bruk gjerne bønner. All mat som det er karbohydrater i vil påvirke blodsukkeret og insulinresistensen slik at det gjør det vanskeligere å gå ned i vekt.

 

Nå for tiden går jeg på et kostholdskurs på det treningssenteret jeg trener hvor konseptet går ut på at det er i hodet det foregår og at det psykiske har mer å sin enn vi er klar over. Skal man kare å endre på kostholdet må man omstille seg psykisk. Det er ganske givende og det er interessant å forsøke dette i tillegg til min karbohydratfattige diett.

 

Håper dette ga deg svar på noe av det du lurer på og skriv gjerne til meg igjen. Det er interessant å høre hvordan det går med deg.

 

Lykke til!

 

 

Hilsen alltid optimist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Tusen takk for gode råd.

Jeg synes du har hatt et flott vekttap! Jeg har trent i over et år nå og har ikke gått ned noen tin.

Jeg har sakte men sikkert skjønt at det ikke hjelper å bare trene og ikke tenke på hva man putter i munnen. Har siden nyttår, vel 2. januar da, tenkt over hva jeg spiser. Har nå kun fullkornspasta og ris i skapet, spiser kun grovbrød og masse grønnsaker, spiser ikke lengre pølse og farsemat, kun rent kjøtt og kylling. Er ikke så glad i fisk, men skal lære meg til å spise fisk. Måler er et fiskemåltid per uke. I alle fall så håper jeg nå på en aldri så liten vektnedgang

 

Men hva spiser du til frokost og lunsj?

Jeg spiser veldig mye brødmat (grovbrød) og dette bør jeg kanskje bytte ut en del av. Er feks havregrøt til frokokst et bra alternativ? Er ikke så flink med dette med mindre karbohydrater i kostholdet enda, men skal lese mye om dette framover.

 

Høres spennende ut dette kurset du går på. Jeg tror også at veldig mye sitter i hodet.

 

Jeg teller på knappene om jeg skal opprette en egen tråd her inne i håp at det skal være med å motivere meg framover, men har ikke helt bestemt meg enda, uansett kan jeg holde deg informert om hvordan det går framover.

 

Nilse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har insulinresistens. Hva er pco? Jeg synes ikke legen gir meg nok info om dette. Hva er metformin?

 

Jeg har inne i en god giv her nå og har nettopp meldt meg inn. Jeg trenger å gå ned litt over 20 kg. Men jeg vil gjøre det riktig, så jeg vil gjerne få den hjelp jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Eg er bare 20 da... Fant ut at eg hadde pso når eg var ca 15.

Har dårlig erfaring med hjelp og oppfølging frå leger. Fekk beskjeden om at eg hadde kansje pco, og det var alt.

Og har vel i grunnen lært meg og leve med dette på egen hand.

 

For ca 1 år siden krevde eg at det ble gjort noe, da eg alletide har vært tynn(er 171 og vegde da 62 kg) , men la på meg ca nermere 20 kg over 3 år.

 

Har og noe insulinresistens greier, og har metformin som eg ikkje liker. Har aldrig blødd neseblod før, men etter denne medesinen så har eg flere ganga vært direkte redd.

 

Veger i skrivendes stund 77,8 kg. Var nede på 72 kg i september, gjekk på lavkarbo og noen medesiner, og alt fungerte flott. ;)

Er lenge siden eg har hatt det så bra som da.

Varte helt til eg fekk problemer med lav karbo og metforminen. Måtte slutte med metfromin for å kunne fortsette på dietten. Men det funka dårlig og vekta føk til

værs igjenn.

 

Har nå lært meg at lav karbo (men ikkje for ekstremt) og sunn mat, trening og metformin er det rette for meg.

 

Kommer til å følge med litt her inne, og kansje det er mange som kan skrive litt om det å ha pco og erfaringer...

 

Også dette med sukkeret og pco er nytt for meg.. Men eg må i grunnen ligge unna sukkeret frå før av, da eg blir hyper av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aspelund
Hei igjen.

Tusen takk for gode råd.

Jeg synes du har hatt et flott vekttap! Jeg har trent i over et år nå og har ikke gått ned noen tin.

