Gå til innhold

Stekek kyllingvinger


Gjest Naley

Anbefalte innlegg

Har kjøpt 2,5 kg rå kyllingvinger. Skal steke de opp for å ha de "ferdige2 i frysen.

Noen som har tips til steking, marinade eller lignende? sunne må de være men samtidig gode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lattermild

Jeg hadde stekt dem i en stor ildfast form eller i en dyp langpanne med bakepapir i. Hadde ikke smurt den ildfaste formen noe særlig dersom jeg skulle ha brukt den, hvis du har tenkt å ha marinade på vingene er det gjerne nok olje der.

 

Når det gjelder marinade kommer det jo an på hvilken retning du foretrekker. Tenker du asiatisk, american style (bbq), sør-europeisk, osvosvosv?

 

Hvis du sier litt om hva slags smaksretninger du foretrekker, kan jeg godt komme med tips, jeg. Jeg elsker kyllingvinger :-)

 

Obs - pass på å tine kyllingvingene over natten (eller kanskje det tar litt lenger tid hvis det er store mengder) i kjøleskap før du legger dem i marinade!

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lattermild

Ok, skal prøve å gi noen tips!

 

Jeg har lært at marinade skal ha fire s-er: søtt, syrlig, spicy og salt. Noen mener derimot at salt absolutt IKKE skal være i marinade, fordi det trekker fuktighet ut av kjøttet. Dette kan nok stemme når det gjelder større og finere kjøttstykker som biff eller stek, så der prøver jeg også å unngå salt i marinaden (selv om jeg nesten alltid har soyasaus som det salte i marinaden). Når det gjelder kyllingvinger hadde jeg ikke brydd meg om salt-advarselen i det hele tatt (bortsett fra at det ikke er så bra for helsa med for mye, da). Kyllingvinger er jo såpass feite og saftige uansett at det ikke er noen fare.

 

Marinade i asiatisk retning:

Østerssaus, soyasaus, hvitløk, nykvernet pepper, eplecidereddik (bare litt!), sukker, chilisaus (heinz er et bra merke), sesamolje (bare litt!) og vanlig olje (en nøytral en, som soyaolje). Hm... Har jeg glemt noe? Smak deg frem når det gjelder mengde, det er vanskelig å gi nøyaktige mål (en dæsj og en dæsj er ikke nødvendigvis det samme for alle!). Du skal være forsiktig med både eplecidereddiken og sesamoljen, for dette er veldig sterke smaker som kan ta helt over. Bruk korken på eplecidereddiken som målebeger, så skjønner du hvor lite jeg mener!

 

"Basisingrediensene" når jeg lager asiatisk marinade er østerssaus, soyasaus, hvitløk, sukker, noe surt (kan fint bruke sitron istedenfor eplecidereddik) og en nøytral vegetabilsk olje. Chilisausen og sesamoljen gir en ekstra piff. Du kan også variere med bittelittegranne fiskesaus ("fish sauce") istedenfor soyasaus. Vær veeeeeldig forsiktig med fiskesaus. Den er overveldende! Men smaker godt, så ikke lukt så mye på den ;-) Du kan også bruke fersk finhakket chili istedenfor chilisaus, men da får du ikke den tyknende effekten som chilisausen gir.

 

Når du steker kyllingvinger med asiatisk marinade er det veldig godt å blande inn finhakkede urter helt på slutten av steketiden (urtene skal ikke ha så mye hard varme), som så kan klebre seg til kyllingvingene for å gi en ekstra piff. Jeg er da veldig glad i fersk koriander, og du kan sikkert bruke litt sitrongress også. Nam nam. Asiatiske kyllingvinger er veldig godt med f.eks. wokede grønnsaker, kokt ris og søt chilisaus til (også godt å blande finhakket fersk koriander i søt chilisaus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lattermild

Deler opp svaret, he he - de blir så lange!!!!

