Gå til innhold

gløgg


Gjest smule
 Share

Anbefalte innlegg

GLØGG

 

Hjemmelaget gløgg er bedre enn vanlig kjøpegløgg. Prøv å lage gløggen fra grunnen av. Honning i stedet for sukker, fordi det bidrar med mer enn bare sødme.

 

Ingredienser

 

2 dl vann

1- 2 kanelstenger

4- 5 kryddernelliker

4 kardemommefrø

1/2 dl honning

1/2 appelsin, skåret i skiver

1 flaske rødvin

 

Fremgangsmåte

 

Kok opp vann, honning og krydder og la den putre i et par minutter. Hell av litt av laken og bland resten med rødvinen. Varm opp, men ikke la det koke, for da forsvinner alkoholen. Hvis du vil ha den sterkere, kan du ha i laken du satte til side. Hvis ikke er det bare å ha i en appelsinskive og servere.

 

Oppskriften er hentet fra Andreas Viestads matspalte ”Det beste jeg vet” i Magasinet i Dagladet.

 

 

Denne kan ikke bli så ille. Ser andre steder at rødvin kan byttes ut med god saft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
156kcal pr 100g ferdig utblandet tomtegløgg (med vann). Så 2 dl = 1 kopp' date=' er 312kcal :P[/quote']

 

Men når jeg søker på "gløgg" under matvarer i dagsrapporten får jeg opp at 2 dl. (1 kopp) ferdigblandet gløgg med vann inneholder 100 kcal? Er denne veldig tynn, da, eller? Uansett bør man jo være litt forsiktig med mandlene og rosinene, for det er det jo mye kalorier i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oppskrift:

 

Julegløgg

 

1 liter vann

4 stk. hel kanel

1 hel bit ingefær (ca. 1-2 ts i str.)

15 Nellikspiker

4 hele kardemommer som knuses litt

Lett husholdningssaft

 

Kok opp halvparten av vannet med krydderet i ca. ½ time. La dette stå i et døgn. Sil ut krydderet og bland med vann til ca. 1 liter totalt.

Bland i saft etter smak og varm til kokepunkt. Smaker godt med noen sitronskiver.

 

Saft kan erstattes av vin, med kalorier fra vin må da telles inn. Ellers er denne gløggen kalorifri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg søker på "gløgg" under matvarer i dagsrapporten får jeg opp at 2 dl. (1 kopp) ferdigblandet gløgg med vann inneholder 100 kcal? Er denne veldig tynn' date=' da, eller? Uansett bør man jo være litt forsiktig med mandlene og rosinene, for det er det jo mye kalorier i.[/quote']

 

Søkte på nett og fant dette under forumet til somebody der hun som driver det har fått tallene fra produsenten av tomtegløgg. Forskjell på gløgger også da sikkert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
156kcal pr 100g ferdig utblandet tomtegløgg (med vann). Så 2 dl = 1 kopp' date=' er 312kcal :)[/quote']

 

Blir det så mange kalorier om en har kun vann og ingen nøtteblanding i gløggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriinnhold

1 glass rødvin (150 ml) 100 kalorier

1 glass tørr hvitvin (150 ml) 100 kalorier

1 halvliter øl 220 kalorier

1 konjakk (4 cl) 130 kalorier

1 likør (4 cl) 150 kalorier

1 drink med søtet brus og/eller juice 250 kalorier

1 rusbrus 250 kalorier

1 kopp gløgg med rosiner og nøtter 300 kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...