Jeg har sakte men sikkert skjønt at det ikke hjelper å bare trene og ikke tenke på hva man putter i munnen. Har siden nyttår' date=' vel 2. januar da, tenkt over hva jeg spiser. Har nå kun fullkornspasta og ris i skapet, spiser kun grovbrød og masse grønnsaker, spiser ikke lengre pølse og farsemat, kun rent kjøtt og kylling. Er ikke så glad i fisk, men skal lære meg til å spise fisk. Måler er et fiskemåltid per uke. I alle fall så håper jeg nå på en aldri så liten vektnedgang

 

Men hva spiser du til frokost og lunsj?

Jeg spiser veldig mye brødmat (grovbrød) og dette bør jeg kanskje bytte ut en del av. Er feks havregrøt til frokokst et bra alternativ? Er ikke så flink med dette med mindre karbohydrater i kostholdet enda, men skal lese mye om dette framover.

 

Høres spennende ut dette kurset du går på. Jeg tror også at veldig mye sitter i hodet.

 

Jeg teller på knappene om jeg skal opprette en egen tråd her inne i håp at det skal være med å motivere meg framover, men har ikke helt bestemt meg enda, uansett kan jeg holde deg informert om hvordan det går framover.

 

Nilse[/quote']

 

 

Hei igjen Nilse!

 

Så fint at du har en del grove produkter og at du spiser mye grønnsaker. Hvis du får til å spise fisk en gang i blant også blir det veldig bra. Fisk er lett fordøyelig og inneholder mange viktige stoffer som kroppen trenger. Det finnes noen bra oppskrifter på Grete Roede siden under oppskrifter og mat.

 

Når det gjelder frokost spiser jeg stort sett 1-2 skiver med meget grovt brød eller knekkebrød/fiberrik (3-5 stk) med enten makrell i tomat, egg, cottage cheese med lettsyltetøy, kyllingbryst, ost o.l. med mye agurk og tomat eller skiver av eple og pære på eks. ost.

Jeg lager havregrøt en gang i blant (1-2 ggr i uken) men ikke for ofte. Havregryn inneholder relativt mye karbohydrater så man skal ikke ha for mye av det. Jeg bruker å blande havregryn med kruskakli og noen ganger har jeg også litt cottage cheese i grøten når den er kokt ferdig. Det bidrar til enda mer fiber og mindre karbohydrater + at cottagecheese gir proteiner.

 

Til lunsj har jeg tilgang til salat bar på jobben og bruker vanligvis å spise en stor bolle med salat av forskjellig slag. Ofte blander jeg agurk, tomater, couscos, bønner, egg, avocado, kyllingkjøtt o.l. i salaten. Pass på at du får nok proteiner slik at du blir mett. Jeg tar ikke brød til salaten slik at det blir ikke brød til lunsj.

 

Jeg tror det er veldig individuelt hva hver av oss tåler og ikke og selv har jeg måttet prøve meg fram i matveien. Ennå er jeg ikke helt sikker på hva jeg tåler godt og ikke, men jeg har i alle fall funnet ut at karbohydrater er ikke gunstig for meg med mine tendenser til diabetes 2. Det merker jeg veldig godt på sultfølelsen. Spiser jeg f.eks. en banan blir jeg bare mer sulten av det og slik er de med annen frukt også. Epler som ikke er syrlige går som regel greit.

 

Du bør nok forsøke å kutte ned på brødmengden hvis du spiser veldig mye brød og kornprodukter. Jeg spiser brød kun til frokost og 1-2 stk. fiberrik til kvelds med mye pålegg som f.eks. cottage cheese, kjøtt, fisk eller ost.

Et godt tips hvis du føler deg sulten er å spise grønnsaksuppe, en mettende salat, en omelett med mye sopp, knaske på råkost o.l.

 

Ja, det er motiverende og ha en egen tråd. Jeg skal følge med på hvordan det går med deg hvis du lager ditt eget.

 

Lykke til videre!

 

 

Hilsen motivert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aspelund
Jeg har insulinresistens. Hva er pco? Jeg synes ikke legen gir meg nok info om dette. Hva er metformin?

 

Jeg har inne i en god giv her nå og har nettopp meldt meg inn. Jeg trenger å gå ned litt over 20 kg. Men jeg vil gjøre det riktig' date=' så jeg vil gjerne få den hjelp jeg kan.[/quote']

 

 

Hei Helenka!

 

PCO betyr polycystisk ovariesyndrom som har symptomer som vektøkning, cyster på eggstokkene, hårvekst i ansiktet, insulinfølsomhet, humørsvingninger, sjeldnere eggløsning etc.

