Gå til innhold

Da starter jeg slankingen hjelp med å komme i gang


Gjest kristian106

Anbefalte innlegg

Gjest kristian106

Vell jeg er ny her på vektklubben.no og jeg har nå bestemt meg for å virkelig satse for å leve et bedre liv. Men jeg trenger hjelp fra dere å komme i gang fordi jeg veit ikke hvor jeg skal starte.

 

Så først litt om meg!

 

Mitt navn er kristian Thorsnes 19 år og veier pr i dag 107 kilo er 1,82 høy.

Muskelmasse 41,3kg kropfett 34,6kg Bmi er 32,2 og kroppsfett 32,4% og Blod type 0 (hvis det har noe å si )

 

Prøver å trene så mye jeg kan men nå i det siste har det blit slækt, men regner med å få trent 3 - 4 ganger i uka.

 

Mitt første mål blir å veie 85 - 90 kilo. Og jeg vill ned fortest mulig

 

Probleme er at jeg veit 0 om slanking hva skal jeg spise hva skal jeg ikke spise osv

 

Jeg hadde håpet på at noen her kan hjelpe meg med å lage en trening/kostholdplan å hjelpe meg i gang med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian - flott du er i gang!

 

jeg tror det er viktig å skrive opp og veie hva du spiser i begynnelsen - Ofte spiser man mer enn man tror, men det er også viktig å ikke spise for lite... Da går jo kroppen på sparebluss. Mange små måltider fordelt ut over dagen.

Vet du hvor mange kcal du bør ha i deg i løpet av en dag??

Drikk masse vann - Det er viktig! Sliter litt med det selv , jeg glemmer det bare -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i gjengen her Kristian ;)

Veldig enig med HiHaSi med at du bør skrive opp det du spiser. Jo mindre en kan om dette jo viktigere er det. Du bør også regne ut hvor mange kalorier du bør ligge på hver dag.

 

Viss du får regnet ut hvor mye du skal spise hver dag (formelen ligger med mange av trådene er (blant annet s.5 på søker noen å gå ned i vekt med) så trekker du av 500-800 kalorier på det du får her og finner ut hvor mange kalorier du bør ha hver dag. Dette legger du inn i din profil. Når du så går inn på mat og trim får du opp hvordan din fordeling av kalorier gjennom dagen bør være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helser på deg. Dersom du veit veldig lite om matlaging og kosthold,generelt, så trur eg det hadde vore veldig lurt av deg å ta eit internett kurs med grete roede i starten for å få jhelp til å sette opp meny. Du er så ung, og det er kjempeviktig at du får ein riktig veiledning, og ikkje berre svar enkeltvis fra forskjellige med ulike råd. Meld deg på eit kurs og ver aktiv her å få masse hjelp og støtte fra oss, men lat ein kursleder ta ansvar for starten og utrekning av kva du skal ete. Det viktige er at du et nok mat, dei aller fleste et for lite. Du skal ete veldig mykje meir enn du ganske sikkert er klar over, og variasjon er viktig. Så eg er med og støtter deg det eg kan men få kyndig hjelp så du kan få ein varig livstilendring og ikkje berre raske kilo ned og så full oppgangh igjenn. Det er heile livstilen som må endrast og dette klarer du, og energien vil øke kraftig med riktig mat og trim. Du er kjempetøff som vil endre det du ser er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristian106

Først og fremst vill jeg bare takke for svara. Jeg telte kaloriene i dag så fant ut at jeg lå på en 1000 kallorier ;)

 

Jeg starta dagen med med litt frukt

så til lunsh hadde jeg 4 Brødskiver med gul ost og noe annet pålegg

Middag spiste jeg kylling salat (uten dressing )

Så spiste jeg et epple eller en gullerot vær gang jeg kjente en sulten kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl
Først og fremst vill jeg bare takke for svara. Jeg telte kaloriene i dag så fant ut at jeg lå på en 1000 kallorier ;)

 

Jeg starta dagen med med litt frukt

så til lunsh hadde jeg 4 Brødskiver med gul ost og noe annet pålegg

Middag spiste jeg kylling salat (uten dressing )

Så spiste jeg et epple eller en gullerot vær gang jeg kjente en sulten kom.

 

Dette kan umulig stemme. Og det sier jeg for å hjelpe deg. Etter at du har lagt inn mål, alder og vekt her, så kan jeg vise deg noen eksempler.

 

Vekt * 10 = 1 7 * 10 = 1070

Høyde * 6,25 0 = 182 * 6,25 = 1137,5

alder * 5 = 19 *5 = 95

Mann gir + 5

 

Da blir det 1070+1137,5-95+5=2117,5 og dette er hvilestoffskiftet ditt. Dette sakal du gange med hverdagsaktiviteten din

 

Har du veldig lav hverdags aktivitet, stille sittende arbeid og stillesittende fritid, skal det ganges med 1,3, noe som gir deg 2752,75 kcal pr dag før trim, med 10 trimpoeng i uke blir det ca 2953 kcal pr dag.