 

En mer "sør-europeisk" variant (bare tull, egentlig, he he - det er nok mange steder i verden som kan hevde at dette er "deres" smak!):

 

Olivenolje,

chilipaste (lett å få på glass, har til og med sett det på rema1000),

hvitløkspaste (igjen på glass, det er sånn jeg bruker hvitløk... Lettvint!),

sitron (sitron er ikke bare syrlig, jeg har lest at det også kan brukes istedenfor salt i mange tilfeller, så det er på en måte to for en!),

nykvernet pepper.

 

Dette er en veldig enkel sammensetning som ikke bare er god til kylling, det er også veldig godt på f.eks. scampi.

 

Helt mot slutten av steketiden kan det være godt å tilsette finhakkede ferske urter (f.eks. basilikum), eller du kan rett og slett drysse på og blande inn litt provance-krydder. En god sammensetning som går fint sammen med denne marinaden.

 

Jeg hadde kanskje valgt poteter til denne sammensetningen - hjemmelagede potetbåter og salat, f.eks. Godt med rømmekolle/sesam/yoghurt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lattermild

Tacovinger:

 

"Pisk ut" tacokrydder i olivenolje og sitron. Veldig enkelt... Det vanskeligste er å unngå klumper med krydder :-)

 

Tacovinger er godt til en salat med sprø tacoskjell til. Rømme osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lattermild

Indisk variant:

Kjøp en karripaste etter smak (det finnes et utall varianter!!!). Kjøpes gjerne på glass, holdes ferske lenge i kjøleskap hvis du slår litt olje på toppen av glasset for å unngå at paste'n tørker ut. Bland karripaste med en nøytral olje (f.eks. soyaolje) og sitron, evt også chili og hvitløk (kommer an på hvilken karripaste du har kjøpt, om det allerede er veldig sterkt eller om det allerede er mye hvitløk i, osv.). Her kan du også bruke hakket fersk koriander på slutten av steketiden.

 

Veldig godt med mynte-yoghurt (husker aldri det indiske navnet, sorry...) til, som dip! Mango chutney er også veldig godt til, men jeg har som standard at om jeg ikke har det, så gjør tyttebærsyltetøy samme nytten. Mye billigere! Poenget er noe søtt fruktete/bærete sammen med den skarpe og sterke karrien. Mynte-yoghurten gjør det hele friskt. Godt med ris og/eller salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lattermild

... ok.... jeg skal ikke spamme tråden med masse forskjellige marinader... Du har helt sikkert skjønt poenget for lengst, uansett...

 

- Olje er viktig som basis i marinaden.

- Sitron eller eddik gir en syrlig spiss.

- Krydder, krydderpaste'r og godsaker som hvitløk og chili gir masse god smak.

- Sausete tilsetning som østerssaus, chilisaus, bbq-saus osv. gir fyldig og sausete marinade.

- Urter er kjempegodt, men tåler gjerne ikke så mye varme. Det er også fort gjort å svi urter/urtekrydder, så det kan lønne seg å tilsette dem mot slutten av steketiden.

 

Det varierer veldig hvor lett kjøttet/marinaden svir seg. Jeg hadde stekt marinerte kyllingvinger i ovnen i en smurt ildfast form (særlig hvis marinaden din er av den sausete "sticky" typen) der de kan spres rundt, snus lett og bli litt halvsprø i kantene. Har du god grill på ovnen din er det sikkert også kjempegodt. Hvor høy varme du bruker kommer an på hvor god ovn du har - når jeg lager kyllingvinger varierer jeg fra 200-225 grader. De trenger en liten oooompf!

 

Lykke til, håper du får til marinader som du liker - det gjelder å prøve seg frem! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lattermild

Hm... Lurer forresten på om jeg ikke pleier å slå inn en dæsj karripulver også i den asiatiske marinaden... For mer fylde i smaken...

 

.... ja, og en dæsj sukker (selv om vi ikke skal ha så mye av det) er gjerne det som skal til hvis du synes marinaden din blir for skarp!

 

Lurer på om kyllingvinger er godt med pestomarinade? Da tror jeg at jeg hadde valgt rød pesto, den er litt mer spennende av seg. Det skal jeg jammenmeg prøve en gang! Noen andre her som alt har prøvd dette?

 

Nå skal jeg gi meg - men jeg synes marinade er så gøy!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...