 

Metformin brukes i behandlingen av diabetes type 2, og er førstevalget av medisiner hos overvektige pasienter. Middelet brukes for å senke blodsukkernivået når diett- og treningstiltak ikke har god nok effekt. Metformin kommer i tablettform og kan eventuelt kombineres med andre medisiner som senker blodsukkeret, for å få best mulig effekt.

 

Jeg vil anbefale deg å følge en diett med lite karbohydrater - se svaret jeg har sendt til nilse der har jeg skrevet litt om kosthold ved insulinresistens. Videre vil jeg anbefale deg og føre dagbok over hva du spiser og trener. Det er det jo muligheter for nå som du er medlem i vektklubben. Jeg synes det motiverer samtidig som du har en pekepinn på hva du spiser om dagen.

 

Trener du?

 

Håper du har fått svar på det du lurte på!

 

Lykke til:-)

 

 

Hilsen motivert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aspelund
Hei!

Eg er bare 20 da... Fant ut at eg hadde pso når eg var ca 15.

Har dårlig erfaring med hjelp og oppfølging frå leger. Fekk beskjeden om at eg hadde kansje pco' date=' og det var alt.

Og har vel i grunnen lært meg og leve med dette på egen hand.

 

For ca 1 år siden krevde eg at det ble gjort noe, da eg alletide har vært tynn(er 171 og vegde da 62 kg) , men la på meg ca nermere 20 kg over 3 år.

 

Har og noe insulinresistens greier, og har metformin som eg ikkje liker. Har aldrig blødd neseblod før, men etter denne medesinen så har eg flere ganga vært direkte redd.

 

Veger i skrivendes stund 77,8 kg. Var nede på 72 kg i september, gjekk på lavkarbo og noen medesiner, og alt fungerte flott. ;)

Er lenge siden eg har hatt det så bra som da.

Varte helt til eg fekk problemer med lav karbo og metforminen. Måtte slutte med metfromin for å kunne fortsette på dietten. Men det funka dårlig og vekta føk til

værs igjenn.

 

Har nå lært meg at lav karbo (men ikkje for ekstremt) og sunn mat, trening og metformin er det rette for meg.

 

Kommer til å følge med litt her inne, og kansje det er mange som kan skrive litt om det å ha pco og erfaringer...

 

Også dette med sukkeret og pco er nytt for meg.. Men eg må i grunnen ligge unna sukkeret frå før av, da eg blir hyper av det...[/quote']

 

 

Hei meee!

 

Takk for innlegget - det er interessant å høre de forskjellige erfaringene med pco o.l.

 

Jeg fikk også pco når jeg var ganske ung (17-18 år) men forsto ikke hva det var den gangen. Det var forsket så lite på dette på den tiden men nå vet de så mye mer om det.

 

Se forøvrig svaret mitt til helenka.

 

Jeg synes ikke vekten din er for høy men det er jo hva du føler selv som teller. Jeg vil råde deg til å fortsette å spise sunt med mye kjøtt, fisk, egg, skalldyr, nøtter, grønnsaker, frukt og bær, grovt brød, grov pasta, bønner, linser o.s.v. Det finnes mange bøker og blader som har forslag til fornuftig kosthold hvis du skulle trenge slik veiledning.

 

Jeg har også forsøkt å følge en diett med veldig lite karbohydrater tidligere og det var ikke helt behagelig. Konsentrasjonen ble dårligere, jeg fikk mageproblemer og ble ganske svimmel, så jeg gikk over til mer karbohydrater etter dette, men allikevel moderate mengder.

 

Nå har ikke jeg forsøkt lav karbodiett samtidig med Metformin men vil tro at det ikke er gunstig. Jeg har heller aldri opplevd å blø neseblod i forbindelse med bruken av Metformin men jeg har hatt tendensen til neseblod i ung alder.

 

Du bør høre med legen din om Metformin kan føre til neseblod.

 

Forøvrig vil jeg råde deg til å føre dagbok over mat og trim slik at du har en viss kontroll på matinntaket. Vil tro at du bør ligge på mellom 1400 - 1800 kcal daglig. Du bør prøve deg fram hvor mange kalorier du trenger på en dag men selv har jeg erfart at det å spise for lite stopper vektnedgangen. Selv bør jeg ligge på mellom 1500 - 1700 kalorier om dagen.

 

Lykke til!

 

Optimist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helenka!