 

Har du normal heverdags aktivitet, litt aktivt arbeid eller litt aktiv fritid, skal du gange det med 1,4, noe som gir deg 2964 kcal pr, dag før trim, med 10 tp i uka blir det ca 3164 kcal pr dag.

 

Dette var bare ett par eksempler, for det er umulig å regne noe sikkert uten å vite hverdagsaktiviteten din, og trimpoengene dine. Men ut i fra desse eksemplene skal du ligg på meny 4 eller faktisk 5, noe som vil si at du skal spise minimum 2200 kcalorier hver dag.

 

Energiforbruk og meny;

under 2000 kcal, meny 1 /1300 kcal)

1900- 2400 kcal meny 2 / 1600 kcal)

2300- 2800 kcal meny 3 / 1900 kcal

2700- 3200 kcal meny 4/ 2200 kcal

3100 kcal eller mer meny 5/ 2500 kcal

 

Håper dette var forståelig og til hjelp!

ps; du får 50 kcal til kosemerker hver dag, dvs 2 kosemerker daglig. Spiser du ikke dem hverdag men sparer opp, skal du ligge 50 kcal under det menyen din tilsier..

 

Så for all del kristian du spiser alt for lite. Kroppen din må ha mye mer enn det for å fungere. Visst ikke går den i sparebluss.

 

Jeg har ikke den eksakte måten du skal fordele kcaloriene på her på jobben, men kan eventuelt skrive det etter at jeg kommer hjem.

 

Lykke til videre

 

klem fra Biggirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kristian106

Hei takk for svaret skal inrømme at jeg fikk litt hakeslepp nå.

 

Mitt mål er som sakt gå ned i vekt. Vill jeg fortsatt gå ned når jeg ligger på så høyt som 2200 kcl vær dag eller 3164 kcl ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

får hakeslepp, for det høres mye ut. Og det er mye mat, når jeg begynte spiste jeg 16-1700 kcalorier pr dag, men jeg er bitteliten 154cm og var lettere, 92,5 kg og kroppn min trengte mye mindre for å fungere. Du må ha 2117 kcalorier forå fungere. Men jeg hadde høyere BMI enn deg, mye høyere.I følge hvilstoffskiftet ditt, men jeg hadde forsøkt på 2200 kvalorier.Dette bør være mest mulig sunne kcalorier, så jeg skal skrive den menyen som GR anbefaler for deg.

 

Frokost : trebrødrasjoner + 3 påleggsrasjoner, dette skal bli ca 330 kcal

Lunsj : tre brødrasjoner + 3 påleggsrasjoner, dette skal bli ca 330 kcal

Mellommåltid : to brødrasjoner + 2 påleggsrasjoner, dette skal bli ca 220 kcal

Middag : 1,5 middagsrasjon + 1,5 potetrasjon, evt saus o.l. ca 600 kcal

kvelds: : to brødrasjoner + 2 påleggsrasjoner, dette skal bli ca 220 kcal

Melk : 3 melkerasjoner, tilsvarende 200 kcal

Frukt : 3 frukter, tilsvarende 200 kcal

ja grønnsaker er det bare å spise

Og to kose merker a 25 kcalorier

 

Dette blir totalt 2150 kcalorier, og er den menyen du bør ligge på tror jeg. Du skal iallfall ikke ligge på en meny under, faktisk snarere en meny over ;) Men jeg hadde forsøkt denne visst jeg var deg. Men jeg er ikke en autorisert person, bare så det er sagt. Så visst noen av dere andre er innom, så kommenter det gjerne :)

 

 

3 brødrasjoner er 90 gram brød, eller 6 knekkebrød, eller 300 gram med havregrøt, foreksempel

3 melkerasjoner 3 glass a 1,5 dl

1,5 middagsrasjon er 225 gram torsk, karbonadedeig, kyllingfilet foreks.

1,5 potetrasjon er 225 g potet, naturris, eller 150 g kokt pasta, kokt ris, kokte linser el.

 

Så ja, dette er mye mat, men det viktigeste er at du spiser ofte, helst hver 3. time og drikker mye vann, minst 2 liter, men gjerne mer. Spise så ofte gjør du for å holde forbrenningen i gang mest mulig.

 

Hadde jeg vert deg hadde jeg iallfall forsøkt. For du skal normalt gå ned med å spise så mye. Og spiser en for lite går kroppen i sparebluss og samler på alt den får tak i.

 

 

Jeg selv begynte å slanke meg i midten av august og har gått ned 24,5 kilo siden da. Jeg har kuttet ut brus, potetgull og drikker minst mulig alkohol. Jeg holder til på sidene ned 20-30 kilo, under tråden from biggirl to smallgirl. Så visst du lurer på noe mer, er det bare å komme innom å spørre. Men jeg bruker å stikke innom de fleste plassene på forumet

 

Klem fra Biggirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...