 

PCO betyr polycystisk ovariesyndrom som har symptomer som vektøkning' date=' cyster på eggstokkene, hårvekst i ansiktet, insulinfølsomhet, humørsvingninger, sjeldnere eggløsning etc.

 

Metformin brukes i behandlingen av diabetes type 2, og er førstevalget av medisiner hos overvektige pasienter. Middelet brukes for å senke blodsukkernivået når diett- og treningstiltak ikke har god nok effekt. Metformin kommer i tablettform og kan eventuelt kombineres med andre medisiner som senker blodsukkeret, for å få best mulig effekt.

 

Jeg vil anbefale deg å følge en diett med lite karbohydrater - se svaret jeg har sendt til nilse der har jeg skrevet litt om kosthold ved insulinresistens. Videre vil jeg anbefale deg og føre dagbok over hva du spiser og trener. Det er det jo muligheter for nå som du er medlem i vektklubben. Jeg synes det motiverer samtidig som du har en pekepinn på hva du spiser om dagen.

 

Trener du?

 

Håper du har fått svar på det du lurte på!

 

Lykke til:-)

 

 

Hilsen motivert[/quote']

 

 

Hei og tusen takk for svar!! Ja da var PSO det jeg også har! Uff, så lite man får vite hos legen!! Jeg skal ta med info til han og be om å bli vurdert for metformin... Jeg vil ha HJELP for søren!

 

Ja jeg skriver dagbok over mat og trening nå, det er virkelig bra her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aspelund

Jeg fører dagbok hver dag og synes det er veldig nyttig og motiverende.

 

Trimmingen sliter jeg litt mer med for tiden. Denne møreketiden sliter også på energien og humøret som igjen bidrar til at man blir mer inaktiv enn vanlig.

 

Ja, ja, vi får stå på og ikke gi oss - det er det som gir resulteter over tid.

 

Målet mitt er å komme så godt i gang med treningen igjen at jeg klarer å gå fast på treningsstudio 3 ganger i uken.

 

 

Motivert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aspelund

Hei,hei!

 

Har lyst til å skrive et lite ukebrev. Nå har jeg slanket meg i en uke og føler jeg har kommet godt i gang på nyåret. Nå gjelder det å holde motivasjonen oppe og ikke falle for fristelser på jobben og hjemme i helgen.

 

Treningen har jeg ikke vært så flink med denne uken på grunn av at jeg har vært syk men har planer om å komme i gang igjen i morgen.

 

Spiser rå grønnsaker som knask med dipp, det er kjempegodt og friskt. Forsøker å holde meg til magert kjøtt og fisk men bruker litt av det sunne fettet. I helgene synes jeg det er godt å unne meg litt ekstra så da bruker jeg å lage grove vafler og Heistads lettere sjokoladepudding slik at jeg har noe å kose meg med når suget kommer snikende.

 

Gleder meg virkelig til å komme i gang med treningen igjen. Jeg blir virkelig smågretten når jeg ikke får trent og føler meg faktisk litt lat når jeg ikke trener. Det er akkurat som om kroppen detter sammen - det er ikke noe god følelse. Jeg trener spinning samt sykling og tredemølle i tillegg til styrketrening. Jeg har også planer om å begynne på linedans i lokalmiljøet. Det er gøy med dans også så det kunne jeg godt tenke meg. Håper bare jeg får tid til alt. Er i full jobb og har mann og barn som krever sitt.

 

Ja,ja, det var litt om hvordan min uke har vært og litt om mine planer framover. Send meg gjerne noen ord om hvordan det går med deg?

 

Optimist :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har det litt som deg når det gjelder treningen. Kunne vært flinkere. Går med konstant dårlig savittighet (er medlem hos elixia og der er jeg ikke ivrigst) fordi jeg ikke trener noe særlig.

Nåe det gjeder slankingen føler jeg at motivasjonen er på vei tilbake og det er en god følelse. Var ganske langt nede her tidligere i uken, men nå er det bedre.

Jeg er også glad i grønnsaker og dip. Hva slags dip bruker du?

Ha en strålende helg videre og jeg synes du har gjort en fin innsats.

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aspelund
Hei

 

Jeg har det litt som deg når det gjelder treningen. Kunne vært flinkere. Går med konstant dårlig savittighet (er medlem hos elixia og der er jeg ikke ivrigst) fordi jeg ikke trener noe særlig.

Nåe det gjeder slankingen føler jeg at motivasjonen er på vei tilbake og det er en god følelse. Var ganske langt nede her tidligere i uken' date=' men nå er det bedre.

Jeg er også glad i grønnsaker og dip. Hva slags dip bruker du?

Ha en strålende helg videre og jeg synes du har gjort en fin innsats.

 

kikk[/quote']

 

Skjønner godt hvordan du har det men det er viktig og ikke gi seg. Selv har Jeg opp og ned perioder hele året igjennom men synes det som regel er mye letterenår våren nærmer seg.

Hva slags trening er det du vanligvis driver med på Elixia?

Selv trener jeg mye spinning og synes det er en super treningsform som virker godt både på vekten og formen. Har du prøvd det?

Når det gjelder dip har jeg valgt å kjøpe de ferdige posene man får kjøpt i daglivareforretningene som man blander med rømme (jeg bruker lettrømme). Hvis du vil spare ytterligere kalorier kan man blande posene med youghurt naturell og f.eks. tilsette urter/krydder. Selv har jeg forsøkt det men liker ikke smaken noe særlig med youghurt, derfor har jeg valgt å lage den med rømme og heller spise mindre av dippen og mer av grønnsakene og frukten.

Se forøvrig oppskrifter på Grete Roede siden, det er mulig du finner oppskrifter på dip der.

 

Ha en god lørdag!

 

Optimist :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linduskarmen

jeg har også pco.. hatt det i 12 år.. og ikke før no i det siste har jeg skjønnt at jeg faktisk kan gjøre mye med maten..

 

men så er jeg ikke så flink med karbohydrater og slikt da..

ikke banan, brød, potet...

men hva skal vi spise da...???

 

jeg la på med 30 kg når jeg fikk pco, og de sitter som støpt på

har ikke hørt om metformin...

(skal ta det opp med legen neste gang)

 

utrolig dårlig med info å få hos legene.. :D

 

veldig greit dette- å få høre andres erfaringer om dette...

 

 

god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hvordan du har det men det er viktig og ikke gi seg. Selv har Jeg opp og ned perioder hele året igjennom men synes det som regel er mye letterenår våren nærmer seg.

Hva slags trening er det du vanligvis driver med på Elixia?

Selv trener jeg mye spinning og synes det er en super treningsform som virker godt både på vekten og formen. Har du prøvd det?

Når det gjelder dip har jeg valgt å kjøpe de ferdige posene man får kjøpt i daglivareforretningene som man blander med rømme (jeg bruker lettrømme). Hvis du vil spare ytterligere kalorier kan man blande posene med youghurt naturell og f.eks. tilsette urter/krydder. Selv har jeg forsøkt det men liker ikke smaken noe særlig med youghurt' date=' derfor har jeg valgt å lage den med rømme og heller spise mindre av dippen og mer av grønnsakene og frukten.

Se forøvrig oppskrifter på Grete Roede siden, det er mulig du finner oppskrifter på dip der.

 

Ha en god lørdag!

 

Hei

Jeg har prøvd spinning men jeg fikk så vondt i bena. (Jeg brakk ankelen for noen år siden , og siden har jeg hatt problemer med løping, skigåing, sykling) Klarer heller ikke å stå på sykkelen, så jeg har drevet mest med egentrening. Det kan jo bli kjedelig i lengden. Ellers prøvde jeg meg på en time med kopndisjon og styrke. Det var egentlig morsomt. Var støl i flere dager etterpå. Jeg holdt timen nesten ut men da de kom til push up måtte jeg melde pass.

 

Optimist :-)[/quote']

 

Hei

Jeg har prøvd spinning men jeg fikk så vondt i bena. (Jeg brakk ankelen for noen år siden , og siden har jeg hatt problemer med løping, skigåing, sykling) Klarer heller ikke å stå på sykkelen, så jeg har drevet mest med egentrening. Det kan jo bli kjedelig i lengden. Ellers prøvde jeg meg på en time med kopndisjon og styrke. Det var egentlig morsomt. Var støl i flere dager etterpå. Jeg holdt timen nesten ut men da de kom til push up måtte jeg melde pass.

Når det gjelder en mager dip jeg lager er det gresk dressing (små poser som selges i 3 pac) og blander med rømmekolle. Det synes jeg er godt. Det ble jeg anbefalt på et kurs en gang. Har også hørt om purreløksuppepulveret blandet med rømme, men det har jeg ikke prøvd

 

kikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...